استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال، بیش‌تر کسب‌وکارها را به سمت فعالیت در بسترهای آنلاین سوق داده است. فعالیت و بازاریابی در بستر دیجیتال نیازمند صرف زمان و هزینه نسبتا زیادی است پس بسیار مهم است که پایش دقیق و بی‌نقصی روی برنامه‌ بازاریابی دیجیتال کسب‌وکارتان وجود داشته باشد. البته در همین ابتدا این نکته را هم در نظر داشته باشید که هیچ مسیر کاملا مشخص و تضمین‌شده‌ای برای موفقیت در مسیر بازاریابی کسب‌وکار شما وجود ندارد اما به کمک برخی اصول و استراتژی‌ها می‌توان ضریب موفقیت را به شکل قابل توجهی افزایش داد. اگر در شروع مسیر بازاریابی دیجیتال هستید یا صاحب کسب‌وکاری هستید که می‌خواهید بازاریابی آنلاین را برای کسب‌وکارتان آغاز کنید این مطلب دقیقا مناسب شما است؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

رمپ دیجیتال مارکتینگ

 

استراتژی چیست؟

استراتژی در اصطلاح بیش‌تر به معنای نقشه، راهبرد و مسیر آینده است. این اصطلاح معمولا زمانی به‌کار می‌رود که شما بخواهید یک دورنمایی از هدف‌های آینده‌تان داشته باشید. البته این استراتژی ممکن است در طول مسیر اجرا، تغییرات ریز و درشت زیادی داشته باشد که کاملا عادی است. نکته جالب در تعیین استراتژی این است که رقبا نیز در تعیین آن کاملا دخیل بوده و مسیر استراتژی شما تا حدی به رفتار رقبا بستگی دارد. هرچند این موضوع نباید بیش‌ازحد شما را درگیر کند اما در هرصورت برای تدوین استراتژی و بالابردن ضریب موفقیت استراتژی، باید رقبا و وضعیت‌شان را هم در نظر بگیرید.

 

 

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

همان‌طور که در تعریف کلی استراتژی گفته شد، مشخص شدن برنامه آینده، مهم‌ترین هدف یک استراتژی است اما بهتر است بدانید که برای تدوین یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ دقیق و بی‌عیب، کار چندان ساده‌ای پیش‌رو ندارید. در حقیقت موارد زیادی وجود دارد که شما قبل و حین اجرای استراتژی‌ باید به آن‌ها دقت کنید و حتی گاهی اوقات مجبور می‌شوید که مسیر خود را تغییر دهید. چرخش استراتژی شاید سخت‌ترین قسمت، برای یک استراتژی باشد اما در هر صورت باید بدانید که این شرایطِ موجود است که پیشرفت برنامه‌ها و استراتژی‌های شما را نشان می‌دهد. پس اگر به هر دلیلی در طول مسیر احساس کردید که روش‌های شما کارساز نبوده‌اند می‌توانید استراتژی‌ خود را به‌صورت جزئی یا کلی تغییر دهید تا زمان و هزینه‌های شما هدر نروند.

 

تعصب نداشتن روی استراتژی‌های تعیین‌شده می‌تواند یکی از اصلی‌ترین رمزهای موفقیت هر کسب‌وکاری باشد؛ بسیاری ایده‌ها و استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ در هنگام اجرا به بازده مناسب و تعیین‌شده نمی‌رسند اما گاهی اوقات اصرار کسب‌وکارها به ادامه دادن استراتژی‌های غلط، باعث هدررفت منابع سازمانی می‌شود. پس مجددا تاکید می‌کنیم که پایش کاملا دقیق و بدون تعصبی روی نتایج حاصل از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ داشته باشید و در صورت لزوم در استراتژی‌های خود تغییر ایجاد کنید.

 

در تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ ، تولید چه نوعی از محتوای دیجیتال اهمیت دارد؟

قطعا یکی از اصلی‌ترین سوالات شما، همین موضوع است، به عبارت دیگر یک استراتژیست کاربلد باید بهترین نوع محتوا را برای مخاطبان یک کسب‌وکار تشخیص دهد تا با کمترین هزینه، بیش‌ترین مخاطب جذب شود. در ادامه مطلب به بررسی انواع محتوای دیجیتال و تاثیر هرکدام پرداخته‌ایم، البته بهتر است بدانید این مراحل متناسب با نوع کسب‌وکار می‌تواند تغییر کند.

 

۱ـ مرحله آگاهی

در این مرحله لازم است که پست‌های مناسبی برای وبلاگ‌ تهیه کنید، همچنین باید دقت بالایی روی هدف‌مندی پست‌ها و نیازسنجی مخاطب داشته باشید تا بهترین و مناسب‌ترین مطالب را برای مخاطبان‌تان حاضر کنید. کمک گرفتن از اینفوگرافی‌ها در این مرحله، می‌تواند کمک بسیار زیادی به اشتراک‌گذاری(وایرال شدن) محتواهای شما داشته باشد. البته غیر از محتوای وبلاگی و اینفوگرافی‌ها، استفاده از ویدیوهای کوتاه هم به‌شدت برای جذب مخاطبان جدید مفید است. ویدیوهای کوتاه قابلیت بالایی در اشتراک‌گذاری دارند؛ این ویدیوها حتی اگر موفق به جذب مخاطب جدید هم نشوند، باعث آگاهی از برند یا همان «Brand Awareness» کسب‌وکار شما می‌شوند.

 

۲ـ مرحله بررسی

در این مرحله می‌توانید از کتاب‌های الکترونیکی، فیلم‌های آموزش دیجیتال مارکتینگ یا سئو و وبینارهای رایگان کمک بگیرید و مخاطبان جدی‌تری جذب کنید. احتمالا مخاطبان این مرحله حاضر می‌شوند تا در ازای قراردادن ایمیل یا شماره تلفن خود یکی از این ۳ هدیه ذکر شده را از شما دریافت کنند. اگر مخاطبان زیادی به صفحه شما سر زدند اما حاضر به ارائه سرنخ(Lead) نشدند، احتمالا مشکلی در متقاعدسازی کاربران وجود دارد اما به‌طور کلی اگر هدیه شما ارزنده باشد، افراد زیادی حاضر به ارائه اطلاعات شخصی‌شان به شما می‌شوند.

 

۳ـ مرحله تصمیم‌گیری

اگر تا این مرحله به خوبی پیش‌آمده‌اید مطمئن باشید که در ادامه مسیر هم به‌ خوبی موفق خواهید شد و کار سختی پیش‌رو ندارید. برای جلب اعتماد نهایی مخاطبان در این مرحله صرفا یک جرقه ذهنی کافی است؛ ارائه نظرات خریداران قبلی به صورت متنی، صوتی و حتی تصویری می‌تواند تمام‌کننده بسیار مناسبی برای این مرحله باشد. برای تکمیل هرچه بهتر این قسمت از کانال‌های متعدد بازاریابی(سوشال، وبلاگ و…) کمک بگیرید.

 

 

 

مراحل تدوین یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق در سال ۲۰۲۱

اما هیجان‌انگیزترین بخش این مطلب دقیقا همین قسمت است. در این قسمت قصد داریم به شکل خلاصه مراحل تدوین یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ را به شکل خلاصه شرح دهیم. البته موارد زیادی می‌تواند در تدوین یک استراتژی نقش داشته باشد اما در هرصورت مواردی وجود دارد که برای تدوین هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ لازم و ضروری است، این موارد به شکل زیر است:

 

تعیین دقیق اهداف استراتژی

شناسایی مخاطب و پرسونا

بخش‌بندی مشتریان(segmentation)

تعیین بودجه

مشخص کردن کانال‌های بازاریابی برای فعالیت

تعیین سهم بازار و بازار هدف

بررسی رقبا و تحلیل رفتار آن‌ها

زمان‌بندی حدودی اجرای استراتژی

 

 

جمع‌بندی

اگر در فضای بازاریابی دیجیتال مشغول به فعالیت هستید و استراتژی یا راهبرد مشخصی برای بازاریابی کسب‌وکارتان ندارید مطمئنا در آینده‌ای نزدیک، زمان و هزینه زیادی از دست خواهید داد. تدوین و اجرای یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق، قطعا می‌تواند شما را به اهداف‌تان نزدیک‌تر کند و از طرفی در هزینه‌های شما هم صرفه‌جویی کند. پس اگر تا امروز استراتژی مشخصی نداشته‌اید، به فکر تدوین یک استراتژی دقیق و بی‌نقص باشید. البته در این مسیر ممکن است نیاز به یک استراتژیست کاربلد داشته باشید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها