دره‌ی ارواح در دزفول خرسان

کول خرسان دزفول، خوزستان

معرفی

یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی در کشور عزیزمان که زیبایی اعجاب انگیزش باعث شده که هرساله میزبان گردشگران و طبیعت گردان زیادی چه در داخل و چه در خارج  کشور باشد، دره کول خرسان در شهرستان دزفول است. اینبار برای رهایی از خستگی وتفریح بار سفر ببندید و به شهرستان دزفول سفر کنید و به دیدن این منطقه زیبا بروید.

دره «کول خرسان»، «دره ارواح» یا «اشکفت زرده» دزفول دره ای شگفت انگیز در ۲۵ کیلومتری شهرستان دزفول است. کول در زبان محلی به معنی دره است اما هنوز هیچ کس از دلیل گذاشتن نام «خرسان» یا «خرسون» در ادامه آن، خبری ندارد.

جوشیدن چشمه های دیواره ای این دره را به یک دره شگرف تبدیل نموده است. این دره دارای آب دائمی ، آبشار، آبچکان ، بیشه زار و انواع روییدنی های خاص منطقه است. عمق این دره بیش از ۱۰۰ متر و دیواره های آن پوشیده از گیاهان سیاوشان و آبشارها و آبچکان های بسیار زیبایی است.

کول خرسان دزفول
کول خرسان دزفول

در ابتدای دره نخلستان کوچکی وجود دارد ولی به سمت انتهای دره درخت‌های از قبیل سدر و کُنار یافت می‌شود لازم است ذکر شود هرچه به مرکز دره نزدیک می‌شود گیاهان داروئی پرسیاوشان نیز یافت می‌شود. این دره مملو از باریک‌های ابی است که از دیواره‌های جریان دارند و حتی در سال‌های پر بارندگی این اب باریک‌ها به آبشار تبدیل می‌شوند و به دلیلی نزدیکی به کوهای زاگرس و نتابیدن نور خورشید و عبور اب از مرکز دره در گرم‌ترین فصل سال منطقه خوزستان حتی گاهی در این دره دما به زیر ۲۰ می‌رسد.

در طول مسیر، گاهی تنگه آنقدر باریک می شود که فقط امکان عبور یک نفر را دارد و گاهی آنقدر عریض که می توانید آسمان وسیعی را بالای سر خود ببنید. در بخش دیگری از مسیر دیواره های دو طرف در بالای سرتان به هم می رسند و تقریبا آسمان ناپدید می شود که حالت ترسناکی به دره می دهد. شاید به همین دلیل عده ای به اشکف زرده یا کول خرسان لقب «دره ارواح» را داده‌اند.

رود کوچک با آب شفاف در کول خرسان دزفول
رود کوچک با آب شفاف در کول خرسان دزفول

اگر خواستار هیجان این سفر هستید می توانید با حضور یک راهنمای با تجربه و همه فن حریف، از آن لذت ببرید. در غیر این صورت، هرگز هرگز و هرگز به تنهایی به کول خرسان نروید. زیرا نمونه های حوادثی که در این دره رخ داده کم نیستند و بودند کسانی که بدون کسب هیچ گونه اطلاعاتی قدم در مسیر این دره گذاشته و دیگر آبی آسمان را ندیده اند. بهتر است بدانید که تا به حال چندین مورد مرگ گردشگران در این دره و رودخانه آن گزارش شده است.

دیدنی ها در دره کول خرسان:

محیط ترسناک و هیجانی

با ورود به کول خرسان، تنها گوشه هایی از آسمان را خواهید دید چرا که دیواره های این دره بسیار نزدیک به یکدیگر قرار گرفته اند. گاهی چشم تان به سنگ ها و تنه درختانی می افتد که بر اثر سیلاب جابه جا شده و به داخل دره آورده شده اند؛ اما این تمام ماجرا نیست، وقتی به بالای سرتان نگاهی بیندازید، متوجه تعدادی از آنها می شوید که به دلیل تنگی دره نتوانسته اند به داخل آن راه پیدا کنند و در میان دیواره ها اسیر شده اند. مجموع این آثار، فضایی وهم انگیز را ایجاد می کند که آدرنالین خون را افزایش داده و فرصت تجربه ی هیجانی فراموش نشدنی را به شما می دهند.

تماشای آب جاری

در دل کول خرسان ، نهری دایمی در بستر شنی و ماسه ای جاری است که از چشمه های درون دره سرچشمه می گیرد. در طول مسیر، گاهی تنگه آنقدر باریک می شود که فقط امکان عبور یک نفر را دارد و گاهی آنقدر عریض که می توانید آسمان وسیعی را بالای سر خود ببنید. در بخش دیگری از مسیر دیواره های دو طرف در بالای سرتان تا ارتفاعی حتی بیش از ۱۰۰ متر بالا می‌روند و در نقاطی به هم می‌رسند تا نور داخل دره فقط از روزنه‌های کوچکی به داخل بتابد .

جریان آب در دره کول خرسان
جریان آب در دره کول خرسان

تماشای حوضچه گهر

یکی ازدیدنی های دره کول خرسان درمنتهی الیه دره غاری قوسی شکل، مانند یک تونل وجود دارد که در انتهای آن آبگیری به طول ۵ متر و عرض ۳ متر است که به رودخانه دز مشرف می شود؛ عاشقان طبیعت پس از استراحت درهوای دل انگیز غار از آب این حوضچه طبیعی که در اصطلاح محلی به گهر معروف است برای شنا استفاده می کنند.

فضای رویایی و خیال انگیز کول خراسان
فضای رویایی و خیال انگیز کول خراسان

هیجان تماشای رودخانه دز و گرداب مرگ

کول خرسان به رودخانه دز منتهی می شود، رودخانه ای که با جوش و خروش خود و گرداب هایش، خشم زیبایی از طبیعت را به نمایش گذاشته است. دز رودخانه‌ای است که از رشته کوه زاگرس میانی سرچشمه می گیرد و با گذر از قسمتی از سرزمین عزیزمان، حیات را به آن می بخشد.

رودخانه دز و گرداب مرگ
رودخانه دز و گرداب مرگ

در بخشی از این رودخانه که در نزدیکی کول خرسان و در منطقه ای به نام چال کندی قرار دارد، عمق زیاد رودخانه و شدت جریان آب و نیز وجود گرداب بسیار خطرناک موجب نا امن بودن آن گردیده و به دلیل آنکه گرداب این قسمت می تواند جان انسان را بگیرد نام گرداب مرگ را بر آن گذاشته اند.

قلعه شاداب

قلعه شاداب، قلعه ای با ۱۰ کیلومتر طول و ۴ کیلومتر عرض است که به عنوان یکی از بزرگترین قلعه های طبیعی ایران شناخته می شود. این قلعه کاملا در داخل کوه کنده شده و بسیار متفاوت از دیگر قلعه ها می باشد.

عکس قلعه شاداب %d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b4%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%b1%d9%87%e2%80%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%ad-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d9%88%d9%84-%d8%ae%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b2%d9%81%d9%88%d9%84 Tarikhema.org
قلعه شاداب

 

عکس قلعه شاداب %d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b4%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%b1%d9%87%e2%80%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%ad-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d9%88%d9%84-%d8%ae%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b2%d9%81%d9%88%d9%84 Tarikhema.org
قلعه شاداب

گذراندن اوقات در  در کول خرسان

پیمایش دره: با عبور از میان دیواره های بلند این دره می توان گوشه گوشه آن را کشف کرد و تجربه ای جدید در طبیعت گردی کسب نمود.

شنا: حوضچه انتهایی دره مکانی مناسب برای شنا کردن است البته اگر این ورزش را به خوبی بلد باشید.

قایقرانی: اگر تجهیزات کافی به همراه داشته باشید می توانید به رود دز بزنید و همراه با تنداب ها و گرداب های خروشان، رفتینگ را به شکلی متفاوت تجربه کنید.

دره کول خرسان از نمای بالا
دره کول خرسان از نمای بالا

زمان مناسب  برای رفتن به دره کول خرسان 

کول خرسون آب‌وهوای خنکی دارد. حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان؛ چرا که همیشه آب خنک از کف دره و روی دیواره‌های آن جاری است و به اغلب قسمت‌های آن هم آفتابی نمی‌تابد.

ترجیحاً فصل بهار را برای این سفر انتخاب نکنید، چرا که در این فصل احتمال جاری شدن سیل بسیار است. فصل تابستان، بهترین زمان برای پیمایش این دره‌ است.

عبور از راه چوبی برای رسیدن به قلعه چوبی
عبور از راه چوبی برای رسیدن به قلعه چوبی

مسیر دسترسی به دره کول خرسان

آدرس: استان خوزستان، ۳۲ کیلومتری شمال دزفول . به منظور دسترسی به دره کول خرسان راه های مختلفی وجود دارد که می توانید بنابر میل خودستان یکی از آن ها را که در زیر بیان می کنیم را انتخاب کنید. از سمت روستای بیشه بزان درمنطقه شهیون که می توانید از طریق جاده شهیون از دزفول به این دره دسترسی داشته باشید. دیگر مسیر پیش رو روستای پاقلعه در منطقه شهیون است که دسترسی به آن از طریق جاده شهیون از شهر دزفول امکان پذیر است

روستای اسلام آباد در منطقه چغامیش هم یکی دیگر از مسیرهایی است که می توانید از طریق آن به این دره دسترسی پیدا کنید برای دسترسی به این مسیر لازم است بدانید که از طریق بلوار شهدای پلیس در دزفول می توانید خودستان را به این منطقه برسانید. برای رسیدن به ورودی کول خرسان نیز باید حداقل برای ۴ کیلومتر پیاده روی آماده باشید که گاه در دامنه های پرشیب و مسیر نسبتا نا هموار صورت می گیرد.

ویدئوی معرفی دره کول خرسان

منابع

  • دره کول خرسان، دره ارواح دزفول – لست سکند
  • دره کول خرسان – ویکی پدیا
  • کول خرسان دزفول – اطلاعات
  • کول خرسان دزفول | دره ارواح ایران – کارناوال
  • کول خرسان دزفول – ایران آف لاین
  • دره کول خرسان در خوزستان، دره ای از ارواح سرگردان – الی گشت
  • کول خرسان – تریپ یار
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها