معرفی جنگل فندقلو اردبیل

جنگل فندقلو، اردبیل

جنگل فندقلو یکی از مناظر طبیعی و بسیار زیبا در اردبیل است. این جنگل به خاطر سرسبزی و طبیعت فوق العاده اش مورد بازدید گردشگران و مسافران زیادی قرار گرفته است. جنگل فندقلو حدود ۸۵ هکتار وسعت دارد و در ۲۵ کیلومتری شهر اردبیل و محدوده ‌ی شهر نمین واقع شده است. به این جنگل زیبا و هوای مطبوع و خوشایندش سفر کنید و با همراهانتان لذت ببرید.

عکس جنگل فندقلو اردبیل %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d9%81%d9%86%d8%af%d9%82%d9%84%d9%88-%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a8%db%8c%d9%84 Tarikhema.org
جنگل فندقلو اردبیل

این مکان به خاطر زیبایی ها و مناظر و جذابیت های طبیعی همچون گردنه حیران، استخر آب گرم، رستنگاه گل سوسن، گل چلچراغ و … معروف و مشهور است.استخر موجود در این جنگل که آب آن خواص درمانی نیز دارد، پذیرای بسیاری از افراد است که به این آب تنی در آب گرم علاقه دارند.جنگل فندقلو دارای آب و هوای مرطوب و دلپذیر نیز بوده و به همین جهت موجب رشد درختان مختلف میوه مانند فندق که به علت فراوانی به همین نام معروف است، سیب وحشی و گونه های علفی منطقه مانند نسترن ،گوجه سبز، ازگیل، به ،تمشک، خاس، پامچال، بابونه، سرخس، بنفشه وحشی، گل گاو زبان، توت فرنگی وحشی است. همچنین گونه های جانوری مانند خرس قهوه‌ای و سمور و پرندگانی مانند قرقاول، کبک و عقاب طلایی زندگی می‌کنند.

همانطور که از اسم جنگل مشخص است بیشترین محصولی که در این جنگل می توانید پیدا کنید فندق وحشی است برای همین هم است که به این جنگل، فندقلو می گویند؛ در واقع در حدود ¼ از مساحت این جنگل پوشیده از درخت های فندق است. جالبه که فندق هایی که در این جنگل به عمل می آیند آنقدر متنوع هستند که یک مرکز تحقیقاتی برای شناسایی آن ها به وجود آمده است.

عکس آبشار زیبا در جنگل فندقلو اردبیل %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d9%81%d9%86%d8%af%d9%82%d9%84%d9%88-%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a8%db%8c%d9%84 Tarikhema.org
آبشار زیبا در جنگل فندقلو اردبیل

از درخت های این جنگل که از گونه های جنگلی به شمار می روند می توان به راش، بلوط، ممرز، بلند مازو و … اشاره کرد. از ویژگی های منحصربفرد این جنگل دشت گل های رنگارنگ ان است که آن را به یکی از دیدنی ترین جنگل های ایران تبدیل کرده است. در این جنگل به غیر از بابونه گونه ای از نادرترین گل های دنیا مثل گل سوسن چلچراغ را می بینید که می تواند تعداد گردشگران این جنگل را بیشتر و بیشتر کند.

یکی از جاذبه های خیره کننده این جنگل جشنواره گل های بابونه است که برای شرکت در آن باید ۲۴ و ۲۵ خرداد هر سال خودتان را به این جنگل برسانید. دراین روز که روز جهانی گل و گیاه است خیلی از گردشگران به این جنگل می روند تا دشت های چند صد هکتاری بابونه را از نزدیک تماشا کنند. دشت هایی که به این جنگل لقب بهشت گل های بابونه را داده است. در این جشنواره همزمان هم می توانید این گل های سفید و معطر را ببینید و هم از صنایع دستی مردم این ناحیه که به دست هنرمندان درست شده اند دیدن کنید.

عکس طبیعت سرسبز جنگل جنگل فندقلو %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d9%81%d9%86%d8%af%d9%82%d9%84%d9%88-%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a8%db%8c%d9%84 Tarikhema.org
طبیعت سرسبز جنگل جنگل فندقلو

طبیعت شگفت انگیز مسیر که نباید از آنها غافل شد

از سمت اردبیل و شهر نمین که به سوی جنگل فندقلو حرکت می کنید منظره ای عادی از دشت ها و زمین های معمولی در کناره راه به چشم می خورند. تابلوی جنگل فندقلو را پشت سر می گذارید و کمی متعجب که پس این منطقه زیبایی که این همه شهرت دارد دقیقا در کجاست. ممکن است حتی از اینکه اینجا را برای سفر انتخاب کرده اید پشیمان هم شوید؛ اما صبر کنید. مقداری که در جاده به پیش می روید و از یک سربالایی کم ارتفاع بالا می آیید، ناگهان منظره ای خارق العاده از دشتی سفید و بی انتها در برابرتان قرار می گیرد که شما را غافلگیر می کند. جایی که اگر از قبل با آن آشنایی نداشته باشید فکر می کنید زمین نه با گل های بابونه که با برف پوشیده شده است.

جاده زیبای فندقلو
جاده زیبای فندقلو

جنگل تماشایی

جنگل فندقلو مانند دیگر جنگل های سرسبز شمال ایران، چشم انداز و زیبایی خیره کننده ای دارد و با دشت های گل، درختان در هم تنیده و سر به فلک کشیده، مراتع و چمنزارهایی وسیع از هر مسافری دلبری می کند. به اینجا که می آیید شکوه و طراوت گل ها، جوانه های تازه درختان، نوای خوش پرنده ها، آب و هوای کوهستانی و مطبوع، مه های گاه و بیگاه، همه و همه شما را غرق در زیبایی می کند. اینجا می توانید در کنار دشت مشهور گل بابونه، به تماشای سوسن چلچراغ بروید و این گونه گیاهی نادر را از نزدیک ببینید.

جنگل فندقلو اردبیل
جنگل فندقلو اردبیل

تله کابین حیران-فندقلو

تله کابین حیران آستارا به طول مسیر هزار و ۵۰۰ متر در محدوده روستای و نه بین و حاجی امیر قرار دارد. مسیر تله کابین حیران از جاده آستارا به اردبیل در منطقه حیران آغاز شده و وارد جنگل فندقلو می‌شود. تله کابین در نقطه‌ای از گردنه حیران قرار گرفته که از طرف شرق به دریای خزر و شهر آستارا و چشم‌اندازهای زیبای گردنه حیران و از طرف غرب و جنوب به جنگل‌های زیبای فندقلو و از شمال نیز به شهرهای مرزی جمهوری آذربایجان مشرف است. تله کابین حیران دارای ۳۰ کابین شش نفره معمولی و سه کابین ویژه VIP بوده و ایستگاه‌های این تله کابین از استانداردترین ایستگاه‌های موجود در میان تله کابین‌های کشور است.

تله کابین حیران-فندقلو
تله کابین حیران-فندقلو

استفاده از آب گرم میشه سویی

اردبیل به داشتن آب گرم هایی با خواص درمانی معروف است نمونه ای از این آب گرم را در جایی در وسط این جنگل هم می توانید پیدا کنید. این آب گرم که همه آن را به نام «مشه سویی» می شناسند با دمای مناسبی که دارد باعث شده تا خیلی از گردشگران، اطراف آن را برای استراحت و طبیعت گردی انتخاب کنند تا هم در آن تنی به آب بزنند و هم از طبیعت بکر اطرافش استفاده کنند. در نزدیکی این آب گرم آبشاری زیبا هم وجود دارد که جذابیت این قسمت از جنگل را بیشتر کرده است.

استفاده از آب گرم میشه سویی
استفاده از آب گرم میشه سویی

گذران اوقات در پیست اسکی فندقلو

پیست اسکی فندقلو در منطقه فندقلو قرار دارد. این منطقه با طبیعت بی‌نظیر و مثال‌زدنی در ۱۰ کیلومتری شهرستان نمین، از مفرح‌ترین نقاط گردشگری ایران است. پیست اسکی روی چمن فندقلو که مطابق با استاندارد‌های جهانی است، سالانه گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند.

گذران اوقات در پیست اسکی فندقلو
گذران اوقات در پیست اسکی فندقلو

گشت و گذار و عکاسی از طبیعت ناب

اگر دوست دارید بیشتر از فضای طبیعی اطراف لذت ببرید می توانید با زیرانداز و وعده غذایی کوچک در جایی پیک نیک کنید و به ذهن تان فرصت آرامش و تجدید انرژی بدهید. البته دقت داشته باشید در مکانی پیک نیک کنید که باعث از بین رفتن گل ها، درختان و مراتع نشوید. عکاسی را هم در کنار دیگر کارها فراموش نکنید. منظره های این بهشت کوچک روی زمین آن قدر زیبا هست که با کمی دقت می توانید بهترین و زیباترین قاب ها را با خود به یادگار ببرید.

گشت و گذار و عکاسی از طبیعت ناب
گشت و گذار و عکاسی از طبیعت ناب

زمان مناسب برای سفر به جنگل فندقلو اردبیل

جنگل در ارتفاعات و در مناطق سردسیر قرار دارد برای همین انتظار تابستانی خنک و زمستانی سرد و مرطوب را داشته باشید. بهترین زمان دیدن این جنگل بهار و تابستان است مخصوصا اینکه در این دو فصل دشت های معروف گل در این جنگل شکوفا می شوند و طبیعتی دل انگیز و چشم نواز را به نمایش می گذارند.

گل های زیبا در جنگل فندقلو اردبیل
گل های زیبا در جنگل فندقلو اردبیل

دسترسی

راه‌های مختلفی به این جنگل وجود دارد اما راه اصلی رسیدن به آن که آسفالت هم می‌باشد سه راهی جاده اردبیل به آستارا در نزدیکی شهر نمین است.

به این ترتیب که در مسیر راه اردبیل به آستارا و پیش از رسیدن به نمین مسیری سرسبز و زیبا با تابلوی راهنمای جنگل فندقلو مشاهده می‌‌کنید راه دیگر که برای رسیدن به این جنگل وجود دارد از جاده اردبیل به تهران در گردنه حیران از داخل روستای گیلده است.

ویدئوی معرفی جنگل فندقلو

منابع

  • جنگل فندقلو – ای گردش
  • جنگل فندقلو نماد زیبایی‌های طبیعی و تنوع – تسنیم
  • جنگل فندقلو، جایی برای تماشای دشت گل های بابونه – الی گشت
  • تله کابین حیران – کجارو
  • جنگل فندقلو اردبیل – کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها