۵ حقیقت خواندنی درباره بابل باستان!

بین النهرین یک منطقه تاریخی در غرب آسیاست که بین دجله و فرات قرار دارد. این منطقه همان عراق امروزی ست ولی بخش هایی از آن در سوریه و ترکیه و ایران می باشد. تمدن بین النهرین یکی از قدیمی ترین تمدن های باستانی ست. بابل از قرن ۱۸ تا ۶ ق.م، یکی از پادشاهی های اصلی در بین النهرین باستان بود. در ابتدا یک شهر کوچک بود ولی در طول سلطنت پادشاه هامورابی به یک پایتخت بزرگ تبدیل شد. در طول سلطنت هامورابی، بین النهرین جنوبی به بابل معروف شد. تاریخ بابل به چهار دوره تقسیم می شود: اولین سلسله بابل، سلسله کاسیته، دوره وسطی بابل و امپراطوری نئو بابل.. بابلی ها مردمی مذهبی بودند که خدایان و معابد زیادی داشتند. آنها به طور قابل توجهی در پایه گذاری ریاضیات و نجوم نقش داشتند. با تاریخ ما همراه شوید تا ۵ حقیقت خواندنی درباره بابل باستان! را برای شما شرح دهیم.

 

۱.تاسیس اولین سلسله بابل توسط آموری ها! 

بابل در 1932
بابل در ۱۹۳۲

بین النهرین ، پیش از ظهور تمدن بابل، تاریخی طولانی داشتند. بین ۲۹۰۰ تا ۲۰۰۰ ق.م، دو تمدن در منطقه شکوفا شد، که بعدها به بابل معروف شد: سومر در جنوب، آکد در شمال. در قرن ۲۴ ق.م، سارگون اول آکد ، یک امپراطوری واحد به نام آکد ها تشکیل داد. سپس سلسله سومری در دولت شهر اور، معروف به امپراطوری نئو سومری، یک قرن به این منطقه حکومت کردند. حدود ۲۰۰۰ ق.م، مردم عشایری معروف به آموریت ها، شروع به مهاجرت به بین النهرین جنوبی کردند. آموریت ها با فتح دولت شهرها، نفوذ خود را گسترش دادند و نقش حیاتی در سقوط امپراطوری نئو سومری ایفا کردند.


۲.رسیدن اولین سلسله بابل به اوج خود تحت حاکمیت هامورابی!

امپراطوری بابل در پادشاهی هامورابی
امپراطوری بابل در پادشاهی هامورابی

در مورد سلطنت پنج حاکم اول آموری، اطلاعات زیادی در دست نیست. آنها شهرهای اطراف را شکست دادند و پادشاه پنجم، سین موبالیت، بابل را در برابر همسایگان تقویت کرد. ششمین حاکم سلسله اول بابل، حمورابی ، پروژه های ساختمانی زیادی انجام داد، و آن را به شهری بزرگ تبدیل کرد. او به شهرهای اطراف در شمال و شرق و جنوب بابل حمله کرد و قلمرو خود را گسترش داد. او مالیات و یک دولت متمرکز تعیین کرد. امپراطوری بابل قدیم تحت سلطه حمورابی به بالاترین قدرت خود رسید.


۳.پایان امپراطوری بابل قدیم با حمله هیتی ها!

حمورابی
حمورابی

بعد از مرگ حمورابی، سلسله اول بابل شروع به تجزیه کرد. در ابتدا بابل کنترل دولت شهرهای جنوبی را از دست داد. نهایتا بابل به شهری کوچک و ضعیف تبدیل شد اما همچنان تاثیر گذار بود. سامسو دیتانا آخرین حاکم آموری بابل بود. در اوایل سلطنتش، تحت فشار کاسیته _مردم عشایری در کوه های شرق بابل_ قرار گرفتند. در ۱۵۹۵ ق.م، ارتش هیتی ها به بابل حمله کرد و آنجا را غارت کرد. ویرانی شهر باعث شد کاسیته ها به راحتی کنترل شهر را بدست گیرند. این پایان امپراطوری بابل باستان بود.


۴.کاسی ها، طولانی ترین سلسله در تاریخ بابل!

امپراطوری بابل تحت سلطنت کاسی ها
امپراطوری بابل تحت سلطنت کاسیان

کاسی ها، مثل آموری ها، اصالتا بومی بین النهرین نبودند. انها ابتدا در کوه های زاگرس (شمال غرب ایران امروزی) بودند. آنها یک سلسله در بابل تاسیس کردند که از ۱۵۹۵ تا ۱۱۵۸ ق.م حکومت کرد. سلسله کاسی ها در یک سلطنت ۴۵۰ ساله، یکی از طولانی ترین سلسله ها در تاریخ بین النهرین باستان به شمار می رود.


۵.امپراطوری نئو بابل ، آخرین و بزرگترین دوره در تاریخ بابل!

امپراطوری نئو بابل
امپراطوری نئو بابل

نبوپلاسار در ۶۲۶ ق.م،  پادشاه بابل شد. او کنترل بخش بزرگی از بابل را با حمایت ساکنان از آشوری ها گرفت. سپس با مردم ایران متحد شد تا به پایتخت آشوری نینوا حمله کند. نبوپلاسار و همراهانش ، امپراطوری نئوبابل را تاسیس کردند که از ۶۲۶ تا ۵۳۹ ق.م ادامه یافت. این دوره باعث گسترش سیاسی و شکوفایی فرهنگی را برای بابل به دنبال داشت. همچنین پیشرفت های زیادی در زمینه اقتصادی و کشاورزی صورت گرفت. نابونیدوس آخرین پادشاه بابل بود. در ۵۳۹ ق.م، کوروش کبیر، امپراطوری نئوبابل را فتح کرد. بابل تحت امپراطوری ایران بود تا اینکه اسکندر مقدونی کنترل آن را در ۳۳۱ ق.م به دست گرفت.

منبع learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
زتتا

قسمت خنده دارش اینجاست که یک عده میگویند عراق مال ایران بوده که البته دراصل مال ایران نبوده وایران اونجارو درزمان هخامنشیان اشغال کرده بوده باشکست حکومت بابلیان

امیر

خوب بوده به مدت بسیار مدید. حتی پایتخت ایران آیفون نیز نزدیکی بغداد بوده

gafat

بوده خوبشم بوده برو تحقیق کن بغداد اسم ایرانیه