آشنایی با قطب منار،دهلی

قطب منار یک مناره بزرگ در دهلی، پایتخت هندوستان است که ارتفاع آن ۷۲/۵ متر است و از مرمر و سنگ‌های سرخ ساخته شده است. این مناره بزرگ، بلندترین بنای آجری دنیا محسوب می شود.

دهلی یکی از قدیمی‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای هند است که سابقه‌ای ۵۰۰۰ ساله دارد.
این شهر تاکنون ۱۱ بار ویران و بازسازی شده و آمیخته‌ای است از جامعه سنتی و مدرن با حضور مذاهب، قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف.دهلی در ناحیه مرکزی نیمه شمالی هند و در ساحل غربی رود یامونا واقع شده و دارای ۲۳۹ متر ارتفاع از سطح دریا است.
وسعت ناحیه پایتختی ملی دهلی برابر ۱۴۸۳ کیلومتر مربع است که ۷۰۰ کیلومتر آن ناحیه شهری و ۷۴۳ کیلومتر مربع ناحیه روستایی است.
دهلی دارای سه فصل آب و هوایی است: فصل باران‌های موسمی یا مانسون از اول ماه جون به مدت ۴ تا ۵ ماه، فصل سرما از اول ماه نوامبر به مدت ۴ ماه، و فصل گرما.
شهر دهلی دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است از جمله آرامگاه همایون، قلعه سرخ، مسجد جامع، آرامگاه صوفی بزرگ هند خواجه نظام الدین اولیا و بناهای تاریخی زیادی از زمان حکومت‌های مختلف.
دهلی نو پایتخت کشور هند و بخشی از منطقه پایتخت ملی دهلی است که مقر هر سه قوه دولت هند است.
دهلی آثار باستانی های زیادی دارد ک یکی از آنها قطب منار است.

معماری قطب منار

قطب منار دهلی یک مناره عظیم آجری با ارتفاع ۷۲.۵ متر است که بلندترین بنای آجری دنیا و بلندترین برج در هند محسوب می‌شود. این مناره پنج طبقه دارد که با کمربندی از ۳۷۹ پله به یکدیگر متصل شده‌اند.معماری قطب منار شبیه به منار جام و دیگر مناره‌هایی است که توسط غوریان در افغانستان ساخته شده‌اند. سه طبقه پایین آن از ماسه سنگ قرمز کم رنگ تشکیل شده و با بالکن و فلنج طبقاتی از هم جدا شده‌اند. طبقه چهارم از سنگ مرمر سفید و طبقه پنجم نیز با سنگ مرمر سفید کامل تجهیز شده است.در فاصله هر دو طبقه، ایوان مدوری وجود دارد که چون کمربندی منار را دربر گرفته و در نگهداری وزن طبقات فوقانی نقش مؤثری دارند. این ویژگی در بناهای دیگر آن دوران چندان مشاهده نمی‌شود.

قطب منار

قطب منار، بلندترین بنای آجری دنیا محسوب می‌شود. قطب منار جزو اولین بناهای عظیم هند و یکی از نمونه‌های بارز معماری هند و اسلامی است.

قطب منار یک بنا تاریخی و فرهنگی در هند است که در دهلی قرار دارد. این مناره، که از معماری هندی و اسلامی الهام گرفته است، به عنوان بزرگترین منار آجری در جهان شناخته می‌شود. قطب منار به عنوان یک منطقه حفاظت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را از سرتاسر جهان به خود جذب می‌کند. این بنا، نمادی از تاریخ و فرهنگ دهلی است و همچنین شامل بناهای تاریخی دیگری مانند مسجد قوه الاسلام، دروازه آلای، منار آلای و مقبره ایلتتمش می‌شود.
قطب منار به عنوان نماد شهر دهلی شناخته می‌شود و بلندترین سازه خشتی در جهان است. این بنا در طول تاریخ یک زلزله و چند رعد و برق شدید را تحمل کرده است، اما همچنان پابرجاست. گفته می‌شود قطب منار در حال حاضر کمی انحراف دارد و کاملاً عمود نیست.

بخش های مهم قطب منار

قطب منار یکی از مهم‌ترین آثار معماری دوره اسلامی در هند است که در دهلی پایتخت این کشور قرار دارد. بخش‌های مهم قطب منار عبارتند از:
ارتفاع و ابعاد
قطب منار ۷۲.۵ متر ارتفاع دارد و بلندترین بنای آجری دنیاست. این مناره از مرمر و سنگ‌های سرخ ساخته شده است.
تاریخچه ساخت
قطب منار به دستور سلطان معزالدین غوری از سلسله غوریان و توسط غلام ترک و سپهسالار او قطبالدین ایبک، که بعدها به پادشاهی رسید، در ۱۱۹۹ میلادی بنیانگذارده شد. سپس توسط داماد او شمسالدین التتمش در ۱۲۳۰ م کامل شد و در نهایت در سال ۱۳۱۶ م توسط فیروزشاه تغلق به پایان رسید.
تزیینات
قطب منار دارای تزیینات زیبایی است که نشان‌دهنده تأثیر معماری اسلامی بر هنر هند می‌باشد. این تزیینات شامل کتیبه‌های قرآنی، نقوش هندسی و گیاهی است.
اهمیت تاریخی
قطب منار نماد ورود اسلام به هند و آغاز دوره حکومت‌های اسلامی در این کشور محسوب می‌شود. این بنا همچنین نشان‌دهنده پیشرفت معماری و هنر اسلامی در هند در قرون میانه است.

قطب منار

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها