۱۰ دیوار قدیمی‌ در جهان

مردم از همان ابتدای تاریخِ بشر به دلایل مختلفی دیوار می‌ساختند. از آنجایی هم که بیشتر دیوارهای باستانی برای همیشه از بین رفته‌اند، اما خیلی از دیوارهای دفاعی مسحورکننده و قدیمی دنیا هنوز که هنوز است وجود دارند و در فهرست امروز به ۱۰ دیوار قدیمی در دنیا اشاره می‌کنیم.

۱۰- دیوارهای قسطنطنیه

سال ساخت: قرن چهارم – پنجم بعد از میلاد مسیح

مکان: استانبول، ترکیه امروزی

کارکرد اولیه: استحکام دفاعی

از همان زمانی که کنستانتین کبیر، حاکم شهر قسطنطنیه (استانبول امروزی) شد، برای حفظ جان مردم، دیوارهای قسطنطنیه را با مجموعه‌ای از دیوارهای دفاعی ساخت. حاکمان مختلف در طول قرن‌ها دست بردند به دیوارهای قسطنطنیه و آن را اسلاح کردند که مهم‌ترین و مشهورترین قسمت این دیوارها هم، دیوارهای تئودوسیان است که در قرن پنجم و در زمان حکومت امپراتور تئودوسیان دوم بنا شد. دیوارهای تئودوسیان به قدری مستحکم بودند که برای قرن‌ها کسی نمی‌توانست از پس آن عبور کند و همین‌جاست که این دیوارها از حفظ‌شده‌ترین بخش از دیوارهای قسطنطنیه است.

آیا می‌دانستید؟

از مقاومت نداشتن دیوارهای کانستانتیپول، بخش زیادی از این دیوارها به خاطر نحوه ساختش در آن زمان هنوز که هنوز است تا به امروز پابرجاست. هرچند از دهه ۱۹۸۰، بازسازی بزرگ این دیوارها در جریان است.

۹- دیوارهای اورلیان

سال ساخت: ۲۷۱ – ۲۷۵ بعد از میلاد مسیح

مکان: روم، ایتالیا

کارکرد اولیه: استحکام دفاعی

در روم و در زمان امپراتوری رومی اورلیان و پروبوس بود که دیوارهای اورلیان بین سال ۲۷۱ – ۲۷۵ ساخته شد. این دیوارهای اورلیان جایگزین دیوارهای قبلی سروین شدند و هدف‌شان هم این بود که دورتادور تپه‌های روم و پردیس مارتیوس در کرانه سمت راست تیبر را در منطقه تراستوره مستحکم کنند و بعدا بخش‌هایی از دیوارهای اورلیان هم دوباره بازسازی شد و ارتفاعشان از ۲۶ فوت (۸ متر) هم به ۵۲ فوت (۱۶ متر) رسید و نکته جالبش هم این‌جاست که بیشتر بخش‌های دیوارهای اورلیان هم از زمان ساختشان سالم هستند و به خوبی حفظ شده‌اند.

آیا می‌دانستید؟

زمانی که برساگلیری در امپراتوری روم به دیوار نزدیک پورتا پیا رسید و روم را اشغال کرد، از دیوارهای اورلیان تا ۲۰ سپتامیر سال ۱۸۷۰ میلادی به عنوان دژ دفاعی نظامی مهمی برای شهر روم استفاده می‌کردند.

۸- دیوار آنتونین

سال ساخت: ۱۴۲ بعد از میلاد مسیح

مکان: کمربند مرکز اسکاتلند امروزی

کارکرد اولیه: استحکام دفاعی

قدیمی‌ترین دیوارهای جهان

آنتونینوس پیوس، امپراتور رومی که بعد از مرگ هادریان بر تخت پادشاهی تکیه زد، دستور ساخت دیوار آنتونین را در مرکز اسکاتلند داد. دیوار آنتونین برعکس دیوار هادریان بزرگ، در حکمرانی آنتونین برای چند دهه به عنوان یک استحکام شاهنشاهی درنظر گرفته و استفاده می‌شد. بعد از مرگ آنتونینوس، زمانی که جانشینش، مارکوس اورلیوس مرزهای روم را تا دیوارهای هادریان به عقب کشاند، ارتش روم تقریبا دیوار آنتونین را در اوایل دهه ۱۶۰ میلادی به طور کامل رها و تخلیه کرد.

آیا می‌دانستید؟

دیوار آنتونین تا همین دوران قرون وسطی به خاطر افسانه پیکتی، در مثابه یک دایک گریم یا دایک گراهام شناخته می‌شود.

۷- دیوار هادریان

سال ساخت: ۱۲۲ بعد از میلاد مسیح

مکان: شمال انگلیس امروزی

کارکرد اولیه: احتمالا یک استحکام دفاعی یا نمادی از قدرت روم

قدیمی‌ترین دیوارهای جهان

اگر دیوار بزرگ چین را کنار بگذاریم، دیوار هادریان یکی از دیوارهای تاریخی مشهور دنیاست. قدمت این دیوار به فتح روم بر بریتانیا برمی‌گردد، به خصوص زمانی که امپراتوری هادریان در سال ۱۲۲ میلادی آمد و دستور داد این‌ور تا آن‌ور تمام ساحل‌های شمال بریتانیا، یک دیوار به اندازه ۷۳ مایل (۱۲۰ کیلومتر) کشیده شود. از اندازه و موقعیت دیوار هادریان می‌شود متوجه شد که این سازه برای دفاع نه، بلکه برای نشان دادن قدرت و نیروی رومی‌ها ساخته شده بود. حتی یکی از زندگی‌نامه‌نویسان هادریان گفته که این امپراتور این دیوار را برای این ساخته که «بین رومی‌ها و بربر‌ها (ساکنان بریتانیا) فاصله‌ای ایجاد شود.» هرچند استحکاماتی هم در کنار این دیوار وجود دارند.

آیا می‌دانستید؟

جان کلیتون باستانی بود که حفاظت اولیه را از بقایای دیوار هادریان مراقبت اولیه انجام داد. کارش را هم با خرید زمین‌های دورتادور دیوار شروع کرد و خیلی‌ها را به تاریخ این دیوار مشتاق کرد.

۶- دیوار سرپنت

سال ساخت: قرن دوم قبل از میلاد تا قرن هفتم بعد از میلاد مسیح

مکان: استان کیف، اوکراین

کارکرد اولیه: استحکام دفاعی

قدیمی‌ترین دیوارهای جهان

دیوار سرپنت در منطقه اوکراین خیلی شناخته‌شده نیست و هیچ‌کس هم نمی‌دانید این دیوارها را چه کسی ساخته و در چه زمانی ساخته شده است. از روی بررسی قدمت کربنی دیوار سرپنت می‌شود متوجه شد که قدمت این دیوار ما را می‌برد به بین قرن دوم قبل از میلاد تا قرن هفتم بعد از میلاد مسیح. هرچند که درحال حاضر سه نظریه درباره هدف از ساخت دیوار سرپنت وجود دارد؛ مبارزه سارماتی‌ها علیه سکاها، یا تقابل گوت‌های ایوم علیه هون‌ها، یا مبارزه اسلاوهای شرقی علیه عشایر استیپ‌های جنوبی.

آیا می‌دانستید؟

نام دیوار سرپنت از افسانه‌ای گرفته شده که می‌گوید قهرمان اسلاوی افسانه‌ای به نام کوزمودمیان (یا بوریسوهلب) برای اینکه یک اژدها (سرپنت) را از بین ببرد، یک گاو‌آهن به آن وصل کرد و پشته‌های خاک هم به خاطر همین نبرد به وجود آمده بود.

۵- دیوار سروین

سال ساخت: اوایل قرن چهارم قبل از میلاد مسیح

مکان: روم، ایتالیا

کارکرد اولیه: استحکام دفاعی

قدیمی‌ترین دیوارهای جهان

دیوار سروین از قدیمی‌ترین استحکامات موجود کشف‌شده در روم است که در اوایل قرن چهارم قبل از میلاد مسیح ساخته شده بود و نامش را از شاه بعدی روم، سرویس تولیوس گرفته است. این دیوار از بلاک‌های بزرگ کاپلاچیو توف (یک شنگ آتشفشانی) ساخته شده که بعدها در اواخر دهه ۳۹۰ قبل از میلادی بازسازی شد. دیوار سروین در امپراتوری روم از دیوارهای مقاوم بود، منتها جایش را بعدها به دیوارهای بهترساخت اورلیایی داد.

آیا می‌دانستید؟

بخش‌های باقی‌مانده از دیوار سروین در داخل ایستگاه ترمینی مک‌دونالد در ایستگاه راه‌آهن اصلی شهر روم واقع شده است.

۴- دیوار بزرگ آی کیو (چی)

سال ساخت: حدود قرن هفتم تا قرن پنچم قبل از میلاد مسیح

مکان: جینان به چینگدائو، چین

کارکرد اولیه: استحکام دفاعی

قدیمی‌ترین دیوارهای جهان

با اینکه قدیمی‌ترین بخش‌های دیوار بزرگ چین در اوایل قرن هفتم ساخته شده بودند، هیچ کدام از بخش‌های اولیه این دیوار باقی نمانده. هرچند، بقایای دیوار بزرگ آی کیو (چی)هنوز باقی و قدیمی‌ترین دیوار بزرگ موجود چین محسوب می‌شود. به گفته منابع، دیوار بزرگ آی کیو (چی)در زمان حکومت لورد هوان چی در قرن هفتم قبل از میلاد مسیح ساخته شده بود. اندازه این دیوار به بیش از ۳۹۸.۵ مایل (۶۴۱.۳۲ کیلومتر) می‌رسد و تا بالای کوه‌ها و مرکز استان شاندونگ هم رفته است.

آیا می‌دانستید؟

جدا از اهمیت بزرگی تاریخی، به درستی از یوار بزرگ آی کیو حفاظت نشده و کسانی هستند که سنگ‌هایی از دیوار را برای ساخت منازل و آغل‌های دام دزدیده می‌شود.

۳- دیوار پهن

سال ساخت: حدود قرن هشتم قبل از میلاد مسیح

مکان: شهر کهن بیت‌المقدس (اورشلیم)

کارکرد اولیه: استحکام دفاعی

قدیمی‌ترین دیوارهای جهان

دیوار پهن در محله یهودی‌های شهر قدیمی بیت‌المقدس (اورشلیم) قرار گرفته که قدمتش به قرن هشتم قبل از میلاد برمی‌گردد و احتمالا شاه یهودا، حزقیا آن را ساخت است. به گفته باستان‌شناسان دیوار پهن، بخشی از استحکام یک دیوار اسرائیلی است. هرچند کشف این دیوار نشان داد که شهر قدیمی بیت‌المقدس در آن زمان نسبت به چیزی که تصور می‌شد شهر بزرگی بوده است.

آیا می‌دانستید؟

باستان‌شناسان معقتدند که شاه حزقیا دیورا را به خاطر پیش‌بینی‌هایی از حمله سناخریب به یهود ساخت.

۲- دیوارهای جریکو (اریحا)

سال ساخت: حدود ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: جریکو (اریحا)، کرانه باختری، فلسطین

کارکرد اولیه: احتمالا استحکامات، سیستم ضدسیل (سد) یا نماد سیاسی از یک قدرت عمومی

قدیمی‌ترین دیوارهای جهان

دیوارهای جریکو از قدیمی‌ترین شهر شناخته‌شده دنیاست که تاریخش به حداقل ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، منتها احتمالش وجود دارد که تاریخش از این هم قدیمی‌تر باشد. جریکو در آن زمان با دیوارهای بزرگ سنگی شهر تمدنی بزرگی تشکیل داده و رشد کرده بودند. طبیعی به نظر می‌رسد دیوارهای جریکو برای دفاع ساخته شده باشند، اما هیچ شواهدی وجود ندارد که بگوید این دیوارها در زمان جنگ ساخته شدند. بیشتر باستان‌شناسان هم معقتدند که نه، این دیوارها برای جلوگیری و محافظت از مردم جریکو در برابر سیل‌ها طراحی شده و برج آن هم برای مراسم تشریفاتی استفاده می‌شد.

آیا می‌دانستید؟

دیوارهای جریکو ۱۱.۸ فوت (۳.۶ متر) ارتفاع و ۵.۹ فوت (۱.۸ متر) عرض از زمین دارند.

۱-دیوار غار تئوپترا

سال ساخت: ۲۱۰۰۰ قبل از میلاد مسیح

مکان: تسالی

کارکرد اولیه: احتمالا سدی برای بادهای سرد

قدیمی‌ترین دیوارهای جهان

غاری تئوپترا یک مکان باستانی ماقبل تاریخی ۱۳۰.۰۰۰ ساله است و یک دیواره قدیمی در دنیا را دارد که ۲۱۰۰۰ سال قبل از میلاد ساختش شروع شده بود. قبل از اینکه باستان‌شناسان حفاری این غار را شروع کنند، دیوار بخشی از ورودی غار را بسته بود. عمر این دیوار هم نشان می‌دهد که در آخرین عصر یخبندان ساخته شده بود و باوری وجود دارد که ساکنان پارینه‌سنگی در این غار دیواری ساختن تا از بادهای سرد و سرما در امان بمانند.

آیا می‌دانستید؟

غار تئوپترا به علاوه اینکه یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های دست بشر است، گنیجه‌ای از مصنوعات تاریخی از ردپای قدیمی‌ترین انسان در اروپا هم محسوب می‌شود که تاریخش به حدود ۱۳۵.۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها