۵ نمونه باشکوه از معماری روم باستان!

معماری روم درست جایی شکل گرفت که معماران یونانی پس از فروپاشی یونان از آن خارج شدند. اما رومی ها برخلاف پیشینیان خود ، بیشتر روی کابردی بودن طرح های خود تاکید داشتند. و این باعث شد کمتر بر نمای بیرونی و جلوه های زیبایی بنا بپردازند. یونانیان، ایرانیان و مصریان تاکنون بناهای زیادی ساخته بودند، ولی تمرکز آنها روی زیبایی نمای بیرونی بنا بود. با تاریخ ما همراه باشید تا ۵ نمونه باشکوه از معماری روم باستان! را به شما معرفی کنیم:

 

۱.طاق سپتیموس سوروس

طاق سپتیموس سوروس
طاق سپتیموس سوروس

این طاق در ۲۰۳ ب.م یادآور پیروزی های بی سابقه رومیان بر اشکانیان می باشد. تحت حاکمیت سپتیموس سوروس، روم قادر به سرکوب جنگ های داخلی بین کشورهای همسایه بود. و اما او به طور ناگهانی با اشکانیان اعلام جنگ کرد و آنها را شکست داد و پیروزی سپتیموس سوروس در بازگشت در این بنا جشن گرفته شد.


۲.معابد بعلبک

معابد بعبلک روم
معابد بعبلک روم

یکی از مهترین جاذبه های لبنان و شگفتی های دنیای باستان، مجموعه معابد بعلبک روم می باشد. این یکی از معروف ترین و بزرگترین معابد رومی ست که در دوران باستان ساخته شده است. اولین معبد بعلبک در اولین قرن ق.م ساخته شد و پس از گذشت ۲۰۰ سال ، رومی ها سه معبد دیگر هم ساختند که به ترتیب به خدایان سیاره ژوپیتر، شراب و ونوس اختصاص داده شد.

معبد ژوپیتر با ۵۴ ستون عظیم گرانیتی ( که هر یک ۲۱ متر ارتفاع دارد)، یکی از بزرگترین معابد می باشد. اگرچه امروزه تنها شش عدد از این ستون ها باقی ماندند، اما همین مقدار برای نشان دادن عظمت این معابد کافی ست. بعد از سقوط روم، این معابد مورد دزدی، جنگ و فاجعه طبیعی قرار گرفت..


۳.کتابخانه سلسوس

کتابخانه سلسوس روم
کتابخانه سلسوس روم

کتابخانه سلسوس در واقع مقبره ای بود که به گایوس ژولیوس سلسوس پولمائینوس، فرماندار اسبق شهر افسوس اختصاص داشت.این بنای شگفت انگیز به دستور پسر سلسوس ساخته شد. این کتابخانه محل نگهداری اسناد مهم بود و حدود ۱۲۰۰۰ کتیبه در خود جای می داد.

فضای داخلی و خارجی این بنا چشم نواز بود و آن را به یکی از مهمترین بناهای امپراطوری روم تبدیل کرده بود. معماری این کتابخانه یادآور سبک معماری دوران امپراتور هادریان می باشد.


۴.پل پونت دو گارد

پل پونت دو گارد
پل پونت دو گارد

پونت دو گارد یا پل گارد، یکی از معدود قناتهایی ست که در روم باستان ساخته شد و تاکنون باقی مانده است. این بنا واقع در فرانسه جنوبی ، در اواسط قرن اول ب.م ساخته شد. این شاهکار سه طبقه توسط معماران رومی، بدون استفاده از ملات و با کنار هم قرار دادن بلوک های سنگی ساخته شد. این بلوک های سنگی حدود ۶ تن وزن داشتند و پل هم حدود ۳۶۰ متر ارتفاع داشت.


۵.قنات سگوویا

قنات سگویا
قنات سگویا

قنات سگوویا در سبه جزیره ایبری هنوز یکپارچگی ساختاری خود را حفظ کرده است و یکی از بهترین آثار معماری روم به شمار می رود. این بنا در ۵۰ ب.م به منظور جریان آب نوشیدنی از رودخانه فریو به شهر سگویا ساخته شد. این بنا با ۱۶ کیلومتر طول و حدود ۲۴۰۰۰ بلوک گرانیتی ، یکی از منحصر به فرد ترین بناهای روم باستان بود.

 

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها