قدیمی‌ترین انیمه‌های ژاپن کدامند؟

ریشه تاریخی قدیمی‌ترین انیمه‌های ژاپن به قرن بیستم برمی‌گردد که ژاپن تلاش می‌کردی این کشور به سمت امروزی شدن پیش برود. با اینکه مورخان نمی‌توانند تاریخ دقیقی را از اولین انیمه‌های ژاپن مشخص کنند، اما بیشتر اوقات سال ۱۹۱۷ میلادی، سال حیاتی برای توسعه انیمه‌های ژاپنی در نظر گرفته می‌شود. یعنی قدیمی‌ترین انیمه ژاپنی موجود هم این را ثابت می‌کند، که در همان سال ۱۹۱۷ میلادی تولید شده است.

متاسفانه، بیشتر قدیمی‌ترین انیمه‌های ژاپن در زمین‌لرزه بزرگ کانتو در سال ۱۹۲۳ یا نابود یا مفقود شده بودند. با این وجود، انیمه‌های قدیمی در این سال‌های اخیر پیدا شده و به صورت دیجیتالی بازسازی‌هایی روی آن‌ها انجام شده است. قدمت تمام انیمه‌هایی که در فهرست مقاله امروز آمده، به اوایل قرن بیستم برمی‌گردند و آن‌ها را می‌شود (همراه با چند انیمه‌های قدیمی دیگر) در وب‌سایتی تماشا کرد که سالگرد صدمین انیمه ژاپنی را در آن جشن می‌گیرند.

۷- انیمه ساروکانیگاسن

عنوان انگلیسی: انیمه میمون یاسوجی موراتا و خرچنگ‌ها

سال ساخت: ۱۹۲۷

کارگردان: یاسوجی موراتا

قدیمی‌ترین انیمه‌های ژاپن

انیمه ساروکانیگاسن اولین فیلم انیمیشنی یاسوجی موراتاست و تصور می‌شود شکل و سبکی که او به شخصیت‌هایش داده بود، روی تصاویر کتاب مصور میمون داینیپون یوبنکای کودانشا و خرچنگ‌ها (۱۹۳۷) از سنگای ایگاوا تاثیر گذاشته است.

داستان نزاع میمون و خرچنگی در این انیمه روایت می‌شود که میمون آب‌زیره‌کاهی، یک خرچنگ را می‌کشد و فرزندان خرچنگ هم انتقام او را بعدها از میمون می‌گیرند. فیلم موجودی که از این انیمه دیده می‌شود، ۵ دقیقه زمان دارد و معتقدند نسخه کوتاه‌شده‌ای است که توپ‌های برنج ژاپنی در صحنه فریب خرچنگ با دانه‌های خرمالوی میمون عوض شده است.

۶- انیمه کموریگیوسا مونوگاتاری

عنوان انگلیسی: داستان تنباکو

سال ساخت: ۱۹۲۶

کارگردان: نوبورو افوجی

قدیمی‌ترین انیمه‌های ژاپن

برخلاف نسخه اصلی از این انیمیشن که شش دقیقه زمان دارد، نسخه به جامانده‌ای از داستان تنباکو وجود دارد که ۳ دقیقه‌ای است و فقط نیمه اول آن دیده می‌شود. انیمه کموریگیوسا مونوگاتاری، داستان مرد کوچکی را روایت می‌کند که داستان تنباکو را برای دختر جوانی با مدل موی سنتی ژاپنی تعریف می‌کند. تصور می‌شود که دختر به تصویرکشیده در این قدیمی‌ترین انیمه‌های ژاپن، براساس ایچی، خواهر کوچک‌تر افوجی بوده است و شخصیت فیلم بعدی افوجی، چییوگامی ایگا شباهت دارد.

با اینکه که تاریخ تولید رسمی این انیمه به سال ۱۹۲۶ میلادی برمی‌گردد، اما بعضی‌ها معتقدند که این انیمه قبل‌تر از سال ۱۹۲۴ میلادی ساخته شده است.

۵- انیمه سنگا تسوبو

عنوان انگلیسی: انیمه دیگ

سال ساخت: ۱۹۲۵

کارگردان: سانای یاماموتو

قدیمی‌ترین انیمه‌های ژاپن

بعد از اینکه سانای یاماموتو در وزارت آموزش و پرورش ژاپن استخدام شد، سفارش اولین فیلمش را از این وزارت گرفت. ترکیبی از ۲ داستان ماهیگیر و جن از داستان شب‌های عربی با قصه شیر و روباه از کتاب پرنس (یا شهریار) از ماکیاولی در انیمه سنگا تسیوبو روایت می‌شود.

زمانی که شخصیت‌های داستان در این انیمه ۱۷ دقیقه‌ای سیاه و سفید صحبت می‌کنند، حبابی باز می‌شود که حرف‌هایشان روی آن نوشته می‌شود تا در این فیلم صامت متوجه مکالمه آن‌ها شویم.

۴- انیمه کویکیوسنگا اوباسوتیاما

عنوان انگلیسی: اوباسوتیاما

سال ساخت: ۱۹۲۵

کارگردان: سانای یاماموتو

قدیمی‌ترین انیمه‌های ژاپن

انیمه اوباسوتیاما از اولین کارهای سانای یاماموتو بود که تولیدش یک سال و نیم طول کشید و با استقبال و اقبال خوبی از سمت مردم مواجعه شد. داستان اربابی در این انیمه بلند ۱۸ دقیقه‌ای روایت می‌شود، که در استان شینانو زندگی می‌کند و از پیردمردها و پیرزن‌ها متنفر است. آن‌قدر از انسان‌های پیر نفرت دارد که آن‌ها را در ۶۰ سالگی به جزیره‌ای تبعید می‌کند. اما این‌جاست که مرد جوانی از راه می‌رسد و او را متقاعد می‌کند که دست از تبعید انسان‌های پیر بردارد و به آن‌ها احترام بگذارد.

یاماموتو در زمان اکران این فیلم، نزدیک به ۱۰۰ نسخه از آن را فروخت و آن‌قدر مجبوب شد، که حتی بخش آموزش اجتماعی از وزارت آموزش و پرورش ژاپن هم یکی از نسخه‌ها را خرید. یاماتو هم بعد از اینکه این وزارت نسخه‌ای از این قدیمی‌ترین انیمه‌های ژاپن را خرید، کارمند موقت وزارت آموزش و پرورش شد و از همان‌جا فیلم‌های بیشتری برایشان تولید کرد.

۳- انیمه کویکوتوجیمانگا یوساکی تو کام

عنوان انگلیسی: انیمه خرگوش و لاکپشت

سال ساخت: ۱۹۲۴

کارگردان: سانائه یاماموتو

قدیمی‌ترین انیمه‌های ژاپن

انیمه خرگوش و لاکپشت که ۶ دقیقه هم زمان دارد، داستان کلاسیکی را روایت می‌کند که نامش را روی آن گذشته‌اند. سال ساخت این انیمیشن به سال ۱۹۲۴ میلادی برمی‌گردد و یکی از اولین انیمیشن‌هایی محسوب می‌شود که داستان خرگوش و لاکپشت را با «آهسته و پیوسته» رفتن لاکپشت روایت می‌کند که خرگوش مغرور را در مسابقه‌ای می‌برد.

هنر تکنیک ساده‌ای از خطوط و پس‌زمینه منحصربه‌فردی در این فیلم به کار گرفته شده، که به نظر می‌رسد به جای ارائه داستان بومی سنتی ژاپن، داستان کشوری دیگری را روایت می‌کند. این انیمه یکی از اولین کارهای سانائه یاماموتوست که سیتارو کیتایاما، معلم یاماتوتو و اوراشیما تارو، خالق یکی دیگر از اولین قدیمی‌ترین انیمه‌های ژاپن، تولیدش را برعهده گرفته بودند.

۲- انیمه اوراشیما تارو

عنوان انگلیسی: اوراشیما تارو

سال ساخت: ۱۹۱۸

کارگردان: سیتارو کیتایاما

قدیمی‌ترین انیمه‌های ژاپن

انیمه اوراشیما تارو یکی از ۲ فیلمی است که در سال ۲۰۰۸ میلادی در مغازه عتیقه‌ای در اوزاکا ژاپن پیدا شده بود و انیمه دیگر هم همان انیمه ناماکورا گاتاناست که در ادامه بیشتر از آن می‌گوییم.

این انیمه از اولین نمونه‌های انیمیشن و فیلم کوتاه صامت موجود محسوب می‌شود. داستان بومی این انیمیشن هم درباره ماهیگیری است که سوار بر لاکپشتی در آب‌های سراسر جهان سفر می‌کند.

۱-انیمه ناماکورا گاتانا

عنوان انگلیسی: شمشیر کُند

سال ساخت: ۱۹۱۷

کارگردان: جونیشی کوشی

قدیمی‌ترین انیمه‌های ژاپن

انیمه ناماکورا گاتانا، از قدیمی‌ترین انیمه‌های ژاپنی کوتاه محسوب می‌شود، که تاریخ ساختش به سال ۱۹۱۷ میلادی برمی‌گردد. با اینکه تصور می‌شد انیمه شمشیر کُند از بین رفته، اما در سال ۲۰۰۸ میلادی پیدا شد. این انیمه یکی از ۳ اثری است که به عنوان پیشروی انیمه‌های ژاپنی شناخته می‌شود و تنها یکی از آن‌ها وجود دارد.

این انیمه در سال ۲۰۰۸ میلادی با کمک ناتسوکی ماتسوموتو، مورخ فرهنگ بصری که صاحب نیتریت مثبت فیلم بود، به صورت دیجیتالی بازسازی شد. بازسازی ماستوموتو مانند فیلم اصلی‌اش بود، اما نیتریت جدیدتری در سال ۲۰۱۴ میلادی پیدا شد که نیمه اول فیلم بود، درحالی که بازسازی ماستوموتو نیمه دوم این انیمه محسبوب می‌شود.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها