بهترین مقصد گردشگری شمال در بهار

چشمه دمکش چابکسر

وقتی که از دغدغه های روزمره خسته شده اید و برای استراحت و آرامش روح و روان بار سفر می‌بندید و به شمال کشور سفر می‌کنید و خود را به استان سرسبز گیلان می‌رسانید و از هوای مطبوع و خوشایند این استان به آرامش می‌رسید، به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به چابکسر و چشمه‌ی دمکش آن بزنید. در حدو ۵ الی ۶ کیلومتری بخش چابکسر، در منطقه ای بسیار خوش آب و هوا روستایی واقع شده است به نام روستای فکجور ارشیان.

عکس  چشمه دمکش چابکسر %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%b4%d9%85%d8%a7%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1 Tarikhema.org
چشمه دمکش چابکسر

این روستا از جنوب به سلسله جبال البرز، از شمال به روستای کرات محله، از غرب به میش سرا و از شرق به کبوتر آبکش ختم می شود. برای رسیدن به این روستا باید از جاده ای بسیار زیبا با پیچ و خم زیاد و انبوه درختان روبرو شویم. هوایی کاملاً ییلاقی و خنک در فصل تابستان هر مسافری را به این سمت می کشاند.

روستای فکجور دارای ۳۰ الی ۴۰ خانوار زحمتکش و خونگرم و مهمان نواز است که به کشاورزی مشغولند و عمده محصول آنان مرکبات است. از جمله آثار معروف ودیدنی این روستا چشمه ای است که از سالهای بسیار دور به چشمه دمکش معروف بوده است. این چشمه در زیر درخت کهنسالی از گونه افرا واقع شده که از داخل گودال بزرگی که در زیر آن وجود دارد، آب به صورت گردابی بیرون می ریزد و آمدن آب چشمه دم به دم است یعنی گاهی چند ساعت و حتی چند روز خشک است و آبی ندارد و گاهی هم چند روز به طور مستمر آب دارد. نسیم خنکی که همیشه قبل از آمدن آب چشمه می وزد از ویژگیهای جالبی است که مردم از آن یاد می کنند . قبل از اینکه آب بالابیاید دو نسیم خنک در فاصله چنددقیقه می وزد که اهالی متوجه بالاآمدن آب می شوند.

زمانی که آب چشمه دمکش بالا می آید همراه با صداهایی است که هنوز علتش کشف نشده است. این هم از دلایل عجیب بودن چشمه است.

مسافران زیادی روزانه به این منطقه مراجعه می کنند چرا که هوایی کاملاً ییلاقی و خنک در فصل تابستان هر مسافری را به این سمت می کشاند. از نکات جالب دیگری که در این منطقه وجود دارد این است که حدوداً ۴۰ متر بالاتر از این چشمه، چشمه ای دیگر وجود دارد که به صورت طبیعی و ممتد آب می دهد..برخی از مردم گاهی ساعت ها در جلوی چشمه در انتظار دیدن لحظه بالا آمدن آب می نشینند تا از این آب کمی به دست و صورتشان بزنند و یا کمی بنوشند. به گفته اهالی محل قبلاً کارشناسانی به این محل آمدند و آب چشمه را آزمایش کردند. بعد از آزمایشات متوجه این موضوع شدند که آب چشمه از لحاظ املاح در وضعیت مناسبی وجود دارد و برای درمان بیماری های کلیوی و جبران کمبود آهن بسیار مفید ومؤثر است.

عکس  چشمه دمکش چابکسر %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%b4%d9%85%d8%a7%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1 Tarikhema.org
چشمه دمکش چابکسر

چشمه دمکش تنها یک چشمه نیست بلکه مشخصاتی دارد که آن را خاص و به یک جاذبه دیدنی تبدیل کرده و تا حد زیادی مورد توجه قرار داده است. این مشخصات به قدری عجیب است که در گذشته بزرگانی مانند شیخ بهایی و گردشگرانی مانند رابینو جذب جذابیت آن شده و به بررسی ویژگی های خاصش پرداخته اند. در مورد خاص بودن این چشمه همین بس که جزء آثار ملی مهم ایران است و نامش در فهرست این آثار در بین سایر آنها جا خوش کرده است.

از ویژگی های این چشمه میزان و مقدار آن است که در طول سال همواره در حال تغییر است به طوری که آب آن در زمستان و اوایل بهار به حدود ۵۷۲ لیتر در ثانیه یعنی بیشترین میزان خود می رسد. این در حالی است که مقدار آن در تابستان تنها حدود ۵۸ لیتر در ثانیه است که نسبت به بهار و زمستان به شدت کمتر است.

عکس چشمه ی بی نهایت زیبای دمکش %d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%85%d9%82%d8%b5%d8%af-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d8%b4%d9%85%d8%a7%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1 Tarikhema.org
چشمه ی بی نهایت زیبای دمکش

قبل از رفتن به هر گردش روزانه این سوال در ذهن ایجاد می شود که ایا مکان مورد نظر پارکینگ دارد یا خیر! مخصوصا یک همچین مکانی که معمولا گردشگران با خودروی شخصی خود به دیدن آن می روند. خوشبختانه قبل از ورود به محوطه این پدیده رمزالود پارکینگی وجود دارد که با پرداخت مبلغ ناچیزی در حد ۲۰۰۰ تومان می توان از آن استفاده کرد. سرویس های بهداشتنی این مکان تفریحی نیز دقیقا در این قسمت قرار گرفته است. از طرفی مغازه های محلی کوچکی در اطراف چشمه دایرند که می توان خوراکی های مورد نظر خود را از طریق انها تهیه کرد. آب چشمه هم که از هر نوع آب معدنی ای گواراتر و نوشیدن آن لذت بخش تر است چرا که از دل طبیعت به طور مستقیم نوشیده می شود.

چشمه دمکش چابکسر
چشمه دمکش چابکسر

پیمایش طبیعت و لذت از جنگل

آب و هوای خوب و لذتبخش فضای اطراف چشمه یکی از دلایلی است که باعث می شود بسیاری از افراد به گشت و گذار در این منطقه بپردازند و از مناظر جنگلی و زیبای آن لذت ببرند. با پنج دقیقه پیاده روی در مسیر پاکوب بالای چشمه به جایی می رسید که می توانید چابکسر و دریای خزر را به خوبی ببینید. کمی بالاتر از این محل می توانید به باغ های زیبای روستا برسید. اگر دلتان گشت و گذار بیشتری خواست می توانید حدود ۴۰ متر بالاتر از چشمه دمکش چشمه ی دیگری را ببینید که شما را به نوشیدن جرعه ای آب گوارا مهمان می کند.

پیمایش طبیعت و لذت از جنگل
پیمایش طبیعت و لذت از جنگل

پیک نیک و گشت و گذار

تفزیح دیگری که می توان در اطراف این همواره رمزآلود انجام داد پهن کردن بساط یک پیک نیک نیمروزی است. این تفریح را مدیون تخت هایی هستیم که به شکل آلاچیق برای اتراق گردشگران در اطراف چشمه قرار داده شده است. پیک نیک در چنین فضایی حال و هوایی وصف نشدنی دارد و انرژی ای به آدمی می دهد که تا مدت ها در جسم و روح وی می ماند و او را برای انجام کارهای روزانه آماده و آماده تر می کند.

پیک نیک و گشت و گذار
پیک نیک و گشت و گذار

عکاسی از مناظر بی‌نظیر

ویژگی این چشمه آن قدر منحصر به فردست که شما را برای ثبت تصاویر زیبا وسوسه کند. پس دوربین یا موبایلتان را به دست بگیرید و یادگاری هایی ماندگار را برای خودتان تهیه نمایید.

زمان مناسب برای سفر به  چشمه دمکش

چشمه دمکش در منطقه ای ییلاقی واقع شده است پس طبیعی است که بهترین زمان سفر به ان بهار و اوایل تابستان باشد. در این دو فصل از سال آب و هوای منطقه بسیار مطبوع و البته معتدل است، اما در پاییز و زمستان هوا سرد می شود. هر چند طبیعت اطراف چشمه در این زمان از سال نیز چهره زیبای خاص خود را دارد.

عکاسی از مناظر بی‌نظیر
عکاسی از مناظر بی‌نظیر

مسیر دسترسی  به چشمه دمکش

اگه از رشت به طرف شرق گیلان حرکت کنیم، بعد از طی مسافت ۷۰ کیلومتر به شهرستان رودسر می رسیم. برای این که از چشمه ی دَمکِش دیدن کنیم باید ۳۰ کیلومتر دیگر طی کنیم تا به چابکسر برسیم. در ۵ کیلومتری چابکسر روستای «فَکی جُور» واقع شده است. جاده ای که به سمت روستای فَکی جُور کشیده شده پُر پیچ و خَمِه و انبوهی از درختان در دو طرف جاده دیده می شه که منظره ی زیبایی پدید آورده است.

منابع

  • چشمه دمکش – سی ایران
  • دمکش چشمه شفا بخش گیلان ‏ – لست سکند
  • چشمه دمکش چابکسر – ایران هتل
  • چشمه دمکش چابکسر | رمزآلودی زندگی بخش – کارناوال
  • چشمه رمز آلود دمکش چابکسر – xeer
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها