آثار تاریخی قزوین

آثار تاریخی قزوین

آثار تاریخی قزوین

قزوین که در مرکز استانی به همین نام قرار دارد، ازقدیم الایام مکانی مهم و تاریخی به شمار می رود. آثار تاریخی قزوین به قدری زیاد است که در ایران رتبه اول تعداد آثار باستانی را به خود اختصاص داده است.

شهر قزوین در نقطه برخورد دو شاهراه شمالی جنوبی و شرقی غربی ابران در زمان گذشته بوده است که شاهراه شرقی غربی قسمتی از جاده ابریشم می باشد؛به همین دلیل است که شهر قزوین از دیرباز مکانی برای گردشگران و مسافران بوده و اثار تاریخی زیادی را به خود دیده است.

 

آثار باستانی قزوین

کاخ چهلستون

مهم ترین جاذبه گردشگری قزوین به شمار می رود و به موزه خوشنویسی نیز شهرت دارد که از کاخ چهلستون اصفهان قدیمی تر است و در میدان آزادی (سبزه میدان) شهر قزوین قرار دارد.

کاخ چهلستون در زمان شاه تهماسب صفوی که قزوین پایتخت ایران بود، ساخته شد. در حال حاضر، این کاخ همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ پذیرای بازدیدکنندگان است.

 

موزه شهر

موزه ای در کنار کاخ چهلستون که اثار تاریخی دوره های پیش و پس از اسلام در آن دیده می شود و اکثر اثار ان با حفاری های صورت گرفته در استان قزوین کشف شده اند.

در این موزه که به معرفی تاریخ قزوین اختصاص پیدا کرده است. موزه شهر نیز بجز روزهای سوگواری رسمی، همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ به روی گردشگران گشوده است.

 

بازار قزوین

این عمارت بسیار زیبا که بخشی از آن در دوره صفویه و بخش دیگری در دوره قاجاریه بنا شده است، مکانی تاریخی بشمار می رود و مکان مناسبی برای خرید می باشد.

بازار قزوین بازاری بزرگ با فضاهای متعدد و معماری بسیار شکوهمند است؛ به گونه‌ای که زیبایی راسته‌ها و سراهای آن، عموم گردشگران را مبهوت می‌سازد. بخش‌های بازار قزوین عبارتند از:

سرای سعدالسلطنه، سرای وزیر، سرای حاج رضا، سرای رضوی (سرای شاه)، تیمچه‌‌های روباز و سر پوشیده و راسته قیصریه.

جالب‌ترین بخش بازار کاروانسرای سعدالسلطنه است که لقب بزرگترین مجموعه کاروانسرای درون شهری ایران را یدک می‌کشد و از آثار دوره ناصرالدین شاه قاجار است.

این سرا و بازار مجاور آن، یعنی بازار وزیری، در سالیان اخیر به شایستگی مرمت شده‌اند و انتظار می‌رود که در آینده‌ای نزدیک، به قلب گردشگری قزوین تبدیل شوند. مجموعه بازار قزوین در خیابان امام خمینی قرار دارد.

 

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین، بر روی پایه های یک آتشکده بجا مانده از دوران پیش از اسلام ساخته شده و مملو از اثار تاریخی است.

بنای اولیه این مسجد احتمالاً مربوط به دوره هارون‌الرشید عباسی است. این مسجد، کلکسیونی از معماری دوره‌های مختلف تاریخی را به نمایش می‌گذارد؛ چندان‌که آثار مهمی از دوره سلجوقی، صفوی و تا حدودی قاجار را در خود جای داده است.

اکنون در شبستان غربی مسجد، موزه سنگ و سفال را برپا کرده‌اند که آثار موجود در آن مشتمل بر انواع سفالینه‌ها، سنگ‌نگاره‌ها، ارسی‌ها، کاشی‌ها و انواع گچبری‌های تاریخی است.

مسجد جامع عتیق قزوین در خیابان سپه (شهدا) قرار دارد و هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸ قابل بازدید است.

 

حمام قجر

حمام قجر جزو بزرگترین و قدیمی ترین حمام شهر قزوین می باشد که هم اکنون به موزه مردم شناسی تبدیل شده است.

این حمام برخلاف نام خود، در دوره صفویه، توسط یکی از سرداران شاه عباس ساخته شده و بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد.

در حمام قجر، جلوه‌هایی از تاریخ اجتماعی قزوین را در سه بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل به نمایش گذاشته‌اند. این حمام در خیابان عبید زاکانی واقع شده و زمان بازدید از آن همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹:۳۰ است.

 

سردر عالی قاپو

کاخ عالی قاپو بنایی مربوط به دوران صفویه است که کاخ باشکوهی بوده اما متاسفانه فقط سردر آن باقی مانده است. این بنا در خیابان سپه، نخستین خیابان ایران قرار دارد و حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد.

این خیابان منبع الهام در ساخت خیابان چهارباغ عباسی در اصفهان بوده است.

سردر عالی قاپو قزوین

 

حسینیه امینی ها

مکانی برای انجام مراسمات مذهبی که مربوط به دوران قاجاریه می باشد و تالار های باشکوهی را در خود جای داده است.

حسینیه امینی‌ها در واقع یک خانه بزرگ تاریخی است که برای انجام مراسم مذهبی بویژه سوگواری محرم مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین علت به حسینیه معروف شده است.

این خانه با چند دست حیاط در دوره قاجار ساخته شده و متعلق به یکی از تجار بزرگ قزوین به نام «حاج محمدرضا امینی» بوده است.

زیباترین بخش خانه امینی‌ها سه تالار بزرگ و مجلل آن است که با ارسی‌های ۹ دهنه و گره چینی شده از هم جدا می‌شوند. در حسینیه امینی‌ها به طور معمول بسته است اما سریدار آن همیشه در را به روی گردشگران می‌گشاید. این حسینیه در خیابان مولوی قرار دارد.

 

اب انبار های قزوین

قزوین مملو از آب انبارهای قدیمی و بزرگی می باشد که شهرت‌شان به خاطر کاشیکاری ها و طاق های زیبای آن است.

آب انبار سردار بزرگ در خیابان راه‌آهن، جزو بزرگترین آب انبارهای ایران قرار گرفته است. در ضمن باید از آب‌انبار حاج کاظم در انتهای خیابان تبریز نام برد که شهرتش را مدیون سردر کاشیکاری، طاق رسمی‌بندی و کتیبه سنگی و دو بادگیر خود است.

آب انبار مسجد جامع قزوین نیز در نوع خود بسیار دیدنی است. آب انبارهای قزوین در روزهای پنجشنبه و جمعه و نیز تعطیلات رسمی از ۹ تا ۱۸ قابل بازدید هستند.

شاهزاده حسین

مکانی مذهبی که فرزند دو ساله امام رضا (ع) در آن مدفون است و ساخت این بنا به دوران صفویه برمی گردد.

گفته می‌شود شاهزاده حسین در خلال سفر تاریخی امام رضا از مرو به خراسان در قزوین از دنیا رفت و در همین شهر دفن شد.

سر در این امامزاده یکی از آثار باستانی قزوین به شمار می‌رود. برای دیدن و زیارت بقعه شاهزاده حسین، باید به خیابان جمهوری اسلامی، محله خندقبار رفت.

 

آرامگاه حمدالله مستوفی

ارامگاهی با قدمت ۷۰۰ ساله که متعلق به حمدالله مستوفی است که یکی از مورخان تاریخی در زمان ایلخانیان بوده است.

این آرامگاه هفت صد ساله با نمای آجری خود، یکی از زیباترین میراث فرهنگی قزوین است. آرامگاه حمدالله مستوفی در خیابان طالقانی، کوچه مستوفی قرار گرفته و با وجود علاقه‌مندی گردشگران به دیدن آن، درهایش در بیشتر روزهای هفته بسته و موجب نارضایتی گردشگران است.

آرامگاه حمدالله مستوفی قزوین
منبع جام جم سرا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها