عظمت یک پرنده باستانی در تصویری شگفت انگیز

گمان می رود که دایناسورهای اولیه پرنده‌ گون روی درخت های عظیم الجثه می زیستند. ولی موجودی که اخیرا کشف گردیده است، دارای پاهای بلندی است که معاش وی را روی درخت به سختی امکان پذیر می سازد.

تاریخ ما: تصور می‌شود که دایناسورهای اولیه پرنده‌مانند روی درختان غول‌پیکر زندگی می‌کردند. اما موجودی که به تازگی کشف شده‌است، پاهای بلندی داشته‌است که زندگی را روی درخت دشوار می‌کند.

داینو پرنده‌ مانند، حدود ۱۵۰ میلیون سال پیش در دوره ژوراسیک زندگی می‌کرد. دیرینه شناس مین وانگ از آکادمی علوم چین در پکن می‌گوید: «به نظر می‌رسد کاملاً شبیه آرکئوپتریکس است… به جز پاها». این پرنده پاهای بسیار بلندی دارد.

وانگ و همکارانش این موجود را به عنوان یکی از اولین دایناسورهایی که از سایر هم‌گروهی‌های خود جدا شد و سپس به پرنده تبدیل شد، شناسایی کردند. اولین پرنده‌ها شخصیت‌های کلیدی داستان منشا پرنده هستند. وانگ می‌گوید، اما به دلیل تنوع اندک فسیل‌های یافت شده، اطلاعات کمی در مورد آنها وجود دارد.

عظمت

پرندگان اولیه که تاکنون کشف شده‌اند، از جمله آرکئوپتریکس، عموماً اندام کوتاهی دارند و ظاهراً برای حرکت در میان درختان تکامل پیدا کرده‌اند.

استخوان‌های این موجود در میان گل‌سنگ‌ها و شیل‌ها در جنوب شرقی چین کنونی در کنار فسیل‌هایی از گونه‌های آبزی و نیمه‌آبی کشف شد. این سرنخ‌ها نشان می‌دهد که F. prodigiosus در یک محیط باتلاق مانند ساکن بوده‌است.

وانگ می‌گوید: احتمالاً مانند شترمرغ‌های امروزی به دنبال طعمه می‌رفت. او می‌گوید اولین پرندگان همه درخت‌نشین نبودند.

منبع برترین ها
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها