۵ بنای باستانی دنیا که راز آن‌ها را کسی نمی‌داند

آیا تاکنون اندیشیده اید که چه بناهای باستانی عجیبی در جهان موجود است؟ یا اسرار ساخت برخی از بناهای اعجاب انگیز دنیا را می دانید؟ مثلا چگونه امکان دارد هزاران تمثال سفالی، امپراتوری را در دنیای بعد از وفاتش همراهی کنند؟

بناهای شگفت‌انگیز بسیاری در دنیا وجود دارند که معماری عجیب آن‌ها باعث شده همچون بنایی پر رمز و راز به نظر برسند؛ اما اگر این بناها قدمتی به بلندای تاریخ داشته باشند، اسرارآمیز و عجیب‌تر به نظر می‌رسند. بناهای باستانی اسرارآمیز در گوشه و کنار دنیا وجود دارد که در این مقاله از دلتامگ چند مورد از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

ارتش سفالین چین

یکی از اسرارآمیزترین چیزهایی که از گذشتگان برای ما به یادگار مانده، لشکر سفالین چین است. هشت هزار سرباز سفالی در مقبره یکی از پادشاهان چینی که او را در دنیای پس از مرگش همراهی و از مقبره‌ای محافظت می‌کنند.

شی هو آن موسس سلسله چین در سال ۲۲۰ پیش از میلاد مسیح بوده که پس از مرگش مقبره‌ای عظیم و باشکوه برایش ساختند. باستان‌شناسان در هنگام کاوش مقبره این پادشاه مجبور بودند بسیار محتاط و حساب شده مقبره را حفاری کنند؛ چراکه در افسانه‌ها آمده بود رودهایی از جیوه از مقبره پادشاه مراقبت می‌کنند! اینکه این لشکر سفالی چگونه ساخته شده و یا چگونه به این مکان آورده شده است، رازی است که محققان هنوز هم نتوانسته‌‎اند آن را کشف کنند.

ارتش سفالین چین

نیو گرنج ایرلند از بناهای باستانی اسرارآمیز

یکی از مکان‌های اسرارآمیز کمتر شناخته شده در جهان، نیو گرنج ایرلند است که طبق افسانه‌های ایرلندی دروازه‌ای به دنیای دیگر در این مکان قرار دارد. برای سال‌های زیادی این مکان رازآلود ناشناخته باقی مانده بود درحالی‌که نیو گرنج قدمتی حتی بیشتر از استون هنج دارد.

شکل عجیب این سازه که در میان‌دشت محاصره شده یکی از اسرار نیو گرنج است؛ اما راز اصلی این بنا به هوش بالای سازنده آن برمی‌گردد. به‌احتمال زیاد نیو گرنج مانند استون هنج محلی برای برگزاری مراسم‌های مذهبی و ستاره‌شناسی در دنیای باستان بوده است.

عجیب‌ترین نکته درباره این مکان آن است که هر سال در کوتاه‌ترین و بلندترین روز سال نور خورشید تمامی مقبره را فراگرفته و روش می‌کند! اینکه چگونه ممکن است مردمان دوران نوسنگی چنین علمی درباره ستاره‌شناسی داشته باشند که بتوانند مقبره‌ای با این شکوه و زیبایی بسازند، از اسرار دنیای باستان است.

بنای باستانی نیو گرنج

سازه‌های سنگی قفقاز شمالی از بناهای باستانی اسرارآمیز

یکی دیگر از عجیب‌ترین بناهای باستانی شگفت‌انگیز دنیا، سازه‌های سنگی قفقاز است که به اعتقاد مردم محلی خاصیت دارویی و درمانی دارند. سازه‌های خانه‌مانندی که در شیب تند کوه‌های قفقاز شمالی وجود دارند چنان عجیب و حیرت‌انگیزند که دهان معماران امروزی را از حیرت باز نگاه‌داشته‌اند.

سنگ‌های چندتنی با چنان مهارتی روی‌هم قرار گرفته‌اند که حتی تیغه‌ باریک چاقویی بران نیز در میان آن‌ها فرونمی‌رود. قدمت این سازه‌ها به بیش از پنج هزار سال می‌رسد و  مردم عمقا معتقدند این سازه‌های درمانگر و شفاگر هستند. برخی از مردم برای علاج بیماری‌هایشان به سازه وولکونسکی متوسل می‌شوند.

سازه های سنگی قفقاز

سازه‌های سنگی مارپیچ جزیره بولشوی زایاتسکی

در جزیره بولشوی روسیه ۱۳ تا ۱۴ سازه مارپیچ وجود دارد که برای ساخت هرکدام از ۸۵۰ قلوه‌سنگ استفاده شده است. واویلون یا بابیلون نامی است که مردم محلی به این سازه‌های سنگی عجیب که شکلی شبیه به خورشید را خلق کرده‌اند، می‌گویند.

مطلب پیشنهادی:  در این قبیله از هم‌نوعان خود سوپ درست می‌کنند!

این سازه‌ها چنان ساخته شده‌اند که ورودی و خروجی آن‌ها یکی است! یعنی اگر مسیر مارپیچ را به‌درستی ادامه دهید، از همان جایی که وارده شده‌اید، خارج خواهید شد! در این منطقه کوچک‌ترین مارپیچ قطری برابر ۶ متر و بزرگ‌ترین آن‌ها ۲۵.۴ متر قطر دارد. کاوش‌ها نشان می‌دهد که قدمت این مارپیچ‌های عجیب به پنج هزار سال پیش برمی‌گردد.

اینکه کارایی این سازه‌ها چه بوده است شاید تا ابد جز اسرار دنیای باستان باقی بماند؛ اما برخی معتقدند که این سازه‌ها نیز دروازه ورود به دنیای دیگر یا دنیای مردگان بوده‌اند. بسیاری باور دارند که مردمان این جزیره در هنگام مرگ عزیزانشان مراسمی مذهبی در این مکان انجام می‌دادند تا روح متوفی به سلامت به جهان دیگر وارد شود. برخی نیز می‌گویند در گذشته به‌وسیله این سنگ‌ها ماهی‌ها را صید می‌کرده‌اند. شاید هم انسانی دیوانه این سنگ‌ها را تنها برای سرگرمی کنار هم چیده است.

بناهای

گوی‌های سنگی کاستاریکا از بناهای باستانی اسرارآمیز

کمتر کسی در دنیا وجود دارد که درباره سنگ‌های عجیب کاستاریکا چیزی نشنیده باشد. یکی از بناهای باستانی و یکی از عجیب‌ترین اسرار دنیای باستان گوی‌های سنگی کاستاریکا هستند. در دهه ۱۹۳۰ میلادی صدها مورد از این سنگ‌های کروی یافت شد که ابعادشان از قطر چندسانتی متر تا بیش از دو متر تغییر می‌کند و وزن برخی از آن‌ها به بیش از ۱۶ تن می‌رسد. تقریبا جنس تمامی آن‌ها از سنگی به نام گرانودیوریت سنگی سخت و آذرین است.

برخی بر این باورند که این گوی‌ها در نتیجه فشار آب به این شکل درآمده‌اند که زیاد توجیه‌پذیر به نظر نمی‌رسد. هنوز معلوم نیست که این گوی‌های عظیم‌الجثه نماد سیاره‌های دیگر هستند یا نشانه‌هایی برای تعیین مرزها بوده‌اند. هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای برای این فرضیات وجود ندارد و به نظر می‌رسد گوی‌های سنگی هیچ‌گاه رازشان برای آدمیان فاش نخواهند کرد.

بناهای

سخن آخر

بناهای باستانی عجیب دیگری در دنیا وجود دارد که محققان هنوز نتوانسته‌اند دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن‌ها بیابند. ممکن است راز آن‌ها مربوط به معماری بناهایشان باشد یا تنها دلیل ساخت آن‌ها همچنان برای ما غیرقابل‌درک مانده باشد. هرچه که هست ممکن است ما هیچ‌گاه نتوانیم اسرار این بناها را درست مانند عجیب ترین مکان های دنیا کشف کنیم.

منبع دلتا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها