بنای تاریخی مذهبی شهر یزد

یک بنای تاریخی مذهبی در شهر یزد

یزد یکی از کلانشهرهای ایران و مرکز استان و شهرستان یزد و قطب پزشکی ایران در مرکز ایران است.یزد ۶۵۶،۴۷۴ نفر جمعیت دارد و ۱۸۰ کیلومتر مربع مساحت دارد . شهر یزد از نظر جمعیت دوازدهمین شهر پرجمعیت ایران و از نظر مساحت هفتمین شهر بزرگ ایران است . یزد جزو شهر های کم تراکم در هر متر مربع ایران است. یزد شهری با رشد جمعیت بالا است . یزد شهر مهاجر پذیری است ، یزد دومین شهر مهاجر پذیر ایران است .یزد بین رشته‌های شیرکوه در دشتی گسترده به نام دشت یزد ـ اردکان قرار گرفته‌است. در این مقاله قصد داریم به معرفی بنای تاریخی مذهبی شهر یزد با معماری عالی پردازیم.

آتشکده(آتش ورهرام)

بنای آتشکده در سال ۱۳۱۳شمسی با اهتمام و کمک مالی زرتشتیان شهر یزد و همچنین پارسیان هند ساخته شد. معماری این ساختمان برگرفته از معماری دوران هخامنشی می باشد همچنین در راس این ساختمان می توانید نقش فروهر را ببینید. اما اهمیت این سازه بر می گردد به اتش درون اتشکده که بنا بر روایات ۱۵۲۰ سال است که روشن است و از ان توسط شخصی به نام هیربد محافظت می شود.

این اتش در اتاقی مخصوص بالاتر از سطح زمین به دور از باد و باران و تابش خورشید نگه داری می شود. از خصوصیت اتشکده ها می توان به کنار اب بنا شدن انها اشاره کرد که این سازه هم از ان مثتثنی نمی باشد.

بنای تاریخی مذهبی شهر یزد
بنای تاریخی مذهبی شهر یزد

مشخصات معماری ساختمان

ساختمان اصلی آتشکده بر ارتفاعی حدود ۲۱ متر از زمین و در میان حیاط بزرگی که درختان همیشه سرسبز سرو و کاج آن را پوشانده، قراردارد. نگاره فروهر و سرستون‌های سنگی آن زیبایی ویژه‌ای بدان بخشیده و روبروی این بنا حوض آبی قرار دارد. اینکه آتشکده‌ها کنار آب باشند از خصوصیت‌های آتشکده‌ها بوده‌است.

سرستون‌های سنگی جلو تالار ساختمان اصلی و سنگ‌های گلدار پای دیوارها کار هنرمندان اصفهانی است. این هنرمندان سنگ‌ها را در اصفهان تراشیده و سپس تا یزد برده‌اند. نگار کاشی‌های فروهر بر بالای سردر ورودی، کار هنرمندان کاشی‌کار یزدی است و معماری کل این بنا ار معماری آتشکده‌های پارسیان تأثیر پذیرفته‌است.

آداب ورود به آتشکده

ورود به این مکان مقدس همیشه دارای اداب خاصی برای مردان و زنان بوده است. مردان و زنان باید کاملا پاک باشند قداست این محل هم چون قداست مسجد مسلمانان می باشد و زنان نمیتوانند در هر دوره ای وارد ان شوند. مردان باید با کلاه سفید و زنان با روسری سفید به همراه لباس های رنگ روشن بدون کفش وارد اتشکده شوند. و با خواندن اوستا و گات ها در مقابل اتش ادامه میابد. کسی نباید به اتش مقدس نزدیک شود زیرا معتقدند که نفس انسان اتش مقدس را الوده می کند.

تاریخ اتشکده

در سال ۱۳۱۳ رضا خان رضایت خود را مبنی بر ساخت یک مکان مذهبی با شکوه برای زرتشتیان اعلام نمود. در همان زمان شخصی با صرف سرمایه ای و وقف یک زمین ۷۰۰۰ متری استارت ساخت این مکان را زد. مهندسان پارسی نیز نقشه این سازه را کشیدند و ارباب جمشید امانت وظیفه نظارت بر ساخت این بنا را بر عهده گرفت.

آتش آتشکده یزد

آتشی که درون این آتشکده می‌سوزد بیش از ۱۵۰۰ سال است که روشن مانده‌است. این آتش فروزه‌ای است از آتش آتشکده کاریان در لارستان که به عقدای یزد آورده شد و نزدیک به ۷۰۰ سال در آنجا روشن نگه داشته شد و سپس در سال ۵۲۲ خورشیدی (۱۱۷۴ میلادی) از عقدا به اردکان برده شد و نزدیک به ۳۰۰ سال نیز در اردکان یزد بود و در سال ۸۵۲ خورشیدی (۱۴۷۴ میلادی) از اردکان به یزد برده و نگهداری شد. نخست در محله‌ای به نام «خلف خان علی» در خانهٔ یکی از موبدان بزرگ به نام «موبد تیرانداز آذرگشسب» نگهداری می‌شد و در سال ۱۳۱۳ پس از ساخته شدن این آتشکده به درون آن برده شد.

بنای تاریخی مذهبی شهر یزد
بنای تاریخی مذهبی شهر یزد

 

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها