محله‌های تاریخی در تبریز

محله‌های تاریخی در تبریز

محله تاریخی سنجران یا راسته کوچه

یکی از محله‌های تاریخی و قدیمی شهر تبریز است که امروزه نام دیگری برای ان به نام راسته کوچه انتخاب شده است. این محله تاریخی از سمت شرقی به بازار سرپوشیده تبریز متصل می‌شود. و همچنین این محله به شارعی که اکنون فروشندگان وسایل خانگی در آنجا کار می‌کنند متصل می‌شود. این محله تاریخی از سمت غرب به محله انگج و خانه تاریخی مشروطه که به موزه مشروطه معروف شده وصل می‌شود. این محله در زمان ولیعهد عباس میرزا به نام سنجران معروف شده است. قبر یکی از بزرگان به نام ابوالحسن موسی در این منطقه قرار دارد.

محله‌های تاریخی در تبریز
محله‌های تاریخی در تبریز

این کوی نزدیک بازار و مساجد مهم شهر تبریز است. مسجد جامع تبریز، مسجد قزللی، مسجد انگجی و… از مساجدی هستند که در این محله واقع شده‌اند و نقش بسیار مهمی در حوادث و رویدادهای تاریخی تبریز داشته‌اند. خانهٔ مسکونی حاج مهدی کوزه‌کنانی -محل تجمع مشروطه‌خواهان که هم‌اکنون به موزه مشروطه تبدیل شده‌است- در این محله قرار دارد.

مقبره امامزاده جمال تبریز زیارتگاهی است که در مسجد حاجت، در راسته کوچه واقع شده است. این زیارتگاه مرقد امامزاده موسی معروف به سیدجمال از اولاد امام موسی بن جعفر علیه‌السلام است. آرامگاه در زیر گنبد نسبتاً بزرگی واقع شده و پاتاق مقرنسی دارد که روی آن صندوق چوبی زیبایی نهاده‌اند. دو کتیبه مرمرین سنگ قبر نیز در این بقعه به چشم می‌خورد که یکی متعلق به قبر آخوند ملااحمد مدرس و دیگری مربوط به قبر شیخ عبدالغفار است.

محله تاریخی نوبر

این محله در جنوب شهر قرار دارد و بسیار بزرگ است و مردم این منطقه اکثرا تجار بوده‌اند. این محله از سمت شمال به محله‌های مهاد مهین و محله سنجران وصل می‌شود و از سمت جنوب هم به کوه یانق و سمت شرق به محله تاریخی مارالان و از غرب هم به چرنداب متصل می‌شود. و بناهایی همچون دروازه باغمیشه، بازارچه ساعد الملک، کارونسرای مراغه‌ها، خانه نظام العلما، میدان چوب فروش‌ها، بازارچه فراشباشی ( وبر نقارخانه)، پل شش گلان، بازار مشگران و … در محله نوبر به چشم می‌خورد.

یکی از دیگر محله‌های تاریخی و قدیم مارالان است که کارگاه‌های قالی بافی زیاد در آن وجود دارد و مردم در زمان‌های گذشته کار قالی بافی انجام می‌دادند.قنات های معروفی هچون قورچی باشی، نایب السلطنه و تاجر باشی در ان وجود داشته است.

دوه چی

دوه چی: که معنی آن شتربان است . جمعیت ان بسیار زیاد است و علت نام گذاری ان منطقه به دوه چی یا شتربان این است که بیشتر مردم در این منطقه تاجربودند و برای بارهای خود از دوه یا شتر استفاده می‌کردند.

محله‌های تاریخی در تبریز
محله‌های تاریخی در تبریز

محله چهار منار

محله چهار منار: علت نام‌گذاری این محله به چهار منار وجود مسجدی است که چهار مناره داشته است. و این محله در نزدیکی محله سنجران قرار دارد.

 محله خطیب

خطیب یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تبریز است. این محله یکی از قصبات حومه تبریز بوده است که اکنون جزیی از شهر تبریز شده است. اهالی قدیم خطیب نام آن را حطیب تلفظ می‌کردند. بنای محله خطیب به خطیب تبریزی معروف به صدرالدین برادر تاج الدین تبریزی منسوب است

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها