آبشار بار نیشابور

شهر بار در بخش مرکزی شهرستان نیشابور و در دره های رشته کوه بینالود قرار گرفته است و فاصله این شهر تا نیشابور ۵۵ کیلومتر می باشد. رودخانه بار در کنار این روستا قرار دارد. شهر بار دارای آبشاری زیبا و جذاب است که در میان کوه و در بین باغهای گردو واقع شده است. از میوه های موجود در این شهر می توان به سیب، هلو، گردو، گلابی، زردآلو و آلو اشاره کرد. با ما در تاریخ ما همراه باشید تا جاذبه های گردشگری بار را معرفی نماییم.

آبشار بار نیشابور دیدنی ترین جاذبه گردشگری طبیعی نیشابور

ارتفاع روستای بار از سطح دریا ۱۶۷۰ متر است که سبب شده این روستا آب و هوایی کوهستانی با تابستان های معتدل و زمستانهای سرد داشته باشد. ارتفاعات بینالود در این قسمت تبدیل به آهکهای کارستی میشود که همچون یک اسفنج آب را به درون خود میکشند و به آرامی آن را پس میدهند اما در این بخش از میانه ستیغ کوه آب بیرون میزند و آبشاری با طول بالغ بر ۳۰۰متر را می آفریند که در دامان کوه رها و یک واحه جنگلی پدید می اورد.

آبشار بار نیشابور
آبشار بار نیشابور

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری نیشابور، آبشار بار است که پوشش گیاهی متنوع و منحصر به فردش به زیبایی این آبشار افزوده است. همچنین باید بدانید که آبشار بار پلکانی است و نمی توانید ارتفاع آن را بکباره ببینید. دره های باز، باغ های متنوع، پوشش گیاهی متنوع و .. چشم انداز زیبایی را به وجود آورده است که بازدید کنندگان را به خود جذب می نماید. وجود باغات همچنین به سرسبزی بیشتر منطقه و اعتدال آب و هوا نیز کمک کرده است.

جاذبه‌های گردشگری بار

  1. به دلیل قرار گرفتن باغات میوه در گرداگرد شهر و تنوع رنگ های طبیعی در باغات در فصل های مختلف سال، منظره هایی طبیعی و بی بدیع خلق شده است. همچنین ارتفاعات اطراف شهر از گیاهان دارویی و مرتعی پوشیده شده است که سبب جذب کوهنوردان در فصل های مختلف سال می گردد. آبشار زیبای بار در ارتفاعات شمال شهر قرار دارد. طبیعت سرسبز و پرطراوت حواشی آبشار همراه با موسیقی ریزش آب، فضای دلپذیری پدیدآورده و در فصول مساعد سال، گردشگران بسیاری را به سوی خود فرامی‌خواند.

    آبشار بار نیشابور
    آبشار بار نیشابور
  2.  شهر بار، در مسیر حرکت ایل توپکانلو واقع شده‌است. ایل توپکانلو در اوایل فروردین ماه در ییلاقات منطقه سرولایت نیشابور مستقر می‌شود، در تیر ماه به «میان بند» نقل مکان می‌کند و در مهر ماه به سمت قشلاق (منطقه سرخس و کاشمر) رهسپار می‌شود. بنابراین از دیگر جاذبه های گردشگری بار می توان به استقرار چادرهای عشایری، زنان و مردان عشایر در حال کار یا در حال کوچ بهاری یا پاییزی نیز اشاره کرد.

    آبشار بار نیشابور
    آبشار بار نیشابور
  3. در ۵ کیلومتری شهر آرامگاه امام زاده آبکوزه قرار دارد که مردم بار برای مراسم مذهبی و نیایش به این آرامگاه مراجعه می نمایند. آرامگاه امام‌زاده بنام در داخل شهر و مقبره امام‌زاده باغ چاه نیز در میان باغ‌های شهر قرار دارند. مردم شهر بار در اعیاد ملی و مذهبی به جشن و سرور و در ایام محرم و شهادت ائمه به عزاداری می‌پردازند. از مراسم ویژه این شهر می‌توان به مراسم شبیه‌خوانی در ماه محرم و مراسم دعای باران در هنگام خشکسالی اشاره کرد.
  4. بهره‌گیری از انواع آوازها و آهنگ‌های محلی و موسیقی مقامی و ترانه‌های دشتی، با همراهی سازهای محلی سرنا، دهل و قوشمه در مراسم و جشن‌های مردم شهر متداول است. دوبیتی خوانی نیز، در شهر رواج دارد. از رقص‌های محلی این شهر می‌توان به رقص اسب چوبی، چوب بازی و رقص محلی اشاره کرد.

از دیگر جاذبه های گردشگری دیدنی نیشابور می توان به روستای هفت غار نیشابور اشاره کرد که با کلیک روی لینک می توانید اطلاعات بیشتری در مورد این مکان بدست آورید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها