بام اصفهان کجاست؟

معرفی کوه صفه اصفهان

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و طبیعی در استان اصفهان که سالانه میزبان گردشگران و طبیعت گردان زیادی است، کوه صفه اصفهان است که چشمان هر بیننده ای را به سوی خود مجذوب کرده است  بیشتر مسافران و گردشگران، اصفهان را از پل های تاریخیش و مسجد امام و کلیسای وانک و … می‌شناسند. برای اینکه در مورد کوه صفه اصفهان، این منطقه بسیار دیدنی بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

کوه صفه از شمال به جاده کمربندی، از غرب به کوه های تخت رستم و دره خان، از شرق به شهرک ها و مجتمع های مسکونی و از جنوب به اراضی باز و خط آهنن محدود شده است.اگر اهل طبیعت گردی و کوهنوردی هستید و مقصد مسافرتی شما اصفهان می باشد یکی از بهترین گزینه های پیشنهادی کوه صفه است که با فضای مناسب و امکانات کافی میزبان توریستان بسیاری بوده است.اگر قصد ایرانگردی و لذت بردن از طبیعت زیبای کشور خود را دارید حتما به بام زیبای اصفهان یا همان کوه صفه بروید و آن بالا از طبیعت شهر زیبای اصفهان لذت ببرید.

کوه صفه نام کوهی است از سلسله جبال زاگرس در منتهی‌الیه جنوب جغرافیایی اصفهان که از شمال به جاده کمربندی، از غرب به کوه‌های تخت رستم و دره خان، از شرق به شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی و از جنوب به اراضی باز و خط آهن محدود می‌گردد.

عکس  کوه صفه اصفهان %d8%a8%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
کوه صفه اصفهان

کوه صفه از محل چشمه خاچیک که سنگِ کوه از خاک جدا گشته و دامنهٔ کوه می‌باشد، آغاز می‌گردد و در انتها به فضای سنگیِ صاف و صُفِه مانندی ختم می‌گردد و کوه نیز از همین روی صُفِه نامیده شده‌است. قبلاً در این محل چهار طاقیهایی ساخته بودند که چشمه‌های آب و درختهای چنار چشم‌انداز مصفایی به آن می‌داده است. در آن حوالی سنگاب بزرگی نیز بود که آب سرد آن از برفابهای قله تأمین می‌شد.

انواعِ گیاهان خودرو و فصلی در صفه می‌روید. از میانِ درختچه‌ها می‌توان به انجیر وحشی و بادام وحشی اشاره کرد که با تراکمِ اندک در گوشه و کنارِ کوه و بر روی و میانِ صخره‌ها روییده‌اند.کوهستان صفه که تا چند دهه پیش به صورت عنصری مجزا و با فاصله از شهر قرار داشت اینک با توسعه شهر به طرف جنوب کاملا به شهر متصل شده و بخشی از آن به پارک کوهستانی و محل تفرج شهروندان تبدیل شده است.

عکس نمای کوه صفه و شهر اصفهان از تله‌کابین کوه صفه %d8%a8%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
نمای کوه صفه و شهر اصفهان از تله‌کابین کوه صفه

یکی از ویژگیهای مهم کوهستان صفه وجود صخره‌های عظیم و بلند در نقاط مختلف آن است که از نظر کوهنوردی تخصصی و آموزش سنگ نوردی، امکان بسیار خوبی برای گسترش ورزش کوهنوردی در منطقه اصفهان به وجود آورده است. در سالهای اخیر با تبدیل کافه خاچیک به پناهگاه و پایگاه کوهنوردی و اصلاح مسیرهای دشوار، خدمات مربوط به فعالیتهای کوهنوردی بهبود نسبی پیدا کرده است.

دیدنی های کوه صفه:

پارک وحش

بخشی از کوه به یک پارک وحش با وسعت ۵۰۰۰۰ متر مربع ایجاد شده است و گونه های جانوری گیاه خوار و علف خوار را در خود جای داده است، این پارک وحش در حقیقت یک باغ وحش کوچک است که با حوضچه ایی مملو از پرندگان و حیوانات دیگر این پارک وحش را تشکیل داده است.

عکس پارک وحش کوه صفه %d8%a8%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
پارک وحش کوه صفه

تماشای گردنه باد و پل رنگین کمانی

در بخش جنوبی کوه صفه دره ایی وجود دارد که با نام گردنه باد معروف است و در شمال و جنوب گردنه باد ارتفاعات کوه صفه و کوه مشرف به سپاهان شهر قرار دارد و به دلیل وزش باد شرقی و غربی، جریان باد در این نقطه متمرکز شده است و در فصل پاییز و بهار کاملا حس می شود.اما پل رنگین کمانی در جبهه غربی کوه صفه واقع شده است.

عکس تله‌کابین صفه %d8%a8%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
تله‌کابین صفه

چشمه ها

چشمه های موجود در کوه صفه از جمله چشمه پاچنار و خاجیک به عنوان قلب تپنده این مجموعه شناخته می شوند که با وجود درختان کهنسال، همچون نگینی زیبا می درخشند.در فاصله صد متری شرق چشمه پاچنار، چشمه ای در ارتفاع تقریبی ۱۹۰۰ متر وجود دارد که چشمه درویش نام دارد که از نقاط دیدنی کوه صفه و از تفرجگاه های قدیمی محسوب می شود. این چشمه به دلیل داشتن آب و سبزه در دل یک حفره سنگی بزرگ و نیز به دلیل موقعیت استقراری در فاصله و مکان مناسب، مکانی دیدنی و استراحتگاهی آرام بخش برای استفاده کنندگان از کوهستان صفه به حساب می آید.

عکس چشمه‌های کوه صفه %d8%a8%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
چشمه‌های کوه صفه

چشمه چاه درویش در ارتفاع ۱۸۰۰ متری، در فاصله تقریباً ۷۰۰ متری از چشمه درویش قرار دارد . به دلیل آنکه سطح این چشمه از اطرافش پایین‌ تر بوده و هیچوقت آب آن جاری نمی شود و همچنین در پاره ای از اوقات آب چشمه پاچنار و چشمه درویش خشک می شود، این چشمه از آب اندکی برخوردار بوده، به گونه ای که حتی نمی توان از این مکان، ظرفی را آب نمود. بعضی از کوهنوردان به واسطه آنکه این چشمه در زمینی آهکی قرار گرفته، به آن چشمه گچی نیز می گویند.

چشمه نقط: در غرب صفه ای که از آن سخن گفتیم، چشمه دیگری به چشم می خورد که نقط نام دارد. این چشمه به صورت یک سنگاب است که آب قطره قطره از بالای کوه در آن می چکد. حیوانات و کوهنوردان از آب خنک این چشمه استفاده می کنند.

چشمه گل زرد : حدود ۲۰۰ متر پس از چشمه درویش و گذر از یک راه صعب‌العبور، چشمه گل زرد دیده می شود که زیبایی خاص خود را دارد. این چشمه را فقط کوهنوردان می توانند ببینند و هر کسی از پس طی کردن مسیر سخت آن بر نمی آید.

عکس تور دانش آموزان به کوه صفه %d8%a8%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
تور دانش آموزان به کوه صفه

قلعه شاهدژ

قلعه شاهدژ که به قلعه دیو نیز معروف می‌باشد در بلندای کوه و پائینتر از قله قرار دارد.این قلعه در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد ولی متأسفانه عدم تعیین عرصه و حریم برای آن، زمینه گسترش ساخت و سازهای گوناگون در اطراف قلعه و عرصهٔ وسیع آن بوده‌است. این ساخت و سازها همزمان با ادامه پروژه‌های جنجالی در شهر اصفهان از جمله برج جهان نما و مترو بوده که اعتراض فراوان دوستداران میراث فرهنگی اصفهان را بهمراه داشته‌اند.امروزه و با خشک شدن چشمه همچنان با لوله کشی و پمپ گذاری ابشار‌این کوه دایر میباشد .

Image result for ‫قلعه شاهدژ‬‎

غار ها

در این مجموعه تفریحی حدود ۱۴ غار کوچک و بزرگ وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از غار کسری،غار بیستون، غار قنبر، غار هفت چشمه، غار کفتار و غار گنگ آباد می باشد.از جدیدترین غار کشف شده در این ناحیه می توان به غار سیمرغ اشاره کرد که در اواخر سال ۹۱ تیم غارشناسی اصفهان کشفش کرده است.

عکس امکانات مناسب در کوه صفه %d8%a8%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
امکانات مناسب در کوه صفه

خوش گذرانی در کوه صفه:

تله کابین صفه

از جاذبه‌های گردشگریِ پارکِ صفه و در دو خط می‌باشد. ایستگاهِ اولِ آن در پارکینگِ تله کابین قرار دارد و مسافران را تا ایستگاهِ گردنه باد بالا می‌برد. از آنجا که طبق مصوبات طرح تفصیلی در سال ۱۳۷۲ و ۱۳۹۰ هرگونه ساخت و ساز در پهنهٔ کوه صفه ممنوع بوده‌است، پروژه تله کابین تخلق از مصوبات شهرسازی بحساب می‌آید. در پاییز سال ۱۳۹۳ همزمان با ادامه فاز دوم، چند پایه تله کابین موجب تخریب بقایای دیوار شاهدژ شد و خبر آن بسرعت در رسانه‌ها انتشار یافت.

تله کابین صفه
تله کابین صفه

استفاده از مرکز بولینگ

یکی از تفریحات مفرح و پر چالش که نیاز به تمرکز دارد بولینگ می باشد و طرفداران این ورزش می توانند به مرکز بولینگ در کنار تله کابین صفه بروند و ساعاتی خوش را تجربه کنند.

عکس استفاده از مرکز بولینگ %d8%a8%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
استفاده از مرکز بولینگ

زیپ لاین و تماشای پل معلق

یکی از تفریحات پر هیجان و پر طرفدار زیپ لاین و پل معلق است که به تازگی در این مجموعه افتتاح شده است و در کنار این مکز تفریحی می توانید از این بخش تفریحی با نام روباه پرنده نیز استفاده کنید.

عکس زیپ لاین %d8%a8%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f Tarikhema.org
زیپ لاین

و از دیگر امکانات تفریحی و خوشگذرانی در پارک صفه می‌توان به پارک بادی صفه، شهر بازی کودکان و بزرگسالان، سینما ۵ بعدی، پیک نیک ، پیاده روی، تپه نوردی و کوهنوردی اشاره نمود.

مسیر دسترسی به کوه صفه

آدرس: استان اصفهان، شهر اصفهان، بلوار شهدای صفه، تفرجگاه کوهستانی صفه

اگر قصد داشتید به وسایل حمل و نقل عمومی به این پارک برسید، اتوبوس هایی را سوار شوید که به سمت ترمینال صفه حرکت می کنند.

مستند زیبای کوه صفه اصفهان

منابع

  • کوه صفه اصفهان – تیک تریپ
  • کوه صفه – ویکی پدیا
  • درباره کوه اصفهان – اصفهان
  • کوه صفه اصفهان | بام نصف جهان – کارناوال
  • امکانات تفریحی کوه صفه اصفهان – اقامت

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها