دیدنی‌های مشهد پارک کوهسنگی

این پارک با تلفیقی از آب، سنگ، سرسبزی و نور، یکی از زیباترین پارک‌های ساخته‌شده در ایران است. کوهسنگی شامل دو قله‌ی کله قندی از قله‌های رشته کوه بینالود خراسان است. با ما همراه باشید تا به معرفی دیدنی‌های مشهد پارک کوهسنگی بپردازیم.

دیدنی‌های مشهد پارک کوهسنگی

بعضی ویژگی‌ها

سال‌ها پیش، شهردار شهر میلان چند تندیس به شهردار مشهد هدیه داد که از میان این تندیس ها دو مجسمه انسانی کنار استخر بزرگ کوهسنگی، روبروی رستوران و تالار این مجموعه، و دو عدد شیر سنگی در درب ورودی پارک نصب شد. خیابانی عریض موسوم به خیابان کوهسنگی، که تا ایستگاه راه‌آهن مشهد ادامه می یابد، این پارک را به بدنه‌ی اصلی شهر مشهد متصل کرده است. این خیابان مدت‌ها، از خیابان‌های برتر کشور بود. از بالای این کوه‌ها، منظره‌ی زیبایی از شهر، باغ‌های مشهد و حرم مطهر امام رضا(ع) دیده می‌شود. بهترین چشم‌انداز شهر و پیرامون آن از فراز ارتفاعات کوهسنگی در ساعات بعدازظهر و نزدیک غروب است.

دیدنی‌های مشهد پارک کوهسنگی
دیدنی‌های مشهد پارک کوهسنگی

مقبره‌ها

پس از دفاع مقدس به خاطر اهمیت کوهسنگی در شهر مشهد، بر بالای کوه ۸ شهید گمنام را دفن کردند و نام جبل النور را از آن زمان بر این کوه گذاشتند. هم‌چنین در این مکان ابتدا با قبری بزرگ مواجه می شوید که متعلق به شیخ اسدالله یزدی است. در کنار آن یک هشت ضلعی بزرگ وجود دارد که هفت قبر در آن است. این قبرها متعلق به آقا میرزا عسکری رضوی مشهور به «آقابزرگ حکیم»، پسرش، شیخ سیف اللهی ایسی و تعدادی از مریدان آن‌ها است.

امکانات و تفریحات جذاب در کوهسنگی

احداث مجموعه‌ای از امکانات در طرح‌های توسعه و زیباسازی شهری، پارک کوهسنگی را تبدیل به پارک گردشگری زیبایی کرده ‌است. امکاناتی از جمله:

  • استخر بزرگ پارک
  • رستوران های متعدد
  • مراکز خرید
  • مراکز ورزشی، تفریحی و شهربازی
  • موزه‌ی بزرگ خراسان

و مواردی نیز در دست اجرا هستند، مانند: جزیره‌ی پرندگان، باغ موزه‌ی طبیعی، باغ پذیرایی، باغ فرهنگی، باغ سنگی، شهر بازی سرپوشیده و مسیر مونوریل تفریحی در اطراف کوه‌ها

تاریخچه مجموعه تفریحی کوهسنگی

پارک گوهسنگی یا مجموعه علمی تفریحی کوهسنگی که جاذبه های طبیعی زیادی دارد، بیشتر از هر چیز ساختمان موزه بزرگ استان خراسان که به سبک و با الگوبرداری از معماری کاخ کلات نادر در این پارک بنا شده جلوه ای ویژه از هنر و زیبایی به این مکان داده است و مورد توجه علاقمندان است. سنگ، سبزه، آب و نور عناصر چهارگانه زیباساز این مجموعه است و همه آن چیزهایی است که از گذشته گردشگران را به سمت کوهسنگی می کشاند.

دیدنی‌های مشهد پارک کوهسنگی
دیدنی‌های مشهد پارک کوهسنگی

جالب است بدانید که چون مشهد پایتخت نادرشاه بود مصالح آرامگاه او نیز از سنگ‌های سخت گرانیت کوهسنگی تهیه شده است این آرامگاه در داخل شهر مشهد قرار دارد. آنچه که درباره ی تاریخ مجموعه تفریحی کوهسنگی ثبت شده این است که، شاه عباس، تاج شاهی خود را در سن ۱۶ سالگی و توسط مرشد قلی استاجلو در کوهسنگی بر سر گذاشت.

مسیر دسترسی به مجموعه تفریحی کوهسنگی

این مجموعه تفریحی در شهر مشهد و در بزرگراه کلانتری قرار دارد و گردشگران می توانند با هواپیما، قطار، اتوبوس یا اتومبیل به شهر مشهد سفر کرده و از فرودگاه با تاکسی به این پارک بروند. همچنین از ایستگاه راه آهن با اتوبوس یا تاکسی به کوهسنگی بروند. از پایانه اتوبوس های مسافربری شهر مشهد هم که فاصله ی کمی با این پارک دارد با تاکسی می شود به کوهسنگی رفت.

سخن آخر

پارک کوهسنگی دومین پارک بزرگ بعد از پارک ملت در شهر مشهد می باشد. این مجموعه تفریحی زیبای شهر مشهد ، در تابستان امسال با پذیرش حجم انبوهی گردشگر، پس از حرم مطهر و آرامگاه فردوسی، رتبه سوم حضور مسافر و گردشگر را به خود اختصاص داده است.

در صورتی که به شهر مشهد سفر می کنید به شما توصیه می کنیم که علاوه بر زیات حرم امام رضا(ع) و بازدید از آرامگاه فردوسی ، از پارک کوهسنگی مشهد نیز دیدن نمایید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها