مردم باستان به چه هنرهای رزمی مهارت داشتند؟

زمانی که مردم به هنرهای رزمی فکر می‌کنند، به احتمال زیاد محبوب‌ترین شکل‌های آن یعنی کونگ‌فو و کاراته جودو و جوجوتسو به ذهن‌شان می‌آید. با اینکه هنرهای رزمی در تاریخچه بشر ورزش نسبتا جدیدی است، اما محبوبیت‌شان در سراسر جهان به لطف بسیاری از فیلم و سریال‌های تلویزیونی بیشتر شده است.

با جست‌وجو در اولین تمدن‌های انسانی در طول تاریخ بشر، هنرهای رزمی شناخته‌شده کمی وجود دارند. در بعضی موارد هم که اسنادی از تاریخ بشر در دسترس نیست، مشخص کردن قدمت دقیق ریشه‌های تاریخی کهن‌ترین هنرهای رزمی دشوار است.

۷- تکیون

قدمت: حدود ۵۰ سال قبل از میلاد مسیح

کشور مبدا: کره

هنوز وجود دارد؟: بله

جزء ورزش‌های فعلی المپیک است؟: خیر

کهن‌ترین هنرهای رزمی

به باور عده‌ای، هنر رزمی تکیون یکی از اولین اشکال هنرهای رزمی کره‌ای است. اولین اسناد تاریخی که قدمت تاریخی این ورزش را به حدود ۵۰ سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده می‌زنند، از روی نقاشی‌های کشف شده درباره این هنر رزمی در مقبره‌های باستانی میونگ چانگ و سامسیلچونگ در سلسله گوگوریوست. اسناد بیشتری هم البته وجود دارند که نشان می‌دهند حتی نظامی‌های زیادی در دوره گوگوریو هنر رزمی تکیون را تمرین می‌کردند. ببینید محبوبیت این ورزش به عنوان کهن‌ترین هنرهای رزمی تا چه حد سراسری بوده که حتی شاه هم آن را انجام می‌داد.

با همه این‌ها، هنر رزمی تکیون تا پایان قرن سیزدهم دیگر فعال نبود. منتها بودند کسانی مانند سانگ دوک کی (۱۸۹۳-۱۹۸۷)، که یکی از کهن‌ترین هنرهای رزمی را زنده، حفظ و به نسل امروز کره انتقال داد. این کار او باعث شده تا هنر رزمی تکیون، یک بار دیگر در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی محبوب شود.

۶- کالاری پایاتو

قدمت: حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

کشور مبدا: هند

هنوز وجود دارد؟: بله

جزء ورزش‌های فعلی المپیک است؟: خیر

کهن‌ترین هنرهای رزمی

با اینکه کالاری پایاتو به اندازه اشکال دیگر کهن‌ترین هنرهای رزمی دیگر در فهرست امروز قدیمی نیست، اما به عنوان کهن‌ترین رشته از رشته‌های هنرهای رزمی در نظر گرفته می‌شود. در کتاب وداها هم که مجموعه بزرگی از متن‌های علمی از شبه قاره هند باستان است، قدمت تاریخی این ورزش را به بالای ۳۰۰۰ سال قبل برمی‌گرداند.

به گفته افسانه‌ها، پاراسوراما ششمین آواتار الهه هندو ویشنو، هنر رزمی کالاری پایاتو را خلق کرده بود. از آنجایی که بودی دارما، راهب بودایی و استاد هنرهای رزمی کالاری پایاتو اغلب به خاطر آموزش تکنیک‌های برگرفته از هنرهای رزمی کالاری پایاتو به راهبان شائولین شناخته می‌شود، بیشتر مردم معتقدند که هنر رزمی کونگ‌فوی شائولین از هنر رزمی رزمی کالاری پایاتو تاثیر گرفته است.

۵- پانکریشن

قدمت: حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

کشور مبدا: یونان باستان

هنوز وجود دارد؟: بله

جزء ورزش‌های فعلی المپیک است؟: خیر – معرفی در ۶۴۸ سال قبل از میلاد مسیح به ورزش‌های المپیک باستان

کهن‌ترین هنرهای رزمی

پانکریشن که ترکیبی از بوکس و کشتی است، از کهن‌ترین هنرهای رزمی باستانی یونانی محسوب می‌شود، که ورزشکارانش اجازه لگد زدن را هم دارند. به گفته اساطیر یونانی، هراکلس (هرکول) اولین کسی بود که با هنر رزمی پانکریشن علیه شیر نیمیایی و تسئوس مبارزه کرد، که از این هنر رزمی برابر مینوتور استفاده شد.

مورخان الان معتقدند زمانی که این ورزش به المپیک معرفی شده بود، قدمتش به ۶۴۸ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و تاریخش را به حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد تخمین می‌زنند که هوپلیت‌های اسپارتان و فالانکس مقدونی اسکندر کبیر از این تکنیک‌های جنگی استفاده می‌کردند. با اینکه هنر رزمی پانکریشن در احیای مجددش در سال ۱۸۹۶ میلادی، در بازی‌های المپیک برگزار نشد. منتها مسابقات پانکریشن امروزی هنوز فعال هستند که می‌توانیم آن را نوعی به شکل هنرهای رزمی ترکیبی (MMA) ببینیم.

۴- شوای جیائو

قدمت: حدود ۲۶۹۷ سال قبل از میلاد مسیح

کشور مبدا: چین

هنوز وجود دارد؟: بله

جزء ورزش‌های فعلی المپیک است؟: خیر

کهن‌ترین هنرهای رزمی

شوای جیائو (کشتی چینی به زبان انگلیسی)، یکی از باستانی‌ترین و کهن‌ترین هنرهای رزمی چین محسوب می‌شود. در اولین سندی که از این ورزش دیده می‌شود و در آن زمان هم به جیائو تی معروف بود، در ۲۶۹۷ سال قبل از میلاد مسیح و زمانی استفاده می‌شد، که امپراتور زرد افسانه‌ای هم از آن علیه چیه ییو استفاده کرد.

این ورزش جیائو تی در نهایت به سیستم کشتی مبارزه‌ای به نام جیائو لی رشد کرد و برای تکنیک‌های نظامی در سلسله ژو (۱۱۲۲-۲۵۶ سال قبل از میلاد مسیح) ساماندهی می‌شد. هنرهای رزمی جیائو لی در سلسله کین (۲۲۱ – ۲۰۷ سال قبل از میلاد مسیح) به محبوبیت رسید و بهترین ورزشکاران این هنر رزمی حتی برای شغل نگهبانی امپراتور هم انتخاب می‌شدند. جیائو لی در دوره امروزی در دانشکده‌ها و ارتش نظامی چین هم تدریس می‌شود.

۳- ملایودا

قدمت: حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

کشور مبدا: کشورهای جنوب آسیایی: هند و پاکستان و بنگلادش و سریلانکا و نپال

هنوز وجود دارد؟: بله

جزء ورزش‌های فعلی المپیک است؟: خیر

کهن‌ترین هنرهای رزمی

ملایودا شکل باستانی کشتی است، که ریشه تاریخی‌اش حداقل به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از جنوب آسیا و از داستان‌های فولکلور قهرمان افسانه‌ای مالایی سرچشمه می‌گیرد، که این ورزش رزمی را انجام می‌داد. اولین سندهای مکتوب درباره یکی از کهن‌ترین هنرهای رزمی، یعنی ملایودا هم در حماسه باستانی هند به نام مهابهاراتا هم وجود دارد، که قدمتش به قرن پنجم قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

ورزش ملایودا به چهار سبک تقسیم شده بود، که نام یک خدای هندو روی آن‌ها گذاشته شده است: هانومانتی که روی برتری فنی متمرکز است؛ جامیووانتی که حریف را با قفل و نگه داشتن دست و پایش تسلیم می‌کرد؛ جاراساندی که تمرکزش روی شکستن دست و پا و مفاصل بود؛ بهماسنی هم که قدرت محض را به نمایش در می‌آورد. با اینک یکی از کهن‌ترین هنرهای رزمی، یعنی ورزش رزمی ملایودا در پایان قرن شانزدهم محو شد، اما جوامع کوچکی در آسیای جنوبی هنوز این ورزش را زنده نگه داشته‌اند.

۲- بوکس

قدمت: نامشخص – اولین تصاویر از این ورزش در حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

کشور مبدا: نامشخص – اولین تصاویر از آن در سومر باستان (جنوب عراق امروزی)

هنوز وجود دارد؟: بله

جزء ورزش‌های فعلی المپیک است؟: بله

کهن‌ترین هنرهای رزمی

بوکس در کنار کشتی، به احتمال زیاد یکی از کهن‌ترین هنرهای رزمی محسوب می‌شود، که انسان‌های اولیه آن را ابداع کرده‌اند. با اینکه قدمت دقیق این ورزش نامشخص است، اما اولین تصاویری که از آن روی نقش برجسته‌های سومری (یکی از اولین تمدن‌های انسانی) کشیده شده، قدمتش را به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گرداند. البته تمدن‌های باستانی دیگری هم بودند که بوکس را یک هنر رزمی می‌دیدند.

زمانی که ورزش بوکس در ۶۸۸ سال قبل از میلاد مسیح به ورزش‌های المپیک معرفی شد، به خوبی پیشرفت کرد و به سرعت به ورزش محبوبی در یونان باستان تبدیل شد. این هنر رزمی کهن هنوز هم ورزش محبوب تماشایی است، که بخش ضروری از هنرهای رزمی ترکیبی امروزی (MMA) هم به حساب می‌آید.

۱-کشتی / قلابگیری

قدمت: نامشخص – اولین تصاویر این ورزش در ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، اما تندیس‌های آن، تاریخ کشتی را به قبل‌تر برمی‌گرداند

کشور مبدا: نامشخص – اولین تصاویر در مصر

هنوز وجود دارد؟: بله

جزء ورزش‌های فعلی المپیک است؟: بله

کهن‌ترین هنرهای رزمی

به تعریف شما از هنرهای رزمی بستگی دارد، اما کشتی احتمالا یکی از کهن‌ترین هنرهای رزمی و قدیمی‌ترین تکنیک‌های مبارزه‌ای در تاریخ محسوب می‌شود، که با اولین تصاویر به دست آمده از آن، قدمتش را می‌شود به حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در مصر برگرداند. هرچند، مجسمه‌هایی از تصاویر مصری، قلابگیری یا کشتی دو مرد قدیمی‌تر را نشان می‌دهند، که قدمت تاریخی این ورزش را احتمالا به اولین روزهای بشر می‌برد.

اشکال مختلفی از کشتی در تاریخ باستانی فرهنگ‌های مختلف به تصویر کشیده شده، که همین باعث می‌شود تا تعیین قدمت تاریخی آن دشوار شود. کشتی در یونان باستان، هنر رزمی محبوبی بوده و حداقل از هجدهمین المپیک ۷۰۴ سال قبل از میلاد مسیح، به ورزش‌های المپیک اضافه و برجسته شده است. حتی آموزش‌های کشتی در دست‌نوشته پاپیروس یونانی در حدود قرن دوم قبل از میلاد مسیح هم آمده، که به عنوان اولین کتابچه راهنمای شناخته‌شده هنرهای رزمی اروپای هم شناخته می‌شود.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها