کویر ورزنه

کویر ورزنه کجاست؟

از نظر جهت‌های جغرافیایی کویر ورزنه از سمت شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود و از جنوب به حسن‌آباد و از شرق به تالاب گاو خونی منتهی می‌شود. کویر ورزنه در ۱۰۰کیلومتری شرق اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد قرار گرفته است. علت نام‌گذاری کویر ورزنه به این نام به دلیل قرار گرفتن روستای ورزنه در حاشیه جنوبی این کویر می‌باشد.

علت منحصر به فرد بودن این کویر

علت زیبایی و منحصر به فرد بودن ورزنه از کویرهای دیگر وزش بادهای آن است که به تپه‌های ماسه‌ای کویر شکل‌های زیبا و مختلفی مانند تپه‌های ماسه‌ای هلالی، طولی و هرم‌های ماسه ای می‌دهد و زیبایی فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشد. به دلیل گرمی هوا در مناطق کویری بهترین زمان سفر به این کویر، اوایل پاییز تا اوایل بهار است که هوای ان معتدل است و می‌تواند خاطره‌ای لذت بخش برای انسان رقم بزند. این کویر دربخش شمالی دارای تپه‌های مرتفع بیضی شکل است که جذابیت خاصی برای گردشگران فراهم می‌کند.

کویر ورزنه
کویر ورزنه

کویر ورزنه یا کویر خارا

نام دیگر کویر ورزنه، کویر خارا است و وسعت ریگزارهای  این کویر ۱۷۰۰۰ هکتار است و عرض کویر ورزنه در نواحی شمالی ۳۵ کیلومتر است و هرچه به سمت نواحی جنوبی می‌رسیم عرض آن کم می‌شود به طوریکه در نواحی جنوبی به ۵۰۰ متر می‌رسد.

پوشش گیاهی و جانوری در این کویر  به دلیل نزدیک بودن به تالار گاو خونی و رطوبتی که از تالار گاو خونی به این سمت می­آید، بسیار متنوع‌تر از کویرهای دیگر است مانند درختچه‌های تاغ و اسکمبیل و گیاهان تق تقو، بوته‌های نسی و گیاهان ماسه‌پسند که به طور فراوان در ریگزارهای این کویر دیده می‌شود. پوشش جانوری این کویر جانورانی مانند شغال، گربه‌ی شنی، خرگوش، شاهین، مار شتری، پا مسواکی،تیرمار، انواع عقرب، خارپشت بیابانی، جرد و افعی شاخدار را شامل می‌شود.

کویر ورزنه
کویر ورزنه

جاذبه های دیدنی کویر ورزنه

این کویر جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد که می‌توان مسجد جامع تاریخی ورزنه، قلعه‌ی قورتان، پل تاریخی ورزنه، تالاب گاو خونی، روستای ورزنه و کبوتر خانه قورتان را نام برد. یکی از دیدنی‌ترین پل‌های تاریخی ایران است و ۶ متر ارتفاع، ۷۰ متر طول و ۷ متر عرض دارد و آخرین پلی است که بر روی زاینده رود ساخته شده است. و مواد و مصالح آن از سنگ و آجر و ساروج است.

یکی دیگر از جاذبه‌های کویر ورزنه، قلعه قورتان است که مساحت آن ۵هکتار و از خشت و گل ساخته شده است این قلعه قدمتی طولانی دارد و به ۱۱۰۰سال پیش بازمی‌گردد. علت متمایز بودن قلعه قورتان از قلعه‌های دیگر این است که قلعه قورتان مسکونی است اما قلعه‌های دیگر نظامی هستند.

یکی دیگراز جاذبه‌های این کویر کبوترخانه قورتان است که در نزدیکی این قلعه قرار دارد و با خشت و گل ساخته شده و هنوز سالم باقی مانده است. این کبوترخانه بر روی ۱۲ پایه استوانه‌ای شکل قرار گرفته است و حفره‌هایی برای رفت و آمد کبوترها وجود دارد.

مسجد ورزنه نیز از جاذبه‌های تاریخی است  و به معماری آن به زمان تیموریان بارمی‌گردد. این مسجد بر روی بقایای یک آتشکده ساخته شده است در زمان قدیم، زرتشتیان در این شهر کویری زندگی می‌کردند و به همین علت آشتکده‌های زیادی در این شهر وجود دارد.

تفریحات کویر خارا

کویر خارا تفریحات بسیار زیادی مانند شترسواری، آفرود در میان شن‌ها، پاراگلایدر، موتورسواری،دوچرخه‌سواری، کمپینگ و شب‌نشینی، عکاسی، باگی سواری، اسکی روی شن، رصد ستارگان و زیپ لاین را برای توریستان و گردشگران فراهم می‌کند. یکی از رایج‌ترین تفریحات کویر پیاده‌روی روی رمل‌ها و تپه‌های شنی داغ است که آرامشی خاص نصیب انسان می‌کند.

زیپ لاین و سرخوردن در آغوش آسمان کویر یکی از تفریحات فوق‌العاده کویر است که هیجان آن در کویر بیشتر از کوهستان‌ها و جنگل‌هاست. در این کویر دو زیپ لاین وجود دارد که یکی از ان‌ها ۳۰ متر طول دارد و در بیابان خارا قرار گرفته و دیگری زیپ لاین سایت تفریحی واحد ورزنه است که ۴۰۰ متر طول دارد. کویر ورزنه به علت بادخیز بودن و مرتفع بودن مکان مناسبی برای ورزش پاراگلایدر است.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
حسین بهاری ورزنه

باسلام وادب واحترام اینجانب حسین بهاری ورزنه دارای اقامتگاه سنتی به نام عمارت سنتی شاباز ورزنه در شهر کویری ورزنه هستم وآماده همکاری ۰۹۱۳۲۰۳۰۷۷۶-۰۹۹۰۵۰۴۷۹۳۲ varzanehshabaz_tourism اقامتگاه بوم گردی عمارت سنتی شابازورزنه خانه ای با قدمت ۹۰ ساله و متعلق به دوران پهلوی است. این اقامتگاه در سال ۱۳۹۷ پس از مرمت و بازسازی، به بهره برداری رسید. از نظر موقعیت مکانی، اقامتگاه بوم گردی عمارت سنتی شاباز ورزنه در شهر ورزنه و در حد فاصل شهرهای اصفهان و نایین یزد وشیراز قرار دارد. فاصله اقامتگاه شابازتا شهر اصفهان ۱۱۰ کیلومتر و فاصله آن تا شهر نایین ۷۵کیلومتر می باشد شاید… مطالعه بیشتر »