مکان های دیدنی یزد در شب

مکان های دیدنی یزد در شب با بافت های تاریخی و قدیمی، سالانه گردشگران بسیاری را جذب خود می کنند. و همین موضوع یزد را به شهری پر تردد و مقصد خاص گردشگری تبدیل کرده است. از این رو دعوت می کنیم، این بار با مکان های دیدنی یزد در شب با ما همراه باشید.

شهر زیبای یزد و مکان های دیدنی اش در شب

اگر در جستجوی تاریخی ترین شهر های جهان باشید؛ یزد را در رتبه ی دوم پیدا خواهید کرد. همچنین یزد در تمام دنیا، به عنوان اولین شهر خشتی شناخته شده می باشد. با این اوصاف دیدن شهر زیبای یزد و گشت و گذار در این شهر، آن هم در شب، لذتی دوچندان نصیب شما خواهد کرد.

کاروان سرای زین الدین یزد

کاروان سرای زین الدین از دیدنی های یزد در شب می باشد. این کاروان سرای قدیمی در دوره شاه عباس، چیزی حدود ۴۰۰ سال پیش؛ به دستور ایشان ساخته شده است. در ۶۰ کیلومتری جاده یزد-کرمان، کاروان سرایی با آجرهای خشتی به نام کاروان سرای زین الدین، نمایان می شود.

مکان های دیدنی یزد در شب
مکان های دیدنی یزد در شب

این کاروان سرا به عنوان بهترین بنای بازسازی شده، در سال ۲۰۰۶، مفتحر به دریافت جایزه ای از سازمان یونسکو می باشد.

کاروانسرای زین الدین به شیوه ای کاملا متفاوت و به سبک و سیاق سنتی خود درآمده و قابلیت پذیرش یکصد میهمان و گردشگر را دارد.

تماشای غروب آفتاب در پشت بام این کاروانسرا، تغییر رنگ کوه‌ها به آبی و تاریک شدن نم نم هوا وسیع کویر را در شب به شما نشان می دهند و تجربه ای بی نظیر را از سفر به یزد برایتان به ارمغان می آورد. این کاروانسرا از نظر معماری دارای اهمیت خاصی است و نمونه دیگری از آن به جز کاروانسرای بین کاشان و نطنز که ویران شده، وجود ندارد.

یخچال خشتی میبد یزد

در زمان های قدیم، در شهر زیبای یزد، برای ساخت و تولید یخ، بناهایی می ساختند؛ که یکی از این بناها، در ۵۰ کیلومتری شمال این شهر قرار دارد. این سازه ها برای جلوگیری از ورود گرما، از گل و خشت ساخته می شدند. که یکی از این یخچال ها، یخچال خشتی میبد دوره قبل از قاجار می باشد.مکان های دیدنی یزد در شب

آب انبار گیو یزد

در مناطق کویری همچون یزد، مشخص است که ساخت آب انبارها، یکی از کارهای ضروری به شمار آمده است. از این رو دغدغه ی ذخیره ی آب نیز در دوره ی قاجار باعث ساخت آب انبار گیو شده است. این بنای زیبا، اکنون به عنوان یکی از مکان های دیدنی یزد در شب گردشگران بسیاری را جذب خود کرده است.مکان های دیدنی یزد در شب

با توجه به قرار گرفتن در کنار بلوار بسیج این شهر، موقعیت مناسبی برای جذب گردشگر و بازدیدکننده کسب کرده است. این بنای تاریخی، روی دشتی صاف متشکل از طبقات خاک رس احداث شده‌ است. معمار معروف، این اثر گنبدی شلغمی شکل را که با بهره‌مندی از آجر به‌صورت طرح زیبایی از سرو، تزئین کرده‌ است، برای آن در نظر گرفته‌ است که یکی از زیبایی‌های چشم‌گیر و دوست‌داشتنی این آب‌انبار به شمار می‌آید. در کنار گنبد شلغمی شکل، تعداد ۴ عدد بادگیر مرتفع ساخته شده‌ است که آن‌ها نیز از بدنه‌ای با تزئینات آجرکاری برخوردارند. مخزنی استوانه‌ای شکل نیز برای آن درنظر گرفته‌ شده‌ است که طبق آمار کارشناسان معماری و باستان‌شناسان، از گنجایشی برابر با ۲۳۰۰ متر مکعب آب ذخیره شده برخوردار خواهد بود.

زمان ساخت این آب‌انبار، اوایل سال های جنگ جهانی دوم سال ۱۳۲۰ است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

میدان وقت الساعت

مکان های دیدنی یزد در شب
مکان های دیدنی یزد در شب

از دیگر جاذبه های شهر یزد میدان وقت الساعت است. در این میدان یکی از قدیمی ترین برج های ساعت ایران و جهان قرار دارد و اولین ساعت شهری ایران به شمار می رود. ساخت این برج ساعت به زمان قاجار باز می گردد و طاق و قوس ها، تزیینات آجری و کاشی کاری های منقوش به خطوط آیات و … به آن جلوه ای خاص داده اند. ساخت این برج ساعت توسط ابوبکر یکی از ساعت سازهای ماهر یزدی انجام شده و امروز به عنوان یکی از جاذبه های ارزشمند ایران مطرح است. این ساعت در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

میدان وقت و ساعت از جمله بناهای شگفت انگیز که در کتاب تاریخ یزد نگاشته جعفر محمد جعفری از رجال قرن نهم هجری قمری از آن یاد شده برجی بوده که ساعات شب و روز را با صدای زنگ و همچنین آوای خروس و روشن و خاموش شدن چراغ، مشخص میکرده است.

باغ دولت آباد یزد

مکان های دیدنی یزد در شب
مکان های دیدنی یزد در شب

خوب بریم سراغ جاذبه ای که شهر یزد را جهانی کرده است؛ باغ دولت آباد! این باغ جزء یکی از ۹ باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. عمارت بلند این باغ بلندترین بادگیرهای جهان را دارد و از نظر معماری بسیار ارزشمند است. این باغ یکی از قدیمی ترین باغ های ایرانی است که ۲۶۰ سال قدمت دارد و در وسعت ۶.۴ هکتاری خود، نشانه هایی از بهشت را جای داده است تا بیننده را به دنیایی دیگر ببرد. زمانی وارد این باغ می شوید احساس نمی کنید که در شهر کویری یزد هستید و بوی گل و گیاهان شما را مدهوش خواهند کرد.

عمارت قصر آینه یا موزه آینه و روشنایی

عمارت دیگری در شهر یزد به نام قصر آیینه وجود دارد که به موزه آیینه و روشنایی اختصاص یافته است. این عمارت در سال ۱۳۲۰  به صورت یک مهمانسرای خصوصی ساخته شده و از انقلاب در سال ۱۳۷۷ موزه در آن برپا شد.

پارک شادی یزد

وسعت پارک شادی یزد ۳ هکتار می باشد و در سال ۱۳۶۰ در بافت جدید بلوار دانشجو یزد احداث شده است که یکی از قدیمی ترین پارک های شهر تاریخی یزد به شمار می رود. گونه غالب درختان سر به فلک کشیده این پارک شامل درخت کاج و نارون می شود که فضای پارک شهر شادی یزد را به طبیعتی دل انگیز و زیبا تبدیل کرده است.

پارک شادی تقریبا اولین پارک در استان یزد است که مجهز به انواع وسایل بازی برقی می باشد و کودکان قدیم هم از بازی های آن خاطراتی شیرین دارند. یکی دیگر از جاذبه های اصلی شهر بازی یزد ، دستگاه برقی غول نمادین است که جوانان را به زورآزمایی فرا می خواند و با سخنان جالب برنامه نویسی شده خود خنده بر لبان گردشگران می آورد و سالیان سال همچنان پابرجا و جذاب است. این پارک سرسبز امکاناتی نظیر زمین بازی کودکان، آبنما، غرفه های رفاهی و تفریحی، آبخوری، سرویس بهداشتی، نمازخانه و دریاچه دارد که از آن مکانی مجهز و مناسب برای گذران اوقات فراغت ساخته است.

پارک شادی یزد در نزدیکی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری یزد همچون موزه آیینه یزد ، هتل جهانگردی ، مجموعه نمایشی خانه خنده یزد و … واقع شده است.

منبع الی گشت کجا رو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها