معرفی روستای برغان ساوجبلاغ

روستای برغان، البرز

یکی از مناطق گردشگری و دیدنی برای رفع خستگی های روزمره و دغدغه های این زندگی ماشینی، روستای برغان استان البرز است. برای اینکه با خانواده و همراهانتان یک روز لذت بخش داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم که به روستای برغان سری بزنید. این روستا به عنوان یکی از مناطق گردشگری نمونه شناخته شده است. با ما همراه باشید تا سفری به این روستای زیبا سفر کنیم.

از دیرباز آلوی برغان نیز به عنوان یکی از سوغاتی های خوشمزه این روستا مورد توجه همگان بوده است. روستای برغان در دهستان برغان بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در غرب استان البرز و در کوه‌های البرز و در میان کرج و هشتگرد واقع شده‌است. از سوغات معروف روستای برغان می‌توان به آلوی برغان، عسل، توت، گردو ، سماق و لبنیات محلی اشاره کرد. برغان به موازات بهره‌مندی از طبیعتی زیبا، جاذبه‌های گردشگری تاریخی مختلفی را نیز در خود جای‌داده که این جاذبه‌ها نیز طرفداران و گردشگران خاص خود را دارد. برغان از مناطق بسیار زیبای استان البرز محسوب می‌شود و به دلیل نزدیکی به اتوبان کرج – قزوین می‌تواند شاهد افزایش تعداد گردشگران در خود باشد. سرسبزی، طراوت و خرمی روستای برغان گردشگران زیادی را به وجد می‌آورد.

عکس روستای برغان ساوجبلاغ %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%ba%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d9%88%d8%ac%d8%a8%d9%84%d8%a7%d8%ba Tarikhema.org
روستای برغان ساوجبلاغ

این روستا، چشم‌اندازها و مناظر دلپذیری دارد و سیمای عمومی روستای برغان از سرسبزی، طراوت و خرمی سرشار است و گردشگران را به وجد می‌آورد به همین دلیل به‌عنوان روستای توریستی و نمونه هدف گردشگری شناخته‌شده است. روستای برغان قدمتی طولانی‌تر از کرج دارد. بازار و خانه‌های قدیمی آن مربوط به دوره قاجار است. برخی از درختان کهن‌سال بیش از ۱۰۰۰ سال عمر دارند. جمعیت روستای برغان  ۶۰۰ نفر است. مردم روستای برغان به زراعت، باغداری و دامداری مشغول‌اند. برخی نیز درزمینهٔ صنایع‌دستی و امور خدماتی فعالیت دارند. غلات، صیفی‌جات، محصولات باغی مانند گردو، توت، آلبالو، گوجه‌درختی و گیلاس از محصولات این روستا است. فرآورده‌های لبنی و عسل محصولات دامی  این محل است. گوجه برغان از شهرت منطقه‌ای برخوردار است.

مردم روستای برغان مراسم عزاداری ایام محرم را با نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی برگزار می‌کنند. مراسم عید نوروز و روزهای سیزده بدر، چهارشنبه‌سوری و شب یلدا نیز با آیین‌های سنتی برگزار می‌شود. خانه های روستا ساختاری قدیمی دارند که باخشت درست شده اند و هم اکنون تعداد زیادی از منازل متروکه شده یا به علت عظیمت مردم به زندگی شهری فراموش شده اند. خانه ها به صورت دو طبقه می باشد.که در زیر ساختمان ها طویله قرارد اشته که در زمستا ن از گرمایی که دام ها ایجاد می کردند برای خانه استفاده میکردند.نمونه ای از این خانه های در بزرگ محله می باشد که متعلق به حاجی حاتم بزرگمهر میباشد و به علت اینکه ایشان ۴ زن داشته خانه بزرگی برای آنها مهیا کرده است.

عکس طبیعت زیبای روستای برغان در پاییز %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%ba%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d9%88%d8%ac%d8%a8%d9%84%d8%a7%d8%ba Tarikhema.org
طبیعت زیبای روستای برغان در پاییز

انواع بازی‌های بومی مانند الک‌دولک، کلاه دربرک، تپه کا (چل توب) و سه کوره در میان روستاییات رواج دارد و از غذاهای معروف روستای برغان می‌توان به دیزی محلی، انواع کباب و فسنجان اشاره کرد.بافت کرباس، جاجیم و جوراب و شال‌گردن از اشتغالات مردم درگذشته بوده است، اما در حال حاضر صنعت دستی الک سازی در روستا رایج است.

دیدنی ها در روستای برغان:

تماشای رودخانه های خروشان

رودخانه‌های شاهرود و سنج که از کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرند، از کنار این روستا عبور می‌کنند و سرسبزی این منطقه از وجود این دو رودخانه بهره گرفته است.

تماشای رودخانه خروشان روستای برغان
تماشای رودخانه خروشان روستای برغان

درختان کهنسال منطقه

درختان کهن‌سال روستا چشم‌اندازی کم‌نظیر به منطقه می‌دهد و این درختان که عمر بسیاری از آن‌ها قابل‌توجه است، زیبایی‌های منطقه را افزایش می‌دهد. برغان در دامنه‌های جنوبی کوهستان البرز استقرار دارد و خانه‌های روستاییان نیز از شرایط طبیعی، نوع فعالیت و معیشت خانوار روستایی تأثیر پذیرفته و شکل گرفته است. نارون داربیخ:(نام درختی است) که در عاشورا هیات ها به آنجا میروند . دوباره برمیگردند سمت تکیه یا حسینیه.

درختان کهنسال منطقه
درختان کهنسال منطقه

تکیه های برغان

حسینیه اعظم در بالا محله برغان اثر تاریخی ارزشمندی است که قدمت آن بر اساس نوشته کتیبه سنگی سر در به بیش از ۵ قرن می‌رسد و اطراف حسینیه رواق‌هایی در دو طبقه احداث‌شده که علاوه بر دیوارها با تیرچه‌های چوبی منبت‌کاری شده از همدیگر جدا شده‌اند که این رواق‌ها محل استقرار عزاداران و تماشاچیان تعزیه‌هاست.

تکیه های برغان
تکیه های برغان

مسجد جامع

درست در روبه روی حسینیه، بنای مسجد جامع به چشم می خورد که به وسیله ی طاقنمایی ساخته شده بر روی روی معبر عمومی (کوچه) به هم متصل شده اند. این مسجد جامع حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد و از آثار بسیار قدیمی این روستا به شمار می رود.

عکس Image result for ‫مسجد جامع برغان‬‎ %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%ba%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d9%88%d8%ac%d8%a8%d9%84%d8%a7%d8%ba Tarikhema.org

پل تاریخی برغان

پل برغان مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، روستای برغان در دهستان برغان بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در غرب استان تهران و در کوه های البرز و در میان کرج و هشتگرد واقع شده. این اثر در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۲۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل برغان بر روی رودخانه ای به همین نام ساخته شده است.

پل تاریخی برغان
پل تاریخی برغان

پل دارای قدمت تاریخی ارزشمندی است و کارشناسان طول عمر آن را به دوران صفوی نسبت می دهند. این پل به دلیل اهمیت معماری و باستانی که دارد در ابتدای دهه ۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و کارشناسان، محققان و باستان شناسان ارزش معنوی و تاریخی بسیاری برای این اثر توصیف کرده اند.

تپه کش کلا

تپه کش کلاً در شمال برغان و در ارتفاع ۱۶۷۰ متری از سطح دریا قرارگرفته است. واژه کش به معنی خشک  و کلاً تغییریافته قلعه است. ظاهراً درگذشته بالای این تپه قلعه‌ای باستانی وجود داشته است. قطعات فراوانی از سفال‌های دوران اسلامی در دامنه این تپه از دوران ایلخانی تا دوره قاجاریه وجود دارد.

تپه کش کلا
تپه کش کلا

درخت پیر سیبدارک

زیارتگاه چهل دختر یا پیر سیبدارک رو به روی کش کلاً و در دامنه جنوبی دره واقع است. هم‌اکنون قبرستان برغان بر روی این تپه واقع‌شده است.

بازار برغان

بازار برغان یکی از قدیمی ترین بازارهای موجود در استان البرز می باشد که در گذشته به عنوان مرکز تجارت محصولات کشاورزی، پنبه و … شهرت داشته است. گشت و گذار و خرید از این بازار می تواند تجربه ای لذت بخش باشد.

عکس بازار محلی برغان %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%ba%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d9%88%d8%ac%d8%a8%d9%84%d8%a7%d8%ba Tarikhema.org
بازار محلی برغان

در گذشته در این بازار حدودا ۱۵۰ مغازه شامل قهوه خانه، خیاطی، خراطی، رنگرزی پارچه، نعل بندی، پنبه زنی(حلاجی)، شیرینی پزی، نانوایی، گیوه دوزی، خواربار فروشی،عطاری و… وجود داشته است که در آنها مبادله ی کالا به کالا صورت می گرفت. گیوه های این بازار بسیار معروف و از جنس موی بز بود. این گیوه ها بعد از کمی آب خوردن کاملا خم می شده و برای آنکه به حالت اول باز گردد باید یک سنگ به وزن ۳ کیلوگرم را از شب تا صبح بر روی آن می نهادند.

حمام قدیمی

در برغان دو حمام قدیمی با سوخت نفت سیاه جهت رفاه حال مردم فعال می‌باشد.

قبرستان های قدیمی برغان

قسمت هایی از قبرستان های قدیمی برغان به زیر جاده رفته و قسمت های دیگری نیز قبرهای جدیدی ساخته شده است در میدان برغان و مزار شهدای برغان این قبرها وجود داشته است.

روستای زیبای برغان
روستای زیبای برغان

زمان مناسب برای سفر به روستای برغان

بافت این روستا قدیمی و دارای باغ‌های بسیاری است که در تمام فصول سال به‌ویژه بهار و تابستان می‌تواند پذیرای گردشگران باشد. آب‌وهوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است. گستره باغات، مزارع سرسبز، حواشی رودخانه‌های شاهرود و سنج و چشم‌انداز کوه‌های پیرامون، جلوه‌های متنوعی از زیبایی‌های کم‌نظیری را به‌ویژه در بهار و تابستان به نمایش می‌گذارند.

زمان مناسب برای سفر به روستای برغان
زمان مناسب برای سفر به روستای برغان

مسیر دسترسی به روستای برغان

برغان در ۱۳ کیلومتری شهر کرج در دره‌ای زیبا واقع شده است و یکی از محل‌های دسترسی به این روستا نیز از کیلومتر ۲۰ اتوبان کرج – قزوین و سپس خروجی کردان یا کرج – باغستان – خروجی برغان است.

منابع

  • روستای برغان ساوجبلاغ، مقصدی برای گردشگران نوروزی – اریب نیوز
  • برغان – ویکی پدیا
  • برغان؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران – کجارو
  • روستای برغان ساوجبلاغ | طبیعتی افسونگر در نزدیکی کرج – کارناوال
  • پل برغان – همگردی
  • روستای برغان – اصفهان
  • روستای برغان – بهرام عابدینی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها