آنچه درباره زبان عبری نمیدانستید!

عبری یک زبان باستانی و منحصر به فرد است. ۱۵۰ سال پیش، پس از گذشت قرن ها، زبان عبری به عنوان یک زبان مدرن احیا شد و امروزه در اسرائیل و اطراف به این زبان سخن می گویند. عبری به عنوان زبان کتاب مقدس، توجه مردم سراسر دنیا را به خودجلب کرده است.آنچه درباره زبان عبری نمیدانستید! با تاریخ ما همراه شوید.

 

۱.زبان عبری یک زبان مقدس به شمار می رود که برخی از ارتدوکس ها از آن تنها در عبادت و دعا استفاده می کنند.

۲.عبری در ابتدا زبان کتاب مقدس بود و بعد از ۲۰۰۰ سال دوباره مورد استفاده قرار گرفت.امروزه به عنوان زبان مدرن توسط ۹ میلیون نفر مورد استفاده قرار می گیرد.

۳.بعد از اسرائیل، ایالات متحده، با حدود ۲۲۰۰۰۰ گویشگر، بزرگترین جمعیت دنیا را دادر که به زبان عبری صحبت می کنند.

۴.زبان عبری از راست به چپ نوشته می شود ولی اعداد از چپ به راست می باشند. اعداد زبان عبری دقیقا مشابه اعداد انگلیسی و عربی نوشته می شوند.

۵.الفبای عبری ابجد می باشد، یک سیستم نوشتاری که به خواننده امکان می دهد تا حروف صدادار مناسب را به کار برد. عبری حروف صدا دار دارد ولی مشخص نشده اند_ شما باید بدانید که هر کلمه چگونه تلفظ می شود.

۶.یک نهاد رسمی به نام فرهنگستان زبان عبری وجود دارد که برای کلمات جدید در زبان عبری تصمیم می گیرد، اما اغلب اوقات از این تصمیمات پیروی نمی شود. به طور مثال shokoladai، کلمه ای برای شکلات است ولی کسی از آن استفاده نمی کند.

۷.کلمات عبری اصیل از یک کلمه ریشه سه حرفی (گاهی اوقات چهار حرفی) تشکیل می شوند، ولی بیشتر کلمات غیر عبری در ۱۰۰ سال اخیر وارد زبان عبری شده اند. به طور مثال برای کلمه اتومبیل ، کلمه mechonit را دارند ولی مردم به آن auto می گویند.

۸.درحالی که کلمه bible از زبان یونانی آمده، بسیاری از کلمات عبری داخلی انی کتاب مقدس از زبان انگلیسی آمده اند. به طور مثال hallelujah (ستایش خدا) ، mammon (پول)،و…

۹.زبان عبری بسیار نزدیک به زبان عربی ست _هر دوی آنها زبان سامی هستند. اگرچه نوشتار آنها با یکدیگر متفاوت است، سیستم گرامر یکسان و کلمات مشابه زیادی دارند. به طور مثال shalom در عبری، همان سلام در عربی ست. (که به معنای صلح و سلام است).

۱۰.بسیاری از کلمات عربی، توسط گویشگران عبری در زبان عامیانه مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال sababa (عالی، بزرگ) و mabsut  (راضی)…

 

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها