معرفی روستای ورکانه روستایی سنگی در همدان

یکی از علایق امروزه اشخاص، سفر کردن و دوری از زندگی شهری و کسب آرامش است و اگر مکانی که انتخاب می کنید جذاب و دیدنی هم باشد لذت این سفر چند برابر خواهد شد. با ما همراه باشید تا به معرفی روستای ورکانه روستایی سنگی در همدان بپردازیم.

معرفی روستای ورکانه همدان مشهور به چشمه قل قل

ورکانه یکی از روستاهای نزدیک شهر همدان با فاصله ۲۵ کیلومتر از آن است. و یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری همدان محسوب می شود. این روستا در قسمت جنوبی دامنه های زاگراس قرار گرفته و به دلیل فیلمبرداری سریال عل البدل در آن مشهور شد و بر سر زبان ها افتاد.

معرفی روستای ورکانه همدان
معرفی روستای ورکانه همدان

این روستا قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و به روستای سنگی نیز شهر دارد به این دلیل که اکثر مصالح های به کار رفته در بناهای این روستا سنگ است. این روستا به عنوان نگین گردشگری روستایی استان همدان نام گرفته است و تمام کوچه های آن با سنگ های لاشه شکل گرفته است و در زیر نورهای موضعی به رنگ قهوه ای سوخته در می آیند به گونه ای که شمایل اروپای دوران رنسانس را در ذهن می آورد.

چرا باید روستای ورکانه دیدن کنیم؟

  • این روستای منحصر به فرد کاملا از سنگ ساخته شده است.
  • این روستا تصویری از اروپا در دوره رنسانس را یادآوری می کند.
  • روستای ورکانه به سبب معماری منحصر به فرد و سابقه ۴۰۰ ساله اش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • آب و هوای معتدل در تابستان ها یکی از دلایلی است که گردشگران را راهی این روستا می کند.

جاذبه های طبیعی روستای ورکانه

جریان رودخانه‏‌های فصلی سیمین و ورکانه، جریان دائمی آب قنات روستا و چشمه‌‏سارهای آن به ویژه در بهار و تابستان، طراوت خاصی به روستا می‏‌بخشند. باغات سترده گردو، زردآلو، انگور و سیب، جلوه ویژه‏ای به روستا بخشیده و زیبایی دلپذیری پدید آورده‏‌اند. کوه‌‏های اطراف روستا و دره‏‌های خان و جن، در فصول مختلف به ویژه در بهار که سرشار از طراوت و سرسبزی می‏‌شوند، مناظر زیبا و دلفریبی را ایجاد می‌‏کنند.

 معرفی روستای ورکانه همدان
معرفی روستای ورکانه همدان

جاذبه های تاریخی و مذهبی روستا

آثار تاریخی و مذهبی جالب توجهی در روستا وجود دارد که از میان آن‏ها می‏‌توان به ساختمان مسجد روستا در بافت قدیمی، اصطبل پرورش اسب با معماری خاص سنگی و قلعه مهری خانم که به شکل چلیپا ساخته شده و نیز معماری سنگی روستا اشاره کرد.

کوچ عشایر در ورکانه

ورکانه در فصل‌های بهار و تابستان علاوه بر پذیرا بودن اقوام کوچنده و چادرنشین، گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند و ییلاق‌های تخته سنگ و دریخان، باغ‌های گردو، سیب و بادام از محبوب‌ترین گزینه‌های یک سفر خانوادگی برای مردم همدان و سایر شهرهای دیگر محسوب می‌شود. روستای ورکانه در مسیر کوچ طوایف قزل یوسف، یارم طاقلو و ورکانی قرار دارد که هر سال از اواسط آبان ماه کوچ بهاره دارند. این طوایف بر اساس سنت‌های گذشته و ماهیت معیشتی به دنبال مراتع تازه، کوه‌ها و دره‌های بسیاری را پشت سر گذاشته، در میان بندها اتراق می‌کنند و پس از پایان فصل اعتدال، به قشلاق باز می‌گردند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها