جاهای دیدنی کرمانشاه

کرمانشاه یکی از استان های غربی و کوهستانی ایران است که مرکز آن شهر کرمانشاه می باشد. این استان با آب و هوای معتدل کوهستانی خود در دوران ساسانیان جزء پایتخت های کشور ایران و از اقامتگاه های پادشاهان ساسانی به شمار می رفته. بسیاری از آثار به جای مانده در کرمانشاه از همین دوران هستند که شاهدی بر این امر می باشد. با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی کرمانشاه را به شما معرفی کنیم.

جاهای دیدنی کرمانشاه

اما کرمانشاه را شهر عشق هم می دانند. شهر فرهاد و شیرین و داستان عاشقانه ی آن ها. در کنار تمام این مسائل، طبیعت زیبای استان هم وجود دارد که به خودی خود گردشگران زیادی را جذب کرده است. در این مقاله قصد داریم برایتان تعدادی از مکان های دیدنی کرمانشاه را معرفی کنیم.

  • بیستون

بیستون یکی از مشهورترین نام ها در میان آثار تاریخی است با این حال افرادی زیادی نمی دانند این مکان دقیقاً چه جور جایی است و حتی ممکن است گمان کنید یک ساختمان به این نام در آن است اما در حقیقت این جا تعدادی کتیبه و مجسمه وجود دارد. یکی از آن ها کتیبه ‌ای است که بزرگترین سنگ نبشته ی دنیاست و هیبتش وقتی روبه رویش می ایستید مسحورتان می‌کند.جاهای دیدنی کرمانشاه

محوطه ی باستانی بیستون تنها اثر ثبت شده از کرمانشاه در فهرست جهانی است و نقش برجسته ها و نقوش زیادی را در خود جای داده است. این محل با افسانه های بسیاری در هم تنیده شده است. کوه بیستون به عنوان جایگاه خدایان در تاریخ شناخته شده است. سنگ‌ نبشته ای به فرمان داریوش کبیر در آن ساخته شده که بر رویش به سه خط میخی اکدی، عیلامی و پارسی باستان نوشته شده. مجسمه ی هرکول نیز یکی از شگفتی های این محوطه است. جالب است بدانید که سر مجسمه ی هرکول دو بار تاکنون به سرقت رفته و سری که هم اکنون روی تنه ی آن قرار دارد کپی است!

  • طاق بستان

برای رسیدن به این محل باید ۱۲ کیلومتر در جهت شمال غرب از شهر کرمانشاه فاصله بگیرید. این جا تجلی حکومت با شکوه ایران در دوران ساسانیان است و عظمت ایران باستان را به ما یادآوری می کند. در واقع طاق بستان مجموعه‌ای است بی‌نظیر از سنگ نوشته‌ها و سنگ نگاره‌ها. سنگ نگاره هایی که صحنه‌های شکار، نواختن چنگ و تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم را نشان می‌دهد. بی دلیل نیست که به آن طاق بستان می گویند. طاق بستان دارای دو طاق کوچک و بزرگ است که علت نام گذاری اش است. این محل در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اما بوی کباب و دنده کبابی که در محوطه تاریخی طاق بستان پیچیده مانع از ثبت جهانی آن شده است! البته این برای بازدید کننده ها عالی است. در این جا بهترین گوشت ها را پیدا می کنید و ده ها دنده کبابی در سراسر جاده ی طاق بستان و بالاتر از آن در دامنه ی کوه واقع شده اند.

  • معبد آناهیتا

کنگاور یکی از شهرهای زیبای استان کرمانشاه است که در مسیر کرمانشاه به همدان قرار دارد و یکی از آثار تاریخی زیبای منطقه در آن واقع شده است: محوطه ی معبد آناهیتا. بنای این معبد در مرکز شهر کنگاور است. برخی این بنا را معبد آناهیتا الهه یا ایزد بانوی آب دانسته اند. آناهیتا فرشته و نگهبان آب، فراوانی و زیبایی بوده است و ایرانیان مقام ارزشمندی برای او قائل بوده‌اند و در جاهای دیگری هم معابدی برای او ساخته شده است که معمولاً در کنار چشمه ها و روی بلندی بوده است. معبد آناهیتا پرستشگاهی است که همانند سایر بناهایی که بر بلندی ساخته شده‌اند، برگرفته از شیوه‌ی سکوسازی است. بر فراز این اثر تاریخی، ردیفی از ستون‌های سنگی وجود دارد. ستون های این بخش ۵۴/۲ متر هستند و عظمت آن ها دیدنی است. معبد آناهیتا به دوره‌ی اشکانی یا ساسانی نسبت داده می‌شود و از دیدنی های حیرت انگیز کرمانشاه است.جاهای دیدنی کرمانشاه

  • سراب صحنه

سراب صحنه در قسمت شمالی شهر صحنه است و یکی از مناطق خوش آب و هوا در این شهر محسوب می‌شود. آبشارهای زیبا، طبیعت چشم‌نواز و آب و هوای فوق‌العاده این منطقه باعث شده مسافران و گردشگران زیادی این مکان را مقصد سفر خود دهند. دربند صحنه، دره‌ای بسیار زیبا و پوشیده از انواع درختان سرسبز است که احتمالا تفرجگاه بسیاری از شاهان دوره‌های مختلف بوده است. سرچشمه آب دربند، چهار چشمه نام دارد که در قسمت شمالی دربند قرار گرفته و در زمان‌های نه چندان دور، آبشار کوچکی از آن شکل گرفته که امروزه بر اثر خشکسالی به آبشار خشکه معروف است. آب‌های چهار چشمه بعد از طی مسیری در حدود ۵۰۰ متر خود را به آبشار اصلی می‌رسانند.

  • غار قوری قلعه

غار قوری قلعه در استان کرمانشاه در فاصله ۸۷ کیلومتری شهر کرمانشاه و ۲۵ کیلومتری پاوه قرار دارد. غار در دامنه رشته کوه شاهو و داخل کانی‌های آهکی ایجاد شده و ارتفاع دهانه آن از سطح دریا حدود ۱۲۰۰ متر است.

در حال حاضر غار از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول که حدود ۵۰۰ متر طول دارد، از دو تالار و دالان‌های رابط بین آن‌ها تشکیل شده و نورپردازی از زوایای مختلف آن را تبدیل به مکانی زیبا برای گردشگری کرده است؛ بخش دوم که با دری آهنی از بخش توریستی جدا شده است. این بخش از غار موانع طبیعی بسیاری دارد و به همین دلیل، تنها کوهنوردانی که تجهیزات لازم را به همراه دارند می‌توانند از این بخش غار بازدید کنند. زیباترین پدیده‌های غارسنگی در این بخش از غار قرار دارند و طول این بخش چند برابر طول بخش توریستی است.

منبع کجا رو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها