غار علیصدر بزرگترین غار آبی دنیا

غار علیصدر در استان همدان در روستای علیصدر واقع شده است. این غار از معدود غارهای آبی جهان و بزرگترین آنها به شمار می‌رود که ارتفاع آن از سطح دریا ۲۱۰۰ متر برآورد شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران است. در این به مقاله همه چیز در مورد غار علیصدر بزرگترین غار آبی دنیا را بیان خواهیم کرد با ما همراه باشید.

چرا باید از غار علیصدر بزرگترین غار آبی دنیا دیدن کنیم؟

  1. یکی از بزرگترین غارهای آبی ایران و جهان است.
  2. از بزرگترین غارهای آبی است که می توان در آن قایقرانی کرد.
  3. در فصل گرم تابستان به دلیل خنک بودن این غار، بسیار جالب و مطبوع است.
  4. غار عیصدر دارای منظره های بی بدیع زمین شناسی است که شما را به وجد خواهد آورد.

    غار علیصدر بزرگترین غار آبی دنیا
    غار علیصدر بزرگترین غار آبی دنیا

غار عیلصدر از بزرگترین جاذبه های گردشگری غرب کشور محسوب می شود و زمان بازدید از آن در تابستان از ساعت ۸ صب تا ۹ شب و در زمستان از ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر است.

در مورد غار علیصدر بیشتر بدانید

رودخانه ای با عمق ۱۴ متر در غار علیصدر که ارتفاع داخلی ۴۰ متری دارد، در جریان است. زمانی که برای بازدید از غار نیاز دارید در حدود ۲ ساعت است زیرا با شروع بازدید نمی شود از وسط راه برگردید. بازدید از غار که شامل قایق‌سواری در طول رودخانه هم می‌شود، ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد. مسیر قایق با چراغ‌های رنگی مشخص شده است.

حفره‌های زیرزمینی مرکزی مراحل مختلف زمین‌شناسی را نشان می‌دهند. در تابستان داخل غارها خنک می‌شود پس بهتر است که ژاکت همراه خود داشته باشید. در فصل زمستان در مقایسه‌ی با برفی که بیرون می‌بارد، غار  هوایی گرم دارد.

غار علیصدر بزرگترین غار آبی دنیا
غار علیصدر بزرگترین غار آبی دنیا

محل اسکان در غار علیصدر

در نزدیکی ورودی غار، هتل علیصدر قرار دارد  و علاوه بر آن مسافران چادر بزنند یا در خانه‌های ییلاقی که قیمت آن‌ها از ۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است، اقامت کنند.‌ در این منطقه همچنین رستوران و سوئیت‌هایی با قیمت معقول و مناسب وجود دارد. این هتل خارج از فصل گردشگری قیمت متغیری دارد، محل آن بسیار آرامش‌بخش است و مسیری برای کوه‌پیمایی دارد. غرفه‌های اطراف غار نوشیدنی‌‌های متناسب فصل ارائه می‌دهند و حتی یک چای‌خانه هم داخل غار ساخته شده است.

جاذبه ها و دیدنی های غار علیصدر

  1. وجود تالاب وسیع آبی که به وسیله آن می توانید به اعماق غار نیز نفوذ کنید. با قایقرانی می توانید به بخش های مختلف غار سرک بکشید و دیدنی ها و اشکال مختلف شناخته شده و ناشناخته آن را کشف کنید. گذرگاهی آبی که نظیر آن در دیگر غارهای ایران و جهان به ندرت دیده می شود و فقط در تعداد معدودی غار در جهان مانند غار مولیس فرانسه، غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا مجموعه ای زیبا نظیر آنچه در غار علیصدر وجود دارد به چشم می خورد.

    غار علیصدر بزرگترین غار آبی دنیا
  2. آب غار علیصدر از طریق چشم های زیر زمینی که از دیواره و سقف ریزش می کنند تامین می شود و بدون مزه و بو است. اب این غار به قدر شفاف است که می توان تا عمیق ۱۴ متری این غار آبی را نیز مشاهده کرد.  درجه حرارت آب در تمام طول سال ثابت و در حدود ۱۲ درجه سانتی گراد است و به دلیل وجود املاح آهکی فراوان غیر قابل خوردن.
  3. سقف غار در برخی قسمت ها به ارتفاع ۱۰ متری از سطح آب می رسد و در برخی قسمت ها با کربنات کلسیم خالص و در برخی بخش ها با عنصرهای دیگر پوشیده شده است. رسوباتی که در طول میلیون ها سال به شکل های مختلف در آمده اند و استالاکتیت ها (چکنده ها) و استالاگمیت هایی (چکیده) را تشکیل داده اند که در گوشه و کنار غار توجه هر بیننده و گردشگری را به خود جلب می کنند.
  4. مناظر داخلی غار حیرت انگیز و دیدنی هستند و در  هر گوشه از آن شاهد معجزه طبیعت خواهید بود. هوای درونی غار از دیگر مزیت ها و ویژگی های برجسته آن است؛ هوایی بسیار پاک و لطیف که هیچ گونه آلودگی و گرد و غبارِ میکروبی در آن وجود ندارد و در تابستان خنک و در زمستان گرم و مطبوع است. هر چند به طور کلی دمای درونی غار نیز در ۱۴ درجه سانتی گراد ثابت است و شما را مجبور می کند چه در زمستان چه در تابستان لباس گرمی با خود به همراه داشته باشید.

    غار علیصدر بزرگترین غار آبی دنیا
    غار علیصدر بزرگترین غار آبی دنیا
  5. در کنار این حقایق جالب، خوب که بدانید هوای داخل غار بسیار سبک است و حالت سکون مطلق دارد؛ به همین دلیل اگر شمعی را در محیط غار روشن کنید هیچ گونه حرکتی در شعله آن نمی بینید.
  6. غار علیصدر ۱۹۰ میلیون سال سن دارد و در زمره غارهای زنده قرار می گیرد. آن گونه که علم زمین شناسی بیان می کند تا زمانی که صدای چکه های آب در غار به گوش می رسد و تا هنگامی که ترک های دیواره غار با لایه های آهک پوشیده می شود غار زنده است و تغییر می کند؛ هر چند ممکن است دیدن این تغییرات به عمر کوتاه آدمی قد ندهد.
  7. غار علیصدر پدیده ای طبیعی ست و هیچ انسانی در ساخت آن دخالتی نداشته است.

    غار علیصدر بزرگترین غار آبی دنیا
  8. ورودی اصلی غار ۱۱۰ متر زیر سنگ های سطح زمین قرار دارد.
  9. با اینکه غار در زیرزمین قرار دارد هیچ گونه گاز سمی در آن دیده نمی شود.
  10. با وجود اینکه غار در عمق زمین قرار دارد اما هیچ گونه تنگی نفسی در آن احساس نمی شود.

    غار علیصدر بزرگترین غار آبی دنیا
    غار علیصدر بزرگترین غار آبی دنیا

مسیرهای رفت‌وآمد به غار علیصدر

می‌توان برای بازدید از این جاذبه گردشگری همدان در طول روز با مینی‌بوسی‌هایی (قیمت:در حال حاضر ۷ هزار تومان و طول سفر یک ساعت و نیم) به این مکان عزیمت کرد. تاکسی‌هایی هم وجود دارند که قیمت آن‌ها برای رفت و برگشت با در نظر گرفتن معطلی‌های بین راهی در حال حاضر ۲۰ هزار تومن است. در طول مسیر دیوارهای گلی روستای میحمله علیا نیز جلب توجه می‌کند. تور غار علیصدر در آژانس‌های مسافری همدان هم‌اکنون ۴۵ هزار تومان برای هر نفر است که هزینه‌های رفت‌و آمد و تنقلات را در بر می‌گیرد اما هزینه‌ی ورودی غار باید جداگانه پرداخت شود.

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
نورالدین
امتیاز :
     

خیلی عالی بود از شما تشکر میکنم

Farina mousavi

😍😍😍😍 عالی بود