۸ هرم قدیمی در جهان

هرم‌ها طوری با فرهنک مصر باستان عجین شدند که برای آرامگاه فرعون‌هایشان، این یادبودهای بزرگ را می‌ساختند. با اینکه قبطی‌ها با ساخت اولین هرم‌های بزرگ دنیا شناخته می‌شوند، منتها آن‌ها تنها فرهنگ‌های باستانی نیستند که دست به ساخت چنین ساختمان‌هایی می‌زدند. اصلا فرهنگ بین‌النهرین (یکی از اولین تمدن‌ها) قدیمی‌ترین ساختارهای هرمی که به زیگورات شناخته می‌شوند را ساخته بودند.

به جز اهرام کارال در پرو، تمام هرم‌ها در فهرست امروز در مصر قرار گرفته‌اند.

۸- هرم منقرع (هرم منکورع)

سال ساخت: حدود ۲۴۹۰ قبل از میلاد مسیح

مکان: جیزه، مصر

وضعیت فعلی: وجود دارد

هرم‌های قدیمی دنیا

هرم منقرع کوچک‌ترین هرم از سه هرم اصلی جیزه است، منتها هنوز یکی از تحسین‌برانگیزترین یادبودهای مصر محسوب می‌شود. این هرم را به عنوان آرامگاه منقرع، ششمین فرعون در سلسله چهارم مصر ساخته بودند. هرم منقرع به طور جالب‌توجهی نسبت به دو هرم دیگر جیزه کوچک‌تر و یک‌دهم اندازه هرم خفره است. بعد از اینکه منقرع در گذشت، ساختمان این هرم رها شد، اما جانشین شپسسکاف ساخت این هرم را به پایان رساند.

یکی از ویژگی‌های برجسته این هرم، شکاف بزرگی روی وجه شمالی هرم است. این شکاف در زمان دومین سلطان ایوبی، الملک العزیز در قرن دوازدهم ایجاد شده بود که سعی می‌کرد این هرم‌ها را نابود کند و با هرم منقرع شروع کرد.

۷- هرم خفرع

سال ساخت: حدود ۲۵۲۰ قبل از میلاد مسیح

مکان: جیزه، مصر

وضعیت فعلی: وجود دارد

هرم‌های قدیمی دنیا

هرم خفرع یکی از اهرام نمادین مصری در جیزه، مصر است که خفره (خفرع)، پسر خوفو آن را ساخته بود. پسر خوفو می‌دانست که هرمش باید با هرم پدرش مطابقت داشته باشد و همین می‌شود که تصمیم گرفت هرم را روی یک شالوده سنگی بنا کند تا این توهم را داشته باشد که هرمش از هرم کبیر هم بزرگ‌تر است.

به علاوه، مجموعه سردخانه خفره هم از هرم خوفو استادانه و ماهرانه و پیچیده‌تر ساخته شده بود. برجسته‌ترین مجسمه‌ها هم در اطراف هرم خفرع ساخته شده که همان مجسمه ابوالهول بزرگ جیزه است. با اینکه دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد، منتها عموما معتقدند به خاطر اینکه معبدش شبیه به سردخانه است، خفره، این مجسمه ابوالهول را ساخته بود.

۶- هرم بزرگ جیزه

سال ساخت: حدود ۲۵۸۰ – ۲۵۶۰ قبل از میلاد مسیح

مکان: جیزه، مصر

وضعیت فعلی: وجود دارد

هرم‌های قدیمی دنیا

هرم بزرگ جیزه یکی از مشهورترین هرم‌ها و آخرین عجایب هفتگانه باستان در دنیاست. فرعون خوفو، پسر اسنفرو این هرم را ساخته بود که به عنوان یکی از بلندترین ساختمان ساخته دست بشر در بیش از ۳.۸۰۰ سال قبل شناخته می‌شده تا اینکه ساخت برج ایفل در سال ۱۸۸۹ میلادی به پایان رسید.

با اینکه مطالعات زیادی روی این هرم انجام شده، منتها نحوه دقیق ساخت این هرم هنوز در هاله‌ای از ابهام است. نظریه‌های زیادی هم در بیش از سال‌ها مطرح شده که یکی از محبوب‌ترین باورها این است که هرم بزرگ گیزا را برده‌ها ساختند که این نظریه بی‌اعتبار شده است. این هرم (و دیگر معابد و یادبودهای مصری) را قبطیان ساخته که به خاطر مهارت و توانای‌شان در کار کردن استخدام شده بودند.

۵- هرم سرخ

سال ساخت: حدود ۲۶۰۰ قبل از میلاد مسیح

مکان: قبرستان داشور، مصر (جنوب قاهره امروزی)

وضعیت فعلی: وجود دارد

هرم سرخ (هرم شمالی) سومین و بزرگ‌ترین هرم اسنفرو و سومین و بزرگ‌ترین هرم در مصر است. بعد از اینکه اسنفرو در ساخت دو هرم واقعی (هرم مدیوم و هرم خمیده) شکست خورد، تلاش سومش موفقیت‌آمیز بود و بالاخره اولین هرم بزرگ دنیا را ساخت.

همانطور که پوشش سنگ سفید آهک برای ساخت قاهره از روی آن برداشته شد، هرم سرخ نامش را از روی سنگ آهک سرخ امروزی گرفته است. هرچند چند بلوک سنگ آهک سفید روی این هرم باقی مانده و نوشته‌های روی آن به هرم اسنفرو اشاره می‌کند. امروز، گردشگران معمولا می‌توانند در طول سال از این هرم بازدید کنند.

۴- هرم خمیده

سال ساخت: حدود ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: قبرستان داشور، مصر (جنوب قاهره امروزی)

وضعیت فعلی: وجود دارد

هرم خمیده، دومین هرمی است که اسنفرو آن را ساخت و اولین تلاش مصریان برای ساخت یک هرم صاف یک‌طرفه بود. باستان‌شناسان معتقدند که شیب نزدیک به زاویه بالای این هرم، از بی‌ثباتی هرم در حین ساخت می‌گوید. تغییر زاویه باعث شده تا هرم، خمیده‌ای پیدا کند. یکی دیگر از ویژگی‌های این هرم هم این است که حجم زیادی از پوشش سنگ آهک بیرونی هرم خمیده، تا به امروز دست‌نخورده باقی مانده است.

دو اتاق تدفین در این هرم وجود دارد که از همان ورودی از یکدیگر مجزا می‌شوند که برای هرم غیرمعمول است. با اینکه مردم در حال حاضر نمی‌توانند از  بخش داخلی این هرم بازدید کنند، اما به خاطر برنامه‌هایی برای بازگشایی آن برای عموم مردم، یک راه‌پله چوبی برای راحتی گردشگران ساخته شده است.

۳- هرم می‌دوم

سال ساخت: حدود ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: می‌دوم، مصر (جنوب قاهره امروزی)

وضعیت فعلی: بخشی از آن وجود دارد

هرم‌های قدیمی دنیا

این باور وجود دارد هرم (می‌دوم) که الان به «هرم فروپاشیده» یا «الحرام الکاداب» (به عربی هرم کاذب) شناخته می‌شود، دومین هرم مصری بعد از هرم جوسر است. از آنجایی که هیچ بقایایی از این هرم به جایی نمانده، در طول سال‌ها اسم‌های زیادی به خودش گرفته است. تا قرن پانزدهم هم تنها ۵ پله از این هرم سالم مانده بود و امروز هیچ شباهتی به هرم ندارد. باستان‌شناسان هم مطمئن نیستند، اما تصور می‌کنند احتمالا (هونی) ساختمان این هرم را ساخته و اسنفرو آن را به پایان رسانده است. بی‌ثباتی این هرم هم به احتمال زیاد به خاطر تمام اصلاحاتی بوده که در زمان ساختش اعمال کرده بودند.

۲- اهرام کارال

سال ساخت: حدود ۲۶۲۷ قبل از میلاد مسیح

مکان: کارال، دره سوپه، پرو

وضعیت فعلی: بخشی از آن جود دارد

هرم‌های قدیمی دنیا

شهر هرمی کارال با اولین هرم مصر هم‌دوره است و تمدن نورته چیکو هم که در این شهر ساکن بودند، اولین تمدن‌های شناخته‌شده در قاره آمریکا محسوب می‌شوند. کارال، به عنوان یک کلان‌شهر با شیوه معماری ساختمان‌های پیچیده، معابد، سالن آمفی‌تئاتر، میدان‌های مدور فرو رفته، مناطق مسکونی و شش بنای هرمی بزرگ، پایتخت تمدن نورته چیکو شناخته می‌شود.

کارال اولین‌بار در سال ۱۹۴۸ کشف شد، منتها توجه زیادی جلب نکرد. تا اینکه باستان‌شناسان در دهه ۱۹۷۰ متوجه شدند «تپه‌های طبیعی» در این منطقه همان اهرام پله‌ای هستند. از آن به بعد بود که این مکان به طور گسترده‌ای حفاری و مطالعه شد و در سال ۲۰۰۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

۱-هرم جوسر (هرم جوزر)

سال ساخت: حدود ۲۶۶۷ – ۲۶۴۸ قبل از میلاد مسیح

مکان: قبرستان ساقارا، مصر (شمال-غربی شهر ممفیس)

وضعیت فعلی: وجود دارد

هرم‌های قدیمی دنیا

علی‌رغم ادعاهایی که بر سر پیدا کردن اهرام قدیمی در این سال‌های اخیر شده است، هرم جوسر از اولین هرم‌های مصر است که قدیمی بودنش را هم دنیا تایید کرده است. این هرم را ایموهتپ، وزیر جوسر، برای جوسر (گاهی هم به زوسر تلفظ می‌شود)، اولین شاه سلسله سوم مصر ساخته بود.

ایموهتپ می‌خواست یک آرامگاه بزرگ برای پادشاه خود بسازد و تصمیم گرفت یک مستاباها (یک ساختمان با سقف تخت و طرف‌های شیب‌دار) روی هم قرار دهد که اولین هرم پله‌ای ساخته شد. این هرم مرکز یک مجموعه بزرگ سردخانه‌ای است که دیوار سنگ آهکی پنهان، یک معبد و یک مجسمه از شاه جوسر (زوسر) را شامل می‌شود.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها