۱۰ پرچم قدیمی دنیا

از آنجایی که تاریخچه بیشتر پرچم‌ها سفت و محکم نیست، پیدا کردن ریشه دقیق هر کدام از آن‌ها در سراسر دنیا می‌تواند مشکل باشد. تاریخچه چندین پرچم قدیمی در فهرست امروز براساس افسانه‌ها روایت می‌شوند که احتمال دارد از لحاظ تاریخی درست نباشند. به علاوه، پرچم‌ها بارها با تغییراتی روبه‌رو می‌شدند و به ندرت پیش می‌آید که پرچم کشوری به اولین باری که استفاده شده شباهت داشته باشد. علی‌رغم این تغییرات، بهترین پرچم‌های دنیا را فهرست کردیم که همه معتقدند از قدیمی‌ترین پرچم‌های دنیا محسوب می‌شوند.

لازم به ذکر است از آنجایی که ریشه بسیاری از پرچم‌ها در این فهرست افسانه‌ای است، از آنجایی که روی آن‌ها مناقشه‌های زیادی است و شواهد تاریخی دقیقی هم بر اساس ادعاهایی که می‌شود وجود ندارد، از این تاریخ‌ها استفاده نمی‌کنیم. در غیر این صورت، ترتیب پرچم‌ها در فهرست امروزه متفاوت‌تر می‌شد.

۱۰- ژاپن

اولین سالی که استفاده شد: حدود قرن شانزدهم – احتمالا قدیمی‌تر از آن

سالی که به طور رسمی پذیرفته شد: ۱۸۷۰

نام رسمی: نیشوکی هینومارو

رنگ‌های اصلی: قرمز و خورشید سرخ (شکل دایره‌ای)

قدیمی ترین پرچم‌های دنیا

ریشه داستان پرچم ژاپن مانند بسیاری از دیگر پرچم‌ها با اسطوره‌ها و افسانه‌ها تنیده شده است. ژاپنی‌ها تاریخ پایه‌گذاری کشورشان را ۶۶۰ قبل از میلاد مسیح درنظر می‌گیرند و معتقدند اولین امپراتور ژاپن، از نسل آماتراسو، الهه خورشید بود. به خاطر این تاریخچه افسانه‌ای است که نماد خورشید از دیرباز برای ژاپنی‌ها مهم بوده است. حتی این اهمیت را هم می‌شود در پرچم این کشور مشاهده کرد.

اولین باری که از پرچمی با دورن مایه خورشید در ژاپن استفاده شده به سال ۷۰۱ برمی‌گردد. اگر تاریخ پشت سر پرچم ژاپن حقیقت داشته باشد، یعنی پرچم این کشور از قدیمی‌تر پرچم‌های دنیاست. هرچند، در اغلب مواقع در این مورد بحث‌هایی در می‌گیرد و پرچم کشور ژاپن در سراسر دنیا به ندرت به عنوان قدیمی‌ترین پرچم‌های دنیا درنظر گرفته می‌شود. قدیمی‌ترین پرچم موجود ژاپن تنها به قرن شانزدهم برمی‌گردد. منتها دوباره تاریخ افسانه‌ای ژاپن از سر می‌رسد و تاریخ آن را به قرن یازدهم برمی‌گرداند.

آیا می‌دانستید؟

پرچم ژاپن در بین تمام پرچم‌ها که در معرض عموم به نمایش گذاشته می‌شود، با واکنش‌های شدید و جنجال‌های زیادی روبه‌رو می‌شود. این جنجال‌ها هم به خاطر برافراشتن نماد خورشید از پرچم ژاپن است که امپراتور ژاپنی از آن در حین جنگ جهانی دوم استفاده کرده بود. پرچم ژاپن نماد فرا ناسیونالیسم و فرا ارعاب در نظر گرفته می‌شود. این مسائل همچنان جریان دارد و هنوز به شکایت‌ها و اعتراضات زیادی منجر می‌شود.

۹- هلند

اولین سالی که استفاده شد: حدود ۱۵۷۲

سالی که به طور رسمی پذیرفته شد: ۱۹۳۷

نام رسمی: پرچم امپراتوری هلند

رنگ‌های اصلی: سرخ، سفید و آبی

قدیمی ترین پرچم‌های دنیا

قدیمی ترین پرچم‌های دنیا

پرچم امروزی کشور هلند، از دگرگونی پرچم پرنس است که پرنس ویلیام اورانژ در شورش هلند دربرابر شاه فیلیپ دوم اسپانیا از آن در اواخر قرن شانزدهم استفاده کرده بود. سه رنگ پرچم هلند در اصل به رنگ‌های نارنجی و سفید و آبی بود.

در نهایت، نوار نارنجی‌رنگ بالای پرچم بعد از سال ۱۶۳۰ به رنگ سرخ تغییر کرد. به گفته فکت‌بوک جهانی CIA، نوار سرخ‌رنگ پرچم هلند احتمالا به خاطر گذر زمان کم‌رنگ شده و به رنگ نارنجی تغییر کرده است. به علاوه، در این کتاب آمده که پرچم هلند از قدیمی‌ترین پرچم‌های سه رنگ دنیاست که تا به امروز استفاده می‌شود. حقایقی هم به این ادعاها دامن می‌زند که بیشتر پرچم‌های اولیه تنها دو رنگ داشتند.

آیا می‌دانستید؟

با اینکه رنگ پرچم هلند رسماً، سرخ و سفید و آبی است، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند آن را به رنگ‌های نارنجی و سفید و آبی ببینند و در بسیاری از رویدادهای ملی چون رویدادهای ورزشی و المپیک هم به طور غیررسمی به این رنگ‌ها به نمایش در می‌آید.

۸- سوئد

اولین سالی که استفاده شد: حدود ۱۵۶۲ – احتمالا زودتر

سالی که به طور رسمی پذیرفته شد: ۱۹۰۶

نام رسمی: ندارد

رنگ‌های اصلی: زمینه آبی با یک صلیب زرد نوردیک

قدیمی ترین پرچم‌های دنیا

قدیمی ترین پرچم‌های دنیا

به خاطر داستان‌های متفاوتی که از ریشه پرچم سوئد وجود دارد، پیدا کردن تاریخچه پرچم این کشور دشوار است. هرچند نظریه‌هایی وجود دارد که می‌گویند دربار سلطنتی سوئد بعد از حداقل سال ۱۲۷۵ از پرچمی با رنگ آبی و زرد استفاده کرد و در داستان دیگری هم آمده که از سال ۱۴۴۲، رنگ‌های این پرچم نشان دولتی سوئد الهام گرفته بود.

چندین پرچم قدیمی و باقی‌مانده سوئدی نشان می‌دهند که رنگ‌های اولیه این پرچم در اصل آبی و سفید بوده است. در حقیقت، اولین باری که به طور قانونی پرچم کشور سوئد را با زمینه آبی و صلیب زرد تعریف کردند، به سال ۱۵۶۲ میلادی برمی‌گردد.

آیا می‌دانستید؟

طبق افسانه‌ای، شاه اریک نهم احتمالا زمانی که در سال ۱۱۵۷ در زمان جنگ صلیبی اول سوئدی در فنلاند پیاده شد، صلیب طلایی را در آسمان آبی دید. از همان موقع بود که صلیب طلایی را برای اولین بار روی زمینه آبی استفاده کرد.

۷- سوئیس

اولین سالی که استفاده شد: حدود ۱۴۷۰ – احتمالا زودتر

سالی که به طور رسمی پذیرفته شد: ۱۸۸۹

نام رسمی: ندارد

رنگ‌های اصلی: زمینه سرخ با صلیب سفید

پرچم کشور سوئیس یکی از دو پرچم چهارگوش دنیاست. دومین پرچم چهارگوش هم به شهر واتیکان متعلق است. اگرچه پرچم سوئیس به طور رسمی به شکل چهارگوش است، اما کشتی‌ها و قایق‌های سوئیسی و سازمان‌های غیردولتی سوئیس، اغلب نسخه مستطیلی این پرچم را برافراشته می‌کنند.

تاریخچه پرچم سوئیس به سه افسانه مختلف برمی‌گردد؛ لژیون تبانی، پرچم طوفان رایش (پرچم جنگ پادشاهی) در قرن دوازدهم و آرما کریستی در قرن سیزدهم. ازآنجایی‌که ممکن است همه این گروه‌ها از پرچم سرخ با صلیب سفید استفاده کرده باشند، پرچم چهارگوش برای اولین بار در دهه ۱۴۷۰ استفاده شده بود.

آیا می‌دانیستید؟

نماد صلیب سرخ (صلیب سرخ روی زمینه سفید) برعکس نماد صلیب سفید روی پرچم سرخ سوئیس است. در اولین کنوانسیون ژنو و ادای احترام به موسس صلیب سرخ، هنری دونانت سوئیسی، نماد صلیب روی پرچم این کشور به عنوان نماد حفاظت تبدیل شد.

۶- آلبانیا

اولین سالی که استفاده شد: حدود ۱۴۴۳ – احتمالا زودتر

سالی که به طور رسمی پذیرفته شد: ۱۹۱۲

نام رسمی: فلاموری کومبتار (پرچم ملی)

رنگ‌های اصلی: زمینه سرخ با عقاب دوطرفه مشکی

قدیمی ترین پرچم‌های دنیا

خاندان نجیب آلبانی در قرون وسطی بودند که تصور یک عقاب دوطرفه مشکی را روی یک زمینه سرخ در سر داشتند. این خاندان نماد عقاب دوطرفه مشکی را از پرچم امپراتور بیزانس وام گرفته بودند.

طراحی پرچم امروزی آلبانی به طور مستقیم به نشان دولتی کاخ کاستریوتی برمی‌گردد. زمانی که جرج کاستریوت اسکندربیگ شورشی علیه امپراتوری عثمانی رهبری کرد و نتیجه‌اش به استقلال آلبانی منجر شد، از این پرچم سرخ با نماد عقاب دوطرفه مشکی استفاده کرد. از آن به بعد بود که ملی‌گرایان آلبانی هر بار که می‌خواستند برای استقلال کشورشان مبارزه کنند، از نماد عقاب دوطرفه مشکی استفاده می‌کردند. این پرچم به طور رسمی در سال ۱۹۱۲ میلادی پذیرفته شد.

آیا می‌دانستید؟

پرچم آلبانی در طول دهه ۱۹۹۰ میلادی به عنوان نماد غیر رسمی جمهوری کوزوو، دولت خودمختاری در کوزوو استفاده می‌شد.

۵- استاندارد سلطنتی نروژ

اولین سالی که استفاده شد: حدود ۱۳۱۸ – (احتمالا زودتر از حدود ۱۲۸۰)

سالی که به طور رسمی پذیرفته شد: ۱۹۰۵

نام رسمی: کانگیفلاگت (پرچم سلطنتی)

رنگ‌های اصلی: زمینه سرخ با شیر طلایی تبر به دست

قدیمی ترین پرچم‌های دنیا

از آنجاکه از پرچم فعلی نروژ از سال ۱۸۲۱ استفاده می‌شود، زمانی که این نماد روی مهر دوشس اینگبجورگ استفاده شده بود، استاندارد سلطنتی نروژ به طور قطعی به سال ۱۳۱۸ میلادی برمی‌گردد. حتی گفته می‌شود از آن‌جایی که اریک مگنوسون پرچمی با نماد شیر تاج به‌سر طلایی و تبر به‌دست روی زمینه سرخ را در سال ۱۲۸۰ برافراشته، احتمالا تاریخش حتی به زمان‌های طولانی‌تری می‌گردد.

در اصل، شاه نروژ تنها از پرچم استاندارد سلطنتی نروژ استفاده کرده بود، منتها در طی زمان برای کشور مورد استفاده قرار گرفت. هرچند از زمانی که این دو کشور در آن زمان با یکدیگر متحد شده بودند، کشور نروژ در اوایل قرن هفدهم تا سال ۱۸۱۴ از همان پرچم دانمارک استفاده کرده بود. پی تجزیه اتحادیه بین سوئد و نروژ، استاندارد سلطنتی در سال ۱۹۰۵ دوباره معرفی شد و کشور نروژ و شاه نروژ بار دیگر از پرچم این کشور استفاده کردند.

آیا می‌دانستید؟

بعد از اینکه نروژ دوباره پادشاهی‌اش را در سال ۱۹۰۵ میلادی به دست آورد، زمانی که شاه هاکون هفتم به به پایتخت رسید، استاندارد سلطنتی نروژ در چندین قرن در ۲۵ نوامبر برای اولین بار ظهور کرد.

۴- اسکاتلند

اولین سالی که استفاده شد: حدود قرن سیزدهم یا چهارم (طبق افسانه‌ها حدود ۸۳۲)

سالی که به طور رسمی پذیرفته شد: قرن پانزدهم

نام رسمی: صلیب سنت اندرو یا سالتایر

رنگ‌های اصلی: زمینه آبی با ضلیب مورب سفید

قدیمی ترین پرچم‌های دنیا

قدیمی ترین پرچم‌های دنیا

بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که پرچم اسکاتلند که به سالتایر یا صلیب سنت اندرو شناخته می‌شود، طبق افسانه گفته شده در ۸۳۲، از قدیمی‌ترین پرچم‌های دنیاست. به گفته این افسانه، شاه آنگوس مک فرگوس از خدا خواست تا در برابر آنگلوساکسون به رهبری اتلستان پیروز شود. در صبح نبرد، ابرها به شکل صلیب مورب سفید (همان صلیب‌هایی که سنت اندرو روی آن شهید شد) در آسمان آبی دیده شدند.

براساس این افسانه، بسیاری از مردم سال ۸۳۲ را تاریخی می‌دانند که اسکاتلندی‌ها سالتایر را به طور رسمی پذیرفتند. هرچند، شواهد یا سوابق تاریخی مستندی وجود ندارد که نشان دهد صلیب سنت اندرو در آن دوره از زمان استفاده شده باشد. اولین استفاده مشخص‌شده‌ای از سنت اندور به عنوان نماد ملی به سال ۱۲۸۶ برمی‌گردد. به علاوه، اولین بار نماد صلیب سنت اندرو چیزی حدود اواخر قرن چهاردهم پدید آمد. صرف‌نظر از اینکه چه زمانی واقعا از صلیب سنت اندرو استفاده شده، پرچم اسکاتلند یکی از قدیمی‌ترین پرچم‌های دنیا محسوب می‌شود.

آیا می‌دانستید؟

اولین تصویر قطعی از سالتایر که امروز شناخته می‌شود، در اسحله خانه سر دیوید لیندسی در سال ۱۵۴۲ برمی‌گردد.

۳- لتونی

اولین سالی که استفاده شد: حدود ۱۲۷۹

سالی که به طور رسمی پذیرفته شد: ۱۹۱۸ – مجددا در ۱۹۹۰ پذیرفته شد

نام رسمی: ندارد

رنگ‌های اصلی: زمینه سرخ با نوار سفید

قدیمی ترین پرچم‌های دنیا

پرچم لتونی هم با زمینه سرخ و نوار سفیدش به بسیاری از پرچم‌های قدیمی دنیا شباهت دارد. از آنجایی که هیچ‌کس نمی‌داند پرچم سرخ و سفید برای اولین بار چه زمانی در لتونی استفاده شده، شواهد تاریخی نشان می‌دهد که احتمالا از این پرچم در اوایل قرن سیزدهم استفاده شده بود. به پرچم سرخ با نوار سفید برای اولین بار در واقع نگاری قافیه‌ای لتونی اشاره و در سال ۱۲۷۹ در حین جنگ بین قبایل باستانی لتونی از سزیس استفاده شده بود.

پرچم سرخ و سفید این کشور به طور رسمی در سال ۱۹۱۸ پذیرفته شد و تا زمان اشغال لتونی به واسطه شوروی در ۱۹۴۰ استفاده می‌شد. پرچم مستقل لتونی در نهایت در سال ۱۹۹۰ میلادی به حال اول خود برگردانده شد.

آیا می‌دانستید؟

طبق افسانه‌ای، سرخی پرچم لتونی، خون رئیس لتونی را نشان می‌دهد که در نبرد زخمی شده و زخمش را با پارچه سفید باندپیچی کرده بود. درحالی که دو طرف او با خونش آغشته شده، بخش سفید پرچم خوابیدن او را نشان می‌دهد.

۲- اتریش

اولین سالی که استفاده شد: حدود اواخر قرن دوازدهم – طبق اسناد رسمی در ۱۲۳۰

سالی که به طور رسمی پذیرفته شد: ۱۹۱۸

نام رسمی: ندارد

رنگ‌های اصلی: سرخ و سفید

قدیمی ترین پرچم‌های دنیا

پرچم اتریش یکی از پرچم‌های مدعی است. احتمالا این پرچم سرخ و سفید در اوایل ۱۱۰۵ به عنوان نشان دولتی سلسله بابنبرگ قرون وسطی استفاده شده بود. با اینکه قدمت این پرچم به یک قرن قبل از پرچم دانمارک برمی‌گردد، اولین استفاده رسمی مستند از این پرچمم تا سال ۱۲۳۰ پدید نیامده بود.

طبق افسانه اتریشی، دوک لئوپولد پنجم اتریشی، در پی جنگ حین محاصره آکا (۱۱۸۹-۱۱۹۱)، پرچم این کشور را ابداع کرد. با اینکه احتمالا این داستان درست نیست، حاکمان اتریش بعد از اواخر قرن سیزدهم از پرچم سرخ و سفید استفاده می‌کردند.

آیا می‌دانستید؟

رنگ پرچم اتریش حدود سال ۱۷۰۰ – ۱۹۱۸ از روی رنگ‌های پرچم امپراتوری روم مقدس، به رنگ‌های مشکی و طلایی بود. به خاطر اینکه امپراتوری روم مقدس، فرانیسیس دوم از سلسله هابسبورگ، قلمرو شخصی‌اش را امپراتوری اتریش اعلام کرد، از رنگ‌های طلایی و مشکی در این پرچم استفاده می‌شد.

۱-دانمارک

اولین سالی که استفاده شد: حدود ۱۲۱۹ – احتمالا زودتر

سالی که به طور رسمی پذیرفته شد: ۱۶۲۵

نام رسمی: دانبروگ

رنگ‌های اصلی: زمینه سرخ با صلیب سفید نوردیک

قدیمی ترین پرچم‌های دنیا

قدیمی ترین پرچم‌های دنیا

از آنجایی که کشورهای زیادی ادعا کردند قدیمی‌ترین پرچم‌های دنیا را دارند، اما این پرچم کشور دانمارک است که همه آن را به عنوان قدیمی‌ترین پرچم موجود در دنیا به حساب می‌آورند. این پرچم همچنین به طور رسمی به عنوان دانبروگ شناخته می‌شود و تاریخ آن هم حداقل به سال ۱۲۱۹ میلادی برمی‌گردد. پرچم این کشور در کتاب رکوردهای گینس به عنوان قدیمی‌ترین پرچم ملی ثبت شده که تا به امروز برافراشته است.

طبق افسانه‌ای، این پرچم حین نبرد با لیندانیس، استونی از بهشت به زمین هبوط کرده است. با اینکه این افسانه چیزی حدود ۱۵۰۰ پدید آمد، شواهدی وجود دارد که دانمارکی‌ها از ۱۳۴۰ – ۱۳۷۰ از پرچم سرخ با صلیب سفید استفاده می‌کردند. دانبروگ در همین زمان در گلر آرموریال در کنار نشان دولتی شاه دانمارک نشان داده می‌شد.

آیا می‌دانستید؟

جدا از محبوبیت این پرچم، از سال ۱۸۳۴ میلادی استفاده از پرچم دانبروگ برای استفاده خصوصی ممنوع شده بود. هرچند بسیاری از مردم این قانون را زیر پا گذاشتند و هنوز هم زیر پا می‌گذارند که این ممنوعیت در سال ۱۸۵۴ میلادی به طور رسمی برداشته شد.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها