روستای پامنار دزفول کجاست؟

یکی از مناطق زیبا و دیدنی در استان خوزستان، روستای پامنار دزفول است. تعداد اندکی هستند که از این روستا اطلاع دارند و همین علت باعث شده است که این منطقه‌ی زیبا از دید گردشگران زیادی پنهان بماند. روستای پامنار یک روستای آرام با طبیعتی دست نخورده که از شلوغی و هیاهوی این زمانه به دور مانده است.

پامنار در محدوده سد دز و کرخه واقع شده و روستایی آباد می باشد. همین سد تبدیل به یکی از جاذبه های دیدنی روستای پامنار دزفول شده است. در این مکان می توانید به تماشای جانوران و پرندگان مهاجر بنشینید، کوهنوردی یا پیاده روی کنید و هنگامی که شب فرا می رسد به تماشای آسمان پرستاره بنشینید. از شنا کردن پشت سد پرهیز کنید چرا که بسیار خطرناک است و ممکن است عواقب جبران ناپذیری را برایتان درپی داشته باشد. اگر هم قصد قایق سواری دارید حتما کسی که با این منطقه آشنایی دارد را همراه داشته باشید تا خطری تهدیدتان نکند در واقع تا فاصله معینی از تاج سد می ‌توان پیش رفت در غیر این صورت با سیستم دفاعی سد برخورد می‌ شود.

Image result for ‫پامنار دزفول‬‎

از گیاهان و پوشش های منطقه می توان به رملیک ، کنار ، بنه ، بادام ، جاز ، انجیر ، بلوط و نخل اشاره کرد.از دیگر جاذبه های این منطقه می توان از هنر کپوبافی یاد کرد که از صنایع دستی رایج بومیان منطقه است.

محصولات زیادی توسط کپوبافان در زمینه‌های مختلف بویژه ظروف تزیینی و سنتی با استفاده ازرنگها و نقوش سنتی ، از دیر باز تولید می‌شود.و با هویتی تاریخ، زینت بخش خانه‌هاهستند. انواع این تولیدات را شامل اشکال مسطح، بیضی و دایره‌ای و با کاربردهای مختلف بویژه مصنوعات صنعتی از جمله گلدان ،جا دستمالی،زیرکتری زیرقوری، میوه خوری و انواع دیگر محصولات حصیری بافت اعلام کرد. نوع تولیدات کپو در منطقه از نظر کمی و کیفی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و مسابقه و نمایشگاه کپوبافی نیز تاکنون در روستای پامنار با هدف ارایه توانمندی‌های زنان و دختران منطقه در امرکپوبافی و بافته‌های حصیری برگزار شده که مورد توجه گردشگران زیادی واقع شده است.

Image result for ‫پامنار دزفول‬‎

رونق اقتصادی ، ایجاد اشتغال ، شکوفایی و توسعه صنعت و خدمات گردشگری از اهداف احداث منطقه گردشگری روستای پامنار در شهرستان دزفول به شمار می رود زیرا این روستا یکی از مناطقی است که از نظر پتانسیل گردشگری نه تنها در سطح خوزستان ، بلکه در سطح کشور می تواند از جایگاه خاصی برخوردار شود. با توجه به پتانسیل های بالای طبیعی و تاریخی منطقه در سال های اخیر تلاش هایی از سوی اداره میراث فرهنگی برای ثبت ملی برخی از آثار و توسعه گردشگری منطقه و نیز پیگیری های جهت حفاظت از محیط طبیعی آن توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول صورت گرفته است.

دیدنی های اطراف روستای پامنار:

دریاچه شهیون (سد دز)

یکی دیگر از جاذبه‌ های خاص روستای پامنار که به سرسبزی و زیبایی آن افزوده است دریاچه سد دز می ‌باشد. این دریاچه در پشت سد قرار دارد. دریاچه سد دز یکی از زیباترین دریاچه ‌های ایران است که در شمال غربی دزفول قرار دارد. در وسط دریاچه جزیره‌ ای زیبا قرار دارد که در حدود ۶۰۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و چشم انداز فوق العاده ‌ای را به منطقه داده است. دریاچه دارای امکانات تفریحی و سرگرمی بسیار از جمله ماهی ‌گیری و قایقرانی است.

دریاچه شهیون
دریاچه شهیون

وجود راه آسفالته از شهر دزفول تا کنار دریاچه در دسترسی آسان به منطقه مؤثر بوده و  هر سال به ویژه در روزهای بهاری که طبیعت منطقه زیبا و دل ‌انگیز است گردشگران فراوانی را به سوی خود می کشاند.

قبرستان قلعه

از دیگر دیدنی های روستای پامنار دزفول قبرستانی قدیمی است که فاصله کمی با قلعه دارد. گورهای باستانی این محل دارای سنگ هایی عمودی هستند که بر روی آن ها نقوش متفاوتی ترسیم شده است. هر یک از نقش ها نشان دهنده مشخصات صاحب گور هستند. برخی از نشانه ‌های روی قبرها افراد سوار بر اسب را نشان می‌دهند که نماد جنگاوری آنها بوده‌ اند. بر روی قبرهای مربوط به خانم ها نیز نشانه ‌هایی از جنگاوری و رقص دیده می‌ شود. به نظر می ‌رسد این قبرستان اطلاعات بسیاری در مورد تاریخ اجتماعی منطقه به دست می ‌دهد.

قبرستان قلعه
قبرستان قلعه

قلعه شاداب

قلعه شاداب در دوران ساسانیان ساخته شده است و نزدیک به دوازده هزار متر مربع وسعت دارد. در طول تاریخ از این قلعه تاریخی در روستای پامنار دزفول استفاده های مختلفی شده است. نام قلعه از کدخدای طایفه به نام شاداب عبدل گرفته شده است. قبل از آن متعلق به زمین دار بزرگی بود که به نام او قلعه شاه حسین خوانده می شد. در زمان ساسانیان نیز دژ انوشبرد یا دژ فراموشی نام داشت. هنگامی قلعه را می بینید ممکن است تصور کنید تنها کوهی استوار در برابر شما است اما در حقیقت در حال تماشای یکی از طولانی ترین قلعه های طبیعی ایران هستید.

کوه ها به صورت طبیعی بر اثر فرسایش زمین شکل گرفتند. موقعیت استراتژیک فوق العاده کوه سبب شد تا در آن قلعه ای احداث کنند. قلعه ای که تنها دو را ورود و خروج دارد و سراسر اطراف آنرا دریاچه و دره های عمیق فرا گرفته اند. این سازه در زمان ساسانیان مورد توجه قرار گرفت. بعدها درون آن سازه هایی برای نگهداری آب و غذا ایجاد شد. ساختار تو در تویی درون آن وجود دارد که شامل اتاقک هایی متصل به یکدیگر است. این منطقه زیر نظر سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

گفته می شود این قلعه تا حدود ۲۵ سال پیش مسکونی بوده است. مدتی نیز محل نگهداری دام های عشایر بود تا اینکه نهایتا خالی از سکنه شد. منظره بسیار زیبایی از بالای قلعه رو به دریاچه، دره های اطراف و روستاهای مجاور وجود دارد. درختان کنار در جای جای این طبیعت زیبا خودنمایی می کنند.

مسیر دسترسی به قلعه: برای رسیدن به قلعه باید از روستا خارج شوید و از طریق جاده دریاچه به سوی روستای اسلام آباد حرکت کنید در دوراهی دزفول و روستای اسلام آباد به سمت روستا حرکت می کنید. در روستا کلیدداری وجود دارد که برای بازدید از قلعه باید در آن را برای شما باز کند اما توجه کنید که این کلیددار ممکن است همیشه در روستا نباشد و امکان بازدید از قلعه برای تان فراهم نشود.

قلعه شاداب
قلعه شاداب

کنارستان

کمی پایین تر از قلعه در روستای پامنار دزفول منطقه کنارستان قرار دارد. از درختان کنار یا همان سدر استفاده های متعددی می شود از میوه این درخت برای خوردن مصرف می شود،عسل منطقه معروف است و از برگ های درخت سدر می گیرند. از درختان بادام هم مصرف مستقیم خوراکی و هم برای تهیه روغن بادام استفاده می شود. درختان بادام در پایین این کنارستان در کنار غار زرده یا شکفت قرار دارند. اگر در تابستان به محله پامنار دزفول می آیید می توانید به این غار بروید تا از فضای بسیار خنک آن بهره مند شوید.

کنارستان
کنارستان

زمان مناسب برای گردشگری در پامنار

فصل بهار: در بهار پامنار بهشتی است روی زمین که دیدنش بر همه واجب است؛ اما اگر می خواهید اوج زیبایی پامنار را ببینید حتما قبل از این که فروردین تمام شود سری به روستا بزنید.

فصل تابستان: سفر به جنوب در فصل تابستان توصیه نمی شود؛ اما اگر خیلی مشتاق بودید باید جور گرمای بی امانش را هم بکشید.

فصل پاییز: پاییز هوا مطبوع تر می شود؛ اما دیگر خبری از رنگ سبز و زیبای روستا نیست.

فصل زمستان: بهترین زمان سفر به پامنار در زمستان، اواخر اسفند است.

 

Image result for ‫پامنار دزفول‬‎

راه دسترسی به روستای پامنار دزفول

برای دیدن این طبیعت زیبا و استفاده از پتانسیل های گردشگری این روستا در استان خوزستان، باید از هر جای ایران راهی خوزستان شده و از آنجا به دزفول بروید. البته راه هوایی و ریلی و اتوبوس نیز در اختیار مسافران دزفول وجود دارد. با کمی زمان بیشتر می توانید از قطاری که هر روز به سمت اندیمشک می رود استفاده کنید.

فاصله بین دزفول و اندیمشک مثل خرمشهر و آبادان است و خیلی دور نیست. اما مقصد بعدی که از دزفول باید انتخاب کنید روستای پامنار در شمال شرقی دزفول است و هر روز از مرکز این شهر به سمت نواحی اطراف به خصوص پامنار، اتوبوس و تاکسی در دسترس گردشگران و مسافران قرار دارد. این فاصله نهایت ۴۵ دقیقه به طول خواهد انجامید.

 

منابع

  • روستای پامنار دزفول، جاذبه پنهان مانده از چشم گردشگران – الی گشت
  • روستای پامنار دزفول – سی ایران
  • روستای پامنار دزفول – تریپ یار
  • روستای پامنار دزفول | بهشت گمشده جنوب – کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها