معرفی جنگل زیبای حرا در قشم

جنگل حرا، قشم

یکی از زیباترین مناطق دیدنی و جذاب در جزیره‌ی قشم، جنگل حرا است. جنگل حرا از درختانی که ارتفاع آنها ۳ تا ۶ متر است پوشیده شده است. این درختان بلند دارای شاخ و برگ های سبز روشن هستند. هنگام بالا رفتن آب، این درختان زیبا و تنومند به زیر آب فرو می‌روند و هنگام پایین آمدن آب سر از آب بیرون می‌آورند.جنگل حرا یک آب شیرین کن طبیعی شناخته شده است.عکس Image result for ‫جنگل حرای قشم‬‎ %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d8%b2%db%8c%d8%a8%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d8%b1%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b4%d9%85 Tarikhema.org

از نام شگفت انگیز و زیبای جنگل حرا متوجه می شوید که یک فرقی بین این جنگل با سایر جنگل ها وجود دارد. این درختان تنومند دارای ریشه هایی قوی هستند که در داخل آب قرار گرفته اند. جنگل حرا در مساحتی به اندازه ۲۰۰ کیلومتر مربع شکل گرفته است. این جنگل ها بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان در تنگه خوران قرار دارند. شرایط اکولوژی این جنگل بسیار خوب و مناسب است و به همین دلیل زیستگاهی خوب و مناسب برای پرندگان بیشماری می باشد که در این منطقه زندگی می کنند. زیبایی این درختان مسحور کننده می باشد و هر گردشگری را مجذوب خود می کنند.

همانطور که گفته شد شرایط ویژه محیطی این منطقه باعث شده است که پرندگان زیادی به این منطقه مهاجرت کنند. پرندگان مهاجر زیبایی این چشم انداز را چند برابر می کنند و صحنه هایی باور نکردنی خلق می کنند. در میان این پرندگان مهاجر می توان گونه های حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، حواصیل هندی، اگرت ساحلی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه و کاکائی را مشاهده کرد که از مناطق گرمسیری به این منطقه کوچ می کنند. این پرندگان بسیار خاص و زیبا هستند که زیبایی این منطقه را چند برابر کرده اند.

زیبایی جنگل حرا فقط به زیبایی های روی آب منتهی نمی شود. بلکه زیبایی های این منطقه را می توان در زیر آب نیز مشاهده کرد. این منطقه زیستگاه بسیار خوبی برای نرم تنان، سخت پوستان و ماهیان می باشد. گونه های مختلفی از ماهیان در زیر این آب ها زندگی می کنند. این جانوران آبزی یک منبع بسیار خوبی برای پرندگان وحشی و مهاجر می باشند. در این قسمت از آب ها ماهیان با ارزشی تولید می شود که آن را مدیون درختان جنگل حرا هستیم. البته در این مناطق شاهد تولید صدف نیز هستیم که جذابیت این منطقه را چند برابر کرده است و تنوع زیستی را بالا برده است.

این منطقه پوشیده از آب باعث ایجاد بسترهای مرطوب شده است. این بسترهای مرطوب بهترین مکان و فرصت را برای پرورش مرغان ماهی خوار دریایی ایجاد کرده است که در میان آنها می توان مرغ باران و آبچلیک را نیز مشاهده کرد. این جنگل زیبا در زمستان ها یک زیستگاه بسیار خوب و مناسب تغذیه این پرندگان می باشد. تعداد زیادی از پرندگان اروپایی – آسیایی که به آفریقا مهاجرت می کنند از این مسیر برای مهاجرت خود عبور می کنند. تقریبا ۴۳ گونه ماهی خوار در میان آنها وجود دارد.

دیدنی ها و تفریحات جنگل حرا:

درختان کم نظیر حرا و چندل

با قدم زدن در دل طبیعت افسانه ای جنگل حرا قشم، با چشم انداز بی نظیری متشکل از درختانی که با آب شور سازگاری دارند مواجه خواهید شد. این درختان در اصل از دو نوع حرا و چندل می باشند که یکی پس از دیگری به زیبایی این منطقه افزوده اند. درختانی که در این طبیعت تم استثنایی و خاصی را خلق کرده اند برای ادامه حیات و رشد تنها به هوایی استوایی و آبی شور نیاز دارند که هر دوی این موارد در این طبیعت قشم به وضوح به چشم می خورد. لمس یک طبیعت تکرار نشدنی در هزارتوی درختانی جادویی طعم دیگری را به سفر شما در کل زندگیتان خواهد بخشید.

عکس Image result for ‫جنگل حرای قشم‬‎ %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d8%b2%db%8c%d8%a8%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d8%b1%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b4%d9%85 Tarikhema.org

قایق سواری

یکی دیگر از تفریحاتی که در آغوش این طبیعت جادویی باید تجربه کنید، قایق سواری می باشد. اغراق نیست اگر گفته شود که این قایق سواری با تمام قایق سواری های هر گوشه جهان متفاوت است؛ چرا که در هر منطقه ای آبی امکان تجربه قایق سواری ممکن می باشد ولی این که قایق سواری در دل آب هایی شور و فیروزه ای رنگ و در پس زمینه ای متشکل از گیاهان و جانوران گوناگون باشد، بسیار کم یاب می باشد. کافی است تا با اجاره یک قایق در این منطقه خود را به دستان فیروزه ای آب های خلیج فارس بسپارید تا از گشت و گذار در کنار درختانی منحصر به فرد و جانورانی رنگارنگ حسی جاودانه را لمس کنید.

قایق سواری در جنگل حرا
قایق سواری در جنگل حرا

عکاسی از مناظر طبیعی

بازدید از حرا فرصت خوبی برای ثبت تصویر از این جاذبه ی کم نظیر را پیش رویتان می گذارد. در هر لحظه آماده باشید تا چشمتان به سوژه ای تازه بیافتد و آن را در قاب تصویر ثبت کنید. این تصاویر بهترین یادگاری های شما از سفر هستند و تا همیشه برایتان می مانند.

تماشای پرندگان

در سفر به جنگل حرای جزیره قشم، علاوه بر قایق سواری و عکاسی می توانید به پرنده نگری بپردازید. پرنده نگری که عمری تقریبا چهل ساله دارد امروزه به عنوان یک تفریح در سراسر جهان رواج دارد و عاشقان پرندگان با یک دوربین چشمی و دفترچه راهنمای شناخت پرندگان، ساعت ها در سکوت سکر آور طبیعت می نشینند و به دیدن پرندگان می پردازند. با وجود پرندگان بسیار جنگل حرا به خصوص در فصول سرد سال که به این منطقه مهاجرت می کنند، جنگل زیبای حرا منطقه مناسبی برای پرنده نگری است. پرندگانی چون مرغابی، مرغ ماهی خوار، لک لک، حواصیل و پلیکان. البته علاوه بر پرندگانی که روی شاخه های بیرون مانده درختان جنگل شگفت انگیز حرا، بدون هراس از جانوران شکارچی چهار پا زندگی می کنند دوزیستان فراوانی نیز مانند کلینگ، شیلو، خرچنگ، مار دریایی و انواع قورباغه در این محیط به حیات خود ادامه می دهند. این مجموعه عظیم زیستی در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۲۶۱ تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار گرفت. البته لازم به ذکر است که جنگل حیرت انگیز حرا در سال ۱۳۵۱ با تصویب در کنوانسیون رامسر، جهت حفاظت به سازمان جهانی محیط زیست (U.N.E.P) سپرده شد و مسئولیت مراقبت از این اکوسیستم جذاب و دیدنی به سازمان محیط زیست منطقه ای شرق (U.N.D.P) تعلق گرفت. اما جنگل حرا آن قدر از لحاظ زیستی مهم و جالب بود که این جنگل های انبوه جزیره قشم توسط یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست شناخته شد و در تاریخ ۱۷ ژانویه سال ۱۹۷۷ به فهرست جهانی این سازمان پیوست.

عکس Image result for ‫جنگل حرای قشم‬‎ %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d8%b2%db%8c%d8%a8%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d8%b1%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b4%d9%85 Tarikhema.org

فصل مناسب برای سفر به جنگل حرا چیست؟

هر مکانی در زمان خاصی از سال پذیرای گردشگران بیشتری نسبت به دیگر مواقع خواهد بود که این موضوع به دلیل آب و هوای مناسب و یا امکانات بیشتر و بهتر در آن منطقه خواهد بود. جنگل حرا قشم نیز از مناطقی است که طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است. برای این که در سفر به قشم و جنگل حرا قشم شرایط آب و هوایی بر لذت بردن از سفر غلبه نکند و آزار دهنده نباشد، در سه ماه تیر و مرداد و شهریور به هیچ وجه به این منطقه سفر نکنید؛ چرا که گرمای هوا به قدری است که تحمل کردن آن از توان خارج است. ناگفته نماند که تنها انگیزه ای که آدمی را به سفر در تابستان به این طبیعت زیبا تحریک می کند، تنها جشن مخصوص بومیان این ناحیه است که در این فصل برگزار می کنند. با این تفاسیر بهترین زمان برای لذت بردن از طبیعت زیبای قشم و جنگل حرا، بین آبان تا اردیبهشت ماه می باشد که این طبیعت بکر و در کل جزیره قشم با آب و هوایی دلچسب از گردشگران استقبال خواهد کرد.

جنگل حرا
جنگل حرا

مسیر دسترسی

برای دسترسی به جنگل های حرا باید به قشم بروید. در این جزیره نقاط مختلفی وجود دارند که دارای قایق برای گردش در جنگل حرا هستند. از جمله این نقاط می توان به اسکله سهیلی، بندر لافت، روستای طبل و …. اشاره کرد. اسکله سهیلی شهرت بیشتری نسبت به سایر مکان ها دارد و دارای امکاناتی همچون سرویس بهداشتی، فروشگاه های سوغات و صنایع دستی، سوپرمارکت و … است.

ویدئوی معرفی جنگل حرا

 

منابع

  • زیبایی های خدادادی جنگل حرای قشم – دلتابان
  • جنگل حرا | تجربه ای بی نظیر از پرسه زنی در دل طبیعت بکر قشم – همگردی
  • جنگل حرای قشم | طلای سبز خلیج فارس – کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها