بهترین پادکست ها برای شنیدن هنگام سفر و رانندگی های طولانی

اکثر ما عادت داریم تا در طول سفر و رانندگی یا در ساعات خالی خودمان به آهنگ های تکراری که سالهاست گوش داده ایم گوش کنیم و همان احساس تکراری و لذت بخش و آشنا را تجربه کنیم. کمتر کسی به دنبال کشف حس های جدید و متفاوت می­رود و تکرار برای افراد حس آشنایی دارد که باعث می­شود بتوانند در عادتی که به آهنگ کرده اند، به تمام افکار خود بپردازند و به تمام بحث و گفتگو های ناپایان و یا پروراندن یک فانتزی در ذهنشان برسند و این اصلا بد نیست و گاهی حتی نیاز است آرامشی فراهم کرد و در افکار لذت بخشی غرق شد اما زمانی که عادت به فکر هایی خاص ذهنتان را پر می­کند و شما از چند اندیشه بی­محتوا لبریز می­شوید شاید زمان درستی برای رها شدن از دنیای ذهن و پیدا کردن چیزی جدید برای فکر است. گاهی به جای آن که سراسر یک مسیر را غرق در آهنگ و افکار خود باشید از میان لیست محبوب ترین پادکست های فارسی یک مورد را برای گوش دادن انتخاب کنید. فکرتان را برای لحظه ای به آرامش صدایی خارج از کالبد خود بسپارید و گوش کنید دیگری ها در افکار بلند بلندشان چه چیزی برای زندگی شما به عنوان هدیه هایی در غالب صدا به همراه دارند.

در طول مسیر همیشه داشتن یک هم مسیر و همراه خوب می­تواند به ما چیزهای خوبی بیاموزد و در جهان امروز ما، همه از یاد برده اند که کتـاب ها و آدم ها آموزگارانی جدا ناشدنی هستند. کتـاب ها به انسان ها می­آموزند و انسان ها به یکدیگر و اگر بخواهم از آموزگار دیگری برایتان سخن بگویم جهان هستی خودش پاسخ ما خواهد بود. طبیعت همواره آموزه هایی در دل سکوت به انسان داده و بسیاری این آموزه ها را به خوبی فرا گرفته و به یکدیگر انتقال می­دهند. مگر از سهراب به یاد ندارید که گفت من صدای نفس باغچه را می­شنوم؟

شاید بخواهید در ادامه راه یک سفر طولانی و بی آهنگ با ما همراه شوید و کمی بیشتر از جهان انسان ها و کتـاب ها و پادکست ها بدانید.

  1. رادیو راه و مسئله مرگ و زندگی
بهترین پادکست ها برای شنیدن در ماشین

پادکستی جادویی با صدای دلنشین استاد مجتبی شکوری با داستان مرگ حدود یک میلیارد سلول در هر ساعت شروع می­شود و اینگونه خواهیم شنید که ما هر لحظه و هر ساعت مرگ را زندگی خواهیم کرد و مرگ درون زندگی ما عمیقا جریان دارد. اساسی ترین دلهره زندگی انسان مرگ است. مرگ این روزها بیش از هرچیزی در کنار ما زندگی می­کند و ما شب ها همراه مرگ سر بر بالین میگذاریم و صبح ها به همراه مرگ چشم هایمان را باز خواهیم کرد. مرگ در دوران بیماری بیش از هرچیزی انسان را در آغوش گرفته و با ما سایه به سایه همراه است. پدیده ای که با تولد ما به دنیا می­آید همان مرگ است و اگر ما بتوانیم به مرگ آگاهی برسیم کیفیت زندگی ما و خلاقیت ها و توانایی های ما به اوج خود خواهند رسید و جهان کوچک ما تحت تاثیر پدیده اتمام، زنده تر و پر اشتیاق تر از تمام دوران قبل از این آگاهی آذین بندی خواهد شد. نگاه به مرگ نگاهی به زندگی ما اضافه خواهد کرد که با پذیرش آن بعد جدیدی در زندگی ایجاد می­شود. انکار مرگ انکار زندگیست و اگر شجاعانه مرگ را تحلیل کنیم قدرتمان برای ساختن یک زندگی اصیل افزایش پیدا می­کند. می­شنویم که ریشه های این موضوع کمی تلخ است اما گل هایی که از مرگ آگاهی در ذهنمان می­روید بسیار زیباتر و پر ارزش تر از این تلخیست و روزی خواهد رسید که شما مرگ را با روی باز به آغوش بکشید. زمانی که اولین بار با پدیده مرگ آشنا شدید را به یاد آورید. ما مرگ را در لایه های پنهان آگاهی به ناخودآگاه می­سپاریم و در میانسالی دوباره با آن مواجه خواهیم شد و این ترس برای باری دیگر ما را در آغوش می­کشد. مرگ هرگز ما را رها نمی­کند و در واپس آگاهی ما همیشه در حال نگاه کردن به ماست و اگر بتوانیم چشم در چشم مرگ زندگی کنیم عمیق ترین نوع زندگی را خواهیم داشت و ما زمانی که مرگ را اهلی کنیم بهترین وجهه از زندگی درون ما ریشه خواهد کرد.

این پادکست برای آن که یک زندگی را دوباره آغاز کنید و اینبار مرگ را عمیقا زندگی کنید جهانتان را سرشار از *خود* می­کند. این *خود* شما هستید و زمانی که مرگ در آغوشتان باشد هر قدم را با آگاهی از محدودیت برمیدارید و می­دانید که دلیلی برای زندگی در اینجا شما را به این قسمت از جهان کشانده است.

  1. رادیو راه و جادوی راه
پادکست های مناسب برای گوش کردن در ماشین

جادویی از جنس راه اثری ارزشمند دیگری از استاد مجتبی شکوری اینبار راه زندگی شما را هدف قرار داده است. می­شنویم که چگونه می­توانیم با گذشت از مراحل مختلف به بیشترین حد از رشد روحی برسیم و به جادوگر تبدیل شویم. کارل گوستاو یونگ یک روانشناس بزرگ است که در اینجا بیشتر درباره او می‌خوانید، و در مورد یک مفهوم عمیق به نام کهن الگو سخن می­گوید. ما با گذار از کهن الگو های مختلف به بیشترین پنانسیل یک انسان می­رسیم. کهن الگوها همانطور که از نامشان پیداست الگوهایی هستند که تمامی انسان ها انگار با آن ها به زندگی فراخوانده می­شوند و این الگوها در زندگی تمامی انسان ها از کهن ترین دوران وجود دارد و به رفتار ها و افکارهای آدمی جهت می­دهد. در این سفر ما می­خواهیم از کودک معصوم به جادوگر تبدیل شویم و در واقع کهن الگو ها با الگوریتم های مختلف در تمام انسان ها وجود دارد و الگوهایی برای درک، تصمیم گیری و … هستند و ما می­توانیم ردپای آنها را در تمام زندگیمان پیدا کنیم. کهن الگو هایی که نقشه سفر را به ما نشان می­دهد شامل کودک معصوم، یتیم، جستجوگر ، جنگجو ، حامی، بالغ معسوم و در نهایت جادوگر است. این کهن الگوها هر کدام یک روی منفی و یک روی مثبت دارد و هر کس می­تواند یکی از این دو لبه شمشیر را برای خود انتخاب کنند و هر الگو نیمه تاریکی هم دارد. هدف ما در این سفر این است که بهترین وجهه این الگو ها را کشف کنیم و به بهترین وجهه یک انسان برسیم. کودک معصوم یک شکل رفتاری کهن است که در همه انسان ها وجود داشته است. کودک معصوم پر از انتظار از دیگران است و پر از خوش­بینی نسبت به جهان است. اگر در اطرافتان بیشتر عمیق نگاه کنید افراد آسیب دیده ای را می­بینید که با انتظارات خوش­بینانه در مورد دیگران پر از گلایه و شکایت از دیگری های جهانشان هستند و دائما در مورد این که دیگران فلان کار را برای من نکرده اند سخن می­گویند. این افراد بسیار آسیب پذیر در مقابل اتفاقات هستند و همیشه دنبال یک ناجی برای ساختن زندگیشان هستند. کمترین درجه رشد از درجه روحی در این کودک معصوم خلاصه می­شود. کسانی که می­خواهند رشد کنند جایی متوجه می­شوند که از خوش بینی باید به واقع بینی برسند و می­بینند که هیچ ناجی برایشان جز کسی که در آینه می­بینند وجود ندارد و اینجاست که یتیم می­شوند.

از این دست پادکست هایی که ذهن و دنیای شما را به دست می­گیرند و می­توانند از شما یک منه جدید بسازند و به روح شما غذا دهند یکی از انتخاب هایی است که می­تواند شما را با خود هم مسیر کند اما انتخاب با شماست که بروید و به دنبال آن ها بگردید و یا به گوش دادن موزیک های تکراری و افکار مغزخوار ادامه دهید. اگر می­خواهید که از آگاهی به فراآگاهی و خودشناسی فردی برسید در اپلیکیشن هایی مانند چنل بی و کست باکس از این دست پادکست های فارسی انگیزشی، روانشناسی را دنبال کنید.

چنل بی مرجع دانلود پادکست های فارسی با محتوای آموزشی برای علاقه مندان به آن است و بهترین پادکست ها با حضور افرادی چون علی بندری در آن تهیه و ارائه می­شود و شما می­توانید با دستیابی به تجربیات و اطلاعات جدید از آن لذت ببرید.

نویسنده: سارا اقبالی

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها