۸ قدیمی‌ترین درخت شجره‌نامه خانوادگی را در جهان بشناسید

برای بسیاری از مردم بسیار مهم است تاریخچه خودشان را بدانند، که به سمت حفظ و مستند کردن چند درخت شجره‌نامه خانوادگی شده است. از طرفی که مردم عادی برای لذت بردن درخت شجره‌نامه خانوادگی‌شان را ثبت می‌کنند، اما خانوادهای سلطنتی، ثبت اصل‌ونسب و حق فرمانروی را ضروری می‌دانند. همین هم می‌شود که بیشتر قدیمی‌ترین درخت های فامیلی شناخته‌شده به خاندان‌های سلطنی دنیا متعلق است.

 مسیر این خانواده‌ها را می‌شود به چندین قرن گذشته پیدا کرد و حتی مدعی هستند که نوادگان چهره‌هایی از کتاب مقدس هتسند. با اینکه تایید اصالت تاریخی بعضی از این موارد با ان چهره‌های افسانه‌ای ممکن است دشوار باشد، اما این خانواده‌ها در فهرست امروزمان قرار گرفته‌اند، چون خودشان باور عمیقی به این اعتقادشان دارند و تصور میکنند از نوادگان چهره‌های افسانه‌ای هستند.

۸- درخت شجره‌نامه خانوادگی خاندان گریمالدی (خاندان سلطنتی موناکو)

سال تاسیس: ۱۱۶۰ بعد از میلاد مسیح

بنیانگذار: گریمالدی کانلا

بزرگ فامیل فعلی: آلبرت دوم، پرنس موناکو

کشور مبدا: جمهوری جنوا (ایتالیا)

درخت شجره‌نامه خانوادگی

خاندان گریمالدی از قرن دوازدهم در موناکو حاکم بودند که در حال حاضر آلبرت دوم، پرنس با اقتدار موناکو بزرگ این خانواده محسوب می‌شود. با اینکه اصل‌ونسب این خانواده به قرن دوازدهم برمی‌گردد، اما سلسله سلطنتی خاندان گریمالدی از سال ۱۲۹۷ میلادی و زمانی شروع شده بود که فرانسیسکو گرمالدی رهبری موناکو را همراه سربازانش با لباس فرانسیسکن برعهده گرفت. از آن زمان به بعد بود که نوادگان این خاندان بر موناکو حکمفرما شدند.

همانطور که موناکو یکی از کشورهای مرفع و ثروتمند دنیاست، خاندان گریمالدی هم به عنوان یکی از خانواده‌های ثروتمند محسوب می‌شود. حتی ارزش دارایی‌های این خاندان به بیش از ۱ میلیارد دلار هم تخمین زده می‌شود. این خاندان با خانواده‌های برجسته اروپایی دیگر مانند خاندان بادن، خاندان لورن، خاندان وورتمبرگ، خاندان هانوفر، پولیناک، خاندان دوک هامیلتون، خاندان ارواخ، خاندان مترود-وسترلو، خاندان هانوفر، خاندان باواریا، خاندان لیختن آشتاین و خیلی‌های دیگر نسبت دوری دارد.

آیا می‌دانستید؟

در افسانه‌ها آمده که خانواده گریمالدی زمانی که عاشق شوند، نفرینی گریبان‌شان را می‌گیرد. قدمت واقعی این نفرین هم به روزهای ابتدایی این خانواده برمی‌گردد، که فرانسیسکو گریمالدی بعد از اینکه رهبری موناکو را گرفت، مست قدرتش شد و مرتدها و جادوگران، حتی جادوگران عزیزش را کشت. جادوگری هم که در حال سوخته شدن بود، خاندان گریمالدی را با گفتن جمله «گریمالدی‌ها هیچوقت خوشحالی واقعی را در زندگی مشترک نمی‌بینند» نفرین کرد.

۷- درخت شجره‌نامه خانوادگی خاندان اولدنبورگ

سال تاسیس: ۱۱۰۱ بعد از میلاد مسیح

بنیانگذار: الیمار اول، کنت اولدنبورگ

بزرگ فامیل فعلی: کریستوف، پرنس شلزویگ-هولشتاین

کشور مبدا: شمال آلمان

درخت شجره‌نامه خانوادگی

از تمام درختان خانواده‌های سلطنتی، این خاندان اولدنبورگ هستند که هنوز هم نجیب‌زادگان بسیاری در سراسر اروپا دارد. ملکه مارگارت دوم از دانمارک، شاه هارلد هفتم از نروژ، کنستانتین دوم شاه سابق یونان، ماریا ولادیمیرونیا دوشس بزرگ روسیه، چارلز، پرنس ولز و پرنس خاندان سلطنتی بریتانیا و کرسیتوف، پرنس شلزویگ-هولشتاین و بزرگ خاندان اولدنبورگ از آن نجیب‌زادگان هستند. با اینکه شاخه اصلی (از طریق وارث مرد) خاندان اولدنبورگ در اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی از دنیا رفت، خاندان گلوکسبورگ (سابقا به خاندان شلسویگ-هولشتاین-سوندربورگ- گلوکزبورگ شناخته می‌شود)، در حال حاضر خط اصلی این خاندان را برعهده دارد.

خاندان اولدنبورگ از قرن دوازدهم میلادی با الیمار اول، اولین رئیس اولدنبورگ سرچشمه می‌گیرد. هرچند که این خاندان به قدرت و برتری نرسیده بود تا اینکه کریستین اول در قرن پانزدهم شاه دانمارک شد. شاهان نروژ و دانمار و سوئد هم از این خانواده پدید آمدند.

آیا می‌دانستید؟

خاندان اولدنبورگ از جهتی مدعی است که سلطنت‌های بریتانیایی از ازدواج بین ملکه آن و پرنس جورج دانمارک و نروژ به وجود آمده بود، منتها هیچ کدام از فرزندانش‌شان زنده نماند و مسیر نسلی‌شان به خاندان متفاوتی وارد شد. با این حال، از طریق پدر یعنی پرنس فیلیپ و همسر ملکه الیزابت دوم، این خانواده سلطنتی بریتانیایی به طور فنی بخشی از خاندان اولدنبورگ هم محسوب می‌شود.

۶- درخت شجره‌نامه خانوادگی خاندان هابسبورگ-لورن

سال تاسیس: قرن یازدهم بعد از میلاد مسیح

بنیانگذار: رادبات، کنت هابسبورگ

بزرگ فامیل فعلی: کارل فون هابسبورگ

کشور مبدا: سوابیا (جنوب غربی آلمان امروزی)

درخت شجره‌نامه خانوادگی

با اینکه اتریش امروزی دیگر خاندان سلطنتی ندارد، اما نوادگان زیاد و خانواده قدرتمندی در این کشور هستند که خاندان هابسبورگ (الان خاندان هابسبورگ-لورن) هنوز هم موقعیت برجسته‌ای در جامعه و سیاست در دست دارند. از آنجا که مسیر اصلی وارث مرد این خانواده به طور فنی از دنیا رفته، اما زمانی که ماریا ترزا، امپراتور رومی مقدس در قرن هجدهم میلادی بود، خاندان هابسبورگ از بین نرفته است.

زمانی هم ماریا ترزا با فرانتش استفان لورن ازدواج کرد، خاندان هابسبورگ-اورن شکل گرفت. اعضای خاندان هابسبورگ-اورن هنوز از نام مستعار هابسبورگ استفاده می‌کنند که می‌شود به کارل فون هابسبورگ، بزرگ فعلی خاندان هابسبورگ-اورن و سیاستمدار اترشی اشاره کرد.

آیا می‌دانستید؟

خاندان هابسبورگ نه تنها بر اتریش حکمفرما بود، بلکه یکی از قدرتمندترین خاندان‌های اروپا بودند که امپراتوری‌های مقدس روم و شاهان و امپراتوری‌های بوهمیا، مجارستان، کرواسی، گالیسیا، پرتغال و اسپانیا از دل آن بر آمده‌اند. این خاندان حتی چند شاهزاده را هم در هلند و ایتالیا حاکم کرده بودند.

۵- درخت شجره‌نامه خانوادگی خاندان سلطنتی بریتانیایی

سال تاسیس: حدود قرن نهم بعد از میلاد مسیح

بنیانگذار: آلفرد کبیر

بزرگ فامیل فعلی: ملکه الیزابت دوم

کشور مبدا: انگلستان

درخت شجره‌نامه خانوادگی

هیچ خاندان سلطنتی در فهرست امروز نیست که مشهورتر و محبوب‌تر از خانواده سلطنتی بریتانیا باشد. این خاندان جدا از نداشتن قدرت واقعی، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان آن را دوست دارند و به این خانواده احترام می‌گذارند. تمام سلطنتی‌های بریتانیایی منجمله ملکه الیزابت دوم از نوادگان آلفرد کبیر است، که در قرن نهم بر این منطقه حاکم بود و به اولین شاه واقعی انگلستان تبدیل شد.

در حال حاضر، خانواده ویندسور مسیر اصلی خانواده سلطنتی بریتانیی را برعهده گرفته که این لقب را در حین جنگ جهانی دوم به خودش اختصاص داده بودند. حالا تمام نوادگان آینده ملکه، نام خانوادگی منودبات-ویندسور را به خودشان می‌گیرند، که ترکیبی از نام اصلی خانوادگی (پرنس فیلیپ) شوهر ملکه الیزابت دوم است. خویشاوندان دور و نزدیک زیادی در کنار شاخه اصلی خاندان سلطنتی بریتانیایی وجود دارد، که بعضی از آن‌ها سلطنی/اشرافی هستند و بعضی‌هایشان هم نیستند.

آیا می‌دانستید؟

ملکه الیزابت دوم طولانی‌ترین دوره سلطنت در تاریخ بریتانیا را با ۶۷ سال سن دارد. او همچنین طولانی‌ترین دوره خدمت به عنوان رئیس زن در دولت، مسن‌ترین ملکه زنده، طولانی‌ترین ملکه فعلی و مسن‌ترین و طولانی‌ترین رئیس دولت فعلی است.

۴- درخت شجره‌نامه خانوادگی خاندان کنگ (نوادگان کنفوسیوس)

سال تاسیس: حدود ۵۵۱ قبل از میلاد مسیح

بنیانگذار: کنفوسیوس

بزرگ فامیل فعلی: کونگ تسوئی-چانگ (از شاخه شمالی)؛ کنگ ژانکای (از شاخه جنوبی)؛ گونگ دائسیک (از شاخه در کره، گونگ کوفو)

کشور مبدا: چین

درخت شجره‌نامه خانوادگی

از آنجایی که احتمالا قدمت بعضی از خانواده‌های سلطنتی در فهرست‌مان به قبل‌تر از این‌ها برمی‌گردد، اما درخت شجره‌نامه خانوادگی کنگ یا نوادگان کنفوسیوس بهترین شجره‌نامه مستند در طول تاریخ را دارند. برای اثبات این دلیل و حقیقی که کوفوسیون را با شک‌وتردید به عنوان یک شخص واقعی (برعکس بعضی از بزرگان قدیمی‌ترین درخت شجره‌نامه خانوادگی که ممکن است از چهره‌های افسانه‌ای باشد) در نظر می‌گیرد، شجره‌نامه خاندان کنگ بیشتر اوقات به عنوان قدیمی‌ترین شجره‌نامه خانوادگی در تاریخ در نظر گرفته می‌شود. رکوردهای جهانی گینس حتی وضعیت این خانواده را به عنوان طولانی‌ترین خانواده در جهان هم تایید کرده است.

خانواده کنگ شاخه‌های متنوع‌اش، جمعیت زیادی دارند که طبق کمیته تالیف شجره‌نامه کنفوسیوس ، به ۳ میلیون عضو تخمین زده می‌شوند. خاندان کانگ به طور مستقیم از کنفوسیوس و در حال حاضر هم نسل ۸۳ او محسوب می‌شود، که اصل‌ونسب‌شان بعد از مرگش ثبت شده است. حتی نسخه‌های به‌روزشده‌ای از شجره‌نامه کنفوسیوس در هر چند دهه منتشر می‌شود.

آیا می‌دانستید؟

نوادگان کنفوسیوس در قرن چهاردهم به کره نقل مکان کردند و شاخه خانوادگی‌شان را هم به آن‌جا بردند، حتی نام خانوادگی خود را از انگ و گونگ تغییر دادند تا به نامشان کره‌ای شود. در حال حاضر هم بیش از ۳۴.۰۰۰ از اصل‌ونسبت کنفوسیوس در کره زندگی می‌کنند.

۳- درخت شجره‌نامه خانوادگی خاندان امپراتوری ژاپن

سال تاسیس: ۶۶۰ سال قبل از میلاد مسیح

بنیانگذار: امپراتور جیمو

بزرگ فامیل فعلی: امپراتور ناروهیتو

کشور مبدا: ژاپن

درخت شجره‌نامه خانوادگی

شاید خاندان شاهنشاهی ژاپن قدیمی‌ترین درخت شجره‌نامه را نداشته باشد، اما قدیمی‌ترین حکومت سلطنتی وراثتی و مستمر در جهان است. این خاندان از سال ۶۶۰ قبل از میلاد مسیح و با ظهور امپراتور افسانه‌ای جیمو به وجود آمد. از آنجایی که بر سر واقعی بودن ۲۹ امپراتور اول یا تمام امپراتورهای این کشور اختلافاتی وجود دارد. اما ریشه خانواده سلطنتی ژاپن قطعا و حداقل به قرن ششم در زمان امپراتوری کینمی، اولین امپراتور ژاپن برمی‌گردد که اسناد واقعی می‌توانند تاریخچه او را تایید کنند.

خاندان سلطنتی ژاپن مانند بسیاری از شاهنشاهی‌های امروزی، به هیچ قدرت واقعی بر این کشور دست پیدا نکرده و نقش این خانواده بیشتر نمادین است. یعنی این خانواده در مراسمات و وظایف اجتماعی حضور دارد، منتها نقشی در امور نظامی و دولتی ندارند.

آیا می‌دانستید؟

جمعیت اشرافی‌های خاندان ژاپن به خاطر نگرانی‌های بودجه‌ای در جنگ جهانی دوم، کم شدند و در حال حضر تنها ۱۸ عضو باقیمانده دارد. متاسفانه تا به دنیا آمدن پرنس هیساهیتو در سال ۲۰۰۶ میلادی، هیچ نوه مردی برای چندین دهه به دنیا نمی‌آمد و چند عضو از خانواده شاهنشاهی به خاطر اینکه با غیر سلطنتی‌ها ازدواج کرده بودند، مجبور شدند این خانواده را ترک کردند.

۲- درخت شجره‌نامه خانوادگی خاندان سلیمان

سال تاسیس: حدود ۹۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

بنیانگذار: منلیک اول

بزرگ فامیل فعلی: زرا یاکوب آمها سلاسی

کشور مبدا: اتیوپی و اریتره (این دو کشور زمانی یک پادشاهی بوده است)

درخت شجره‌نامه خانوادگی

با اینکه مدت زیادی از حکومت سلطنتی در اتیوپی نگذشته و این خانواده شاهنشاهی هم از سال ۱۹۷۴ دیگر بر این کشور حکمرانی نکرده است، اما خاندان سلیمان هنوز هم وجود دارند و اصل‌ونسب‌شان به منلیک اول، پسر شاه سلیمان و ملکه صبا می‌رسد. همانطور که قدمت این خانواده به منلیک اول برمی‌گردد، خاندان سلیمان هم مانند خانواده لوری به طور فنی از شاه داوود (سلیمان، پسر داوود بود) هستند.

از آنجا که آخرین امپراتور اتیوپی، هایله سلاسی اول، یک سال بعد از کودتای سال ۱۹۷۴ میلادی زیر شرایط مشکوکی از دنیا رفت، نوادگانش هنوز زنده هستند و نوه او، زرا یاکوب آمها سلاسی پرنس اتیوپی (در تبعید) است. با اینکه خاندان سلیمان دیگر هیچ قدرت واقعی در این کشور ندارند، اما بسیاری از اعضای آن حکومت بعد از سپری کردن دوران تبعیدشان، به این کشور برگشتند.

آیا می‌دانستید؟

طبق گفته افسانه‌ای، بعد از اینکه ظاهرا صندق مقدس در کلیسای بانوی ماری صهیون در آکسوم، اتیوپی پنهان شده، نگهداری آن را برعهده گرفته بودند.

۱-درخت شجره‌نامه خانوادگی خاندان لوری

سال تاسیس: حدود ۱۰۳۷ قبل از میلاد مسیح

بنیانگذار: شاه داوود

بزرگ فامیل فعلی: بدون شرح

کشور مبدا: رژیم صهیونیستی (اسرائیل)

درخت شجره‌نامه خانوادگی

بستگی دارد از چه کسی بپرسید، اما خاندان لوری به عنوان قدیمی‌ترین شاخه خانوادگی در جهان، ادعای قوی دارد. حتی به گفته دکتر نیل روزنشتاین که نویسنده کتاب افسانه لوری بود هم ریشه خاندان لوری را به شاه داوود از کتاب مقدس برمی‌گراند. اعضای بنیانگذار این خاندان هم مانند بعضی از خاندان‌ها در فهرست امروز، احتمالا لزومی ندارد که از اشخاص واقعی بوده باشند.

از همه این‌ها که بگذریم، شواهد تاریخی مبهمی از شاه داوود وجود دارد که او را شخص تاریخی حقیقی نشان دهد. منتها صرف‌نظر از آن، خاندان لوری، شاه داوود را نقطه شروع درخت شجره‌نامه خانوادگی‌شان می‌دانند. در کتاب روزنشتاین هم شواهد زیادی از قدمت درخت شجره‌نامه خانوادگی خاندان لوری دیده می‌شود که قطعا نام فعلی این خانواده را به قرن سیزدهم در فرانسه می‌برد.

آیا می‌دانستید؟

خاندان بوری به عنوان برجسته‌ترین خانواده یهودی اشکنازی در تاریخ و با مشهورترین چهره‌های تاریخی از جمله کارل مارکس، زیگموند فروید، فلیکس مندلسون، مارتین بوبر، راشی و هزکیا شناخته می‌شود.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها