جاذبه های گردشگری استان همدان

اگر قصد سفر به همدان را دارید، به بازدید از دیدنی های خود شهر همدان بسنده نکنید. استان زیبا، سرسبز و تاریخی همدان دارای جاذبه های گردشگری دیگری در خارج از مرکز استان، شهر همدان نیز می شود. اگر چند کیلومتری از شهد همدان فاصله بگیرید یک به یک با دیدنی هایی روبرو می شوید که ارزش بازدید را دارند.

جاذبه های گردشگری استان همدان

در این مقاله قصد داریم ابتدا یک مورد از جاذبه های گردشگری خود شهر همدان و سپس دو مورد در سایر شهرهای این استان را به شما معرفی کنیم.

  • موزه ی هگمتانه

اگر به بازدید از آثار تاریخی و کهن علاقه مند باشید، سایت باستان شناسی، تپه ها و موزه ی هگمتانه از محل هایی است که حتما باید به آن سر بزنید. خود ساختمان موزه ی هگمتانه نیز در کنار محوطه ی باستانی هگمتانه ساخته شده است. ساختمان موزه ی هگمتانه در ابتدا کاربری موزه نداشت و به منظور دیگری احداث شده بود. حدوداً در سال ۱۳۲۰ شمسی این ساختمان را با عنوان مدرسه ای توسط آموزش و پرورش ساختند و چند سالی هم استفاده شد. سرانجام در دهه ی ۵۰ به منظور اجرای برنامه های پژوهشی و باستان شناسی، مرکز باستان شناسی این مدرسه را تصرف کرد و شروع فعالیت های عمرانی و پژوهشی محوطه در این زمان بود.جاذبه های گردشگری استان همدان در همان سال ها به مرور انتقال آثار تاریخی مکشوفه از محوطه باستانی به داخل ساختمان در دستور کار قرار گرفت و ساختمان تبدیل به مخزنی جهت نگهداری آثار گردید. بازدید برای عموم از چندین سال بعد آزاد شد. اگر به این موزه بروید با یک سالن اصلی و سرسرا و دو راهرو مواجه می شوید که با راهنماهای دقیق می توانید از آن بازدید کنید. بیش از دویست مورد شیء تاریخی مربوط به ادوار بیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی در این محل قرار دارد و آماده ی بازدید گردشگران می باشد.

  • گنبد علویان

گنبد علویان در بلوار علویان همدان و در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله قرار گرفته و یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی دوره سلجوقیان است. این گنبد توسط خاندان علویان و در ابتدا به عنوان مسجد ساخته شده و بعدها قسمت سرداب این بنا به مقبره خاندان تبدیل شده است. گنبد علویان در مسیر آرامگاه باباطاهر و تپه تاریخی هگمتانه قرار دارد و به دلیل موقعیت و دسترسی آسانش بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود جذب می کند.

در همدان کجا بریم؟

  • منطقه ی حفاظت شده ی شراء

منطقه ی حفاظت شده ی شراء یکی از نواحی کوهستانی استان همدان به شمار می رود و دارای تپه های زیبا و کوه های نسبتاً کوتاه می شود. این سیمای کوهستانی و تپه هایش وسعتی افزون بر ده هزار هکتار دارند و این گستردگی باعث شده است تنوع پوشش گیاهی و زیستگاه های جانوری در آن به خوبی دیده شود. اگر حدود ۴۵ کیلومتر به طرف شرق از شهر همدان فاصله بگیریم، به این منطقه ی دست نخورده و طبیعت زیبایش می رسیم. طبیعت بکر آن باعث شده است گردشگرانی که به دنبال مقاصد خاص برای آرامش گرفتن در طبیعت هستند آن را انتخاب کنند.جاذبه های گردشگری استان همدان

پوشش گیاهی مناسب باعث شده است منطقه ی حفاظت شده ی شراء یکی از زیستگاه های اصلی قوچ و میش ارمنی استان همدان شود. بخش کوهستانی این منطقه دارای دو قله ی اصلی است که چندان مرتفع نیستند اما از نظر طبیعی از اهمیت بسیاری برخوردارند. این دو قله به نام های قافلانته وقزل، زیبایی اصلی این منطقه به حساب می آیند. گفته می شود بیش از صد و هفتاد گونه ی گیاهی متعلق به ۳۷ خانواده از گیاهان در اراضی دشت های آبرفتی دامنه ای، فلات ها، آبرفت ها و نواحی باد بزنی این منطقه ی حفاظت شده تاکنون شناسایی شده است و ممکن از تعداد واقعی گونه ها از این هم بیشتر باشد.

  • لالجین: شهر جهانی سفال

اگر از صنایع دستی خوشتان می آید یا کنجکاو هستید یک کارگاه کوزه گری را ببینید، حتما به لالجین سر بزنید. بیشتر مردم شهر لالجین هنوز هم به پیشه ی سفالگری، سرامیک کاری و شغل‌های وابسته به خرید و فروش محصولات سفالی مشغول هستند. این شهر را به عنوان شهر جهانی سفال می شناسند. پایتخت سفال ایران در شمال همدان واقع شده و با سفر به آن علاوه بر خرید صنایع دستی به خصوص سفال، می توانید از کارگاه های کوزه گری دیدن کنید و حتی دستی به گل بزنید.جاذبه های گردشگری استان همدان

جاهای دیدنی همدان با آدرس

  • آرامگاه ابوعلی سینا

یکی دیگر از معروف ترین جاذبه های گردشگری همدان آرامگاه طبیب و فیلسوف مشهور ایرانی یعنی شیخ الرئیس بوعلی سینا است که به نماد و سمبل شهر همدان تبدیل شده است. آرامگاه ابوعلی سینا در مرکز شهر همدان  و در وسطِ میدانی به همین نام قرار گرفته و مسافران در مسیر بازدید از جاذبه های دیگر می توانند از این آرامگاه زیبا و سرسبز هم دیدن کنند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها