چگونه می‌توان در سال ۲۰۲۱ دوره پایه مناسب را در خارج از کشور انتخاب کرد؟

در حال حاضر دانشگاه‌های خوبی در ایران وجود دارند که دانشجویان ایرانی می‌توانند در آن‌ها به ادامه تحصیل بپردازند. با این حال، بعضی از این دانشجویان به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند که برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند. از دلایل این افراد می‌توان به نیاز به امکانات علمی بیشتر، تضمین پیدا کردن شغل در سایر نقاط دنیا و کسب تجربه‌های جدید اشاره کرد.

دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان خارجی شرایط زیادی دارند. به همین دلیل، بسیاری از متقاضیان به راحتی نمی‌توانند به تحصیل در دانشگاه مورد نظر خود بپردازند. دوره‌ پایه یا foundation که در این مقاله به آن می‌پردازیم می‌تواند شانس تحصیل در خارج از کشور را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: پروسه خرید کسب و کار چگونه است؟

آشنایی با دوره پایه

شما می‌خواهید در خارج از کشور تحصیل کنید اما برای شروع دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد آماده نیستید. شاید فرصتی برای گذراندن دوره‌‌های زیست‌شناسی پیشرفته نداشته‌اید یا زبان انگلیسی شما به اندازه کافی خوب نیست. در این مواقع دوره پایه می‌تواند به شما کمک کند.

این دوره‌ها، مخصوص افرادی هستند که شرایط لازم برای ورود مستقیم به دانشگاه را ندارند. هدف از این دوره‌ها این است که دانشجو با فرهنگ جدید و سیستم دانشگاهی متفاوت سازگار شود.

دانشجویان برای ورود به این دوره‌ها باید مدارکی که نشان‌دهنده بهره هوشی مناسب و استاندارد، داشتن انگیزه کافی و آشنایی مناسب با زبان انگلیسی است را ارائه دهند. دانشجویان خارجی که برای این دوره‌ها اقدام می‌کنند شانس بیشتری دارند که در رشته دانشگاهی دلخواه خود پذیرفته شوند. البته باید دوره را با موفقیت و با نمره‌های خوب پشت سر بگذارند و شرایط ورود به رشته مورد نظر را داشته باشند.

اگر تصمیم دارید در یک دوره پایه ثبت نام کنید، در اینجا نکاتی وجود دارد که می‌تواند به شما در انتخاب یک دوره مناسب کمک کند:

  • شرایط پذیرش دوره‌ها را بررسی کنید.

هر دانشگاهی که دوره‌های پایه را ارائه می‌دهد سیاست‌ها و معیارهای خاص خود را در مورد پذیرش دانشجو تعیین کرده  است. شما برای انتخاب این دوره‌ها باید با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید. چون بیشتر آن‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

باید بررسی کنید که دانشگاه انتخابی شما کدام آزمون زبان انگلیسی را می‌پذیرد و نمره‌ای که باید کسب کنید چقدر است.

رایج‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی عبارتند از:

  • IELTS آکادمیک
  • TOEFL آکادمیک
  • PTE آکادمیک
  • C1 پیشرفته
  • در مورد میزان پذیرش دانشگاه تحقیق کنید.

میانگین نمره آزمون و نرخ قبولی سال جاری و سال‌های گذشته را بررسی کنید. اتمام موفقیت‌آمیز دوره پایه، قبولی شما را در دانشگاهی که این دوره‌ها را می‌گذرانید، تضمین نمی‌کند.

اتمام دوره می‌تواند به شما در دریافت پذیرش دانشگاه کمک کند. بعضی از دانشگاه‌ها دوره‌های پایه سایر دانشگاه‌ها را به رسمیت می‌شناسند.

به عنوان مثال، کنسرسیوم شمالی دانشگاه‌های انگلستان (NCUK) و گروه هشت (در استرالیا) توافق کرده‌اند که مدارک پایه مربوط به هر یک از دانشگاه‌های عضو را به رسمیت بشناسند. این نوع توافق نامه‌ها احتمال عدم پذیرش دانشجویان را بعد از اتمام دوره پایه کاهش می‌دهند.

  • قبل از درخواست، در مورد محتوای دوره تحقیق کنید.

این مرحله به شما کمک می‌کند متوجه شوید که آیا دوره پایه نیازهای علمی و  اهداف شغلی شما را برآورده می‌کند یا خیر.

دوره‌های پایه با توجه به نوع دروس ارائه شده امکان ورود دانشجو را به رشته‌های مختلف فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، اگر در یک دوره دروس مهندسی ارائه نشود، دانشجو نمی‌تواند رشته‌های مهندسی را برای ادامه تحصیل انتخاب کند. به عبارت دیگر، فقط  شرکت در دوره‌هایی که مربوط به رشته‌های مهندسی است امکان ورود به این رشته‌ها را برای دانشجو فراهم می‌کند.

بنابراین، برنامه درسی هر دوره را مورد ارزیابی قرار دهید و ببینید که چگونه می‌تواند به شما کمک کند شرایط ورود به دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد را کسب کنید. گاهی اوقات، دانشگاه‌ها در زمان درخواست شما برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد، دوره پایه مناسب را توصیه می‌کنند. استفاده از این توصیه‌ها از بروز اشتباه در انتخاب دوره جلوگیری می‌کند.

  • هزینه دوره‌ها را برآورد کنید.

هزینه‌ها به کشور مورد نظر، طول مدت دوره، رتبه دانشگاه، هزینه‌های خرید یا اجاره خانه و سایر عوامل بستگی دارد. اطمینان حاصل کنید که کاملاً در مورد شهریه یا هر هزینه اضافی اطلاعات لازم را کسب کرده‌اید.

در بعضی کشورها دوره‌های پایه تحت پوشش طرح وام دانشجویی دولتی قرار می‌گیرند. علاوه بر این، بررسی کنید که آیا دوره پایه شامل کمک هزینه دانشجویی می‌شود یا خیر.

بیشتر بخوانید: روند خرید ملک در استانبول

  • نظرات سایر دانشجوها را در مورد دوره پایه جویا شوید.

نظر سایر دانشجوها را در مورد دوره‌ پایه و ارائه‌دهنده آن بررسی کنید. اگر در این مورد سوال یا نگرانی‌ خاصی دارید می‌توانید با دانشجوهای قبلی تماس بگیرید یا با مشاور دانشگاه یا کارمند پذیرش در تماس باشید.

شما می‌توانید یک دانشگاه معروف و برتر را انتخاب کنید. اما باید به خاطر داشته باشید که موفقیت در دریافت پذیرش یک دانشگاه برتر حتی در مورد دوره‌های پایه، بسیار دشوار است.‌

دانشگاه‌های برتر نمرات شما را در آخرین موسسه‌ای که فارغ‌التحصیل شده‌اید، بررسی کرده و از آن‌ها به عنوان‌ معیار تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند. بنابراین، فقط داوطلبانی با بالاترین نمرات را می‌پذیرند. سایر عوامل که توسط این دانشگاه‌ها بررسی می‌شوند عبارتند از:

  • توصیه نامه
  • رزومه متقاضی
  • پروژه‌ها یا دوره‌های کارآموزی که در آن‌ها شرکت داشته‌اید

همچنین ممکن است لازم باشد با نماینده دانشگاه مصاحبه کنید. سعی کنید قبل از اقدام، در مورد شانس پذیرش در این نوع دانشگاه‌ها واقع‌بین باشید.

  • با توجه به علایق تحصیلی خود بهترین دانشگاه‌ها را پیدا کنید.

اگر می‌خواهید در رشته‌هایی مثل مهندسی یا فناوری تحصیل کنید، به دنبال دانشکده‌هایی باشید که علایق پژوهشی شما را پوشش می‌دهند. دانشگاه‌هایی را انتخاب کنید که دستاوردهای مناسبی در زمینه فناوری، تحقیق و نوآوری داشته باشند.

  • محل برگزاری دوره پایه را در نظر بگیرید.

گاهی اوقات، ممکن است یک دوره پایه مناسب را در دانشگاهی که در یک قاره دیگر قرار دارد، پیدا کنید. تحصیل در خارج از کشور هیجان‌انگیز است اما می‌تواند چالش برانگیز هم باشد. قبل از تصمیم گیری کاملا فکر کرده، هزینه‌های روزمره زندگی و همچنین اجاره یا خرید ملک را برآورد کنید و با دوستان و خانواده خود مشورت کنید.

بدیهی است شرکت در دوره‌های همان دانشگاهی که می‌خواهید در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد آن ادامه تحصیل دهید، عاقلانه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط کشور مورد نظر خود، می‌توانید با کارشناسان اینوسپات در تماس باشید.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
علی مرادی

ممنون از مقاله خوبتون عالی بود