جاهای دیدنی شاندیز

شاندیز شهری در شمال شرقی ایران در استان خراسان رضوی است. شاندیز شهری است با آب و هوای ییلاقی که در ۲۰ کیلومتری مشهد قرار دارد. وسعت این شهر ۳۸۰۰ کیلومتر مربع است. شاندیز یکی از مناطق زیبای کوهستانی و توریستی کشور ایران است که به عروس دیدنی‌های مشهد شناخته می‌‎شود.این شهر به علت فرهنگ بالای مردم و جاذبه‌های تفریحی و طبیعی آن به عنوان منطقه نمونه بین‌المللی گردشگری کشور معرفی شده است.  گیلاس جزو بهترین و مهم‌ترین محصولات باغی شاندیز است. غذای معروف شاندیز هم شیشلیک می‌باشد. با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی شاندیز را معرفی کنیم.

جاهای دیدنی شاندیز

در این منطقه رودهای پرآبی مانند کنگ، جاغرق، زشک، مغان و مایان جریان دارد که این رودها از دامنه‌های شمالی کوه بینالود سرچشمه می‌گیرد و این شهر را به یک نقطه ییلاقی که در تابستان آب و هوایی معتدل و خنک دارد و در زمستان نسبتا سرد است مبدل کرده است و باغ‌های متعددی که در سراسر این شهر است باعث خوش و آب و هوا بودن شهر می‌شود. موقعیت جغرافیایی شهر شاندیز به این صورت است که از سمت شمال به میان ولایت و از جنوب به شهر نیشابور و از سمت غرب به گلمکان و چناران و ازسمت شرق به شهر طرقبه منتهی می‌شود. در زمان قدیم به این شهر شاه دیز و شاه دژ گفته می‌شد.

جاهای دیدنی شاندیز
جاهای دیدنی شاندیز

جاذبه های تاریخی و تفریحی شاندیز

شهر شاندیز جاذبه‌های تاریخی و تفریحی زیادی دارد از جمله آثار تاریخی شهر شاندیز اخی علی قتلقشاه، روستای ابرده بالا، مسجد جامع تاریخی، آرامگاه شیخ حافظ ابرده‌ای، بقایای تاریخی شاهان، درخت بید شاندیز و سنگ نگاره‌های شتر سنگ است. و جاذبه‌های تفریحی و دیدنی آن شامل رصدخانه نجوم رضوی، پارک جنگلی شاندیز، پدیده شاندیز، پیست موتور کراس ویرانی، خیابان زیبای آبشار، پیست اسکی ابرده (شیرباد)، روستای سرسبز زشک ، مجموعه اقامتی و تفریحی دشت بهشت شاندیز می‌باشد.

سنگ نگاره «شتر سنگ»

سنگ نگاره «شتر سنگ» در کنار راه مشهد به شاندیز و نزدیک روستایی به نام درخت بید قرار گرفته است و شامل سنگ‌های بزرگی است که روی آن‌ها نقاشی‌هایی از قبیل شیر، گاو، میش و بزکوهی و انسان‌های شکارچی است که قدمت ان مربوط به دوران نوسنگی است. سنگ نگاره شتر قدمتی بسیار طولانی و چندهزار ساله دارد.

روستای ابرده بالا

روستای ابرده بالا یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شاندیز است که در مسیر روستای زشک قرار دارد.  این روستا در ۴کیلومتری شاندیز قرار دارد باغ‌های موجود در حاشیه رودخانه، فضای زیبا و دلپذیری برای این منطقه فراهم آورده است و مسافران و گردشگران زیادی برای بهره بردن از این منطقه زیبا به آنجا سفر می‌کنند.

آرامگاه شیخ حافظ ابردهی

آرامگاه شیخ حافظ ابردهی در غرب شهر شاندیز و در ابتدای روستای ابرده قرار دارد که مربوط به حافظ بهاء الدین عمر ابردهی است که از مهم‌ترین شیوخ منطقه توس بوده است. اخی علی قتلقشاه که بزرگترین خلیفه فرقه کبروی بعد از شیخ عبدالله غرجستانی بوده و در ویرانی مستقر بوده و در سال ۸۰۰ در گذشته است. که مقبره آن در لنگر ویرانی شاندیز است و توسط مرحوم عبد الحمید مولوی معرفی شده است.

رباط تاریخی ویرانی شاندیز

رباط تاریخی ویرانی شاندیز یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شهر شاندیز است این بنا  از نظر هندسی به شکل مستطیل  و از آجر و ملاد و سنگ ساخته شده  است. این بنای تاریخی  در حاشیه مشهد-شاندیز قرار دارد و فاصله آن از جاده سیصد متر است و محل استراحت کاروان‌های زیارتی بوده است.

درخت چنار کهن شاندیز

درخت چنار کهن شاندیز یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی است و قدمتی طولانی به اندازه ۲۷۰۰ سال دارد و می‌توان گفت قدیمی‌ترین موجود زنذه شهر شاندیز است. درخت چنار تاریخی شاندیز هم اکنون در مرکز شهر قرار گرفته و نشان دهنده تاریخ دور و درازی برای گردشگران است.

جاهای دیدنی شاندیز
جاهای دیدنی شاندیز

مهم‌ترین سوغاتی های شهر شاندیز

مهم‌ترین سوغات شهر شاندیز صنایع دستی و به خصوص پوستین دوزی است. نمونه‌هایی از صنایع دستی که می‌توان نام برد گلیم بافی، فیروزه تراشی، نمدبافی، ارغوان بافی و سنگ تراشی که ازسنگ ظروفی برای آشپزی می‌سازند است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها