قدیمی گورستان‌های جهان

هیچ‌کس نمی‌داند که بشر اولیه دقیقا از چه زمانی مرده‌هایشان را بعد از مرگ دفن می‌کردند. اما اولین قبرها به حدود ۱۰۰.۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد که گورستان‌ها (گورهای دسته جمعی) تا هزاران سال پیدا نشده بودند. بشر شکارچی-گردآورند اولیه مرده‌هایشان را در کنار خانه‌هایشان دفن می‌کردند. مدت‌ها طول کشید تا اولین گورستان واقعی ۸.۵۰۰ ساله کشف شود و گورستان‌های باستانی هستند که هنوز کشف‌نشده باقی مانده‌اند.

۸- زمین تدفین مایلز استندیش

تاریخ تاسیس: حدود ۱۶۳۸

مکان: داکسبری، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

تعداد قبرها: نامشخص – حدود ۱۳۰ قبر نشانه‌گذاری‌شده

قدیمی گورستان‌های جهان

به گفته انجمن گورستان آمریکا، زمین تدفین میلز استاندیش قدیمی‌ترین گورستان حفظ‌شده در ایالات متحده آمریکاست. این گورستان در داکسبری، ماساچوست قرار گرفته و از ۱۶۳۸ – ۱۷۸۹ از آن برای دفن مرده‌هایشان استفاده می‌کردند. تنها حدود ۱۳۰ قبر نشانه‌گذاری شده و به زائران شناخته‌شده‌ای متعلق است که به می‌فلاور سفر می‌کردند؛ مانند کاپیتان مایلز استندیش که نام این قبرستان هم از روی نام این کاپیتان گرفته شده است.

بیشتر این قبرها تنها با سنگ‌های زمینی یا نشان‌های چوبی نشانه‌گذاری شده بودند که یا خراب شدند یا ناپدید. قدیمی‌ترین سنگ‌قبر حکاکی‌شده موجود در این قبرستان هم به کاپیتان جاناتان آلدن متعلق است که در سال ۱۶۹۷ درگذشت. این قبرستان در سال ۱۷۸۹ متروکه شد تا اینکه جامعه روستای داکسبری آن را در سال ۱۸۸۷ بازیابی کردند. در این مرمت، قبر مایلز استندیش پیدا شد که نشانه‌گذاری نشده بود و بعد از کشف این قبر، یادبودی روی مزارش ساخته شد. این مکان در سال ۲۰۱۵ میلادی به فهرست آثار تاریخ ملی آمریکا به ثبت رسید.

۷- گورستان قدیمی یهودیان در پراگ

تاریخ تاسیس: نیمه اول قرن پانزدهم – قدیمی‌ترین قبر به سال ۱۴۳۹ متعلق است

مکان: پراگ، جمهوری چک

تعداد قبرها: ۱۲.۰۰۰ قبر با حدود ۱۰۰.۰۰۰ جنازه

قدیمی گورستان‌های جهان

گورستان قدیمی یهودیان در پراگ، قدیمی‌ترین قبرستان یهودی به جامانده در این شهر و یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های اروپاست. قدمت این قبرستان به حدود سال ۱۴۳۹ برمی‌گردد و قدیمی‌ترین سنگ قبر آن هم به خاخام آوگنور کارا متعلق است، اما قدمت این گورستان شاید به سال‌ها قبل‌تر از آن برگردد و قدیمی‌تر از این حرف‌ها باشد. همانطور که جامعه یهودی پراگ اجازه نداشتند خارج از محیط طراحی‌شده برای اقلیت‌ها دفن شوند، این گورستان در بین سال‌های ۱۴۳۹ – ۱۷۱۸ تنها برای این جامعه استفاده می‌شد.

بیش از ۱۲.۰۰۰ سنگ قبر در این قبرستان وجود دارد که به باور عده‌ای حدود ۱۰۰.۰۰۰ نفر در زیر این قبرها دقن شده‌اند. یعنی قبرهایی هستند که به اندازه ۱۲ جنازه روی هم پشته‌شده روی هم در یک قبر وجود دارد. با اینکه قدیمی‌ترین سنگ قبر این قبرستان ساده و بی‌آلایش است، بیشتر سنگ‌های قبر در حدود قرن شانزدهم و هفتدهم با ظاهر استادانه‌ای ساخته شده بودند. این سنگ‌های قبر آراسته نمادهایی دارند که نام یا حرفه خویشاوندان آن شخص را نشان می‌دهند.

۶- گورستان هیلیگر سند (شن مقدس)

تاریخ تاسیس: حدود قرن یازدهم بعد از میلاد مسیح – قدیمی‌ترین قبر به ۱۰۵۸ – ۱۰۵۹ برمی‌گردد

مکان:  ورمز، آلمان

تعداد قبرها: حدود ۲.۵۰۰

قدیمی گورستان‌های جهان

گورستان یهودی در ورمز، آلمان که به هیلیگر سند (شن مقدس) شناخته می‌شود، از قدیمی‌ترین گورستان‌های یهودی شناخته‌شده موجود در اروپاست. این جامعه یهودی در ورمز در چیزی بین قرن یازدهم بنا شده بود و قدیمی‌ترین قبر در این گورستان هم به حدود ۱۰۸۵ – ۱۰۵۹ برمی‌گردد. جامعه یهودی ورمز در دوران قرون‌وسطی پیشرفت کردند و بسیاری از رهبران برجسته یهودی در این منطقه زندگی می‌کردند و در گورستانش دفن شده‌اند.

بعضی از مهم‌ترین قبرهای این قبرستان به خاخام‌هایی مانند خاخام مایر روتنبورگ، الکساندر بن سالومون ویمفن، خاخام ناتان بن ایساک و خاخام جاکوب بن موسی هالوی به نام MaHaRil متعلق است. آخرین قبر هم در سال ۱۹۴۰ میلادی در این قبرستان و در میانه هولوکاست دفن شده بود. این گورستان هرجور که شده در جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد و جامعه یهودی ماینز آن را حفظ کردند. امروز، هیلیگر سند (شن مقدس) یک مقصد زیارتی برای بازدیدکنندگان یهودی در سراسر دنیا محسوب می‌شود.

۵- گورستان اوکونوین

تاریخ تاسیس: حدود ۸۱۹ بعد از میلاد مسیح

مکان:  کوه کویا، ژاپن

تعداد قبرها: حدود ۲۰۰.۰۰۰

قدیمی گورستان‌های جهان

گورستان اوکونوین قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین قبرستان ژاپن است که در کوه کویا قرار گرفته و کوکای، موسس بودیسم شینگون آن را در سال ۸۱۹ شکل داد. زمانی هم که کوکای در سال ۸۳۵ درگذشت، در آرامگاهش دفن شده بود. به گفته باورهای بودیسم شینگون، کوبو دایشی (نام بعد از مرگ کوکای) واقعا نمرده است، بلکه در حالت مدیتیشن ابدی قرار گرفته و منتظر ظهور مایتریا (که ژاپنی‌ها او را به میروکو می‌شناسند) بودای آینده است.

بعد از اینکه کوبو دایشی دفن شد، گورستان اوکونوین به یک مکان محبوب زیارتی تبدیل شد و بسیاری از مردم از جمله راهب‌های برجسته و لردهای فئودال در این مکان و در کتار کوبو دایشی دفن شدند که آن‌ها هم منتظر میروکو هستند. منطقه اصلی زیارت در این گورستان به تپه تورودو معروف است که ۱۰.۰۰۰ فانوس در آنجا وجود دارد. این فانوس‌ها را عابدها به این گورستان اهدا کرده بودند و برای همیشه روشن می‌مانند. حتی گزارش‌هایی هم داده شده که دو فانوس در این گورستان از همان سال ۱۰۸۸ بعد از میلاد مسیح روشن مانده‌اند.

۴- گورستان یهودی کوه زیتون

تاریخ تاسیس: حدود ۳.۰۰۰ سال قبل

مکان:  بیت‌المقدس (اورشلیم)، رژیم صهیونیستی (اسرائیل)

تعداد قبرها: بین ۷۰.۰۰۰ – ۳۰۰.۰۰۰

قدیمی گورستان‌های جهان

گورستان یهودی کوه زیتون، یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین گورستان‌های یهودی دنیاست. تپه زیتون اهمیت مذهبی دارد و با اتفاقات کتاب مقدس هم عجین شده است. به همین خاطر است که این منطقه از بیت‌المقدس (اورشلیم) به مرکز زندگی مردم یهود تبدیل شده است. این کوهستان مقدس شده بود و یک مکان زیارتی یهودی محسوب می‌شود.

مردم یهود ساکن این مکان در دوره‌های معبد اول و دوم، مرده‌هایشان را در غارهای تدفین در دامنه کوهستان دفن می‌کردند. از آن به بعد بود که تمام جمعیت یهود شهر از جمله شهره‌های برجسته یهودی از سراسر دنیا در این منطقه دفن می‌شدند. یکی از مهم‌ترین مناطق باستان‌شناسی این گورستان هم شهرمردگان سیلوان است. مقامات عالی رتبه در بیت‌المقدس (اورشلیم) باستان در این قبرها دفن شده بودند و قدمت این گورستان هم به قرن‌های هفتم – نهم قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

۳- قبرستان اودگرام

تاریخ تاسیس: حدود ۲.۵۰۰ – ۳.۰۰۰ سال قبل

مکان:  دره سوات، پاکستان

تعداد قبرها: ۳۲

قدیمی گورستان‌های جهان

یک تیم باستان‌شناسی ایتالیایی به رهبری لوکا ماریا اولیوری در حدود سال ۲۰۱۲ اعلام کردند که یک گورستان باستانی را در دره اودگرام در دره سوات پاکستان کشف کرده‌اند. با اینکه بقایای آن گورستان در آن زمان با تاریخ‌گذاری کربنی آزمایش نشده بود، اما باستان‌شناسان معتقد بودند که جنازه‌های این گورستان به اعضای جامعه داردیک متعلق است. باستان‌شناسان همچنین گفتند که این گورستان در بین پایان هزاره دوم قبل از میلاد مسیح تا نیمه اول هزاره اول قبل از میلاد مسیح استفاده شده بود.

قبرستان اودگرام از دهه ۱۹۵۰ هم حفاری شده است، اما این اولین باری بود که باستان‌شناسان متوجه قبرهای داخلش می‌شوند. در این کشف قبرها، ۳۲ قبر مهروموم‌شده کشف شد که آثار باستانی زیادی داشتند و بعضی از قبرها هم با سنجاق سر و دوک و تزئینات مس و برنز گدان‌های زیاد و تکه‌های آهن زینت داده شده بودند.

۲- گورستان کرامئیکوس

تاریخ تاسیس: حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح – اولین گورستان سازماندهی‌شده در حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان:  آتن، یونان

تعداد قبرها: نامشخص

قدیمی گورستان‌های جهان

گورستان کرامئیکوس برای چندین قرن، مهم‌ترین گورستان در آتن باستان محسوب می‌شد. این قبرستان در شمال آکروپولیس و در اصل یک منطقه باتلاقی در سواحل رودخانه اریدانوس قرار گرفته است. یونانیان باستان از حداقل ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح مرده‌هایشان را در این گورستان دفن کرده بودند و این گورستان سازماندهی‌شده در حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح شکل گرفت.

گورستان کرامئیکوس به دو بخش تقسیم می‌شود که منطقه قدیمی‌تر در داخل دیوارهای شهر باستانی و بخش دیگر گورستان در خارج از دیوارها قرار گرفته‌اند. یعنی دیوار تمیستوکلس این دو بخش را تقسیم کرده است که به عنوان یک بنای یادبود تاریخی هم محسوب می‌شود. به علاوه این قبرها، خانه‌های گورستان از ساختارهای دیگر، خانه‌های شخصی، کارگاه‌های سفال‌سازی و پمپیون را شامل می‌شود که یک مجموعه ساختمان بزرگ است و به احتمال زیاد در مراسم‌های مختلف مذهبی آماده می‌شدند.

۱-گوروستان گروس فردنوالده

تاریخ تاسیس: حدود ۸.۵۰۰ سال قبل

مکان: آلمان

تعداد قبرها: نامشخص – حدود ۹ اسکلت تا به الان حفاری شده است

قدیمی گورستان‌های جهان

در حال حاضر به عقیده عده‌ای قبرستان اروپایی باستان با عنوان گورستان گروس فردنوالده، قدیمی‌ترین گورستان دنیا محسوب می‌شود. به گفته محققان هم این گورستان، شناخته‌شده‌ترین نمونه‌ای از یک قبرستان واقعی است که مرده‌ها را با آگاهی و با احتیاط در آنجا دفن می‌شدند. قدمت مکان این قبرها هم به دوره میان سنگی برمی‌گردد و پیدا شدن چندین قبر در یک مکان از این دوره زمانی هم نادر است. مردم مرده‌هایشان را در این مکان تا حدود ۳.۰۰۰ سال بعد دفن نمی‌کردند.

باستان‌شناسان در سال ۲۰۱۶، ۹ اسکلت در حفاری کشف کردند و شواهدی هم پیدا شد که احتمالا اسکلت‌های بیشتری در این مکان پیدا می‌شود. پنج مورد از این بقایا به کودکان زیر شش ساله و یکی از آن‌ها هم به یک نوزاد متعلق بود. این اسکلت، قدیمی‌ترین اسکلت نوزاد پیدا شده در آلمان و یکی از قدیمی‌ترین‌ها در اروپاست. این قبرها و محتویات داخلشان چشم‌اندازه جالب‌توجهی از آن دوره زمانی را در ابتدای تاریخچه بشر به ما نشان می‌دهند.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها