تاریخچه فتوشاپ چیست و از چه زمانی وارد ایران شد؟

همه کسانی که در حوزه گرافیک فعالیت دارند، به خوبی فتوشاپ را می‌شناسند. راستش را بخواهید این نرم افزار برای گرافیست‌ها، حکم آچار فرانسه در دنیای فنی‌کاران است. اما تا به حال اصلا به این فکر کرده‌اید که اولین بار فتوشاپ چه زمانی پا به دنیای نرم افزارهای جهان گذاشت؟ خالقان آن چـه کسانی بودند. یا اصلا به این فکر کرده‌اید که در لا به لای تاریخ پر فراز و نشیب پیشرفت این نرم افزار، ایران کی آن را به کار برد؟ در این مطلب قرار است به تمامی این سوالات پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

معرفی کلی نرم افزار فتوشاپ

شاید برای کسانی که تازه به جمع گرافیست‌ها پیوسته‌اند، با یکی از کاربردی‌ترین و قدرتمندترین نرم افزاهای این حوزه یعنی فتوشاپ آشنا شوند. اگر اطلاعات در مورد چند و چون این نرم افزار ندارید و دوست دارید بیشتر در مورد کارایی آن بدانید، به ادامه مطلب توجه کنید.

بدون شک یکی از قدرتمند‌ترین نرم افزارهای کامپیوتری که توسط شرکت ادوبی ساخته شده، فتوشاپ است. Photoshop این نرم افزار که برای سیستم‌ عامل‌های مک و ویندوز طراحی شده، ابزار قدرتمندی برای انجام کارهای گرافیکی مثل ایجاد تغییر روی عکس‌ها است.

طراحان و عکاسان حرفه‌ای زیادی در سراسر دنیا آن را به کار برده و حتی برای کسب درآمد در عکاسی‌ها و استدیوهای فـیلم سازی از آن استفاده می‌کنند.

به طور کلی این نرم افزار به دلیل استفاده پیشرفته‌ای که دارد، بیشتر در مراکز و شرکت‌هایی که با ایجاد تغییرات در تصاویر سر و کار دارند، استفاده می‌شود. بیشترین استفاده از این نرم افزار مربوط به موارد زیر است.

۱: استفاده توسط گرافیست‌ها

۲: استفاده در چاپخانه‌ها

۳: استفاده در استدیوهای فیلـم و انیمیشن سازی

۴: استفاده در نشریه‌ها

۵: استفاده در شرکت‌های مدلینگ و عکاسی‌ها

۶: استفاده در شرکت‌های تبلیغاتی

۷: و…

تاریخچه فتوشاپ

بیش از ۳۰ سال است که فتوشاپ در دنیای ما وجود دارد. از اولین نسخه آن تا همین نسخه‌ای که در سال جدید میلادی منتشر شد، شاهد تغییر و تحولات شگفت انگیزی بودیم. اما بد نیست کمی با تاریخچه این نرم افزار فوق ‌العاده آشنا شده و در مورد خالقان آن بدانید.

اولین بار فتوشاپ در سال ۱۹۸۷ تویط برادران نول یعنی تومـاس و جان ساخته شد و سپس در سال ۱۹۸۸ نیز آن را توسعه دادند. اما در همان سال نیز آن را به شرکت Adobe Systems فروختند.

فتوشاپ ابتدا به عنوان یک نرم افزار ساده برای نمایش تصاویر و ویرایش آن‌ها از رنگی به خاکستری و از خاکستری به رنگی باشد. اما برادران نول هردو از کار خود استعفا دادند تا بتوانند نرم افزار خود را بسط و گسترش دهند.

روند تکامل نرم افزار فتوشاپ

از سال ۱۹۸۸ تا سال ۲۰۲۱، هر سال یک نسخه جدید به خانواده فتوشاپ اضافه شده است. قطعا هر ورژنی از برنامه، دارای ویژگی‌ها و کابردهای جدید بوده و خواهد بود.

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید، شرکت ادوبی در سال ۲۰۰۱ از ترس پیچیدگی‌های بسیار نرم افزار فتوشاپ، یک نسخه سبک و ابتدایی تحت عنوان Adobe Photoshop Elements تولید کرد.

این نسخه مخصوص کاربرانی است که استفاده‌های ساده‌ای از فتوشاپ می‌کنند. تا به حال ۱۳ ورژن از این اپ نیز تولید شده است. اما دوست دارید بدانید فتوشاپ چطور از ایران سر درآورد؟ پس به ادامه ماجرا توجه کنید.

فتوشاپ کی وارد ایران شد؟

 

 

 

 

 

 

 

 

۴ حقیقت در مورد فتوشاپ

مطمئنم که تا اینجای مطلب کلی اطلاعات جالب به دست آورده‌اید. اما بد نیست در خصوص ۴ حقیقت شگفت‌انگیز مربوط به فتوشاپ با شما صحبت کنیم.

۱_ ادوبی فتوشاپ محبوب‌ترین نرم افزار گرافیکی و ویرایش عکس در بازار بوده و ۳۶ درصد سهم بازار را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده است.

۲_ در ابتدا برادران نول اسم  Display را برای نرم افزار فتوشاپ انتخاب کرده بودند. اما بعدها به پیشنهاد یک ناشر این اسم را به فتوشاپ تغییر دادند.

۳_ یکی از خالقان فتوشاپ، جان نول، بعدا به دلیل استعداد و توانایی‌هایی که داشت، در استدیو پیکسار که متعلق به استیو جابز بود، استخدام شد.

۴: امروزه بیش از ۹۰ درصد افراد خلاق و حرفه‌ای از ادوبی فتوشاپ برای انجام کارهای خود استفاده می‌کنند.

سخن آخر

شاید سالیان سال طول بکشد تا نرم افزار دیگری وارد حوزه گرافیک شود که به قدرتمندی فتوشاپ تولید شود. دنیای گرافیک بخش زیادی از پیشرفت خود را مدیون شرکت ادوبی و نرم افزار فتوشاپ است. اما در ایران وب سایت‌های جذابی مثل کافه گرافیک برای دنبال کردن کارهای گرافیکی مثل بنر لایه باز، تایپوگرافی، موکاپ‌های تجاری، بنرهای مختلف مثل بنر آرایشگاه زنانه، بنر حرفه‌ای، پوستر سه بعدی و دیواری و.. را پیدا کنید. بدون شک کافه گرافیک پیشگام در گسترش و توسعه دنیای گرافیک است. سری به این سایت فوق العاده زده و هر پوستر و عکسی لایه بازی که لازم دارید را یکجا تهیه کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
منو

اخرشم نگفتین کی وارد ایران شد