جنگلی در محاصره‌ی ابرها

جنگل ابر شاهرود، سمنان

معرفی 

یکی از زیباترین مناطق شهرستان شاهرود، جنگل ابر شاهرود است که یکی از کهن ترین و اعجاب انگیز ترین قسمت از جنگل های هیرکانی است که به دلیل داشتن گونه های گیاهی و جانوری کمیابش به یکی از نادرترین و دیدنی ترین جاذبه های شاهرود شناخته شده است. اگر علاقه مند هستید به این منطقه سفر کنید با ما همراه باشید تا جنگل ابر شاهرود را بیشتر بشناسید.

عکس جنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین نقاط ایران و شمال شرق کشور می‌باشد. این جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است. %d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d8%a7%d8%a8%d8%b1-%d8%b4%d8%a7%d9%87%d8%b1%d9%88%d8%af Tarikhema.org
جنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین نقاط ایران و شمال شرق کشور می‌باشد. این جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است.

جنگل ابر شاهرود  یکی از زیباترین نقاط ایران و شمال شرق کشور می‌باشد. این جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است. در این جنگل ابرها آنقدر به درخت‌ها نزدیک اند که به‌نظر می‌رسد جنگل بر روی ابرها سوار است و می‌توان در میان ابرها گشت و گذار کرد و به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعت ایران محسوب می‌شود.

عکس طبیعت زیبای جنگل ابر شاهرود %d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d8%a7%d8%a8%d8%b1-%d8%b4%d8%a7%d9%87%d8%b1%d9%88%d8%af Tarikhema.org
طبیعت زیبای جنگل ابر شاهرود

طرح جنگل کاری احیا و غنی‌سازی جنگل‌های مخروبه ابر و قطری از سال ۱۳۷۰ به اجرا درآمده‌است که وسعتی برابر ۱۱۲۱۶ هکتار از دامنه‌های شمالی را شامل می‌شود. همچنین بیش از ۲۰۰ هکتار از مناطق فوق قرق و عملیات نهال کاری با کاشت گونه‌هایی مانند بلوط، افرا، شیردار، توسکا، ون، اقاقیا، گلابی وحشی، ممرز و تعدادی سوزنی برگ از جنس لاریکس و کاج جنگلی و بذرکاری با گونه‌های ون، ممرز، بلوط، گلابی وحشی انجام شده و عملیات فوق همچنان  ادامه دارد.

دیدن از مشهورترین گونه گیاهی ، درخت اورس 

گونه‌های جانوری اینجا هم کم نیست. حیواناتی مثل خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش کل و بز، شوکا و مار و از پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول.همچنین در یک فضای ۱۰۰ متری در این جنگل، ۴۰ نوع گیاه دارویی شناسایی شده. برای مثال از چهار تا پنج گرم عصاره سرخدار، ماده ضد سرطان رحم و تخمدان استخراج می‌شود.

این جنگل ۱۱۴اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. در جلسه شورای عالی محیط زیست در ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۳ جنگل ابر منطقه حفاظت شده اعلام شد و در فهرست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت از محیط زیست درآمد
این جنگل ۱۱۴اُمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. در جلسه شورای عالی محیط زیست در ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۳ جنگل ابر منطقه حفاظت شده اعلام شد و در فهرست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت از محیط زیست درآمد

در ماه های فرودین و اردیبهشت و در قسمت هایی که هنوز وارد جنگل نشده اید و در دشت های آن، گل های بابونه و وحشی روییده است.به طور کلی جنگل ابر در محل تلاقی سه‌ جریان اقلیمی اصلی غرب و جنوب آسیا، یعنی پرفشارهای سیبری «جریان خشک و سرد»، پرفشار جنب حاره «جریان گرم و بیابان‌زا» و زبانه‌های اطلس و مدیترانه «جریان معتدل و مرطوب» است. ترکیب این اقلیم‌های متفاوت و متضاد در یک منطقه کوچک جغرافیایی، در جهان کم‌نظیر است.

دیدنی ها و خوشگذرانی در جنگل ابر شاهرود:

جاذبه های مسیر رسیدن به جنگل ابر

راه جنگل از شاهرود یا بسطام می‌گذرد. جاهای دیدنی شاهرود  زیادند، به طوری که این شهر به قاره کوچک معروف شده. آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، شاعر و عارف، در روستای قلعه نو خرقان و مجموعه بایزید بسطامی در بسطام از جمله آنهاست.

مسیر جنگل ابر شاهرود
مسیر جنگل ابر شاهرود

روستای ابر،همان روستایی که دستمان را در دست جنگل ها میگذارد، خودش خشک و بی آب و علف است، اما از روستا که ۱۲ کیلومتر بروید به جنگل می‌رسید. شما اینجا تنها با درخت‌های سر به فلک کشیده که در ابر فرو رفته‌اند، روبه رو نیستید. در ابتدای جنگل چوپانان دام‌هایشان را برای چرا می‌آورند و هرچه جنگل را پیش بروید پوشش گیاهی هم انبوه‌تر می‌شود.

تماشای آبشارها و چشمه‌ها

جنگل ابر، دو آبشار معروف شرشر و آلوچال دارد. رسیدن به اولی مخصوص کوهنوردان حرفه‌ایست، ولی با حدود ۶۴ کیلومتر پیاده روی در دل جنگل میتوان به دومی رسید. آلوچال از دو آبشار تشکیل شده که روی هم می‌ریزند. این آبشار ۲۵ متر ارتفاع دارد. راه رسیدن به آن هم از منطقه‌ای تماشایی به اسم دالان بهشت می‌گذرد.

چشمه ها و آبشارهای جنگل ابر
چشمه ها و آبشارهای جنگل ابر

در حاشیه شمال غرب روستای ابر، جاده‌ای خاکیست که در انتها به روستای شیرین آباد می‌رسد و با در پیش گرفتن ادامه مسیر، کوه رستم پیش رویتان است. در کنار این کوه مسیری پایکوبی شده وجود دارد. در این راه به حرکتتان ادامه بدهید تا به دالان بهشت برسید. در ادامه مسیر به یک فرعی می‌رسید.  آبشار آلوچال اَبر در فاصله یک ساعته از ابتدای این جاده فرعی است. دو چشمه ترش و قطری هم در جنگل وجود دارد که کمپ کردن در کنار اولی متداول‌تر است.

عکس طبیعت بی نظیر جنگل ابر %d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d8%a7%d8%a8%d8%b1-%d8%b4%d8%a7%d9%87%d8%b1%d9%88%d8%af Tarikhema.org
طبیعت بی نظیر جنگل ابر

کوه نوردی، جنگل نوردی و دوچرخه سواری

برای رسیدن به جنگل ابر و قسمت های مختلف آن، نیاز دارید تا حتما پیاده روی چند ساعته ای داشته باشید. زمانی که اینجا هستید باید تنبلی را کناری گذاشته و با کوله بارتان به دل طبیعت بزنید. کوه نوردی و جنگل نوردی های جذاب در مناطقی شگفت انگیز با چشم انداز هایی بی نظیر در انتظارتان است. تپه ها و قله هایی با جاده های خاکی و گلی، درختانی با تنوعی بی مانند، آبشارها و چشمه هایی پرآب و با طراوت شما را به گلگشتی به یادماندنی در جنگل دعوت می کنند. آماده باشید و یکی از بهترین سفرهای طبیعت گردی تان را رقم بزنید.

کوهنوردی در جنگل ابر
کوهنوردی در جنگل ابر

هنگامی که در جنگل هستید به احتمال زیاد به گروه های مختلفی بر می خورید که با دوچرخه خود به جاده زده اند و بخش های گوناگون جنگل ابر را زیر پا می گذارند. دوچرخه سواری یکی از محبوب ترین تفریح ها در جنگل ابر است. اگر شما هم علاقه و توانایی دارید و دوچرخه سواری را به صورت حرفه ای دنبال می کنید، می توانید از فرصت حضور در اینجا استفاده کرده و از تماشای مناظر زیبا در هوایی عالی لذت ببرید.

تماشای پرندگان و عکاسی از مناظر زیبا

یکی از بهترین مکان هایی که می توان در آن عکاسی را چه به صورت حرفه ای یا آماتور انجام داد، جنگل ابر است. دوربین ها و گوشی های تان را بردارید، منتظر ورود ابرها شوید و با کلیکی درست و به موقع، زیبایی را در قاب عکس تان جای دهید. البته خوب است پیش از سفر با اصول عکاسی بیشتر آشنا شوید تا تصاویری جذاب تر و زیباتر از مناظر داشته باشید.

عکس عکاسی از مناظر زیبا %d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d8%a7%d8%a8%d8%b1-%d8%b4%d8%a7%d9%87%d8%b1%d9%88%d8%af Tarikhema.org
عکاسی از مناظر زیبا

پرنده نگری نیز یکی از جذابیت های سفر و گردش در این بهشت کوچک است. این منطقه به دلیل اکوسیستم خاص خود، میزبان پرنده های کوچک و بزرگی است که در آن آشیانه دارند. با کمی دقت و دانش در مورد پرنده نگری می توانید از این ویژگی جنگل نیز لذت ببرید. برای تماشای پرنده های مختلف حتما دوربین شکاری خود را به همراه داشته باشید.

تحقیق در مورد گیاهان دارویی

جالب است که بدانید جنگل ابر، پر از گیاهان دارویی شناخته شده و همچین نادر است و یکی از بهترین مکان ها برای تحقیق در مورد این علم جذاب و پرطرفدار محسوب می شود. بخشی از گردشگران این منطقه را در اصل، گیاه شناسانی تشکیل می دهند که برای پژوهش در مورد گونه های نادر گیاهی موجود در جنگل های هیرکانی، از داخل و خارج به جنگل ابر می آیند.

عکس گیاهان دارویی منطقه %d8%ac%d9%86%da%af%d9%84-%d8%a7%d8%a8%d8%b1-%d8%b4%d8%a7%d9%87%d8%b1%d9%88%d8%af Tarikhema.org
گیاهان دارویی منطقه

روستای شیرین آباد

برای رسیدن به روستای شیرین آباد مسیر ۷کیلومتری از داخل جنگل را باید پیاده‌روی کنید. جاذبه‌های طبیعی این روستا به قدری زیباست که ارزش این پیاده روی را دارد.

 

زمان مناسب برای سفر 

بهار و تابستان: ۶ ماه اول سال بهترین زمان برای سفر به این منطقه است و ابرها در این موقع سال بیشتر وجود دارند.

پاییز و زمستان: جنگل ابر پاییز زیبایی دارد اما سفر در این فصل به افراد آماتور که تجربه زیادی ندارند، توصیه نمی شود. زمستان نیز به دلیل بارش‌های مدام و فراوان به هیچ کدام از گروه ها توصیه نمی‌شود.

در کل بهترین زمان سفر به جنگل ابر اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت تا اواخر مهر ماه است.

زمان مناسب برای سفر 
زمان مناسب برای سفر

مسیر دسترسی به جنگل ابر

این جنگل در شهرستان شاهرود و در نزدیکی روستای ابر (شاهرود) واقع شده و تقریباً مرز استان سمنان و استان گلستان است. جنگل ابر پس از عبور از میان باغات باصفای بسطام در ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود در مسیر جاده شاهرود به آزاد شهر با مختصات جغرافیایی ۵۷ و ۵۴ تا ۱۲ و ۵۵ شرقی و ۴۲و ۳۶ تا ۵۰ و ۳۶ عرض شمالی قرار دارد.

از تهران تا شاهرود ۴۰۴ کیلومتر است. از اتوبان افسریه حرکت میکنید و از ایوانکی، گرمسار، سمنان و دامغان می‌گذرید و به شاهرود می‌رسید. اگر ماشین ندارید در میدان امام شاهرود میتوانید تاکسی های روستای ابر را سوار شوید.

ویدئوی معرفی جنگل ابر شاهرود

منابع

  • جنگل ابر شاهرود – کجارو
  • جنگل ابر – ویکی پدیا
  • چیزهایی که درباره جنگل ابر نمی دانید – اسنپ تریپ
  • جنگل ابر شاهرود – کارناوال
  • جنگل ابر شاهرود | دریایی از ابر زیر پای شما – اتاقک
  • جنگل ابر شاهرود – تریپ یار

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها