داستان قدیمی ترین شهرک های آمریکا را خوانده اید؟

داستان تاریخ آمریکا ظرفی از فرهنگ‌ها و عقیده‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که بسیاری از آن‌ها وارد مسیر منحصربه‌فرد خودشان شدند. بعضی از آن‌ها به سمت داستان تراژیک رفته بودند و برخی هم الهام بخش بودند. بعد از اینکه کریستوفر کلمب در سال ۱۴۹۲ میلادی به آمریکای بومی رفت و حتی قبل از اینکه نام ایالات متحده آمریکا را روی خودشان بگذارند، طولی نکشید تا زیرساخت‌های آن‌جا شکل گرفت.

یعنی مردم آمریکا در ۴ جولای سال ۱۷۷۶ میلادی بود که به خودشان ایالات متحده آمریکا می‌گفتند و این عنوان را برای خودشان گذاشته بودند. از زمانی که مردم مختلفی از دهه ۱۵۰۰ میلادی برای تاریخ جمعی مردم آمریکا به آمریکا آمدند، هیچ تعجب ندارد که معماری و شهرها و شهرک‌های این کشور را به تصویر بکشند که بازتابی از تجربه‌ها و فرهنگ‌های منحصربه فرد است. تا این‌جا اگر به معماری و تاریخ و ادغام بین این دو علاقه دارید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا داستان ۸ مورد از قدیمی‌ترین شهرک‌های آمریکا را یکی به یکی تعریف کنیم.

۸- جرسی سیتی

سال تاسیس: سال ۱۶۱۷ میلادی

ایالت: نیوجرسی

جمعیت فعلی: ۲۹۲.۴۴۹ نفر

مساحت: ۲۱.۱۳ مایل مربع

قدیمی ترین شهرک های آمریکا

با محاسبه جمعیت شهر جرسی که تقریبا به ۳۰۰.۰۰ نفر می‌رسد، تعجبی ندارد که جرسی سیتی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های آمریکا، بعد از نیوآرک، به دومین شهر پرجمعیت ایالات متحده به حساب می‌آید. مردم لناپ که به بومیان دلاور (Delaware) هم شناخته می‌شود و از اولین کسانی بودند که در این شهر ساکن شدند.

جالب است که کاشف انگلیسی به نام هنری هادسون زمین این منطقه را دوباره کشف کرده بود و آن را در سال ۱۶۲۱ از شرکت هند غربی هلندی خرید. امروزه، شهر جرسی و نیویورک از رودخانه هادسون به یکدیگر راه دارند و در عبور و مرور، تولید و خدمات تولیدات دیگر را به اشتراک می‌گذارند و باعث می‌شوند بازیکنان حیاتی برای زندگی بهتر میلیون‌ها نفر در نیوجرسی تبدیل شود.

آیا می‌دانستید؟

علی‌رغم اینکه نیویورک قوه قضایی قانونی دارد، اما مجسمه آزادی عملا در شهر جرسی قرار گرفته است که بومی‌های نیوجرسی می‌توانید آن را در فهرست افتخارات‌شان (به همراه اختراع مداد گرافیتی) اضافه کنند.

۷- آلبانی

سال تاسیس: سال ۱۶۱۴ میلادی

ایالت: نیویورک

جمعیت فعلی: ۹۹.۲۲۴ نفر

مساحت: ۲۱.۹۴ مایل مربع

قدیمی ترین شهرک های آمریکا

بعد از اینکه انگلیسی‌ها در سال ۱۶۶۴ میلادی کنترل یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های آمریکا را به قبضه خود در آوردند، به افتخار دوک آلبانی، نام این شهر را آلبانی گذاشتند. گروهی از تاجران هلندی در ساخت زمینی کمک کردند که قلعه ناسائو در زمان کشفش در آن واقع شده بود. این شهرک، امروزی به خاطر استانداردهای جمعیت مرفع و رقابت برای تحصیلات عالیه و معماری پیشرفته هنری و بازرگانی شهره شده است. با قدم‌هایی که شهرک آلبانی در قرن‌های ۱۸ و ۱۹ برای ساخت مرکز حمل‌ونقل و تجارت کالاها برداشته بود، امروزه به موتور اقتصادی ایالت نیویورک تبدیل شده است.

آیا می‌دانستید؟

شهرک آلبانی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های آمریکا در سال ۱۷۹۷ میلادی به پایتخت ایالت نیویورک تبدیل و همیشه پیشرو نبوغ انسانی و اختراعاتی بوده است؛ اختراع تلگراف و موتور الکتریکی.

۶- نیوپورت نیوز

سال تاسیس: سال ۱۶۱۳ میلادی

ایالت: ویرجینیا

جمعیت فعلی: ۱۸۰.۷۱۹ نفر

مساحت: ۱۱۹.۲ مایل مربع

قدیمی ترین شهرک های آمریکا

زمانی که خطوط ریلی برای شکل‌گیری صنعت تازه‌تاسیس کشتی‌سازی از دودکش برای سوخت ذغال سنگ استفاده می‌شد، در حدود دهه ۱۸۸۰ میلادی به شهرک کشتی‌سازی معروف شد. به نظر می‌رسد که کشف مکان‌های جدید در خون انگلیسی‌ها بوده و استعداد واقعی در این زمینه داشتند. چون نیوپورت شهر دیگری بود که آن‌ها آن را در سال ۱۶۱۳ میلادی از پشت پرده پیدا کردند. نیوپورت نیوز حتی امروزه با گسترش تولیدات کشتی‌سازی، ناوهای هواپیمابر، زیردریایی‌ها و ابزارهای نظامی، بزرگ‌ترین به کارگیری نیروی صنعتی را به خود اختصاص داده است.

آیا می‌دانستید؟

نیوپورت نیوز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های آمریکا نشانگر دو شهر است؛ شهر وارویک و نیوپورت که قبل از سال ۱۹۵۸ میلادی از یکدیگر جدا شده بودند و با ضمیمه کردن تقریبی ۸۵ مایل مربع از این زمین، تصمیم گرفته شد با یکدیگر ادغام شوند. ۳۲ پارک شهری در این شهر وجود دارد که تمام فعالیت‌های تفریحی مشتاقان و کسانی که می‌خواهند از فضای بیرونی لذت ببرند را فراهم می‌کند.

۵- ککوتان

سال تاسیس: سال ۱۶۱۰ میلادی

ایالت: ویرجینیا

جمعیت فعلی: ۱۳۷.۴۳۰ نفر

مساحت: ۱۳۶.۲۷ مایل مربع

قدیمی ترین شهرک های آمریکا

قبل از اینکه استعمارکنندگان به رهبری کاپیتان جان اسمیث در سال ۱۶۰۷ میلادی به این منطقه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های آمریکا سروکله‌شان پیدا شود، آمریکایی‌های بومی آلگانکی در این منطقه زندگی می‌کردند. قبل از اسمیث هم به این سرزمین، کیکوتان شناخته می‌شد. با اینکه جلسات مستعمره‌کننده‌ها و بومیان این شهر برعکس شهرهای دیگر برای مدتی دوستانه بود، اما متاسفانه این دوستی دوام نیاورد و مبارزه برای کنترل و به دست گرفتن زمین اجتناب‌ناپذیر بود. استعمارکنندگان در سال ۱۶۱۰ میلادی، جامعه بومی ککوتان را به زور از شهر آبا و اجدادی‌شان بیرون انداختند و  و گاهی آن‌ها را به قتل می‌رساندند. این شهرک نیز از آن خون و خون‌ریزی بومیان آن زمان شکل گرفته است.

آیا می‌دانستید؟

ککوکتان در سال ۱۶۹۰ میلادی با شهر مجاور بزرگ‌تر خود، شهر همپتون ادغام شد. دو شهر دیگر، شهر الیزابث و شهر فیبوس در سال ۱۹۵۲ میلادی شهر همپتون را به خود ملحق کرده بودند و در نتیجه شهرک همپتون شکل گرفت.

۴- همپتون

سال تاسیس: سال ۱۶۱۰ میلادی

ایالت: ویرجینیا

جمعیت فعلی: ۱۳۷.۴۳۶ نفر

مساحت: ۱۳۶.۲۷ مایل مربع

قدیمی ترین شهرک های آمریکا

تا این‌جا یاد گرفتیم که شهرک همپتون با ادغام مسحورکننده‌ای از چند شهرک بوده که در کنار یکدیگر قرار گرفتند و بعضی از مردم که شهرک جیمزتاون را تاسیس کرده بودند، این شهرک را هم کشف کردند. این شهر در ابتدا پایگاه مرزی برای انگلیسی‌ها بود که به عنوان نقطه راحت قدیمی (old Point Comfort) شناخته می‌شود. اما امروزه، شرکت‌های موفقی مانند (the Langley Speedway NASCAR) در این شهر وجود دارد.

آیا می‌دانستید؟

گفتیم که شهرک همپتون خانه (the Langley Speedway NASCAR) یکی از قدیمی‌ترین مراکز زمینی در ایالات متحده آمریکاست که در سال ۱۹۱۷ میلادی تاسیس شده بود و به مطالعه و پژوهش فضا و دانش هوانوردی اختصاص داده شده است.

۳- سانتافه

سال تاسیس: سال ۱۶۰۷

ایالت: نیومکزیکو

جمعیت فعلی: ۶۷.۹۴۷ نفر

مساحت: ۵۲.۳۴ مایل مربع

قدیمی ترین شهرک های آمریکا

شهر سانتافه که به «باور مقدس» ترجمه می‌شود، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آمریکا و یکی از مقاصد هنری برجسته دنیا در نظر گرفته می‌شود و هزاران نفر هر ساله از این شهر که تمام شهرهای جهان به آن قبطه می‌خورند، بازدید می‌کنند. قبل از اینکه پای کلونی‌های اسپانیایی در سال ۱۶۰۷ میلادی در این زمین پیدای‌شان شود، خانه بومیان این منطقه به حساب می‌آمده بود. بومی‌ها به محض پیدا شدن سروکله بیگانگان از سال ۱۶۸۰ تا ۱۶۹۲ به زادگاه‌شان، تلاش خود را می‌کردند تا کلونی‌های اسپانیایی را از این منطقه بیرون کنند، اما بعد از تخلیه منابع آن‌ها، منطقه آن‌ها را تخلیه و در نهایت به بومی‌ها واگذار کردند.

آیا می‌دانستید؟

سانتافه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آمریکا و مقر دولتی ایالات متحده داشته که به کاخ سیاستمداران شناخته می‌شود و کلونی‌های اسپانیایی آن را در حدود ۱۶۱۰ میلادی ساخته بودند. جالب است که ارتفاع این شهر، ۷۰۰۰ فوت بالاتر از سطح دریاست و به مرتفع‌ترین زمین در آمریکا تبدیل شده و تقریبا ۲۰۰۰ فوت از ارتفاع شهر کلرادو که به همین خاطر مشهور شده است هم بلندتر باشد.

۲- جیمزتاون

سال تاسیس: سال ۱۶۰۷ میلادی

ایالت: ویرجینیا

جمعیت فعلی: ۱۵.۳۳۹

مساحت: ۲.۳ مایل مربع

قدیمی ترین شهرک های آمریکا

جیمزتاون که قبلا به افتخار شاه انگلیسی به قلعه فورت شناخته می‌شد، قدیمی‌ترین شهرک‌های آمریکا و اولین کلونی دائمی انگلیسی در آمریکای شمالی بود. این شهرک بعد از زمان کشفش در ۲۶ آوریل سال ۱۶۰۷ میلادی به دلیل بچه‌گانه سال‌ها با کشمکش‌هایی سروکله می‌زد و حتی برای مدت کوتاهی در سال ۱۶۱۰ میلادی به حال خود رها شد. اما چند سالی نمی‌گذشت که ویرجینیا به کلونی سلطنتی بریتانیا درآمد و جیمزتاون هم تا سال ۱۶۹۸ میلادی پایتخت این کلونی بود.

بیشتر جمعیت در پایان جنگ داخلی سال ۱۸۶۵ میلادی شهرک جیمزتاون را ترک کردند و به شکل امروزی‌اش درآمده است. اصلا همین خالی شدن جمعیت باعث شده تا به خرابه‌ای تبدیل شود و بیشتر آن به خرابه درآید. هرچند، مسئولیت بقایایی که از شروع دهه ۱۹۰۰ میلادی باقی مانده بود را عده‌ای حفظ کردند. در سال ۱۹۳۶ میلادی هم با عنوان جدید پارک ملی کلونی به پارک ملی تبدیل شد.

آیا می‌دانستید؟

تاریخچه ابتدایی این شهرک وحشتناک است؛ از دوران آدمخواری (دوران گرسنگی)، رویارویی‌های آزمایشی با بومی‌ها گرفته تا سفارش عروس‌هایی که باید برای زندگی به محله‌ای می‌رفتند که ساکنانش مرد بودند، آب آلوده همراه با مدفوع و از بین رفتن بیش از یک سوم این کلونی. اصلا همین که این شهرک تا زمان جنگ داخلی دوام آورده بود، خودش یک معجزه است. با این حال، شهرک جیمزتاون جدا از پشت سر گذاشتن این سختی‌ها، به محل تولید دموکراسی آمریکایی تبدیل شده است.

۱-سنت آگوستین

سال تاسیس: سال ۱۵۶۵ میلادی

ایالت: فلوریدا

جمعیت فعلی: ۱۴.۵۱۵ نفر

مساحت: ۱۲.۷۴ مایل مربع

قدیمی ترین شهرک های آمریکا

سنت آگوستین یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های آمریکا در نظر گرفت می‌شود و آمریکایی‌هایی که در اردوای مدرسه‌شان به فلوریدا رفتند، این شهرک زیبای قدیمی را دیدند. اگر هم تا به حال به این آن‌جا نرفته‌اند، یک روز گذرشان به این می‌خورد. اما زمانی که این شهرک را ببینند، از تاریخچه فوق‌العاده پشت سر این شهر باستانی در آمریکا حیرت‌زده می‌شوند و قدردانی می‌کند. با این حال، هنوز هم دیر نشده تا چیزهایی زیادی فراتر از خرت و پرت‌های هدیه‌فروشی‌ها از این شهرک یاد بگیرید و چیزهای بیشتری از آن‌جا کشف کنید.

این شهر در ۸ سپتامبر تاسیس و برای بیش از ۲۰۰ سال پایتخت فلوریدای اسپانیایی بوده است. بریتانیایی‌های بی‌رحم از سال‌های ۱۷۶۳ تا ۱۷۸۳ میلادی به دنبال کنترل و محاصره قدرت این شهر بودند و شهر سنت آگوستین هم در این مدت به پایتخت فلوریدای شرقی بریتانیایی تبدیل شده بود تا اینکه قدرت این شهر به اسپانیایی‌ها برگشت. این شهرک در سال ۱۸۲۲ میلادی به طور رسمی به بخشی از ایالات متحده آمریکا واگذار شد.

آیا می‌دانستید؟

پدرو منندز دی آویلز، دریاسالار موفق در نیروی نظامی، شهر سنت آگوستین را تاسیس کرد و بود و نه تنها به خاطر کشف مهم‌ترین مکان در این منطقه در حدود سه قرن قبل، بلکه برای توسعه ناوگان گنجینه اسپانیایی شناخته می‌شود.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها