۱۰ جاذبه گردشگری برتر ایران

10 جاذبه گردشگری برتر ایران

۱۰ جاذبه گردشگری برتر ایران

ایران را می توان سرزمین جاذبه های گردشگری نامید؛ زیرا برازنده این نام است و هر گوشه از آن را نگاه کنید، یک مکان شگفت انگیز شما را به خود جلب می کند.

کشور عزیزمان آن قدر جای دیدنی دارد که نمی توان تمامی آن ها را در یک مطلب آورد اما به طور خلاصه به توصیف ۱۰ جاذبه گردشگری برتر ایران می پردازیم.

 

۱۰ مکان توریستی برتر ایران

 

سی و سه پل اصفهان

این پل تاریخی که قدمت آن به زمان صفویه بر می گردد، بر روی رودخانه زاینده رود شهر اصفهان واقع شده است. نام این پل برگرفته از تعداد دهانه های آن می باشد.

سی‌وسه‌پل یا پل الله‌وردی خان پلی است با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، که توسط الله‌وردی خان بر روی زاینده‌رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده و محل برگزاری مراسم جشن آب‌پاشان و همچنین مراسم خاج‌شویان ارامنه ی اصفهان در دوره ی صفویه بوده است.

سرپرسی سایکس این پل را از پل‌های درجه اول عالم، شاردن آن را شاهکار معماری و شگفت آفرین و دن گارسیا آن را از بهترین آثار معماری ایران می‌دانند. و به قول لرد کرزن «انسان هیچ انتظار ندارد برای دیدن آنچه که روی هم رفته می‌توان آن را باشکوه ترین پل دنیا نامید، ناچار از مسافرت به ایران باشد».

دن گارسیا در این باره می‌نویسد: «این پل نیز از بناهای الله وردی خان است و با اینکه دشمنان و حاسدانش می‌گویند این بنا با پول ساخته شده است، نمی‌توانند انکار کنند که بانی شخص اوست. اما باور عموم مردم که حقیقت نیز همان است، این است که الله وردی خان پل را به خرج خود ساخته است».

یکی از شعرای دورهٔ صفویه به نام شیخ علی نقی کمره‌ای تاریخ بنای پل را در شعری به گونهٔ ماده تاریخ، سال ۱۰۰۵ هجری به حساب آورده‌است و این سال، درست هم‌زمان با روزهایی است که خیابان بی‌همتای چهارباغ هم ساخته شده‌است. سی وسه پل، چهارباغ عباسی را به چهارباغ بالا متصل می‌کند.

این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

 

سرعین

شهرستان سرعین در استان اردبیل و در فاصله ۲۵ کیلومتری اردبیل قرار گرفته است. این شهرستان به دلیل چشمه های آب گرم فراوان شهرت جهانی دارد و یکی از مناطق گردشگری در استان اردبیل است.

شهر سرعین در با مساحتی بیش از ۱۲۸۰۰۰۰ متر مربع در ۲۸ کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار دارد. ارتفاع متوسط شهر از سطح دریا ۱۶۵۰ متر می‌باشد.

جاذبه‌های گردشگری سرعین را آبگرم ها تشکیل میدهند. چشمه این آب گرم های معدنی از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرند.

لیست برخی آبگرم های معروف سرعین عبارتند از: گاومیش گلی، بش باجیلار، مجتمع آب درمانی سبلان، آبگرم ژنرال، آبگرم پهنلو، قهوه سویی، ساری سو، آبدرمانی شفا، قره سو، چشمه ابگرم دالار، پیست اسکی.

 

کاخ آپادانا شوش

کاخ زمستانی داریوش بزرگ که در شهر شوش و استان خوزستان بنا شده و تاریخ تقریبی احداث آن به ۵۲۰ سال قبل از میلاد بر میگردد.

کاخ آپادانای شوش به دستور داریوش بزرگ پادشاه هخامنشی در شوش روی آثار و بقایای عیلامی بنا نهاده شد. دیوارهای کاخ از خشت و ستون‌های آن از جنس سنگ است.

کاخ داریوش واحدهای مختلفی از جمله تالار بار عام، حرم‌سرا، دروازه و کاخ پذیرایی و همچنین سه حیاط مرکزی دارد. دیوارهای داخلی کاخ با آجر لعابدار منقوش با طرح‌های سپاه جاویدان، شیر بالدار و نقش گل نیلوفر آبی مزین بوده‌اند که بقایای به‌جای‌ماندهٔ آنها در موزه‌های خارجی و داخلی نگهداری می‌شوند.

 

تخت جمشید شیراز

پایتخت امپراتوری هخامنشیان که در نزدیکی شیراز است، مکانی جذاب برای گردشگران می باشد که عظمت هخامنشیان را به خوبی نشان می دهد؛ هرچند که در حال حاضر بیشتر قسمت های آن از بین رفته اند.

تخت جمشید یا پارسه نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان، پیوسته پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌است. در این شهر باستانی کاخی به نام تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده‌است و به مدت حدود ۲۰۰ سال آباد بوده‌است.

در نخستین روز سال نو گروه‌های زیادی از کشورهای گوناگون به نمایندگی از ساتراپی‌ها یا استانداری‌ها با پیشکش‌هایی متنوع در تخت جمشید جمع می‌شدند و هدایای خود را به شاه پیشکش می‌کردند.

پادشاهان ساسانی نیز کتیبه‌هایی در تخت جمشید در کاخ تچر بر جای گذاشته‌اند. پس از ورود اسلام به ایران نیز این مکان را محترم می‌شمردند و آن را هزار ستون یا چهل منار می‌گفتند و با شخصیت‌هایی همچون سلیمان نبی و جمشید ارتباطش می‌دادند.

عضدالدوله دیلمی در تخت جمشید دو کتیبه به خط کوفی بر جای گذاشته‌است. همچنین کتیبه‌های دیگری هم به عربی و هم به فارسی در تخت جمشید وجود دارد که جدیدترین آن مربوط به دوره قاجار است. این کتیبه به فرمان مظفرالدین شاه قاجار نوشته شده‌است که در دیوار شمالی کاخ تچر قرار دارد.

 

ارگ بم

بم در استان کرمان قرار دارد و ارگ بم، بزرگترین بنای ساخته شده از خشت می باشد که بسیار عظیم است و قطعا سفر به استان کرمان و بازدید از این مکان گردشگری، ارزنده است.

محل ارگ بم در نزدیکی شهر بم در استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار دارد. در تاریخ ۵ دی ۱۳۸۲، در اثر زلزلهٔ شدیدی که شهر بم و حومهٔ آن را تحت تأثیر قرار داد، ارگ بم تقریباً به‌طور کامل از بین رفت.

«بم و فضای فرهنگی آن» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. این ارگ عظیم که در مسیر جادهٔ ابریشم قرار دارد سده ۵ پیش از میلاد ساخته شده‌است و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود.

کل بنا یک دژ بزرگ است که در قلب آن، ارگ واقع شده، اما به دلیل ظاهر پرابهت ارگ، که پر ارتفاع‌ترین قسمت مجموعه نیز به‌شمار می‌آمد، کل بنای دژ به عنوان ارگ بم نامیده می‌شود.

 

روستای ماسوله

روستایی بی نظیر که بام هر خانه، حیاط خانه دیگریست؛ این روستا با معماری خارق العاده اش در استان گیلان و نزدیکی شهر فومن قرار دارد.

این شهر در ناحیه‌ ای کوهستانی و جنگلی در دامنه ‌ای صخره ‌ای با وسعت ۱۶ هکتار و ارتفاع ۱۰۵۰ متر از سطح دریای آزاد ساخته شده ‌است . ماسوله از غرب به خلخال ، از شمال به ماسال و از جنوب به طارم محدود است .

این شهر طی شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

این شهرک هم اکنون رویارو با مسائلی مانند ریزش سنگ ، سیل ، رانش زمین ، زمین‌لرزه ، تصرف به منظور توسعه عمرانی و انسانی و تخریب و … می ‌‌باشد .

زبان مردم ماسوله تالشی است . ماسوله دارای محله‌ های ریحانه بر ، خانه بر ، مسجد بر ، کشه سر و اسد محله است .

قلل مهم ماسوله عبارت‌ اند از : شاه‌ معلم ( شامولوم ) ، آسمان کوه ، لاسه سر ، تروشوم و کله قندی . که قله شاه معلم با ارتفاع ۳۰۵۰ متر بلند ترین نقطه استان گیلان می ‌باشد.

روستای ماسوله

آسیاب های شوشتر

آسیاب های بجا مانده از زمان ساسانیان که شاهکار مهندسی آن زمان هستند و برای بازدید از آنها باید به استان خوزستان سفر کنید.

آسیاب‌های شوشتر نوعی از سازه‌های آبی در شهر شوشتر است.

آسیاب های پره ای، از محوری عمودی و تعدادی پره قاشقی شکل تشکیل شده‌است. که آب را از سطح بالا به پایین انتقال میدهد که به آن تنوره می‌گویند. آب از مجرای خروجی تنوره با فشار خارج می‌شود و به پره برخورد می‌کند و محور عمودی که بالای آن به سنگ آسیاب است را گردانده و گندم را آرد می‌کند.

آسیاب‌های چرخه، دارای محوری افقی است که توسط چرخ دنده تبدیل به محوری عمودی می‌شود.

آسیاب‌های شناور، تفاوت آن با آسیاب رو گرد در سیستم به حرکت در آمدن چرخ یا پره آسیاب و محل احداث آن می‌باشد. زیرا آسیاب روگرد معمولاً در کنار رودخانه قرار داشته یا از طریق قنات که بر روی پره‌های آن می‌ریخته به حرکت در می‌آمده‌است.

ولی آسیاب شناور در میان رودخانه ساخته می‌شده و آب از زیر پره‌های آن عبور کرده و در اثر برخورد با پره‌ها آن را به حرکت در می‌آورده در نتیجه نیروی تولید شده توسط پره‌ها، از طریق محور افقی به کمک دو چرخ دنده به محور عمودی منتقل می‌شده و باعث به حرکت در آمدن سنگ و در نتیجه خرد شدن گندم شده‌است.

آسیاب تنوره‌ای و روگرد در منطق کم آب قابل استفاده بود در حالی که آسیاب‌های شناور در مناطق مسطح و پر آب ساخته می‌شد.

 

غار علیصدر همدان

غاری شگفت انگیز که در دل کوه قرار دارد و جزو اندک غارهای آبی جهان بشمار می رود و نظر اکثر گردشگران را به خود جذب می کند.

غار علیصدر یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. علیصدر همچنین دارای طولانی‌ترین مسیر قایقرانی درون غار در جهان است. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودراهنگ در استان همدان واقع شده‌است.

ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است. غار علیصدر یکی از دیدنی‌های جهانگردی استان همدان است.

غار علیصدر بیست و سومین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

 

کویر لوت

این کویر بسیار جذاب که در مرکز ایران واقع شده، مکانی برای گردشگران علاقه مند به کویر گردی است.

دشت لوت دشتی بیابانی در بین بخشی‌هایی از استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار دارد و با مساحتی در حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر، حدود ۱۰ درصد از وسعت ایران را دربر گرفته‌است. بیابان لوت، بیست و هفتمین بیابان بزرگ جهان به‌شمار می‌رود.

کویر لوت از جمله مناطق فراگرم و خشک جهان است. هسته آن در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ گرم‌ترین نقطه بر سطح کره زمین شناخته شده است که بیشترین آن در سال ۲۰۰۵ با بیشینه دمای ۷۰٫۷ درجه سانتیگراد ثبت گردیده‌است.

دانشمندان علت گرمای بالای آن را رنگ تیره و خشکی سطح آن دانسته‌اند که موجب جذب گرمای خورشید می‌شود.

 

پارک جنگلی گیسوم

جنگلی کوهستانی با درختان بلند و هوایی خنک است که در استان گیلان قرار دارد و مقصد بسیاری از گردشگران می باشد.

یکی دیگر از نقاط دیدنی ایران و شهرستان تالش پارک جنگلی گیسوم است. مسیر زیبا و دیدنی درختان سر به فلک کشیده آن تونلی جنگلی را ایجاد کرده است که دل هر بیننده‌ای را با خود می‌برد.

در جنوب گیسوم، رضوانشهر به فاصله ۱۴کیلومتر و شمال آن، شهر هشتپر (تالش) با فاصله حدود ۲۰کیلومتر قرار دارد.

جاده گیسوم تونلی جنگلی را با نسیم خنک کوهستان های تالش در هم آمیخته تا تن و جان هر رهگذری را آرامش ببخشد و روحش را آسایش دهد.گیسوم جایی است که جنگل و دریا به هم می رسند و سحر طبیعت به اوج خود می رسد.

اگرچه گیسوم فقط در نیمه اول سال پذیرای گردشگران است ولی باید گفت که اگر در نوروز و نیمه اول سال هم موفق به سفر به این منطقه گردشگری نشدید، زیبایی های طبیعی گیسوم در فصل پاییز و زمستان نیز کمتر از بهار و تابستان نیست.

پارک جنگلی گیسوم
منبع ویکیپدیا مشرق
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
nader

ایران علاوه بر جاذبه های طبیعی و گردشگری در حوزه صنعت نیز می تواند جایگاه قابل قبولی در میان کشور های منطقه و حتی جهان داشته باشد. به طور مثال در تامین قطعات خودرو می توان به گروه صنعتی پیا صنعت اشاره کرد که مجهز ترین اگزوز ساز خاور میانه بوده و از برترین سازندگان اگزوز خودرو می باشد.