کویر مصر اصفهان ، مقصد مناسب گردشگری در زمستان

کویر مصر در اصفهان

معرفی: 

عکس کویر مصر اصفهان %da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%b5%d8%b1-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%8c-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1 Tarikhema.org
کویر مصر اصفهان

در استان اصفهان و در توابع شهرستان خور و بیابانک، روستایی است به نام روستای مصر. روستای مصر در دشت کویر و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع شده است. این روستا در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد.روستا یا کویر مصر یکی از مناطق زیبای گردشگری شناخته شده است.دریای شنی کویر یکی از زیبایی‌های این روستا است که گردشگران و طبیعتگردانان زیادی را به سوی خود جذب کرده است.
خانه های روستا نشانه هایی از سایر سازه های مناطق کویری دارند و با دیوارهای کاه گلی، سقف های گنبدی و درهای چوبی آراسته شده اند. در کنار هر خانه طویله کوچکی به چشم می خورد و در آن بوقلمون و بز و گاهی شتر نگهداری می شود. روستای مصر دارای برق سراسری، آب آشامیدنی، مخابرات و آنتن دهی تلفن های همراه و سوپرمارکت است و از بابت امکانات اولیه شرایط بسیار خوبی برای گردشگران دارد.
کویر زیبای بی ادعایی است که رازهای زیادی در سینه دارد و آن ها را تنها با انسان عمیق و نیک اندیش در میان می گذارد. پهنه ای وسیع از سکوت و آرامش که روزها با آفتاب سوزان رفیق است و شب ها با آسمان نیلگون و پرستاره اش تجدید پیمان می کند. البته گرمای آغوش روز یا سوز و سرمای شب برای این زیبای کم نظیر فرقی ندارد؛ باز هم استوار ایستاده و جلوه های تماشایی خود را به رخ بینندگانش می کشد.

چرا به این مکان کویر مصر می‌گویند؟

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا به این کویر، مصر می گویند. در واقع داستان های مختلفی درباره ی نحوه ی نامگذاری این کویر وجود دارد که معروف ترین آن به داستان فردی به نام یوسف برمی گردد که یکی از اهالی این روستا در دوران گذشته بود. در آن زمان که روستا با کم آبی مواجه شد، یوسف چاه عمیقی حفر کرد و به آب رسید و از مردم آنجا خواست که به احترام حضرت یوسف و داستان او که در مصر اتفاق افتاد، نام مصر را روی آن بگذارند و مردم هم به احترام او پذیرفتند.

عکس کویر مصر اصفهان %da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%b5%d8%b1-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%8c-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1 Tarikhema.org
کویر مصر اصفهان

تفریحات کویر مصر:

۱- پیمایش کویر با پای پیاده

با رسیدن به حاشیه کویر کفش هایتان را دربیاورید و بگذارید پاهایتان گرمای شن های روان را حس کند. با هر قدم، بیشتر به داغی شن ها عادت می کنید و لذت خاصی سراسر وجودتان را فرا می گیرد. فقط به قدم زدن اکتفا نکنید؛ کمی سختی را به جان بخرید و به بالای تپه های شنی بروید و از تماشای مناظر لذت ببرید.

نکته مهم: برای پیاده روی در کویر و به ویژه تپه های شنی، انرژی و توان مناسبی نیاز دارید. راه رفتن شاید کار ساده ای به نظر برسد اما به هنگام پیاده روی در شن های کویر فشار بر روی زانو و پاهایتان به شدت افزایش می یابد چرا که مدام به سمت عقب متمایل می شوید. بد نیست بدانید انرژی مورد نیاز برای یک کیلومتر پیاده روی بر روی شن با انرژی لازم برای سه کیلومتر حرکت روی زمین عادی برابری می کند.

پیاده روزی در کویر مصر اصفهان
پیاده روزی در کویر مصر اصفهان

۲- شتر سواری

شتر یکی از جاندارانی است که نسبت به شرایط خاص کویر و بی آبی مقاومت دارد. در گذشته رفت و آمد با شتر کاملا مرسوم بود و به دلیل توانایی این جاندار از آن برای سفر و مهاجرت استفاده می شد. برای آنکه کمی از فعالیت های گذشتگان را تجربه کنید در کویر مصر سوار شتر شوید و از یک گشت متفاوت لذت ببرید.

عکس شتر سواری در کویر مصر اصفهان %da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%b5%d8%b1-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%8c-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1 Tarikhema.org
شتر سواری در کویر مصر اصفهان

۳- پیمایش بیابان با موتور چهار چرخ

موتور چهار چرخ یا ATV وسیله ایست که امروزه در بسیاری از مناطق و مراکز تفریحی از آن استفاده می کنند. بالا رفتن از تپه های شنی و سرازیر شدن از آن ها از فعالیت هایی است که با موتور چهارچرخ انجام می شود و سوار شدن بر این وسیله دقایقی سرشار از هیجان را برای شما رقم می زند.

۴- آفرود

آفرود فعالیت هیجان انگیزی است که در مناطق جنگلی، کوهستانی و کویری طرفداران بسیاری دارد و برای انجام آن به خودروهای دو دیفرانسیل احتیاج دارید. اگر دلتان چنین هیجانی می خواهد و خودروی دو دیفرانسیل ندارید نگران نباشید چرا که در کویر مصر می توانید این تجربه را برای خود رقم بزنید.

 

 

عکس موتور چهار چرخ در  کویر مصر اصفهان %da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%b5%d8%b1-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%8c-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1 Tarikhema.org
موتور چهار چرخ در کویر مصر اصفهان

 

۵- عکاسی

شاید به نظرتان همه جای کویر شبیه به هم باشد اما بهتر است بدانید که نحوه قرار گیری شن های کویر به گونه ایست که در کنار هم اشکال و تصاویری متنوع را می سازند و چشم انداز های متفاوتی را ایجاد می کنند. کویر را بدون عکس یادگاری ترک نکنید؛ خاطرات خوش شما در این تصاویر ماندگار می شوند و با دیدن آن ها می توانید زیبایی های سفرتان را مرور کنید. سوژه های زیادی در مصر برای دوربین شما وجود دارند؛ فقط باید حواس تان را جمع کنید تا تصاویر خوبی نصیب تان شود.

۶- دوچرخه سواری

برخی ترجیح می دهند در قالب تورهای دوچرخه سواری وارد کویر مصر شوند و یا از آن عبور کنند. اگر مایل به دوچرخه سواری در کویر هستید و دوچرخه مناسبی دارید، می توانید راهی این منطقه شوید و تجربه ای تازه برای خودتان رقم بزنید. به یاد داشته باشید که در کویر مصر امکانات کرایه دوچرخه وجود ندارد و باید دوچرخه‌تان را به همراه ببرید.

۷- تماشای آسمان شب

زیبایی های کویر تنها در روز آن و در زیر نور خورشید همیشه تابانش خلاصه نمی شود؛ کمی صبر کنید تا شب از راه برسد و آسمان، لباس نیلگون پرستاره اش را بر تن کند. آتشی برپا کنید و در کنار همسفرانتان به تماشای رقص شعله های آن بنشینید. حالا وقت تماشای یکی دیگر از تصاویر تماشایی کویر است که حتی بدون تلسکوپ هم زیبایی خودش را دارد. اگر وسایل ستاره نگری دارید حتما آن ها را در کوله بارتان جای دهید و تماشای آسمان شب را به گونه ای متفاوت تجربه کنید.

  کویر مصر اصفهان
کویر مصر اصفهان

۸- تماشای دریاچه نمک سلکنون مصر

به طور کلی، محلی ها، قسمت هایی از منطقه که نسبت به بقیه پایین تر هستند و حالت فرورفتگی در زمین دارند را چال می نامند. در سال ۱۳۵۵ سیلی در این منطقه رخ داد و دریاچه ای بزرگ به وجود آورد و از آن به بعد اهالی آن را سیل کنون و به صورت محلی سلکنون خواندند. چال سلکنون در شمال مصر و جنوب کویر مرکزی واقع شده و تپه های شنی، آن را در بر گرفته اند. داخل این گودال هیچ گونه گیاهی نمی روید زیرا خاک کف آن از جنس خاک های قلیایی است. باتلاقی کوچک در چال دیده می شود و دیواره آن پوشیده از سنگریزه است و شیبی در حدود ۳۰ درجه دارد؛ این باتلاق همان دریاچه سلکنون است.

عکس دریاچه نمک سلکنون مصر %da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%b5%d8%b1-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%8c-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1 Tarikhema.org
دریاچه نمک سلکنون مصر

۹- نیزار مصر

سیل سال ۱۳۵۵، دریاچه دیگری نیز در این منطقه ایجاد کرد که به مرور زمان خشک شد اما مسیر آب ایجاد شده در زیر ماسه ها و زمین های این منطقه باعث شد تا پساب کشاورزی روستای امیرآباد به لایه های زمین نفوذ کند. این پساب در منطقه نیزار مجددا به سطح زمین آمده و موجب ایجاد یک نیزار شده است که ارتفاع نی های آن گاهی به ۴ متر نیز می رسد. اینجا مکانی مناسب برای عکسبرداری از حیات وحش کویر مصر را به شمار می رود چرا که این نیزار محل آبشخور حیات وحش کویر است و حیواناتی که در حوالی آن دیده می شوند عبارتند از: گرگ، گربه شنی، کاراکال، روباه شنی، شغال، چکاوک کاکلی، سارگپه بیابانی، پامسواکی، مگس گیر، سبزقبا، شاهین، جربیل، جرد، آگامای سروزغی و دم سیاه، تیر مار، مار جعفری، شتر مار، انواع عقرب و …. به دلیل رطوبت، در صورت گرمی هوا انواع حشرات از قبیل پشه و مگس به وفور به چشم می خورند.

عکس نیزار مصر %da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%b5%d8%b1-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%8c-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1 Tarikhema.org
نیزار مصر

۱۰- تخت عروس

مردمان کویر هرآنچه را که زیبا و دلنشین باشد، عروس می نامند. تخت عروس یکی از زیباترین مناطق کویری ایران است که اگر برفراز آن قرار گیرید می توانید از جنوب، روستای مصر و چال سلکنون و از شمال تپه های شن روان را تماشا کنید.

فصل مناسب برای سفر

 

به‌طورکلی کویر مصر آب‌ و هوایی گرم و خشک دارد. اما این مکان در فصل‌های پاییز و زمستان کمی متفاوت‌تر است. در این فصول آب‌وهوا در طی روز تا حدی ملایم و معتدل است و در هنگام شب هم رو به سردی می‌رود. به همین دلیل است که بسیاری از گردشگران معتقداند بهترین زمان برای سفر به کویر مصر در نیمه دوم سال است.

آب و هوای کویر مصر در فصل پاییز و زمستان تا حدی ملایم و معتدل است و در شب، هوای کویر کمی سرد می‌شود. به همین دلیل بسیاری از گردشگران این فصل را برای رفتن به کویر مصر انتخاب می‌کنند. جدا از اینکه در فصل زمستان مار، عقرب و رطیل به دلیل اینکه در خواب زمستانی هستند خطری برای شما ندارد. فصل پاییز و زمستان پرفروش‌ترین فصل تورهای گردشگری کویر هستند.

هوای کویر مصر در پاییز به نحوی است که حتی پوشیدن یک تیشرت برای شما کافی هست البته برای روز و در شب حتما به یک ژاکت نیاز پیدا خواهید کرد، معمولا بیشتر تورهای گردشگری در شب آتش روشن می‌کنند و به شب نشینی کنار آتش می‌پردازند که بسیار لذت‌بخش است و خاطره‌ای خوش را برای شما رقم خواهم زد که هیچوقت فراموش نخواهید کرد.

هوای کویر در تابستان بسیار گرم و غیر قابل تحمل است و مار و عقرب و رطیل و غیره نیز در این فصل بیرون هستند و از این نظر شما در معرض خطر خواهید بود. پس اگر در این فصل قصد رفتن به کویر مصر را دارید بسیار مراقب باشید و حتما با یک فرد آشنا سفر کنید هر چند که توصیه ما این هست که به دلیل خطراتی که دارد در این فصل فکر رفتن به کویر را از سر بیرون کنید.

بنابراین بهترین زمان برای سفر به کویر مصر آبان ماه تا اردیبهشت باشد. اگر تا به امروز سفر به کویر را تجربه نکرده‌اید در قالب تورهای کویر و یا به صورت گروهی و با خودروهای خود اعم از خودروهای آفرود و یا معمولی سفری به کویر داشته باشید.

« نکته: آفرود و موتور چهار چرخ ممکن است باعث آسیب رساندن به طبیعت شوند، پس در استفاده از آنها دقت داشته باشیم و ظرفیت طبیعت را در نظر بگیریم. اصولا ما نباید هیچ اثری از خود در محیطی که در آنجا گردشگری می‌کنیم ، بر جای گذاریم . »

مسیر دسترسی

آدرس: استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، دهستان جندق، روستای مصر
روستای مصر در ۴۵ کیلومتری شرق شهرستان جندق و در ۳۰ کیلومتری شمال شهرستان خور در استان اصفهان قرار دارد و با دو روستای کوچک امیرآباد و فرحزاد در یک خط شمالی– جنوبی به طول حدود ۶ کیلومتر واقع شده‌ است.
برای رفتن به این روستا می توانید از تورهای گردشگری استفاده کنید؛ اما اگر قصد سفر با خودروی شخصی دارید باید به خور و بیابانک در استان اصفهان بروید و از آنجا راه تان را به سمت جندق و روستای مصر و فرحزاد ادامه دهید. می توانید از اصفهان به سمت نایین و بعد روستای جندق بروید و در نهایت به مصر برسید.

منابع

۱- اینجا مصر نیست؛ اینجا کویر ایران است – لست سکند
۲- کویر مصر کجاست؟ چگونه آنجا برویم؟ الی گشت
۳- کویر مصر اصفهان | پهنه ای وسیع از آرامش در قلب ایران – کارناوال

۴- بهترین فصل سفر به کویر مصر چه زمانی است؟- ایسنا

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها