دو راهکار ساده برای کاریزماتیک بودن چیست؟

کاریزما چیست

کاریزما صفتی است شخصیتی و ترکیب جالبی از جذبه و جاذبه همزمان در رفتار افرادی است که آنها را کاریزماتیک می‌نامیم. فرد کاریزماتیک مانند آهن‌ربایی است که دیگران را به حضور خود جذب می‌کند و در عین حال احترام و تحسین آنها را به دست می‌آورد. در ادامه، دو راهکار ساده برای کاریزماتیک بودن را براساس دو ویژگی‌ بارز و چشمگیر آدم‌های کاریزماتیک، معرفی و روش پرورش این خصوصیات را بررسی می‌کنیم.

کاریزما به عنوان کیفیت مرموزی که در زندگی حرفه‌ای و شخصی خود بتوانیم دیگران را به سوی خود جذب کنیم و در عین حال احترام آنها را هم به دست آوریم موضوع تحقیقات روانشناسی متعددی بوده است که در وب سایت مستر کاریزما براساس پژوهش‌های معتبر روانشناسی به ارائه ابعاد شخصیت کاریزماتیک و انجام تمرین‌هایی جهت پرورش هر بعد از آن پرداخته‌ایم. شما می‌توانید جزوه زبان بدن کاریزما را نیز از همان سایت به رایگان دانلود کنید.

عزم راسخ؛ مهم‌ترین ویژگی برای کاریزماتیک بودن

اگر دیگران باور کنند که شما برنامه‌ای دارید و دقیقا می‌دانید به کجا می‌روید خود به خود، به دنبالتان به راه می‌افتند. هدفمندی، کیفیتی است که در دوران تلاطم‌ها و مشکلات، کاریزمای مضاعفی ایجاد می‌کند. مهم نیست چه هدفی داشته باشید؛ کافی است هر ایده یا چشم‌اندازی به غیر از منافع شخصی‌تان انتخاب کنید و آن را به اطرافیانتان مخابره نمایید. مادامی که در عمل نشان دهید از هدفتان دست بردار نیستید و با اعتماد به نفس آن را دنبال می‌کنید در نظر دیگران، در حال افزایش کاریزمای خود هستید.

چنانچه رفتار ضد و نقیض نداشته باشید، مردم می‌پندارند اعتماد به نفس‌ شما از ویژگی‌های عمیقی در شخصیت‌تان سرچشمه می‌گیرد. عزم راسخی که به نمایش می‌گذارید توجه همه را جلب خواهد کرد زیرا بیشتر افراد پیش از دست زدن به اقدامات مهم، حتی زمانی که اقدام کردن ضرورت دارد، همچنان مردد هستند و  دست‌دست می‌کنند.

“در نگاه دیگران رفتار شما سازنده شخصیت‌تان است و تنها به همین ابزار برای جلب باور آنها نیاز دارید.”

هنگامی‌که روزولت – رئیس جمهور سی و دوم آمریکا – در میان رکود بزرگ ابتدای قرن ۲۰ به قدرت رسید، افراد کمی فکر می‌کردند کاری از دست او برخواهد آمد؛ اما در چند ماه نخست ابتدای ریاست جمهوری‌اش آنچنان اعتماد به نفسی از خود نشان داد و با عزم راسخ، قاطعیت و شفافیت به مسائل رسیدگی می‌کرد که به آهستگی در نظر عموم به جایگاه نجات دهنده دست یافت و کاریزمای شدیدی به دست آورد. این فرصت، هر روز  برای افرادی که به مدیریت سازمان‌ها و واحدهای آشفته می‌رسند، فراهم می‌شود.

اگر دوست دارید تمرین‌های کاریزماتیک بودن را به‌جای خواندن، تماشا کنید می‌توانید این ویدیوهای رایگان را نگاه کنید.

راهکار افزایش اراده و عزم راسخ

چنانچه مهم‌ترین ویژگی شخصیتی شما سرسختی و یکدندگی است می‌توانید با تمرکز بر همین ویژگی به تقویت کاریزما برای خود بپردازید. کافی است مهم‌ترین موضوع مورد علاقه‌تان را محور کارهایتان قرار دهید و براساس یک برنامه زمانبندی شده به آن بپردازید. چنانچه فروش، مذاکره، پیگیری مطالبات معوق یا هر آنـچه باید مورد رسیدگی قرارگیرد و از قضا دقیقا مطلبی است که هیچ کدام از اطرافیانتان از پس آن برنمی‌آیند، می‌توانید همان مسئله را محور فعالیت شخصی خود قرار دهید و به عنوان مدیر واحد سازمانی یا سرپرست خانواده، آنقدر با حوصله آن را پیگیری کنید تا به سرانجام رسد.

روش صحیح تقویت اراده در پیگیری امور آن است که موضوع مورد توجه‌تان دقیقا چیزی باشد که به آن علاقه‌مندید و حتی اگر بدانید شکست خواهید خورد بازهم نتوانید از دنبال کردنش دست بکشید. دلسردی، سرخوردگی و از دست دادن روحیه به این دلیل پیش می‌آید که انسان میان خود و خواسته‌اش فاصله‌ای غیرقابل عبور ببیند؛ به این ترتیب امیدواری در زندگی به سادگی به ناامیدی تبدیل می‌شود و کاریزماتیک بودن سخت می‌گردد.

می‌بایست از خود بپرسید کدام موضوع است که حتی وقتی می‌دانم نتیجه‌ای به دست نمی‌آید باز هم نمی‌توانم از دنبال کردن آن دست بکشم؟ در پاسخ به این سوال ۳ هدفی که انقدر برایتان مهم است که گویی به جانتان بسته است را درنظر آورید. از کدام‌یک به هیچ‌وجه نمی‌توانید بگذرید؟ و اگر همه درها به رویتان بسته شود باز هم گویی دست خودتان نیست و آن را دنبال می‌کنید؟

تمرین تقویت عزم راسخ

مراقبه و مدیتیشن در زندگی انسان مدرن، بهترین تمرین برای افزایش اراده و ممارست است. یکجا نشستن و هیچ کار انجام ندادن و تحمل افکار ناخودآگاهی که در زمان تنفس با چشمان بسته در ذهن ما رژه می‌روند به انسان کمک می‌کند بتواند خودش را تحمل کند! اگر فکر می‌کنید این که کاری ندارد، همین الان برای دقایقی بی‌حرکت با چشمان بسته در گوشه‌ای بنشینید و افکاری که از ناخودآگاهتان به سوی‌تان پرتاب می‌شود را نظاره کنید!

برای کاریزماتیک بودن هر روز چند دقیقه به زمان مراقبه خود بیفزایید تا مفهوم اراده برایتان مشخص شود! بالارفتن از کوه، کم‌خوابی و یا دستور گرفتن از مدیر ارشدی که هیچ نمی‌داند، در برابر نظاره کردن افکاری که در زمان مراقبه باید شاهدشان باشیم شوخی کودکانه‌ای بیش نیست! تمرین‌های بیشتر و پیشرفته‌تری برای پرورش شخصیت کاریزماتیک وجود دارد که در سایت مستر کاریزما می‌توانید ببینید.

آکنده از رمز و راز

رازآلود بودن در قلب شخصیت آدم‌های کاریزماتیک نهفته است؛ اما این نوع خاصی از اسرارآمیز بودن است که برمبنای تناقض‌ها و پارادوکس‌ها شکل می‌گیرد. بنابر تعریفی که برای کاریزما در نظر آورده‌ایم فرهمندی به معنای جمع ضدین است. وجود این تناقض‌ میان محبوب و دوست داشتنی بودن از یکسو و ایجاد خوف و ترس در دلها از سوی دیگر، به این دلیل محسور کننده است که بیشتر مردم تنها یک وجه شخصیتی دارند.

نمونه‌های بسیاری از این قبیل را می‌توان در رهبران و افراد کاریزماتیک یافت. ماو رهبر انقلاب چـین هم طرفدار کارگران بود و هم بوروکرات، پترکبیر امپراطور روسیه هم بی‌رحم بود و هم مهربان، چارلزدوگل هم خونگرم و اجتماعی بود و هم سرد و بی‌روح،  سیگموند فروید هم صمیمی بود و هم غریبه! این نوع پارادوکس‌ها به شخصیت شما عمق می‌بخشد اما باید دقت کنید غیرقابل اتکا نشوید.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که اگر دیگران تکلیفشان را با شما ندانند سریعا از شما دور شده و برچسب بلاتکلیف به شما می‌چسبد. هدف اصلی این است که مردم درباره‌تان خوب صحبت کنند. مثلا، اگر فرد سخت‌گیری هستید می‌بایست دیگران، در کنار اشاره به جریمه‌ها، به دفعاتی که خاطیان را بخشیده‌اید هم اشاره کنند. بسیار مهم است که رفتارهای غافلگیرانه را به آرامی و در طول زمان بروز دهید. اینگونه نباشد که به طور مداوم برای تصمیم‌گیری جلسات گروهی تشکیل دهید اما همیشه نظر خودتان را اجرا کنید.

پیشگویی موفقیت‌آمیز حوادث و اتفاقات هم عمیقا به وجه اسرارآمیز شما کمک می‌کند. برای کاریزماتیک بودن گاهی می‌بایست اخباری که از کانال‌های اطلاعاتی‌تان دریافت کرده‌اید را به صورت غیب‌گویی‌های مرموز بیان کنید. به این ترتیب هاله‌ای از رمزآلود بودن برای خود می‌سازید که نقل محافل می‌شود. آدم های کاریزماتیک این کار را به صورت ذهن‌خوانی هم انجام می‌دهند. یعنی مانوری اجرا می‌کنند که گویـا می‌توانند ذهن دیگران را بخوانند اما در واقع از پیش باخبر بوده‌اند!

مراقب باشید خودتان کلکتان را باور نکنید! با زیاده‌روی همه اعتبارتان از بین می‌رود. برای آشنایی بیشتر با ویژگی آدم‌های کاریزماتیک می‌توانید فایل‌های صوتی رایگان را از اینجا بشنوید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها