معرفی جزایر ناز قشم

یکی از جاذبه های توریستی که نقش بسزایی در اقتصاد کشور نیز دارد، در استان زیبای هرمزگان است. استان هرمزگان، استانی گرم و ساحلی در جنوب کشور عزیزمان واقع شده است که دارای سواحل نیلگون دریای عمان و خلیج فارس به همراه چهارده جزیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی کوچک و بزرگ می‌باشد. این استان ساحلی با طبیعت فوق العاده اش میزبان گردشگران بسیاری می‌باشد. با ما همراه باشید که با یکی  از مناطق زیبای استان هرمزگان به نام جزایر ناز آشنا شویم.

شاید باورتان نشود اما منطقه ای در جنوب ایران و در حاشیه خلیج فارس وجود دارد که می توانید بر روی آب راه بروید و هنگام جزر دریا به اندازه یک کیلومتر در دریا پیاده روی کنید و تا بلندی های جزایر ناز را بدون آن که خیس شوید تماشا کنید. . همچنین از سکوی صخره‌ای جزایر می‌توانید منظره متفاوت خلیج فارس، تنگه هرمز، جزیره لارک و ساحل قشم را تماشا کنید. البته برای این کار باید به ساعات جزر آب توجه داشته باشد. علاوه بر پیاده روی در این منطقه ورزش های آبی بی نظیری هم وجود دارد که می توانید سفرتان را بی نظیرتر از همیشه بنمایید.

جزایر ناز قشم
جزایر ناز قشم

جزایر ناز در نزدیکی سواحل شرقی جزیره قشم قرار گرفته‌است و از ساحل در حدود یک کیلومتر فاصله دارند. مساحت این جزایر در حدود سه هکتار است و دیواره‌های صخره‌ای به ارتفاع ۵ تا ۱۰ متر اطراف آن را فرا گرفته‌است. این جزایر فاقد ساحل شنی است. این جزایر کاملاً مسطح بوده و با جزر آب، برای مدت کوتاهی باریکه‌ای از خشکی این جزایر را به جزیره قشم وصل می‌کند.

 

جزایر ناز (به اشتباه جزیره ناز!) دوتا جزیرن که تو قسمت جنوبی جزیره قشم قرار گرفتن. این جزیره ها کمی از ساحل فاصله دارن و موقع جزر به ساحل وصل می‌شن و موقع مد از ساحل جدا. این جزیره ها زیاد بزرگ نیستن و بزرگه سه هکتار بیشتر نیست.حتی وقتی این جزیره ها به ساحل وصل می‌شن، یه طرفشون همیشه آبه. صدای برخورد موجا به صخره‌هاشون واقعا آرامش‌بخشه.

جزایر ناز قشم از نمای بالا
جزایر ناز قشم از نمای بالا

محلی‌ها به این دو جزیره “دو کَردَه” هم می‌گویند، یعنی جایی که نیمی از روز در آب است و نیم دیگر روز به خشکی  وصل می‌شود. وقتی سطح آب دریا بالاست، این دو را فقط از ساحل قشم می‌شود دید، ولی وقتی سطح آب پایین می‌رود، راه نسبتا باریکی از ساحل تا این دو جزیره باز می‌شود که پیاده می‌شود به آنها رسید. به خاطر این هم که این دو جزیره مدام به ساحل وصل و از هم جدا می‌شوند به ناز معروفند.از جاذبه های نزدیک به جزایر ناز می‌توان به دره ستارگان، غار خربس و سکوی نفتی اشاره کرد.

دیدنی ها و خوشگذرانی در جزایر ناز:

پیمایش در دریا و کنار آن ، عکاسی از مناظر شگفت انگیز و ماهی‌گیری

گام برداشتن در میان آب‌های خلیج فارس تجربه بی‌مانندی است. عمق آب به‌زحمت تا مچ پای‌تان می‌رسد. شن‌های ریز و خیس ساحل آن چنان نرم هستند که اگر کفش‌های‌تان را دربیاورید و با احتیاط چند قدمی بردارید این شن‌های خنک زیر پاها سرمی‌خورند و آنها را نوازش می‌دهند. گرداگرد شما را آب فرا گرفته است و نسیم خنک دریا دست به دست این منظره می‌دهد تا رویای گام برداشتن روی آب را کامل کند. این منظره چنان چشم‌نواز است که دل‌تان می‌خواهد ده‌ها عکس از آن بگیرد و حتما بگیرید؛ اما لابه‌لای عکس‌های پانوراما و سلفی، چند دقیقه‌ای دوربین و موبایل را کنار بگذارید دست‌های‌تان را از هم باز کنید و با نفسی عمیق هوای دریا را به درون ریه‌های‌تان ببرید. چشم‌ها را ببندید و به صدای برخورد آب با صخره‌ها گوش دهید. بگذارید تمام حواس شما این فضا را تجربه کنند و برای لحظاتی با آن یکی شوند.آنها هم که اهل ماهی‌گیری هستند و فرصت کافی دارند وسایل خود را همراه می‌آورند. علاقه‌مندان به این ورزش در نقاط کمی دورتر از شلوغی، ساعت‌ها در آرامش به صید ماهی می‌پردازند.

پیمایش در دریا و کنار آن ، عکاسی از مناظر شگفت انگیز و ماهی‌گیری
پیمایش در دریا و کنار آن ، عکاسی از مناظر شگفت انگیز و ماهی‌گیری

آفرودسواری در جزایر ناز

از هیجان‌انگیزترین تفریحاتی که در جزایر ناز می‌توانید داشته باشید، آفرود سواری است که اگر اهل رانندگی و ماجراجویی هستید، هنگام جزر آب می‌توانید با آفرود خود را به جزایر ناز برسانید و تجربه‌ای متفاوت داشته باشید.

آفرودسواری در جزایر ناز
آفرودسواری در جزایر ناز

هرچند که در مسیر خاکی متصل به قشم و ناز امکان آفرود سواری و راندن در آب‌های خلیج از تفریحات جذاب این منطقه به نظر می‌آید، اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از انجام این کار صرف نظر کنید. ماشین سواری در این مسیر، به‌خصوص بردن آن به روی سکو، آسیب زیادی به جزایر ناز می‌زند و دلنشینی بکر این منطقه را به مرور زمان نابود می‌کند.

شترسواری و اسب سواری در ساحل

یک سوار که در نزدیکی دریا می‌تازد و از رد قدم‌های اسبش آب به هوا می‌پاشد جزو زیباترین مناظر عکاسی است که هر کدام از ما نمونه‌هایی از این عکس‌ها را بارها دیده‌ایم. سواری در ساحل حال و هوای خودش را دارد. پاشیدن قطرات آب بر صورت‌تان و تماشای مناظر از فراز زین، هیچ شباهتی به ماشین‌سواری ندارد. برای یک بار هم شده در جزایر ناز می‌توانید سوار اسب یا شتر شوید و این هیجان را در منظره‌ای زیبا از دریا و ساحل تجربه کنید. اگر هنگام غروب باشد حتما عکس‌های‌تان به یاد ماندنی خواهدشد.

شترسواری و اسب سواری در ساحل
شترسواری و اسب سواری در ساحل

پاراگلایدر و چتر بازی در جزایر ناز

اما اگر می توانید بابت تفریحات خود هزینه نسبتا زیادی را به نسبت پیاده روی و اسب سواری داشته باشید، می توانید تفریحات هوایی را در این مجموعه انتخاب کنید که عبارت از پاراگلایدر، کایت بورد، پاراموتور، چتربازی و بادسواری هستند. قطعا دیدن جزایر ناز از فراز آسمان ها تجربه بس دلچسب و غیر قابل توصیفی است.

چتر بازی در جزایر ناز
چتر بازی در جزایر ناز

در ساحل جزایر ناز چادرهای دایمی جهت اجاره تجهیزات و استفاده آموزشی یا تفریحی از پاراگلایدر برپاست که به‌صورت حضوری و با کمک مربیان می‌توانید به تفریح بپردازید. علاوه بر آن با استفاده از رزرو اینترنتی پاراگلایدر می‌توانید پیش از سفر، تفریح پروازی خود را برنامه‌ریزی کنید. برای این ورزش، لباس بادگیر و کفش مناسب به همراه داشته باشید.

پاراگلایدر در جزایر ناز
پاراگلایدر در جزایر ناز

تفریحات دریایی

برخی تفریحات هیجان انگیز برایشان در اولیت قرار دارد و هر کجا که باشند سعی می کنند پر هیجان ترین تفریح را انتخاب کنند. برای اینگونه افراد تفریحات آبی نظیر جت اسکی، قایق سواری و غواصی در ساحل ناز در نظر گرفته شده است. جت اسکی همه جای ایران ورزش مفرح و پرهیجانی است؛ چه دریای خزر چه حاشیه خلیج فارس، نوجوان‌ها و جوان‌ها هوادار این هیجان در ساحل هستند. ساحل ناز پاسخگوی هر نوع نیاز و سلیقه‌ای هست. قایق‌سواری نیز برای آنها که به دنبال آرامش هستند، منظره‌ای به یاد ماندنی به ارمغان می‌آورد مخصوصا اگر هنگام غروب را برای گشت دریایی انتخاب کنید.

عکس تفریحات دریایی جزایر ناز %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%ac%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%b1-%d9%86%d8%a7%d8%b2-%d9%82%d8%b4%d9%85 Tarikhema.org
تفریحات دریایی جزایر ناز

زمان مناسب برای سفر به جزایر ناز 

بهترین فصل سفر به جنوب، اوایل بهار و دو فصل پاییز و زمستان است. اما اینطور نیست که همیشه بتوانیم به این جزایر برویم. برای رفتن به جزایر ناز محدودیت زمانی داریم و این محدودیت مربوط به جزر و مد خلیج فارس است. ما فقط زمانی که آب دریا پایین است شانس دیدن اینجا را داریم و می‌توانیم از ساحل تا جزایر را راه برویم. راه فهمیدن زمان جزر و مد هم پرسیدن از محلی‌هاست.

عکس طبیعت فوق العاده‌ی جزایر ناز %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%ac%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%b1-%d9%86%d8%a7%d8%b2-%d9%82%d8%b4%d9%85 Tarikhema.org
طبیعت فوق العاده‌ی جزایر ناز

 

مسیر دسترسی به جزایر ناز

ناز فاصله‌ای ۳۲ کیلومتری از مرکز قشم دارد. در قشم بلوار آزادگان را به سمت جنوب بپیمایید در انتهای بلوار وارد جاده ساحلی جنوب جزیره به نام جاده دریا شوید. پس از عبور از سازه اسکله نفتی و پشت سر گذاشتن ساحل طلایی در سمت راست خود پارکینگ بزرگ ساحل ناز را مشاهده خواهید کرد.

عکس امکانات تفریحی جزایر ناز %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%ac%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%b1-%d9%86%d8%a7%d8%b2-%d9%82%d8%b4%d9%85 Tarikhema.org
امکانات تفریحی جزایر ناز

مسیر دیگر از سمت شهر درگهان می‌گذرد. از این شهر دو مسیر برای دسترسی به جزیره ناز وجود دارد، یکی از سمت روستای رمچاه که در صورت ادامه آن به جاده دریا وصل می‌شویم و بعد به مقصد می‌رسیم و مسیر دوم از حاشیه روستاهای گیاهدان، رمکان و زیرانگ، مسیری که در نهایت بعد از ۳۰ دقیقه، دست ما را در دست جزایر ناز  در قشم می‌گذارد.

معرفی جزایر ناز قشم

منابع

  • جزایر ناز، یکی از عجایب هفتگانه ی قشم – الی گشت
  • جزایر ناز قشم – قشم گردی
  • جزایر ناز – ویکی پدیا
  • چرا باید جزایر ناز را ببینیم؟ – اسنپ تریپ
  • جزایر ناز قشم – کارناوال
  • جزایر ناز قشم – علاء الدین
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها