چگونه زبان آلمانی را سریع تر بیاموزیم + (معرفی بهترین دیکشنری آلمانی)

امروزه  کارشناسان آموزش زبان معتقدند که زبان آموزان باید بر مجموعه ای از واژه ها تسلط بیابند تا بتوانند با بهره گیری از آن ها ارتباط برقرار کنند و متون آن زبان را بخوانند. برای یافتن این مجموعه از واژه ها به بررسی های اصولی در هر زبان و سپس ایجاد رابطه ی مفهومی بین این واژه ها در ذهن زبان آموزان نیاز است. واژه نامه های زبان آلمانی که ساختار موضوعی دارند می توانند منبعی مناسب برای زبان آموزان آلمانی باشند. این واژه نامه ها به زبان آموزان امکان می دهد در هر مرحله از آموزش زبان آلمانی، واژه ها را بر اساس مفاهیم و تقسیم بندی موضوعی بیاموزند.

در زبان آلمانی نیز همچون دیگر زبان ها، میلیون ها واژه وجود دارد، ولی در نیمی از گفتارها و نوشته ها ، فقط تعداد محدودی واژه تکرار می شود. با یادگیری همین تعداد محدود واژه می توان در گفتارهای روزمره و نوشته های معمول، ابتدا مفهوم را درک کرد و سپس با بهره گیری فعال از این واژه ها، به این زبان ها صحبت کرد و مطالبی نوشت.

جالب این است که تعداد این واژه ها در مجموع حدود ۴۰۰۰ لغت است که به آن لغات پایه می گویند. نیمی از این ۴۰۰۰ واژه بسامد بیشتری دارند و بنابراین مهمترند. فراگیری این گروه، اولویت زیادی دارد، یعنی زبان آموزان ابتدا باید این واژه ها را بیاموزند و در مرحله بعد به فراگیری لغات دیگر بپردازند.

وجود قلمروهای مشخص موضوعی، این امکان را فراهم می کند که زبان آموز بتواند موضوع مورد علاقه ی خود را بیابد و واژه های آن را یاد بگیرد.

در آموزش زبان، یادگیری واژه ها و بهره گیری از واژه نامه های دو زبانه امری بسیار معمول است و ارزش دیکشنری های آموزشی، به عوامل بسیاری بستگی دارد، از جمله ارائه مثال، آوانگاری و داده های دستوری. بهتر است که برای هر واژه حداقل یک مثال به همراه آوانگاری واژه و داده های دستوری آن ارائه شده باشد.

انتخاب لغات پایه، کاری بسیار دشوار است. بهتر است افزون بر مسئله ی کاربرد و بسامد واژه ها، معیار انتخاب واژه ها، آزمون های بین المللی زبان آلمانی موسسه گوته باشد. با مراجعه به لینک زیر می توانید یکی از بهترین دیکشنری های آلمانی به فارسی را که نکاتی که در بالا ذکر شد در آن به صورت کامل رعایت شده را دانلود و بر روی گوشی آندرویدی خود نصب کنید.

براساس یافته های کارشناسان آموزش زبان، یادگیری واژه ها بر اساس نظم الفبایی چندان سودمند نیست، زیرا به دلیل نبود رابطه ی مفهومی یا خویشاوندی بین واژه ها، آنـچه را که فرد آموخته است، زود از یاد می برد. لغات در واقعیت زبانی، فقط در بافت متن معنی دارند و چنانـچه آنها را از بافت متن جدا کنیم، درک معنی بسیار دشوار خواهد شد. نظم موضوعی باعث می شود که واژه ها با هم رابطه‌ی همنشینی داشته باشند و با تداعی معانی و بهره گیری صحیح از فنون یادگیری در حافظه‌ی زبان آموز باقی بمانند.

بهتر است از دیکشنری هایی استفاده کنید که مثالهای آن، بیشتر از گفتارهای عمومی انتخاب شده باشند، به عبارتی جمله هایی را در بر بگیرند که کاربرد زیادی دارند.

همچنین مطلوب است در برابر هر لغت، داده های دستوری درج شده باشد. برای مثال، جلوی همه اسامی، اطلاعاتی مثل جنیست دستوری و حالت جمع نوشته شده باشد و یا در جلوی فعل ها ظرفیت فعل، فعل کمکی، صرف سوم شخص مفرد زمان حال (در صورت بی قاعده بودن فعل)، گذشته ساده و استمراری و در صورت ضرورت حرف اضافه‌ی ثابت همراه آن آمده باشد.

به زبان آموزان توصیه می کنیم که از همان ابتدا به این داده های دستوری توجه کنند و هنگام یادگیری معنی واژه، این داده ها را نیز به خاطر بسپارند.

دقت کنید در دیکشنری های آموزشی که در آن لغات به صورت سطح بندی شده قرار گرفته اند ، نمی توان انتطار داشت  همه‌ی معانی یک واژه بیاید. مسلما کاربردهای نادر معانی واژه ها بهتر است در چنین واژه نامه هایی قرار نگیرد، چرا که یادگیری آنها در مراحل ابتدایی یا سطح مورد نظر ضرورت ندارد. بنابراین بهتر است در چنین دیکشنری هایی معنی متدوال واژه ها و گاه معانی نزدیک یک واژه ارائه شده باشد.

۷ نکته در مورد یادگیری لغات به صورت موضوعی

  • در ابتدای این مطلب نیز به ” یادگیری لغات به صورت موضوعی ” اشاره کردیم. سعی کنید یک موضوع را در نظر بگیرید و لغات مربوط به آن را به خاطر بسپارید. یادگیری موضوعی واژه ها باعث می شود که شما با مشاهده یا شنیدن یک واژه ، گروهی از واژه های دیگر را به خاطر بیاورید.
  • روی هر موضوع جداگانه کار کنید و به موضوع هایی بپردازید که اهمیت و کاربرد بیشتری برای شما دارند. همیشه پس از خواندن یک موضوع و پیش از آغاز موضوع بعدی، آن را مرور کنید. هر چه تعداد این مرورها و به کارگیری مثال ها بیشتر شود، میزان یادگیری افزایش می یابد.
  • شیوه یادگیری خاص خود را پیدا کنید، به اندازه‌ای بیاموزید که در حد توان شما است. برای مثال، یک موضوع را انتخاب کنید و هشت تا دوازده واژه را بخوانید. سپس یک بار دیگر آنها را تکرار کنید و سعی کنید معنی واژه ها را به خاطر بیاورید. اگر موفق شدید، به سراغ واژه‌ی بعدی بروید. هر فرد، روش خاص و متناسب با خود را دارد. برای مثال برخی از زبان آموزان ممکن است با گذاشتن نشانه ای برای هر بار مراجعه به آن واژه، آن را بهتر به یاد بیاورند و یا واژه های دشوار را با نشانه مشخص کنند.
  • عادت های مطالعه خود را تغییر دهید. برای مثال اگر همیشه واژه آلمانی را میخواندید و سپس معنی آن را سعی می کردید به یاد بیاورید، عکس این کار را انجام دهید و سعی کنید واژه ها را به صورت معکوس به یاد بیاورید. همچنین می توانید واژه ها را به صورت موضوعی با خطوط یا اشکالی به هم مرتبط کنید و در بافت متن یاد بگیرید.
  • هر روز تعداد معینی واژه را یاد بگیرید. استراحت بین هر بخش ضروری است. طی چند هفته متوجه می شوید که هر بار چه تعداد واژه را می توانید بیاموزید. فراموش نکنید که واژه ها را در فاصله های زمانی مناسب تکرار کنید و حافظه خود را بیازمایید. برای این کار پیشنهاد می کنیم از نرم افزارهای جعبه لایتنر استفاده کنید.
  • بهتر است پیش از مکالمه یا خواندن یک متن، فهرستی از واژه های موضوع مورد نظر را تهیه کنید. در این کار از واژه های ساده شروع کنید.

از تکرار هدفمند واژه ها به صورت فعال غافل نشوید. از هر موقعیت زبانی برای استفاده از واژه هایی که آموخته اید، استفاده کنید. زمانی می توانید بگویید لغات زبان آلمانی را یاد گرفته اید که آن را به صورت فعال در گفتار یا نوشتار به کار ببرید. در این صورت، واژه برای مدت بسیار طولانی در ذهن شما خواهد ماند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها