بررسی روند تغییرات قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار

این روزها به دلیل تغییر کابینه و نااطمینانی از وضعیت آینده، بازارهای مالی مهم دچار نوسان هستند. فعالان اقتصادی بدلیل ابهام درباره آینده مذاکرات وین، تا استقرار کابینه جدید نمی توانند روند بازار را به صورت دقیق پیش بینی کنند. درست است که این نااطمینانی که بیشتر ناشی از رشد نقدیندگی سرسام آور و شرایط تورمی موجود در جامعه موجب افزایش قیمت دلار و قیمت طلا در بازار شده است اما با قطعیت نمی توان گفت که در ماههای آینده چه اتفاقی می افتد. آیا روند همچنان صعودی است یا نزولی. با این همه در شرایط کنونی تغییرات قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار برای بسیاری از مردم عادی و دست اندرکاران بازار طلا و سکه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همین تغییرات نیز می تواند برخی از افراد را دچار سود یا زیان کند. بنابراین بررسی روند تغییرات قیمتها در بازار از منابع معتبر دارای اهمیت بسزایی است.

بسیاری از سرمایه گذاران و صاحبان کسب و کار به صورت آنلاین و روزانه نرخ طلا و سکه بویژه نرخ طلای ۱۸ عیار را در بازار پیگیری می کنند. این گروه نوسانات اقتصادی و یا به عبارت دیگر اوضاع اقتصادی آینده را از روی تغییرات نرخ طلا در بازار پیش بینی می کنند.

اما قیمت طلا در بازار چند شاخص مهم دارد. نرخ طلای ۱۸ عیار، نرخ طلای ۲۴ عیار، قیمت جهانی طلا و قیمت سکه شاخص هایی هستند که معمولا توسط این گروه از افراد پیگیری می شوند.

قیمت فروش هر گرم طلا چطور تعیین می شود؟

همانطور که می دانیم قیمت طلا هر روز در بازار تعیین می شود اما قیمت فروش هر گرم طلا واقعا بر چه مبنایی محاسبه می شود و ملاک بازار قرار می گیرد. در این مطلب قصد داریم رابطه بین قیمت جهانی طلا، قیمت دلار و قیمت هر گرم فروش طلا در بازار ایران را توضیح دهیم.

همانطور که می دانیم قیمت جهانی طلا که به انس اعلام می شود بر اساس عیار ۲۴ است. برای مثال وقتی گفته می شود قیمت جهانی طلا امروز ۱۷۰۰ دلار برای هر انس است، منظور این است که قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار در جهان امروز ۴۱.۸ دلار است(هر انس طلا برابر ۳۱.۱۰۳ گرم است). بنابراین با توجه به قیمت دلار در بازار می توان براحتی به قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار رسید و یا بالعکس بر اساس قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار و قیمت جهانی طلا می توان به قیمت دقیق دلار دست پیدا کرد.

اما قیمت طلای ۱۸ عیار نیز بسیار مهم است زیرا در کشور ما خرید و فروش طلا بر مبنای طلای ۱۸ عیار است. یعنی طلاهای موجود در بازار که توسط طلافروشان و جواهرفروشان عرضه می شود طلای ۱۸ عیار است. بنابراین همه ذینفعان بازار طلا اعم از فروشندگان، سازندگان، خریداران و … باید مظنه نرخ طلای ۱۸ عیار در بازار را بدانند. در شرایطی که نرخ ارز در بازار نوسان دارد و یا قیمت جهانی طلا متغیر است همه دست اندرکاران باید روزانه و در گاهی اوقات به لحظه نرخ طلای ۱۸ عیار را بدانند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و مبادله ای عادلانه در بازار رقم بخورد.

برای راحتی کار فرمولهایی در این خصوص در نظر گرفته شده است که براحتی می توان از روی آنها به نرخ طلای ۱۸ عیار در بازار ایران رسید. یکی از معروفترین این فرمولها به شرح زیر است:

قیمت یک اونس طلا ضرب در نرخ یک دلار تقسیم بر ۸.۹۹۹ = مظنه هر مثقال طلای ایران.

مثال: قیمت یک انس طلا ۱۷۰۰ دلار و  نرخ یک دلار ۲۷۰۰۰ تومان، قیمت هر مثقال طلای ۱۸ عیار چقدرمی شود؟

۱۷۰۰ دلار*۲۷۰۰۰ تومان تقسیم بر ۸.۹۹۹ = ۵۱۰۰۵۶۶ تومان (مظنه ایران)

اکنون برای رسیدن به قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار کافیست عدد مربوطه را بر ۴.۶ تقسیم کنیم زیرا امروزه هر مثقال برابر است با ۴.۶ گرم:

۴.۶/۵۱۰۰۵۶۶=۱۱۰۸۸۱۸

یعنی در این شرایط قیمت هر گرم طلای ۱۸ گرم در کشور حدودا برابر یک میلیون و صدهزار تومان می شود.

بنابراین پیگیری قیمت جهانی طلا و پیش بینی روند آن در آینده از شاخص های مهم به حساب می آید که باید همواره توسط افراد از منابع معتبر رصد شود. البته افراد می توانند با دانستن قیمت طلای جهانی از منابع معتبر خارجی خودشان قیمت طلای ۱۸ عیار را طبق فرمول بالا محاسبه کنند. فقط نیاز دارند از یک منبع داخلی مطمئن نیز قیمت روز دلار را بدانند.

قیمت سکه چطور تعیین می شود

تغییرات نرخ سکه نیز که رابطه مستقیم با قیمت طلا و نرخ دلار دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و معمولا توسط افراد رصد می شود.

وزن یک سکه بهار آزادی یا سکه طرح جدید(طرح امامی) برابر ۸.۱۳۳ گرم. عیار طلای بکار رفته در ساخت سکه نیز طلای ۲۴ عیار یا همان عیار ۹۰۰ است. برای محاسبه نرخ واقعی یا نرخ تئوریک سکه کافیست نرخ جهانی طلا را بدانیم و آنرا در وزن طلای هر سکه یا همان ۸.۱۳۳ گرم ضرب کنیم و عدد حاصل شده نرخ دلاری یک سکه را مشخص می کند. برای بدست آوردن نرخ ریالی کافیست نرخ دلار را به ریال در عدد مربوطه ضرب کنیم تا به ارزش واقعی که در واقع همان ارزش وزن طلای بکار رفته در ساخت یک سکه است را بدست بیاوریم. البته معمولا ۵۰۰۰ تومان تا ۷۰۰۰ تومان نیز به عنوان حق ضرب سکه به عدد مربوطه اضافه می کنند.

اما معمولا قیمت سکه در بازار یعنی همان نرخی که در بازار برای خرید و فروش سکه پرداخت می شود بیشتر از این رقم است. دلیل این امر عرضه و تقاضای سکه است. بسیار از اوقات در شرایطی که عرضه ثابت است میزان تقاضا برای سکه بیشتر می شود به دلیل مناسبتها و یا در شرایط تورمی که افراد می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند. یا در شرایطی که افراد پیش بینی می کنند نرخ جهانی طلا در آینده افزایش خواهد یافت و یا پیش بینی می کنند نرخ دلار در آینده قرار است افزایش یابد اقدام به خرید سکه می کنند و این افزایش تقاضا منجر به افزایش نرخ سکه در بازار می شود. در این شرایط اصطلاحا گفته می شود نرخ سکه دارای حباب است.

قیمت طلا را می توانید از سایت روزنامه فرصت امروز مشاهده کنید

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها