نام یک بنای سنگی در شیراز

نام یک بنای سنگی در شیراز

تخت جمشید که در حومه شهر شیراز و در شهرستان مرودشت واقع شده است، یکی از بزرگترین و در واقع عظیم ترین سازه سنگی در جهان می باشد که مربوط به امپراتوری هخامنشیان و در دوران داریوش بزرگ، خشایارشاه و اردشیر اول ساخته شده و حدود ۲۰۰ سال آباد بوده است.

این بنا در سال ۵۱۸ پیش از میلاد به عنوان پایتخت هخامنشیان انتخاب شده است و در شمال استان فارس واقع شده است.

این مکان در زبان یونانی به پرسپولیس مشهور است و در بسیاری از زبان های دنیا، تخت جمشید را به این نام می شناسند که معنی آن پارس شهر می باشد.نام یک بنای سنگی در شیراز

این مکان تاریخی و سنگی  که نقوش و طرح های بسیار زیبایی دارد، دارای قسمتهای مختلفی است که یکی از آنها کاخ صد ستون می باشد که در واقع بزرگترین کاخ پذیرایی تخت جمشید به حساب می آید و ارتفاع هر کدام از ستون ها ۱۲ متر است.

قسمت دیگری از کاخ دروازه ملل نام دارد که  بیش از ۶۰۰  متر مربع مساحت دارد که در ابتدای آن بر روی چهار ستون واقع شده و متاسفانه هم اکنون دارای دو ستون است.

سنگ بنای نخستین در تخت جمشید

قدیمی‌ترین بخش تخت جمشید بر پایهٔ یافته‌های باستان‌شناسی مربوط به سال ۵۱۸ پیش از میلاد است. آنگونه که در منابع متعدد و گوناگون تاریخی آمده‌است ساخت تخت جمشید در حدود ۲۵ سده پیش در دامنه غربی کوه رحمت یا میترا یا مهر و در زمان داریوش بزرگ آغاز گردید و سپس توسط جانشینان وی با تغییراتی در بنای اولیه آن ادامه یافت. بر اساس خشت‌نوشته‌های کشف شده در تخت جمشید در ساخت این بنای با شکوه معماران، هنرمندان، استادکاران، کارگران، زنان و مردان بی‌شماری شرکت داشتند که علاوه بر دریافت حقوق از مزایای بیمهٔ کارگری نیز استفاده می‌کردند. ساخت این مجموعهٔ بزرگ و زیبا بنا به روایتی ۱۲۰ سال به طول انجامید.

یکی از هنرهای معماری در تخت جمشید این است که نسبت ارتفاع سر درها به عرض آن‌ها و همین‌طور نسبت ارتفاع ستون‌ها به فاصلهٔ بین دو ستون نسبت طلایی است. نسبت طلایی نسبت مهمی در هندسه است که در طبیعت وجود دارد. این نشانگر هنر ایرانیان باستان در معماری است.

کاخ آپادانا در شیراز

آپادانا قسمتی دیگر از تخت جمشید می باشد که مشرف به جلگه مرودشت است و مکان برگزاری جشن های ملی و پذیرایی رسمی در این کاخ بوده که ۳۶۰۰ متر مساحت ۳۶ ستون سنگی وجود دارد که ارتفاع هر کدام از آنها به ۱۸ متر می‌رسد

کاخ مرکزی، نام کاخ چهارگوش که در جنوب شرقی آپادانا واقع شده و در این نامگذاری آن، قرارگیری بین ساختمانهای تخت جمشید می باشد و دارای دو ایوان در شمال و جنوب است

نقش رستم در شیراز

نقش رستم که جایگاهی مقدس در بین گذشتگان بوده و از هزاران سال پیش دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.

در این منطقه آثاری از دوره های تاریخی ایلامی، خامنه ای و ساسانی بر روی سینه گو تراشیده شده اند و بسیار چشم نواز هستند.

نام یک بنای سنگی در شیراز
نام یک بنای سنگی در شیراز

در بالای این مکان آرامگاه های خشایار شاه، داریوش اول، اردشیر اول و همچنین داریوش دوم واقع شده‌اند

متاسفانه، از تمام آثار باستانی باشکوه بالا تکه سنگ های باقی مانده که جذابیت آن را نسبت به عظمت اولیه تخت جمشید بسیار کاسته اما دیدن آنها خالی از لطف نیست.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها