۵ دستاورد بزرگ پیتر کبیر، امپراطور روسیه!

پیتر یکم_ تزار روسیه_ ( ۱۶۷۲  – ۱۷۲۵)، به مدت ۴۳ سال، از ۱۶۸۲ تا مرگ او در ۱۷۲۵ ، به روسیه سلطنت کرد. او آغازگر طیف گسترده ای از اصلاحات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، اداری، آموزشی و نظامی بود و به سنت گرایی و دین گرایی در روسیه پایان داد و غرب گرایی را رواج داد. تلاش های او شامل : سکولاریزه کردن آموزش و پرورش، سازماندهی اداری برای مدیریت موثر، استفاده بیشتر از فناوری، ایجاد اقتصاد صنعتی، نوسازی ارتش و ایجاد یک نیروی دریایی قدرتمند می شد. پیتر کبیر، بیش از هر کس دیگری موجب پیشرفت روسیه در دنیا شد. با تاریخ ما همراه شوید تا ۵ دستاورد بزرگ پیتر کبیر، امپراطور روسیه! را بشناسید.

 

۱.غربی سازی روسیه توسط پیتر کبیر! 

پرتره ای از پیتر کبیر
پرتره ای از پیتر کبیر

وقتی پیتر سزار روسیه شد، ملت او در مقایسه با کشورهای مرفه اروپایی، توسعه نیافته و عقب مانده بود. چرا که روسیه مدرنیزه شدن را نپذیرفت و به اقدامات قرون وسطایی خود چسبیده بود. پیتر کبیر در طول سلطنتش، اصلاحات گسترده زیادی در طمینه فرهنگ، اقتصاد، صنعت و مدیریت انجام داد. او بر مخالفان اشرافی چیره شد تا با اصلاحات داخلی، شکاف بین روسیه و سایر کشورهای غربی را پر کند.


۲.رشد اقتصادی از طریق رشد صنعتی!

پطر کبیر
پطر کبیر

از ۱۷۰۰، پیتر اول به توسعه صنعتی اهمیت زیادی می داد. صنعت متالورژی و تولید در مقیاس بزرگ ایجاد شدند. به صنعتگران امتیازهای ویژه داده شد. بر صنعت کشورهای دیگر، مطالعات گسترده ای صورت گرفت و کارشناسان خارجی استخدام شدند. در طول سلطنت پیتر اول، تجارت خارجی هفت برابر شد و در اواسط قرن ۱۸ ، روسیه در صنعت متالورژی از اروپا پیشی گرفت.


۳.اصلاحات آموزشی توسط پیتر کبیر!

دانشگاه علوم روسیه
دانشگاه علوم روسیه

پیتر اول ، اولین تزار روسیه بود که سیستم آموزشی غیر مذهبی را حمایت می کرد. مدارس زیادی افتتاح شد که از فرزندان سربازان، مقامات و کشیش ها ثبت نام می کرد. ترجمه کتابها از زبان اروپای  غربی رواج یافت و به روس ها اجازه داده شد و حتی تشویق شدند تا برای تحصیل به خارج از کشور بروند. الفبای روسی مدرن شد، تقویم جولیان معرفی شد، و اولین روزنامه روسی در ۱۷۰۳ منتشر شد. همچنین آکادمی علوم روسیه در ۱۷۲۴ تاسیس شد، که امروزه شامل ۵۰۰ موسسه و ۵۵ هزار محقق علمی شد.


۴.معرفی سیستم رده بندی برای جلوگیری از مقام ارثی!

جدول رده ها
جدول رده ها

در ۱۷۲۲ ، پیتر کبیر یک سیستم جدول رده بندی معرفی کرد، یک فهرست رسمی از رده های نظامی روسیه ، دولت و دربار سلطنتی. ایجاد این جدول ضربه محکمی بود به قدرت های اشرافی که نسل به نسل منتقل می شد. تا قبل از آن فقط افرادی میتوانستند به موقعیت های بالای دولتی دست پیدا کنند که اشراف زاده بودند. با ایجاد این جدول، هر کسی با تلاش و کوشش خود و مهارتهایش میتوانست به قدرت برسد. این یک موفقیت بزرگ بود و تا انقلاب روسیه در ۱۹۱۷ تاثیرگذار بود.


۵.تاسیس سنای حکومتی در ۱۷۱۱!

مجسمه پیتر کبیر در میدان سنا
مجسمه پیتر کبیر در میدان سنا

در ۱۷۱۱، پیتر شورای اشرافی را لغو کرد و یک سنای حکومتی ایجاد کرد. سنا که در ابتدا از ۹ نفر و سپس از ۱۰ نفر تشکیل می شد، اقدامات ارگان های داخلی و مرکزی مختلف را هماهنگ می کرد، بر هزینه ها و درآمدها نظارت می کرد، و قوانین را مطابق احکام پیتر ارائه می کرد. سنا در طول سلطنت تزارهای بعدی ، تغییراتی کرد و به یکی از مهمترین نهادهای روسیه به ویژه در مدیریت و قانونگذاری تبدیل شد.

منبع learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها