جاذبه های گردشگری استان همدان

جاذبه های گردشگری استان همدان

جاذبه های گردشگری استان همدان

همدان یکی از زیباترین شهرها در غرب کشور است. جاذبه های گردشگری همدان بسیار متنوع است. قدمت این شهر بسیار بالاست و به دوره مادها و هخامنشیان بازمی گردد.

می توان گفت مادها از نخستین اقوام ایرانی هستند که شهر همدان را به عنوان پایتخت خود برگزیدند و در طول دوره حکومت و پادشاهی خود بناها و کاخ های زیادی ساختند و از خود به یادگار گذاشتند. نام همدان درآن دوره هگمتانه بوده است.

در دوره هخامنشیان شهر همدان به عنوان پایتخت تابستانه آن‌ها مورد توجه قرار گرفت؛ چون آب و هوای همدان در فصل تابستان بسیار خنک و دلپذیر بود.

جاذبه های گردشگری استان همدان

استان همدان در دامنه کوه الوند قرار گرفته است و از غرب به استان کردستان و کرمانشاه، از سمت شرق به استان مرکزی، از سمت شمال به استان زنجان و قزوین متصل است و همسایه جنوبی آن استان لرستان است.

مساحت استان همدان ۱۹۴۹۳ متر مربع است. این شهر در ارتفاع ۱.۷۴۱ متری سطح دریا قرار گرفته است. از شهرهای بزرگ و معروف  استان همدان می توان نهاوند، ملایر و تویسرکان را نام برد.

یکی از ویژگی های مهم استان همدان آب و هوای کوهستانی آن است به همین منظور، بهترین زمان مسافرت به همدان، فصل تابستان است. از جمله سوغاتی های مخصوص استان همدان می توان نان کماج، حلوا زرده، انگشت پیچ، نان چای، شیره انگور، آب نبات قیچی، خشکبار، برساق، حلوا لوزی را نام برد.

صنایع دستی گوناگونی همچون سفالگری و نقاشی روی سفال در همدان رایج است به همین جهت همدان را مرکز سفال ایران می نامند.

از دیگر صنایع رایج در همدان می توان به طلاکوبی و نقره کوبی، خراطی، نازک کاری، منبت کاری، معرق کاری، مسگری و قلم زنی، گلیم بافی و آبگینه (شیشه گری به روش سنتی) اشاره کرد.

ما در این مقاله ابتدا توضیحات مختصری در ارتباط با این شهر تاریخی ارائه دادیم و سپس جاذبه های گردشگری همدان را معرفی می کنیم.

جاذبه های گردشگری گوناگونی در استان همدان وجود دارد از جمله:

بام همدان

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری همدان، تپه عباس آباد است که از لحاظ موقعیت جغرافیایی می توان گفت در جنوب غربی شهر و بر دامنه کوه الوند قرار گرفته است.

در زمان های قدیم با نام «تپه نقاره خانه» شناخته می شده است، علت نام گذاری آن به «تپه نقاره خانه» این بوده که هنگام عوض شدن حاکم شهر با زدن ساز و طبل مخصوص بر بالای این تپه، به مردم خبر تغییر حاکمیت را می دادند.

این تپه یک از زیباترین مکان های گذران اوقات برای مسافران  و گردشگران می باشد که می توانند کل شهر را از روی همین تپه تماشا کنند که بیشترین توسعه آن در زمان محمد بهنامجو شهردار همدان بود.

سد کلان

یکی از بزرگ ترین سدهای غرب کشور است که در ۳۰ کیلومتری جنوب ملایر و بین جاده ملایر اراک و جاده مرویل قرار گرفته است. اگر برای اولین بار به همدان سفر می کنید دیدن این منطقه را از دست ندهید.

اطراف این سد بسیار سر سبز و زیباست و مکان مناسبی برای گرفتن عکس و فیلم است و می تواند روز خاطره انگیزی را برای شما به ارمغان بیاورد.

غار علی صدر

با شنیدن نام شهر همدان اولین چیزی که به ذهن هر شخصی می رسد غار علیصدر است. از نظر جغرافیایی در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان  در ارتفاعات ساری قیه قرار گرفته است و علت نام گذاری آن به علی صدر وجود روستای علی صدر در نزدیکی آن است.

این غار در ارتفاع ۲۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. سال کشف غار علی صدر به ۱۳۴۲ برمی گردد  و عبدالله حاجیلو تلاش های زیادی انجام داد تا این غار مورد استفاده و بهره برداری گردشگران قرار بگیرد.

این غار عنوان بزرگ ترین غار آبی جهان را از آن خود کرده است. زیبایی های غار علیصدر به دلیل وجود دالان ها ی آبی طولانی و دریاچه‌های بزرگ که امکان قایقرانی در آن موجود است می باشد.

غار علیصدر همدان

از نظر زمین شناسی هم زمین شناسان آن را یکی از طبیعی ترین و منحصر به فرد ترین پدیده ها می نامند. آب موجود در دریاچه های غار رنگ و بوی خاصی ندارد و قابل آشامیدن است. یکی از ویژگی های مهم غار علی صدر، موجود نبودن هیچگونه حیات جانوری است.

درجه حرارت آب در تمام طول سال تغییر نمی کند و تقریبا ۱۲ درجه بالای صفر است. عمق آب موجود در دریاچه های غار متفاوت است در بعضی مناطق عمق آب ۱۰ متر و در بعضی مناطق ۱۴ متر می باشد.

چشمک زدن نور چراغ ها در داخل این جاذبه گردشگری و چکیدن آب از سقف ها و دیوارهای آن، زیبایی ان را دو چندان کرده است.

دهکده توریستی گنجنامه

یکی دیگر از مکان های زیبا و تفریحی استان همدان، منطقه نمونه گردشگری الوند است. این منطقه در سال ۱۳۷۸ افتتاح و قابل استفاده شد.

این منطقه عنوان بزرگترین مجتمع توریستی غرب کشور در قالب دهکده تفریحی توریستی گنج نامه را از آن خود نموده است. آب و هوای آن بسیار خوب و خنک است و امکانات زیادی همچون تله کابین، سورتمه ریلی،  دیواره سنگ نوردی، شهربازی، ویلاهای کوهستانی، پیست اسکی تاریک دره، تله سیژ و تله اسکی،  در این منطقه موجود است.

طول مسیر تله کابین ۳۴۰۰ متر و ارتفاع آن ۱۹۰۰ متر است که تقریبا حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد و اوج هیجان و لذت را برای گردشگران فراهم می آورد. امنیت آن به دلیل وجود سیستم دبل چک بالا است.

سورتمه  نیز یکی دیگر از تفریحات گنجنامه است که با گذر از صخره ها و سنگ ها و دره ها  لحظات خوشی را نصیب شما و خانواده تان می کند و مسیر آن حدود ۱۱۵۰ متر است که احساس سرخوردن در دامنه کوه را برای شما به وجود می آورد.

یک بخش هیجان انگیز دیگر دیواره سنگ نوردی در یک محیط کوهستانی است که برای جوانانی که علاقه مند  به صعود حرفه ای است بسیار مناسب است. در این منطقه سنگ نبشته های زیبایی باقدمت طولانی وجود دارد که حتما از آن دیدن نمایید.

دریاچه و سد اکباتان

در فاصله ۱۱ کیلومتری شهر همدان، دریاچه زیبا وجود دارد که مساحت آن ۶۰ هکتار است. اطراف دریاچه فضاهای سبز و درختان زیبا وجود دارد تلفیق دو رنگ آبی و سبز زیبایی این منطقه را دو چندان نموده است که هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور به خود جذب می کند.

امکانات تفریحی زیادی همچون قایقرانی، اسکی روی آب، چایخانه سنتی، مهمانسرا و رستوران برای گردشگران فراهم است.

دشت میشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان ، دشت میشان است که در دامنه کوه الوند واقع شده است. دشت میشان از دشت های زیبا و سر سبز وپهناور ایران است.

زیبایی های این دشت به دلیل چمنزارها و گل های کوچک و زرد و برف و یخ و چشمه ها جوشان می باشد که یک منطقه بکر و آرامش بخش برای گردشگران به وجود آورده است.

چشمه های زیادی در این دشت وجود دارد که با شنیدن شرشر آب از درون چشمه ها می توانید لحظاتی چند آرامش را در وجود خود احساس کنید.

دشت میشان همدان

به دلیل قرارگیری دشت میشان در دامنه کوه مقداری پیاده روی لازم است هنگام پیاده روی با مناظر و درختان در دره عباس آباد روبه رو می شوید.

همچنین در مسیر پیاده روی خود با کتیبه باستانی گنجنامه رو به رو می شوید که می توانید کتیبه‌های مربوط به دوره هخامنشیان را مشاهده نمایید.

گنبد علویان

گنبد علویان یکی از شاهکارهای هنر گچبری و معماری ایران بعد از اسلام است. محل قرارگیری این گنبد در چهار باغ علویان و نزدیک میدان امام زاده عبدلله در شهر همدان می باشد که معماری آن برگرفته از معماری ایرانی – اسلامی است.

این گنبد از سمت شمال به میدان عین القضات و از سمت جنوب به خیابان باباطاهر متصل است و از شرق هم به خیابان اکباتان منتهی می شود. هم اکنون این گنبد جزو آثار ملی محسوب می شود.

سراب گیان

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی همدان که هر ساله مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد سراب گیان است. سراب گیان چشمه ای زیبا و خروشان است می توان گفت از پر آب ترین چشمه‌های غرب کشوراست که  از دل کوه می جوشد و در نزدیک تپه باستانی گیان که دو کیلومتر از آن فاصله دارد قرار گرفته است.

سراب گیان از سمت غرب به روستاهای میهن آباد و مظفر آباد متصل می شود و از سمت جنوب هم به کوه های گرین منتهی می شود.  فاصله آن تا شهر همدان حدود یک ساعت و نیم است و ۱۸ کیلومتر از نهاوند فاصله دارد.

سراب گیان از ترکیب از دو کلمه سراب و گیان به وجود آمده که سراب به معنی سرچشمه است و متشکل از دو کلمه سر و آب است. گیان هم در لغت به معنای جان است. مردمان آن با لهجه شیرین خود به این منطقه سراب گیون می گویند.

آب و هوای این منطقه بسیار خنک است بهترین زمان مسافرت به سراب گیان درفصل  بهار و تابستان یعنی اوایل اردیبهشت تا اوایل آبان ماه می باشد.

چشمه سراب گیان به رودخانه گاماسیاب منهتی می‌شود. درختان زیادی همچون بلوط، بید، زالزالک و چناردر سراب گیان وجود دارد که باعث ایجاد فضای زیبا و دل انگیز در این منطقه شده است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها