روستای کردان

دیدن مناظر طبیعی باعث ایجاد روحی تازه در جسم و روح انسان می­شود و انسان را از دغدغه­ ها و هیاهوی شهر دور می­ کند. کشور عزیز ما ایران، از معدود کشورهایی است که علاوه بر دریا، کویر، کوهستان، جنگل و طبیعت بکر نیز دارد. بیشتر روستاهای ایران دارای درختان مرتفع و سر سبز می­ باشد. روستای کردان از جمله روستاها و مناطق دیدنی نزدیک به تهران برای گذراندن یک جمعه عالی در کنار خانواده است. با ما همراه باشید تا به معرفی این روستا و جاذبه هایش بپردازیم.

روستای کردان کجاست؟

روستای کردان در شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است. این روستا با طبیعت بسیار زیبا و آب و هوای دلپذیر در نزدیکی تهران یکی از بهترین مقصدهای طبیعت گردی کوتاه اما پر از سرگرمی و نشاط به شمار می ­رود. این روستا از شمال با جاده کوهسار و برغان، از جنوب با اتوبان کرج-قزوین و از غرب با اراضی سیف آباد و بانو صحرا، از شرق با شهر کرج مجاور می ­باشد.

روستای کردان
روستای کردان

قسمت مسکونی روستا( طرح هادی) در حدود ۱۰۴ هکتار می­ باشد. فاصله روستا تا شهر هشت­گرد ۱۵ کیلومتر، از کوهسار ۵ کیلومتر و از شهر کرج ۲۲ کیلومتر می­ باشد. در آخرین سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت روستا ۳۷۹۶ نفر بود که رشد جمعیت این روستا از سال ۱۳۷۵ که در سرشماری ۲۷۶۰ نفر بوده رشد ۳ درصدی را نشان می ­دهد. جمعیت این روستا در حال حاضر ۴۵۰۰ نفر است.

مردم روستای کردان در منطقه­ ای سر سبز با طبیعتی زیبا زندگی می ­کنند و هر ساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر می­ باشد وجود طبیعت جذاب و تاریخی این روستا، آن را به یکی از مناطق گردشگری پایتخت نشینان تبدیل کرده است. این روستا منطقه­ ای کامل برای گذراندن اوقات فراغت و خاطره­ای زیبا برای بازدید کنندگان و گردشگران می­ باشد با وجود فاصله کم تا تهران، این روستا رنگ و بوی شهر به خود نگرفته است.

دیدنی های روستای کردان

مقبره شاهزاده حسین

از مهم­ترین جاذبه ­های روستا می ­توان شاهزاده حسین، بی بی شهربانو، برج مقبره کردان، پل بانوی صحرا را نام برد. بنای امام­زاده یا شاهزاده حسین با پلانی مدور  دارای سی و چهار کنگره به ارتفاع ۶ متر بر روی بدنه و گنبد دو پوش از نوع عرقچین می­ باشد. آجر سنتی به صورت معمولی و رگ چین کار شده است از این ­رو بنای زیبا و فاخر این امامزاده در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

برج مقبره کردان

برج مقبره کردان یکی از بناهای تاریخی این روستا می ­باشد که جلوه منحصر به فردی به روستا بخشیده است. این برج در یک کیلومتری روستا قرار گرفته است. دایره ای به طول ۸ متر مکانی است که این برج در ان قرار گرفته است .کاربرد این برج به طور دقیق مشخص نیست عده­ ای معتقدند این برج در دوره سلجوقیان بنا شده و عده­ ای بر این باورند این مقبره محل دفن امام حسین (ع) از نوادگان امام سجاد(ع) می­باشد.  سقف این بنا گنبدی شکل است و این موجب خاص شدن این بنا شده است. به دلیل شرایط آب و هوایی این بنا در سال ۱۳۸۷ بازسازی شد. درختان قطور و تنومند، چنار و توت در اطراف این مکان خودنمایی می­ نمایند.

روستای کردان
روستای کردان

پل بانو صحرا

پل بانو صحرا از دیگر نقاط گردشی این روستا محسوب می شود. این پل در دوران صفوی با توجه به سبک معماری آن دوره بنا شده است که بخشی از آن تخریب شده که از آن دوپایه و اتاق ­هایی باقیمانده است. پل کردان دارای یک دهانه اصلی و بزرگ و یک دهانه فرعی و کوچک است و مواد تشکیل دهنده آن سنگ و آجر و ملات اهکی است.

رودخانه کردان

رودخانه ­ای با نام کردان در روستای کردان وجود دارد که از ارتفاعات کهار بزرگ سرچشمه می­گیرد. این رودخانه از شمال شرقی به جنوب غربی در حرکت است و در مسیر خود از شهرستان ساوجبلاغ و نظر آباد عبور می­کند و در روستای نجم­آباد وارد رودخانه شور می­شود.

مراکز صنعتی کردان

این روستا علاوه بر این، دارای مراکز صنعتی پیشرفته­ای نیز می­ باشد که از مهم­ترین آن­ها می­توان سیلوی سه هزار تنی گندم، کشتارگاه مرغ کردان، کشتارگاه صنعتی گاو سلیمانی، شرکت سویا و از مهم­تر شرکت سرنگ­سازی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نام برد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها