کشف اسرار یک دستگاه مرموز باستانی

دانشمندان به دست نوشته ای گم شده دست پیدا کرده اند که راز یک دستگاه مرموز را حل می کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از “نیوزویک”، دانشمندان یک دست نوشته را کشف و تا حدی رمزگشایی نموده اند که توسط کلودیوس بطلمیوس، ستاره شناس باستانی نوشته شده بود.
تیمی از محققان دانشگاه های سوربن و نیویورک متنی را رمزگشایی کرده اند که جزئیات ساخت و استفاده از یک ابزار رصد نجومی باستانی را شرح می دهد.
یک پالمپسست قرون وسطایی، یعنی یک نسخه خطی روی پوست، که روی نسخه قبلی نوشته شده است و با متن یونانی به سختی قابل تشخیص است، در اوایل سال ۱۸۱۹ کشف شد.
به گفته الکساندر جونز، نویسنده اصلی این مطالعه، در آن زمان خواندن نسخه خطی باستانی عملا غیرممکن بود، علاوه بر این، پردازش شیمیایی انجام شده در آن زمان که برای آشکار کردن متن بطلمیوس طراحی شده بود، موفقیتی به همراه نداشت و فقط باعث تشدید وضعیت شد.
کشف اسرار
بنابراین، در طول قرن ها، محتویات نوشته روی پوست یک راز باقی ماند. جونز گفت: “پیش از آن، فقط چند کلمه خوانده می‌شد که این کافی نبود تا بتوانیم بیش از این توضیحاتی در باره اینکه متن چیزی در باره نجوم به دست آوریم”.
دانشمندان تجزیه و تحلیل دقیق این دست نوشته را در سال ۲۰۲۰ آغاز کردند. با کمک تکنیک های تصویربرداری چند طیفی، کارشناسان توانستند با توضیحات یک ابزار نجومی به نام “متئوروسکوپ” آشنا بشوند.
در چندین متون باستانی از جمله کتاب بطلمیوس از این ابزار در نقشه برداری “جغرافیا” نام برده شده است، اما جزئیات ساخت آن ناشناخته مانده است.
این دست نوشته به گفته کارشناسان در دو بخش نوشته شده است. در بخش اول شرح مفصلی از چگونگی و ماده ساخت ابزار تعریف شده است، بخش دوم به روش های استفاده از آن اختصاص دارد.
نویسنده این مطالعه گفت: “در اینجا اطلاعات کافی ارائه شده است تا با این متن بتوان به یک کارگاه سطح بالای فلزکاری رفت و تمام مشخصات فنی مورد نیاز برای ساخت این ابزار را دریافت کرد”.
پوستی که نسخه خطی روی آن نوشته شده در کتابخانه “ابی بابیو” در ایتالیا پیدا شده است و اکنون در میلان نگهداری می شود. پالمپسست حاوی متن لاتین “ریشه شناسی” اسقف اعظم ایزیدور سویل است که احتمالاً در قرن هشتم نوشته شده است.
جونز در پایان گفت: “با وجود پیشرفت قابل توجه درشناسایی محتوای این دست‌نوشته، این پروژه هنوز کامل نشده است، زیرا حتی فناوری های جدید اجازه نمی دهد محتوای برخی از صفحات نسخه خطی به طور کامل رمزگشایی شود”.
منبع
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها