جاهای دیدنی همدان با آدرس

 اسم همدان که می‌آید  نام غارها، کوه ها و آرامگاه هایش هم به ذهن می رسد. شهری در دل کوه ها و در پهنه ی دشت های دامنه ای، با تاریخی کهن. همدان در حقیقت تحت عنوان نام هگمتانه اولین پایتخت ایران و از اولین پایتخت های جهان بوده است که بر اهمیت این شهر می افزاید. با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی همدان با آدرس را معرفی کنیم.

جاهای دیدنی همدان با آدرس

علاوه بر این، همدان دارای یکی از زیباترین غارهای ایران و بلندترین غار آبی جهان هم هست. غار زیبای علیصدر که نامی ناآشنا برایمان نیست و تعریف جذابیت های آن را حتماً شنیده ایم. اما این ها همه ی دیدنی های همدان نیستند. اگر قصد سفر به همدان را دارید و می خواهید نام برترین دیدنی های همدان را با آدرس و نشانی دقیق داشته باشید، از لیست زیر استفاده کنید.

  • غار علیصدر

غار علیصدر طولانی ترین غار آبی جهان است و یکی از زیباترین غارهای ایران. بازدید از آن تجربه ای است که هیچگاه فراموشش نخواهید کرد و احتمالاً بعد از مرتبه ی اول، باز هم چند سال بعد برای دیدن آن بر می گردید چون این غار بیش از حد خوب و جذاب است. آیا تا به حال فکر کرده اید چرا اسم آن علیصدر است؟ اهالی روستای نزدیکی اش، از این غار به عنوان مخزن و سد در زمان‌های گذشته استفاده می کردند. در واقع نام غار، علی سد بوده نه علیصدر. به مرور زمان این نام به علیصدر تغییر کرده است.جاهای دیدنی همدان با آدرس

محوطه ی این غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد که برای گذر کردن در بعضی از آن ها که برای بازدید عموم مسدود هستند، نیاز به تجهیزات و توانایی غارنوردی دارید. از مجموعه ی رشته آب های موجود در غار، دریاچه ی بزرگی در آن به وجود آمده است که باعث شده است منظره ی آن حتی دیدنی تر هم شود. به علاوه به دلیل وجود این دریاچه ی وسیع، برای رفتن به میانه ی غار نیاز به قایق دارید. با سوار شدن به قایق و گشتن در غار در حالی که راحت در قایق نشسته اید، بیشتر از مناظر لذت می برید و خاص ترین تجربه ی غارگردی شما می شود.

آدرس غار علیصدر: برای رسیدن به این غار باید ۷۵ کیلومتر به سمت شمال شرق همدان بروید. دو راه دارید که اولی را بیشتر توصیه می کنیم. اولین راه، رفتن به شهر کبودرآهنگ در شرق همدان است. بعد از طریق جاده ی غار که از این شهر شروع شده است، با تابلوهای راهنما به سمت غار می روید. راه دوم کوتاه تر است اما جاده ی روستایی تری دارد. خروجی شمالی همدان را به سمت روستاهای بهار، لک، سوباشی و سپس گل تپه بروید. از گل تپه خروجی سراب و غار را در پیش بگیرید تا به آن برسید.

در همدان کجا برویم؟

  • تپه هگمتانه

این شهر کهن، نخستین پایتخت ایران بوده و به همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده و مهم مانده اند. هرودوت این شهر را ساخته دیااکو دانسته و گفته است که هفت دیوار داشته که هرکدام به رنگ یکی از سیاره‌ها بوده‌اند. در حفاری‌های باستان‌شناسی سال‌های اخیر در تپه‌ی هگمتانه، مشخص‌شد که محل کاخ‌های باشکوه این ناحیه باستانی، در تپه هگمتانه کنونی واقع بوده است. نکته‌ی قابل‌توجه این شهر باستانی، شبکه‌ی منظم و پیشرفته‌ی آب‌رسانی آن می باشد

  • گنبد علویان

به اشعار خاقانی که نگاه کنید، نام این گنبد به عنوان گنبدی سبز و باشکوه بسیار دیده می شود. اما امروزه از آن چیزی باقی نمانده است و این گنبد زیبا مدت‌ها پیش از بین رفته است. حالا تنها برج آجری آن همچنان پا بر جا مانده است. گچ‌ بری ‌های پر نقش ‌و نگاری که در همه جای این برج وجود دارد، نشانگر هنر دوره ‌ی ایلخانان مغول است و مانند همه ی بناهای باقی مانده از این دوران زیبایی خاصی دارد. از ورودی پشتی به سمت پایین که بروید، به سردابه‌ای می‌رسید که آرامگاه خانوادگی علویان با کاشی‌های آبی ساده‌اش در آن قرار دارد. برودری‌های قلاب‌دوزی طرح اسلامی که برای پوشش آرامگاه گذاشته شده‌اند، جلوه‌ی خاصی به آن می‌بخشند.جاهای دیدنی همدان با آدرس

آدرس گنبد علویان: این گنبد در بلوار علویان که بین دو میدان عین القضات همدانی و امام زاده عبدالله واقع شده است، در نزدیکی محله ی سبد بافان در مرکز شهر واقع شده است.

  • دریاچه و سد اکباتان

در ۱۱ کیلومتری شرق همدان می‌توانید از تنها دریاچه‌ این شهر بازدید کنید. دریاچه‌ای زیبا که با وجود فضای سبز و امکانات تفریحی و گردشگری، مسافران بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کند. از تفریحات این دریاچه، ورزش‌های آبی مانند قایقرانی و اسکی روی آب می باشد . همچنین به‌منظور راحتی مسافران و گردشگران، امکاناتی چون رستوران و مهمانسرا در این منطقه تفریحی ساخته‌شده است.

  •  آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه طبیب، شاعر و عارف ایرانی، ابوعلی سینا، که شهرت جهانی دارد در میدانی به همین نام واقع شده است. میدانی بیضوی که با درختان چنار کهن‌سال و آب‌نماهایی الهام گرفته از باغ‌های ایرانی، تفرجگاه زیبایی را به وجود آورده است. طرح و نقشه بنا از روی قدیمی‌ترین بنای تاریخ‌دار اسلامی یعنی برج قابوس بن وشمگیر در شهر گنبدکاووس اقتباس‌شده است. تالار جنوبی آرامگاه به‌عنوان موزه، محل نگهداری سکه، سفال و اشیای کشف‌شده‌ی مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد می باشد. در تالار شمالی نیز، مجموعه‌ای نفیس از کتاب‌های خطی و آثار بوعلی سینا به چشم میخورد.

آدرس آرامگاه بوعلی سینا همدان:
این آرامگاه در میدان بوعلی سینا قرار دارد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها